Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه متروپولیتن توکیو یک سیستم جذب کربن جدید ابداع کرده اند که دی اکسید کربن را به طور مستقیم از اتمسفر زمین جذب می کند و عملکرد خارق العاده ای دارد.

 محققان متوجه شدند ماده ایزوفرون دیامین (IPDA) در یک سیستم «فاز جداسازی مایع- جامد» دی اکسید کربن را در غلظت کم موجود در اتمسفر با ۹۹ درصد کارآمدی حذف می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ترکیب را می توان با حداقل حرارت و ۲ برابر سریع‌تر از سیستم‌های موجود دوباره استفاده کرد که یک پیشرفت تازه برای جذب مستقیم کربن از هوا است.

مهم ترین چالش سیستم های جذب کربن از هوا (DAC) کارآمدی آنها به خصوص در فرایند فراوری هوای اتمسفر است. به دلیل غلظت های مختلف دی اکسید کربن، واکنش های شیمیایی آنها با جاذب های بسیار کند انجام می شود. از سوی دیگر در خارج کردن دی اکسیدکربن به شیوه ای حافظ محیط زیست و در چرخه های جذب و دفع، چالش هایی وجود دارد که احتمالاً انرژی زیادی مصرف می کند. حتی در تلاش های پیشروانه برای ساخت واحدهای DAC که از هیدروکسید پتاسیم و هیدروکسید کلسیم استفاده می کنند، کارآمدی با اختلالاتی جدیدی روبرو می شود و از سوی دیگر هزینه های احیا نیز بسیار بالا است. به همین دلیل نیاز به کشف فرایندهایی جدید بسیار حیاتی است.

در این میان گروهی از محققان به رهبری پروفسور سیجی یامازو از دانشگاه متروپولیتن توکیو نوعی از فناوری DAC به نام سیستم های فاز جداسازی مایع- جامد را بررسی کردند.

در بسیاری از این سیستم ها یک حباب هوا از طریق مایع ایجاد می شود و از سوی دیگر واکنشی شیمیایی بین مایع و دی اکسید کربن نیز به وجود می آید. طی انجام واکنش، محصول آن در مایع تجمیع می شود. در نتیجه واکنش های بعدی کندتر و کندتر می شوند. سیستم های فاز جداسازی مایع-جامد یک راه حل ایده آل ارائه می کنند که طی آن محصول واکنش شیمیایی غیر محلول و به شکل جامد است. به این ترتیب دیگر ماده حاصل از واکنش در مایع تجمیع نمی شود و سرعت واکنش های بعدی نیز کندتر نمی شود.

این گروه از محققان روی ترکیب های مایع آمین، اصلاح ساختار آنها برای بهبود سرعت واکنش و کارآمدی درغلظت های مختلف دی اکسید کربن هوا تمرکز کردند. آنها متوجه شدند یک محلول آبی ترکیب ایزوفرون دیامین می تواند ۹۹ درصد دی اکسید کربن موجود در هوا را به یک رسوب جامد اسید کاربامیک تبدیل کند.

آنها در حقیقت نشان دادند برای آنکه ماده جامد موجود در محلول دی اکسید کربن جذب شده را به طور کامل آزاد کند باید ۶۰ درجه سانتیگراد حرارت ببیند و پس از آن به حالت مایع برمی گیرد.

نرخ حذف دی اکسید کربن دو بار سریع تر از سیستم های آزمایشگاهی DAC است. به این ترتیب سیستمی که محققان ژاپنی ساخته اند سریع ترین سیستم جذب دی اکسید کربن در جهان در برابر فراوری غلظت های اندک این ماده در هوا است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دی اکسید کربن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۹۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخراج الماس از گل صدتومانی

دانشمندان چینی با استفاده از کربن استخراج‌شده از گل‌های صدتومانی قرمز، الماس ۳ قیراطی تولید کردند.

به گزارش خبرآنلاین، بنابه گفته وانگ جینگ، مدیر عامل شرکت تایم پرامیس لوئویانگ، الماس مصنوعی ساخت شرکت‌شان با استفاده از فناوری استخراج کربن ماده زیست‌زا (گل صدتومانی)، تحت دما و فشار بالا کشت می‌شود.

اگرچه تولید الماس مصنوعی با استفاده از فناوری استخراج عنصر کربن خالص از گل صدتومانی نسبتا پیچیده است، شرکت تایم پرامیس چینی قصد دارد از منابع دیگر مانند مو، استخوان و حتی گل‌های دیگر، کربن استخراج کند. آن‌ها این کار را با استفاده از ابزار‌هایی که برای شکستن پیوند‌های شیمیایی بین اتم‌های کربن استخراج‌شده طراحی کرده‌اند انجام دهند. درواقع این دانشمندان اتم‌های کربن حاصل را مانند ساختار الماس کنار هم قرار داده و ترکیب می‌کنند تا به الماس واقعی دست بیابند.

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • اومودا 7 و اکسلانتیکس ES؛ دو خودرو جدید چری در راه بازار / نمایشگر بزرگی که حالت کشوئی دارد! (+تصاویر)
  • استخراج الماس از گل صدتومانی + عکس
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • استخراج الماس از گل صدتومانی
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • راهنمای انتخابی هوشمندانه در خرید چیلر تراکمی
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی