مجوز فیلیمو و نماوا تعلیق میشود؟
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۹۲۲۶
رئیس ساترا درباره نظارت بر رسانههای صوت و تصویر فراگیر، الزام قانونی صدا و سیما و برخورد با دو پلتفرم نمایشخانگی، توضیحاتی داد.
در حالی که چند روز از صحبتهای صریح پیمان جبلی درباره شبکه نمایشخانگی نمیگذرد، بحثِ برخورد با فیلیمو و نماوا دو پلتفرمِ شبکه نمایشخانگی و ابطالِ مجوز آنها، فضایِ رسانهای را داغ کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی در فضایمجازی گمانهزنی کردهاند این اتفاق در پی انتشار بدون مجوز بعضی سریالهای فیلیمو و نماوا مانند «یاغی»، «نوبت لیلی» و «جادوگر» در این دو پلتفرم که بعضی بدون بازبینی به انتشار رسیدند، افتاده است.
سعید مقیسه رئیس ساترا ، درباره برخورد با دو پلتفرم شبکه نمایشخانگی توضیح داد: "در پی انتشار برخی اخبار حاشیهساز در مورد لغو مجوز فیلیمو و نماوا اعلام میکنم از طرف ساترا هنوز تصمیم قطعی برای تعلیق مجوز پلتفرمهای مذکور اعلام نشده است. البته برخی پلتفرمها تخلفاتی داشتهاند که منجر به کسر امتیاز آنها شده است و در صورت رسیدن امتیاز هر رسانه به کمتر از حداقل اعتبار لازم، اقدام قانونی انجام خواهد شد."
او درباره اینکه آیا این اقدام قانونی و دلیل کسر امتیاز، به خاطر انتشار بدون بازبینی سریالهایی مثلِ «یاغی»، «نوبت لیلی» و «جادوگر» است، تصریح کرد: "به صورت کاملاً واضح، تخلف محتوایی یعنی اینکه برخی بخشهای منتشر شده مجوز انتشار از ساترا ندارند. لیست تخلفات در صورت تأیید حقوقی منتشر خواهد شد."
رئیس ساترا همچنین در خصوص تلاش عدهای برای بازگشت اختیارات نظارت بر نمایشخانگی به ارشاد، گفت: "نظارت بر رسانههای صوت و تصویر فراگیر و تنظیم مقررات در ابعاد مختلف از جمله ضوابط محتوایی و حفظ حریم مقدس خانوادهها، الزام قانونی بر صداوسیما است و ساترا برای اجرای قانون با تمام توان اقدام خواهد کرد."
پیمان جبلی رئیس صداوسیما هم در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتیشریف در مورد نمایشخانگی گفته بود: همانطور که در آنجا اشاره کردم باید نظارت بر پلتفرمها و شبکه خانگی جدّیتر دنبال شود. ما موظفیم به حفظ حریم خانواده و در نظارت بر محتوای صوت و تصویر نمیتوانیم سهلانگاری بکنیم.
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: فیلیمو و نماوا نمایش خانگی دو پلتفرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۹۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدمستی در برابر مست عشق
سعید رجبی فروتن در خبرآنلاین نوشت: یک رسانه خبری با بیدقتی مدعی شده است که در دولت گذشته با ساخت فیلم «مست عشق» مخالفت شده بود و از دادن پروانه ساخت به آن خودداری کرده بودند. این ادعا از اساس نادرست است و مثل خیلی دیگر از خبرسازیها و تفسیرهای سوگیرانه به جز تحریف وقایع خاصیت دیگری ندارد.
اصل ماجرا چیست؟ مثل این سالها که تبلیغ فیلمهای ایرانی در شبکههای فارسی زبان ماهوارهای نادیده گرفته میشود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختارها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلمهای بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.
تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلمهای بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلمهای غیر سینمایی برای اینگونه فیلمها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیهکننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.
به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمیتری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلمهای بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینماها (به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.
فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیهکننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمیداد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدتها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.
نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلمهای بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی میگرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی میکرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟
به نظر میرسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بیخبر هستیم.آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلمهای جدی در برابر فیلمهای کمدی اندکی سنگین شود.
tags # سینما ، شهاب حسینی ، پارسا پیروزفر سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟