Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@03:08:17 GMT

الزامات طرح جهش تولید در دیم‌زارها

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۹۲۱۹

الزامات طرح جهش تولید در دیم‌زارها

­وزیر جهاد کشاورزی چند مورد از الزامات مهم برای اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور را مطرح کرد که از امروز کلید خورد.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، جواد ساداتی‌نژاد امروز در شصت و دومین جلسه ستاد ملی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور اعلام کرد: توسعه دیم‌زارها از راهکار مهم برای تامین امنیت غذایی در کشور است و از سه نظر حائز اهمیت است؛ نخست آنکه مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و به شدت پیگیری می‌شود و این نشانگر آن است که نگاه ژرفی در عالی‌ترین مقام کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته دوم اینکه ظرفیت‌های عظیم تولید در این بخش موجود است و سوم اینکه اجرای این طرح حمایت از کشاورزان نجیب دیم‌کار خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در دنیاکشت دیم اهمیت خاصی دارد اما در کشور ما تا حدودی فراموش شده است در حالی که فشار به آب‌های زیرزمینی و محیط زیست در شرایط دیم‌کاری بسیار کم است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در این طرح کشت تناوب جایگزین آیش خواهد شد، گفت: با اجرای این طرح 20 درصد تولیدات زراعی کشور افزایش می‌یابد زیرا سالانه 3 میلیون هکتار زمین آیش (نکاشت) در کشور وجود دارد که اگر از آنها بهره‌برداری بهینه شود به تولید کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر دانش بنیان کردن دیم‌زارها در طرح حمایت از دیم‌کاری گفت: بخش تحقیقات باید در این زمینه کمک کند و بذرهایی که مقاوم به خشکی است را اصلاح کند، همچنین از فناوری‌های جدید و سیستم‌های پهپادی کمک بگیرد و حتی می‌توان از کشورهای دیگر هم در این زمینه الگوبرداری کرد.

ساداتی نژاد اجرای مکانیزاسیون کشاورزی را لازمه اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: برای افزایش مکانیزاسیون تسهیلات ارزان‌قیمت به کشاورزان آغاز شده و باید توسعه یابد و البته اجرای مکانیزاسیون باید نسبت به اراضی متناسب‌سازی شود در این میان نقش ترویج از همه مهم‌تر است تا بین کشاورزان اطلاع‌رسانی کنند.

در این نشست وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد داد که طرح توسعه و حمایت از دیم‌زارها در سطح 5.2 میلیون هکتار در همه اراضی کشور باشد و ستاد فرمان اجرای امام (ره) آن را پذیرفت و قرار شد میزان مشارکت مالی دو نهاد هم در اجرای این طرح متناسب باشد. پیش از این قرار بود اجرای این طرح در سطح 4 میلیون هکتار باشد.

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: وزارت جهاد کشاورزی ، جواد ساداتی نژاد ، دیمزار

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی جواد ساداتی نژاد دیمزار اجرای این طرح ساداتی نژاد دیم زارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۹۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این همایش با اشاره به رکورد شکنی برداشت بیش از ۷ تن پنبه در هر هکتار گفت: سال‌های گذشته ۲ رقم پنبه داشتیم، اما اکنون ۱۴ رقم تجاری داریم که ارقام زودرس هستند و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزیت آنهاست.

قربانی افزود: کشورمان به سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن وش پنبه برای صنایع مختلف نیاز دارد.

برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این همایش از برنامه ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در استان خبر داد.

در این همایش از جدیدترین دستگاه کارنده پنبه که با توان تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است رونمایی شد.

سالانه حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت پنبه می‌رود که یک پنجم تولید کشور از این سطح برداشت می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان