Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنها مرکز تجاری و بزرگترین نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی به زودی در راستای توسعه مناسبات تجاری میان ایران و افغانستان با توجه به شرایط خوب و امنیت فعلی در دولت افغانستان در شهر کابل برپا می‌شود به همین دلیل ایرنا نظر شهروندان آن کشور را در این خصوص جویا شد که به شرح ذیل می آید.

به گزارش اختصاصی ایران اکونومیست، پروان سوم شهر کابل قرار است طی روزهای آینده میزبان بزرگترین مرکز تجارتی و نمایشگاه دایمی جمهوری اسلامی ایران باشد تا این مکان بتواند به عنوان بزرگترین مرکز مراودات تجاری دو کشور دوست و همسایه، ایران و افغانستان قرار گرفته و شهروندان دو کشور بتوانند از آن برای تبادل کالا و خدمات تجاری بین خود بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه کارهای عمرانی این مرکز تجاری مدت‌ها قبل انجام شده است اما طبق برنامه قرار است این مرکز ۱۵ تیرماه رسما افتتاح شود.

 

 

مادامی که افغانستان از کشورهایی است که متکی به واردات کالاهای خارجی بوده و این اولین‌بار است که یکی از کشورهای همسایه بزرگترین مرکز تجارتی‌اش را در قلب افغانستان ایجاد می‌کند، این اقدام از قبل با استقبال گرم شهروندان پایتخت افغانستان نیز روز به رو شده است.

چون آنها به خوبی می دانند که کشورشان با جمعیتی بالغ بر ۴۰ میلیون نفر و اقتصادی واردات محور و مسبوق به سابقه واردات محصولات ایرانی است به همین دلیل کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که افتتاح رسمی این مرکز تجاری می تواند بستر مناسبی  برای عرضه کالاهای ایرانی باشد.

 

                                  Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 00:44   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

مرکز تجاری و نمایشگاه دائمی جمهوری اسلامی ایران با مساحتی بالغ بر ۷ هزار مترمربع تجاری در ۴ طبقه و ۱۱ طبقه اداری مسکونی و ۴ هزار و ۲۰۰ متر انبار اختصاصی در موقعیت جغرافیایی مناسب در شهر کابل، به عنوان بزرگترین مرکز مراودات تجاری دو کشور دوست و همسایه، ایران و افغانستان احداث شده است. 

شرکت « بارکاو تجارت بارمان» با تلاش بی وقفه بستری دائمی برای توسعه پایدار محصولات ایرانی در کشور افغانستان فراهم ساخته است. 

                                    Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 00:00   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

 

 

از خدمات این مرکز تجاری می توان به مواردی از جمله همکاری در زمینه تمامی امور گمرک و ترخیص و حمل و نقل کالا، مشاوره حقوقی جهت تنظیم و عقد قراردادها، خدمات نقل و انتقال پول و صرافی، تامین و آموزش نیروی کار بومی متخصص و ایجاد ارتباط با واحدهای متقاضی بدون واسطه، تبلیغات سراسری اعم از تبلیغات تلویزیونی و میدانی جهت برندسازی محصولات ایرانی، فعالیت در جهت جذب سرمایه گذار و اعطای نمایندگی شرکت های تولیدی صنعتی و دانش بنیاد ایرانی به سایر ولایت های افغانستان، دعوت از واحدهای تولیدی صنعتی و تجاری افغانستان از سوی وزارت تجارت و اتاق صنایع و معادن افغانستان برای بازدید پیوسته از مرکز تجاری اشاره کرد. 

 

 

                                  Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 00:00   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

 

بدین ترتیب برگزاری بزرگترین نمایشگاه توانمندی های صادراتی با محوریت معرفی فرصت های  مشترک می تواند تحول و شکوفایی بسزایی بر اقتصاد دو کشور داشته باشد، چراکه شهروندان کابل نیز از این اقدام استقبال کرده و در عین حال از دولت سرپرست طالبان می‌خواهند که تعاملات اقتصادی و سیاسی کشورشان با ایران را بیشتر تقویت کند.

                                  Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 00:00   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

در همین خصوص کارشناسان اقتصادی و اجتماعی افغانستان هم اعتقاد دارند به اینکه اگرچه بازار امروز افغانستان را بیشتر کالاهای چینی اشغال کرده است، اما شهروندان افغان‌ از کیفیت و قیمت آن ها راضی نیستند، به همین دلیل راه اندازی مرکز بزرگ تجاری ایران در کابل می تواند تاثیرات بسیار زیاد و خوبی بر رونق بازارهای افغانستان داشته باشد.

 

صرف نظر از نگاه کارشناسان اقتصادی افغانستان و همچنین شهروندان آن کشور به این رویداد میمون که به زودی محقق خواهد شد، در همین راستا مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان نیز جمعه گذشته از آمادگی خود برای ایجاد اتاق مشترک تجارت افغانستان – ایران خبر دادند.

چون بر اساس توافق قبلی بین دو کشور، با وجود اینکه این اتاق در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد اما با گذشت سال ها از تاسیس این اتاق در ایران، این اتاق هنوز در افغانستان تأسیس نشده است.

ا

 

به گزارش ایران اکونومیست به نقل  از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، اتاق تجارت افغانستان روز جمعه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که هیئت افغانستانی با هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری ایران برای ایجاد اتاق مشترک افغانستان – ایران در داخل کشور، ایجاد هماهنگی ها و نشست های دوجانبه در کابل دیدار کردند.

خان جان الکوزی عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان در این دیدار از ایران به عنوان شریک بزرگ تجاری با افغانستان یاد کرده و خواهان هماهنگی و رفع مشکلات تجارتی در مرز دو کشور شده است.

وی در این زمینه ایجاد اتاق مشترک افغانستان – ایران را در داخل افغانستان یک نیاز مهم دانسته است.

 

 

همچنین شفیق الله عطایی رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور نیز در مورد توسعه روابط تجارتی و حل مشکلات موجود، تبادل هیئت های تجاری، برگزاری نمایشگاه ها و سرمایه گذاری های مشترک تاکید کرده و از آمادگی افغانستان برای ایجاد اتاق تجارتی مشترک میان ایران و افغانستان خبر داد.

از سوی دیگر مقامات هیئت ایرانی نیز بر توسعه روابط تجارتی و سرمایه گذاری های مشترک بین دو کشور تأکید کردند.

 

 

در واقع در راستای همین هدف بود که بزرگراه شیخ ابونصر فراهی با هدف تقویت واردات و صادرات کالا میان افغانستان و ایران باز سازی شد.

در تاریخ ۹ خرداد ماه سال جاری، معاون وزیر امور مردمی دولت سرپرست طالبان در بازدید از بزرگراه شیخ ابونصر فراهی که افغانستان را به ایران متصل می کند، روند بازسازی این بزرگراه را بررسی کرد.

باز هم در راستای هدف توسعه تجارت میان دو کشور همسایه ایران و افغانستان بود که امروز گذرگاه شیخ ابونصر فراهی در ولایت فراه برای نخستین‌بار به یک گذرگاه ترانزیتی تبدیل شد.

مولوی حکمت الله سبحانی آغا، رییس اداره حمل و نقل زمینی فراه می‌گوید که پس از این تاجران افغانستان می‌توانند از طریق این گذرگاه به ایران صادرات و واردات داشته باشند.

 

                                  Playback Rates   0.5x1x1.25x1.5x2x             Rewind 10 Seconds Next Up           Live 00:00 00:00 00:00   Chromecast Closed Captions Settings Fullscreen  

 

 

خبرگزاری رسمی «باختر» افغانستان دیروز گزارش داد که «مولوی ساجد» مامور گذرگاه شیخ ابونصر در حاشیه بازدید از روند بازسازی این بزرگراه ارتباطی بین افغانستان و ایران، به خبرنگاران گفت: با حمایت دولت طالبان امنیت کشور تامین می شود و صاحبان کسب و کارها می توانند از طریق این بزرگراه به شکل عادی و مرسوم به واردات و صادرات کالاها بپردازند. 

از سوی دیگر رئیس بازسازی بزرگراه شیخ ابونصر فراهی نیز اعلام کرد مقام های افغانستان و ایران و تیم های مهندسی از این بزرگراه بازدید کرده اند و با شناسایی برخی مشکلات و تلاش برای رفع آنها وعده هایی برای همکاری بیشتر داده شده است. 

در هر حال راه اندازی بزرگترین مرکز تجاری ایران در کابل و یا توسعه گذرگاه تجاری ابونصر فراهی و هر مورد دیگر که بتواند بر توسعه تعاملات همه جانبه دو کشور و ملت دوست ایران و افغانستان منجر شود همواره برای هر دو ملت ایران و افغانستان مبارک است، بنابراین باید در عین حال تلاش کرد یک سلسلسه مشکلات امنیتی در راستای نیل به این هدف نیز برطرف شود و امکانات کافی برای سرمایه گذاری در افغانستان برای سرمایه گذاران ایرانی فراهم آید و در عین حال فرصت های برابر برای تجار و سرمایه گذاران افغان نیز در ایران فراهم آید.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: مبادلات تجاری ، افغانستان ، کابل

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مبادلات تجاری افغانستان کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۹۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور

سیدحسن مرتضوی، معاون سفارت ایران در کابل با نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات در «باغ اسلامی» این شهر دیدار و درباره توسعه روابط تجاری، اقتصادی دو کشور گفتگو کردند.

در این دیدار طرفین پیرامون موضوعات مرزی و امنیت مرزهای دو کشور، روابط تجاری و اقتصادی و همچنین تسهیل در امر صدور روادید برای شهروندان افغانستان گفتگو نمودند. 

سید حسن مرتضوی در این دیدار اظهار داشت که امنیت و آرامش در افغانستان را برای همه کشورهای منطقه مفید است؛ وی همچنین تاکید نمود در سایه آرامش و امنیت به ویژه در مرزهای دو کشور، فعالیت تجار و فعالان افغانستانی و ایرانی افزایش خواهد یافت.

این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر لزوم حمایت از تجار و فعالان اقتصادی، تسهیل در صدور روادید برای شهروندان افغانستان را امری مهم در پیشگیری از ترددهای غیرقانونی به ایران عنوان نمود.

مولوی نوراحمد اسلام‌جار نیز آرامش و امنیت را نیاز اساسی برای ترقی و پیشرفت دو کشور دانسته و تصریح نمود که حکومت سرپرست افغانستان هیچگاه به دنبال برهم زدن آرامش منطقه نبوده و نیست.

والی هرات همچنین با تاکید بر اینکه پیشرفت افغانستان و عمران و آبادانی هرچه بیشتر این کشور را از اولویت های مقامات حکومت سرپرست می‌باشد، راه‌آهن خواف، هرات را یک پروژه مهم و حیاتی برای هر دو کشور خوانده و بر لزوم بهره برداری هرچه سریعتر از این پروژه تاکید نمود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • برنامه های متنوعی برای تسهیل تبادلات مالی با چین داریم
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران