Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجموع ارزش واردات هند از روسیه در پی تخفیف‌های بالای برای نفت خام اورال بیش از سه برابر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی‌نو، بر اساس داده‌های ریفیتینیو ایکون، از زمان حمله مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی، هند در مجموع ۳۴ میلیون بشکه نفت خام روسیه را با تخفیف دریافت کرده که ارزش آن در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱، بیش از سه برابر ارزش کل واردات از روسیه شامل دیگر محصولات شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم واردات نفت خام هند از روسیه از مسیر بندری در دریای سیاه شامل نفت نوع «سی‌پی‌سی بلند CPC Blend» نمی‌شود، این نوع نفت خام از سوی شرکت‌های تابع قزاقستان در کشورهای غربی به‌عنوان حجم ترانزیتی عرضه می‌شود.

واردات نفت هند از روسیه از فوریه در حال افزایش بوده، زیرا سومین اقتصاد بزرگ آسیا و سومین واردکننده بزرگ نفت جهان، برای کاهش هزینه واردات خود، به خرید نفت اورال روسیه با تخفیف بالا روی آورده است.

این کشور در ماه جاری میلادی بیش از ۲۴ میلیون بشکه نفت خام از روسیه دریافت کرده که نسبت به رقم ۷ میلون و ۲۰۰ هزار بشکه در ماه آوریل و حدود ۳ میلیون بشکه در ماه مارس با افزایش روبه‌رو بوده و بر اساس بررسی‌های ریفیتینیو ایکون قرار است این مقدار در ژوئن حدود ۲۸ میلیون بشکه باشد.

بر اساس ارقام دولتی جمع‌آوری‌شده ازسوی رویترز، واردات انرژی هند از روسیه، مجموع ارزش واردات کالای روسیه از هند در بازه زمانی ۲۴ فوریه تا ۲۶ مه را به ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسانده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال یک میلیارد و ۹۹۰ میلون دلار بود.

با وجود اینکه غرب به‌دلیل درگیری‌های نظامی مسکو - کی‌یف تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کرده، هند به‌دلیل تداوم خرید انرژی از روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

دهلی نو انتقادها را رد کرد و گفت این مقدار واردات تنها کسری از نیاز کلی کشور را تأمین می‌کند و گفته است به خرید نفت ارزان روسیه ادامه خواهد داد و استدلالش این است که توقف ناگهانی هزینه‌ها را برای مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد.

شرکت‌های انرژی روسیه و هند نیز درباره قراردادهای عرضه مدت‌دار و خرید احتمالی سهام در پروژه‌های نفت و گاز روسیه گفت‌وگو کرده‌اند.

منبع: شانا

کلیدواژه: روسیه هند دریای سیاه خرید نفت و گاز قزاقستان هند از روسیه میلیون بشکه نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل

گرچه سازمان شانگهای تا پیش از درخواست ایران در بیست‌وسومین نشست سران در دی ماه سال گذشته به مسئله فلسطین ورود نداشته است، اما پرداختن کشورمان به موضوع اقدامات و جنایات اسراییل و شرایط بحرانی مردم فلسطین در نشست مذکور موجب سوق دادن توجهات اعضای سازمان شانگهای به جنایات اسراییل گردید. در همین راستا، روز جمعه وزرای دفاع کشور عضو سازمان همکاریهای شانگهای در بیست و یکمین اجلاس خود در آستانه پایتخت قزاقستان به محکومیت رژیم صهیونیستی و اقدامات بی ثبات کننده این رژیم در منطقه پرداختند. از همین منظر میتوان گفت سازمان شانگهای دارای ظرفیتهای بالقوه برای معطوف ساختن تلاشها و اجماع کشورها به حل مسئله فلسطین است.

در همین زمینه، دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با قدس اظهار کرد: بنیان سازمان شانگهای بر دو موضوع اصلی بنا شد، اول مبارزه با ناامنیهای درون منطقه آسیای مرکزی به ویژه در همسایگی با استان سین کیانگ چین که برای چینی‌ها اهمیت دارد و در واقع دروازه ورود این کشور به دنیای غرب است. اما در عین حال بعد دیگری هم دارد و ان همکاری متقابل چین و روسیه برای مقابله با یکجانبه گرایی امریکا است. به نظرم با درنظر داشتن این دو هدف بنیادی میتوان گفت سازمان همکاری شانگهای تا اندازه‌ای موفق بوده زیرا اگر امروزه سخن از جهان چند قطبی و پایان رهبری و سلطه امریکا بر جهان است، باید آنرا تا حد زیادی مدیون همکاریهای چین و روسیه دانست. زیرا سازمان شانگهای یکی از عرصه‌های همکاری این دو کشور محسوب میشود. همچنین این سازمان در زمینه مبارزه با تروریسم و ناامنی به ویژه در اسیای مرکزی اقداماتی انجام داده است. به هر حال این سازمان در رسیدن به اهداف محدود و ابتدایی خود موفق بوده اما برای دستیابی به اهداف فراتر از آن و تبدیل شدن به سازمان موفق اقتصادی و شناخته شدن به عنوان نهادی جهانی با کارایی امنیتی راه طولانی در پیش دارد.

برخورداری از وزن دیپلماتیک برای حل موضوع فلسطین

حسینی بیان کرد: اگرچه ساختار رسمی سازمان شانگهای به عنوان سازمانی اقتصادی و امنیتی در زمینه مبارزه با جدایی طلبی، تروریسم و افراط گرایی شناخته میشود، اما هنوز فاقد ساز و کارهایی است که بتواند خارج از این قلمرو و در حل و فصل تنشهای فعلی خاورمیانه ایفای نقش کند. بنابراین گرچه روسیه و چین در سازمان شانگهای مشارکت دارند اما تصور نمیکنم این سازمان در آینده نزدیک بتواند در خارج از قلمرو خود به ویژه در حل مسئله فلسطین و تحقق صلح آن نقش موثر داشته باشد.

وی گفت: حتی اثرگذاری و نقش شانگهای در ایجاد صلح در مناطق اسیای مرکزی و قفقاز هم عملاً محدود بوده و از ابزار لازم برای ایفای نقش در حفظ صلح در مقیاس بزرگتر برخوردار نبوده است. گرچه این مشکل مشاهده میشود اما سازمان شانگهای به لحاظ دیپلماتیک وزن قابل قابل توجهی برای رایزنی و حل موضوع فلسطین دارد و با مشارکت قدرتهای بزرگی همچون روسیه، چین، هند و قدرتهای منطقه‌ای همانند ایران و پاکستان میتواند منعکس کننده صدای بخش بزرگی از مردم جهان به ویژه قدرتهای در حال ظهور باشد. در مجموع از قدرت اجبارآمیز کافی برای ملزم ساختن کشورها به تامین صلح در منطقه خاورمیانه و پایان دادن به جنگ غزه برخوردار نیست و باید برای رفع این مسئله تلاش کند.

انتهای پیام/

مینا افرازه

دیگر خبرها

  • درآمدهای نفت و گاز روسیه ۲ برابر شد
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل
  • محسن رضایی: غرب دست از حماقت بردارد
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟