Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:44:02 GMT

فیلم خیره‌کننده‌ای که بالگرد مریخی نبوغ در هنگام پرواز گرفت

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۸۷۸۰

فیلم خیره‌کننده‌ای که بالگرد مریخی نبوغ در هنگام پرواز گرفت

‍‍‍‍‍‍

 به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی CNET، بالگرد نبوغ ممکن است برای کنار آمدن با گرد و غبار و سرما در مریخ مشکلاتی داشته باشد، اما هنوز هم اطلاعاتی ارزشمند به زمین مخابره می‌کند.

این بالگرد در طولانی‌ترین پروازی که تا کنون داشته، تصاویری را ثبت کرده است که دانشمندان ناسا، به‌تازگی، آنها را در کنار یکدیگر قرار داده‌اند تا یک ویدئوی خیره‌کننده بسازند که توسط این بالگرد از بالا در هنگام عبور سریع از روی مریخ گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این فیلم از عکس‌های گرفته‌شده در بیست و پنجمین پرواز این بالگرد ساخته شده که در هشتم آوریل (19 فروردین) صورت گرفت. در این پرواز طولانی، بالگرد از منطقۀ جنوب مریخ به نام سیتا (Séítah ) خارج شد و به سمت منطقه دیگر که رودخانه ای با عنوان دلتا است ، رفت؛ یعنی جایی که مریخ‌نورد استقامت (the Perseverance rover)به دنبال نشانه‌ای از حیات است.

این بالگرد باید به مریخ‌نورد استقامت نسبتاً نزدیک بماند، بنابراین تیم هدایت بالگرد نبوغ تصمیم گرفتند قبل از انجام طولانی‌ترین پروازی که تا به حال داشته‌اند، از طریق بیست و چهارمین  پرواز مریخی محلی امن برای فرود پیدا کنند  و در عین حال بتوانند پابه‌پای مریخ‌نورد استقامت حرکت کنند.

این فیلم با استفاده از تصاویری ساخته شد که دوربین جهت‌یابی سیاه و سفید گرفته بود. بالگرد از این عکس‌ها در سیستم پرواز خودکارش استفاده می‌کند. خلبانان این بالگرد، که در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (NASA’s Jet Propulsion Laboratory) هستند، برنامه‌ریزی می‌کنند که بالگرد به کجا برود و سپس فرمان‌ها را برای آن ارسال می‌کنند سپس بالگرد کنترل را در دست می‌گیرد و فرمان‌ها را اجرا می‌کند.

اداره ملی هوانوردی آمریکا (ناسا) در پستی که به همراه ویدئو منتشر کرد، نوشت: «در طول مدت پرواز، حسگرهای تعبیه‌شده (onboard)، دوربین جهت‌یابی، واحد اندازه‌گیری اینرسی، و بردیاب لیزری،  داده‌های واقعی را برای پردازندۀ جهت‌یاب نبوغ و کامپیوتر اصلی پرواز فراهم می‌کند، که بالگرد را در پرواز راهنمایی می‌کند. به این ترتیب، بالگرد قادر می‌شود در حین اینکه فرمان‌ها را اجرا می‌کند واکنش مناسبی به چشم‌انداز نشان دهد.

برچسب‌ها مریخ فضا ایالات متحده آمریکا ناسا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مریخ فضا ایالات متحده آمریکا مریخ فضا ایالات متحده آمریکا ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۸۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ماموریت کاوشگر ناسا به قمر پوشیده از یخ سیاره مشتری قرار است حاوی پیام منحصربفردی باشد. 

دانشمندان سازمان آمریکایی «متی اینترنشنال» (METI International) نیز در همین راستا تاکید کرده‌اند که کاوشگر جست‌و‌جوی حیات در قمر یخی مشتری اهداف تعریف شده‌ای دارد که در یک قدمی دستیابی به آنها است. این سازمان نیز به انتقال پیام‌های رادیویی قدرتمند به حیات فرازمینی اختصاص دارد.

فضاپیمای اروپا کلیپر ناسا که در اکتبر ۲۰۲۴ (شش ماه دیگر) به قمر پوشیده از یخ مشتری می‌رسد، حامل پیامی حکاکی شده با لیزر است که ارتباط بشریت با قمر یخی را جشن می‌گیرد و ادای احترامی به ماموریت‌های گذشته این سازمان است که همگی به دنبال حیات در سیاره‌های فرازمینی بودند.

پژوهشگران اطمینان دارند اقیانوس عظیمی از آب شور کیلومتر‌ها زیر سطح پوشیده از یخ اروپا وجود دارد که این قمر را به نامزد اصلی میزبانی از حیات فرازمینی در منظومه شمسی تبدیل می‌کند. با این حال تعیین اینکه آیا این اقیانوس پنهان دارای عناصر شیمیایی مناسب برای حمایت از حیات است یا نه، دشوار بوده است.

دانشمندان سازمان آمریکایی «متی اینترنشنال» اظهار کرده‌اند، ما صدا‌های ضبط شده را به ۱۰۳ زبان جمع آوری کردیم و تصمیم گرفتیم آنها را به شکل موج‌هایی تبدیل کنیم که این صدا‌ها را به صورت بصری نشان می‌دهد. 

همکاران ناسا این شکل از موج‌ها را در صفحه فلزی حک کردند که از الکترونیک حساس فضاپیما در برابر تشعشعات شدید سیاره مشتری محافظت می‌کند. از آنجا که آب برای برقراری حیات اولویت اصلی کاوش‌های سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا است، بخش دیگری از پیام نیز به طوری طراحی شده که طول موج‌های اجزای آب را به صورت بصری به تصویر می‌کشد.

حک کردن پیام‌ها در فضاپیما روش جدیدی نیست و پیام کلیپر پیروی از سنتی است که قدمت به آن چند دهه می‌رسد.

این ماموریت هدف اصلی خود را بررسی و تحقیق درباره قمر یخی و جستجوی اطلاعات در مورد وجود حیات در آن قرار داده است. یکی از جوانب این ماموریت، ارسال یک پیام میان دو سیاره آبی است که به زبان‌های مختلف و شکل‌های مختلف ارسال می‌شود و به عنوان نمونه تلاشی برای حضور انسان در فضا و کشف اسرار آن به جا می‌ماند.

ماموریت ناسا اطلاعاتی ارزشمند از این قمر را در اختیار می‌گذارد و شاید ادله‌ای برای وجود زندگی در فضا را ارائه دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بالگرد اورژانس قم دوبار به پرواز درآمد
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • نبوغ ستاره‌ اسپانیایی در خدمت مرد یونانی!
  • تزریق اعتماد به نفس؛ درخشش خیره‌کننده جیدون سانچو مقابل پاری سن ژرمن
  • تلفیق نبوغ و تجربه؛ وقتی حرکت انگشت تونی کروس کار بایرن مونیخ را ساخت! / عکس
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • هنرنمایی مهدی قایدی چشم‌ها را به خود خیره کرد (فیلم)
  • زیبایی خیره کننده جزایر ناهموار و منحصر به فرد لوفوتن در نروژ (فیلم)
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری