Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری فارس یاسوج؛ ترنم بهنیا یکی از ضروریات بسیار مهم برای رشد فرهنگی هر جامعه توجه به حوزه هنر است هنری که بتواند در رشد و تکامل شخصیت انسانها و جامعه اثر گذار باشد و از جمله این هنرهای اثرگذار سینما است که نقش بسیار مهمی در رشد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته و اثرگذار در تحولات یک جامعه در ابعاد مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سینما به عنوان هنر هفتم یاد می‌شود که همین هنر هفتم به عنوان یک صنعت مهم درآمدزا در جهان محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی داشته و درآمدزایی بالایی از رهگذر آن ایجاد و در رونق اشتغال نقش دارد.

سینمای ایران نیز در سال‌های پس از انقلاب با رویه و رویکرد متفاوت توانست در بین سینمای کشورهای قدر جهان خود را معرفی کند و فیلم های ایرانی در جشنواره های مهم جهانی جوایز ارزنده ای را نصیب خود کنند و همین امر موجب شد تا در سال‌های پس از انقلاب شاهد افزایش تعداد مخاطب در سینما و همچنین افزایش تعداد هنرمندان علاقه‌مند در این حوزه باشیم.

هر چند عدم حمایت لازم از سینما سینماگران و سینماداران سختی‌ها و تنگناهای زیادی را ایجاد کرد.

هنرمندانی با استانداردهای بین‌المللی در کهگیلویه و بویراحمد

در استان کهگیلویه و بویراحمد هنرمندان زیادی در عرصه نمایش از گذشته‌ها فعال بودند و در صورت حمایت از هنرمندان سینمای ایران از این فرصت بهره بیشتری می‌گرفت که به دلیل عدم حمایت از هنرمندان و سیاسی کاری در حوزه فرهنگ و هنر استان و بی‌توجهی محض به این حوزه شاهد خاموشی این هنرمندان بوده و هستیم.

کارگردانان و نویسندگانی که استعداد آنها فراتر از مرزهای ملی و در حد استانداردهای بین المللی بود اما اکنون کمتر خبری از آنها در این استان به گوش می رسد و دلیل آن ناملایمات سیاسیون با حوزه فرهنگ و هنر است که اولاً حمایتی از آن‌ها نکرده‌اند و دوما تنها به فکر گماردن مدیران خود در دستگاه‌های فرهنگی برای به دست آوردن تنها چند برگ رای بیشتر بوده است.

یک آمار نگران کننده سینمایی در کهگیلویه و بویراحمد

جای تاسف و تاثر برای عرصه هنر و جای سرشکستگی برای سیاسیون است که اکنون سینمای استان کهگیلویه و بویراحمد در پایین‌ترین رده کشور قرار دارد استانی که بنا به گفته محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور تنها ۴۵۰ صندلی سینمایی داشته و کم مخاطب‌ترین استان کشور در حوزه سینما به شمار می‌رود.

یاسوج تنها مرکز استان در کشور است که در حال حاضر سینما ندارد و از صندلی‌های غیر مرتبط برای اکران برخی فیلم ها در مرکز استان استفاده می‌شود همین وضعیت در بام نفتی ایران شهر گچساران نیز دیده می شود شهری که رونق سینمایی آن در جنوب کشور بی‌مثال بود و سینما دهناد در دهدشت که سرمایه‌گذار و مدیر آن تبدیل سینما به انبار علوفه را بر ماندن در این حوزه ترجیح می‌دهد!؟.

نبود سینما و رتبه اول یک آسیب اجتماعی نگران کننده در استان

متاسفانه در سالهای اخیر با تخریب تنها سینمای شهر یاسوج قرار بر این شد که در محل ساختمان جدید سینما راه اندازی شود که معلوم نیست چرا دستگاه‌های نظارتی در این موضوع سکوت پیشه کرده‌اند.

اگر در استان شاهد رشد آسیب های اجتماعی مثل طلاق اعتیاد و خودکشی هستیم و این استان در خودکشی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده به دلیل بی توجهی به حوزه فرهنگ و هنر است و علت آن را در سال‌های اخیر می بایست در ضربات جبران ناپذیر سیاسیون و نمایندگان مجلس به حوزه فرهنگ دانست که به صورت سلیقه‌ای در حوزه فرهنگ دست به انتخاب مدیران می‌زدند و در سفر اخیر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور به شهر یاسوج سینماگران استان حرف‌های دردمندانه زدند که تنها به یک نمونه از آن اکتفا می‌کنیم

حرف‌های دردمندانه یک سینمادار/انبار علوفه درآمد بیشتری نسبت به سینما دارد؟!

دهناد از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که اکنون در استان کهگیلویه و بویر احمد و در شهر دهدشت سینما داری می کند در نشست با رئیس سازمان سینمایی کشور حرفهایی زد که کلمه به کلمه آن درد بود سینما دهناد به گفته او تنها سینمای کددار استان است که در وزارت ارشاد ثبت شده است.

او می‌گوید سینمای ما هم یک روز شاید دیگر نباشد سینمایی که با اکسیژن به آن شک می‌دهیم سینمای ما در کرونا مٌرد شش سال پیش هم مرد و دوباره آن را زنده کردیم این تنها سینمای بی جان است که با اکسیژن آن را زنده نگه داشته‌ایم سینمایی که مستهلک شده صندلی های ۲۸ سال پیش را در آن مشاهده می‌کنیم و سقف آن در حال فرو ریختن است، نیاز اساسی به ترمیم و تعمیر دارد.

دهناد دردمندانه می گوید اگر تغییر کاربری داده شود ۲۰ جوان در آن شاغل خواهند شد اما اگر به دنبال ادامه کار هستید باید حمایت عملی از آن شود.

وی در ادامه با توصیه به سینماگران حاضر در نشست با رئیس سازمان سینمایی می گوید به شما می‌گویم که مثل من وارد این عرصه نشوید تا زمانی که این موانع در جلوی فرهنگ و هنر باشد به این حوزه ورود پیدا نکنید ۲۸ سال با سرمایه شخصی خود کار کرده ام فیلمی را که با ۵ میلیون به شهر خودمان می‌آورم باید یک میلیون تومان درآمد داشته باشد.

دهناد با انتقاد شدید از رویکرد شهرداری ها نسبت به سینما می‌گوید که شهرداری مگر می‌خواهند بمب اتم بسازند که وقتی نیازی داریم می‌گویند باید کار کارشناسی شود.

او دردمندانه می‌گوید که چهار مدیر کل قبلی ارشاد یک بار هم به تنها سینمای دهدشت نیامدند تا اوضاع ما را ببینند.

دهناد با بیان اینکه ۲۸ سال با خون دل این سینما را سر پا نگه داشتیم می‌گوید: روزگاری آخرین نقطه گرمای دهدشت ۳۹ درجه بود اکنون به ۴۵ درجه رسیده است باید با یک کولر آبی قدیمی این سینما را خنک کنیم اگر امروز آن را انبار علوفه تبدیل کنیم بیشتر از ما حمایت می کند امروزه از سیگار فروشی بیش از سینما حمایت می‌شود.

به گزارش فارس اما بارقه‌ای از امید وجود دارد که در دوره کنونی مسئولان کشوری توجه بیشتری به سینما در استان‌ها داشته باشند که در گفته‌های محمد خزاعی معلوم بود عدالت را سرلوحه کارهای خود قرار داده و تنها برای تهران تصمیم نمی‌گیرد.

مدیرکل جوان ارشاد کهگیلویه و بویراحمد هم به کرات چنین وعده داده که رویکردی متفاوت به سینما در استان خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس یاسوج محمد خزاعی سینما دهناد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۸۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد

مهدی قمصریان در یاسوج افزود: در اغلب این حوادث، مقصر‌ها فاقد بیمه شخص ثالث بودند.

وی اضافه کرد: امسال پنجمین سالگرد تصویب قانون اجباری بیمه شخص ثالث است که بر این اساس دارندگان وسایل نقلیه موتوری موظف به داشتن بیمه شخص ثالث هستند.

قمصریان ادامه داد: برطبق این قانون ارائه هر گونه خدمت به وسایل نقلیه موتوری اعم از پلاک گذاری و کارت سوخت و سند مبتنی بر داشتن بیمه است.

مدیرعامل صندوق تامیین خسارت‌های بدنی کشور گفت: در کشور هم اکنون ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزاروسیله نقلیه موتورسیکلت وجود دارد که از این تعداد ۱۰ میلیون فاقد بیمه شخص ثالث هستند.

وی همچنین افزود: هم اکنون ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در کشور وجود دارد که از این تعداد دو میلیلون خودرو فاقد بیمه شخص ثالث هستند که پلیس موظف است این وسایل را متوقف کند.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • قهرمانی مازندران در رقابت‌های کشتی فرنگی نونهالان کشور
  • ۴ مدال خوش‌رنگ سهم کشتی‌گیران نونهال کهگیلویه و بویراحمدی در مسابقات قهرمانی کشور
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • سی سخت میزبان المپیاد کوهنوردی سازمان تامین اجتماعی کشور
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد