قطبیزاده: انیمیشن در ایران یتیم است
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۰۰۹۴
من واقعاً نگران بچههای فارغالتحصیل انیمیشنسازی از دانشگاههای ایران هستم که کلی ایده و شوق برای ساخت انیمیشنهای درجه یک دارند اما مجبورند یا سراغ سرمایههای شخصی بروند یا اگر نهادی از آنها حمایت میکند، این حمایت مقطعی و غیرمداوم است.
به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران در چهارمین نوبت از هفتمین فصل برگزاری «پاتوق فیلم کوتاه» که دوشنبههای هر هفته به همت انجمن سینمای جوانان ایران در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود، روز دوشنبه ۹ خردادماه فیلمهای کوتاه «هلو» ساخته مهدی حسینخانی، «کبود» به کارگردانی علی توکلی، «دوآلپا» ساخته محمدرضا مرادی و انیمیشن کوتاه «خولانهوه» ساخته هژیر اسعدی به نمایش درآمد و با حضور سعید قطبیزاده منتقد سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مخاطبانی که برای فیلم کوتاه نعمت هستند
سعید قطبیزاده منتقد سینما هم در ابتدای صحبتهای خود ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری نشستهای پاتوق فیلم کوتاه خطاب به حاضران گفت: هر کس با هر انگیزهای اینجا حاضر شده، به فیلم کوتاه و سازندگان آن افتخار داده است به ویژه در شرایطی که این فیلمها امکان دیده شدن ندارند و حضور مخاطبانی مانند شما یک نعمت است.
این منتقد در ادامه به طرح نکاتی درباره فیلم «هلو» پرداخت و گفت: جامپکات در کارگردانی خطرناک است. درست است که فیلمسازی مانند گدار در فیلمهای اولیه خود استفادههایی هوشمندانه از جامپکات میکند اما اینجا و در تجربههای نخستین بهتر است کارگردانی را بهصورت پایهای و براساس الگوهای کلاسیک تجربه کنیم. اینها مشق فیلمسازی است.
قطبیزاده گفت: بازیگر اگر بهدرستی هدایت شود میتواند بسیاری از ضعفهای فیلم را بپوشاند. شما اگر فیلمنامه خوبی نوشته باشید و شخصیت خوبی هم در آن پرداخته باشید، اما انتقال حسی درستی توسط بازیگر صورت نگیرد، همه تلاش شما روی هوا میرود.
لاکپشتهایی که قربانی میشوند
سعید قطبیزاده در ادامه درباره فیلم «کبود» بیان کرد: نکته مثبت این فیلم، در فیلمنامه است و نکته منفی آن هم در فیلمنامه است. نکته مثبت این است که این کار یکی از بهترین فیلمهای کوتاه است که شروع و میانه و پایان درستی متناسب با اهداف و فلسفه فیلم کوتاه دارد. در این فیلم قصه با مقدمه درستی روایت میشود، پرورش درستی هم دارد و نتیجهگیری درستی هم میکند. با اطمینان میگویم ۹۰ درصد فیلمهای کوتاه ایرانی این ویژگی ساده را ندارند. اما ایراد این فیلم هم در همین فیلمنامه است.
قطبیزاده با اشاره زاویه نگاه انتقادی فیلم نسبت به مسائل جامعه توضیح داد: وقتی شخصیتپردازی زیادی در فیلم کوتاه داریم، برخی شخصیتها از بین میروند. در جنوب که بودم متوجه شدم وقتی میخواهند میگو شکار کنند، کلی لاکپشت میمیرد، چرا که لاکپشتها هم زیاد هستند و هم تنبل. فیلم «کبود» هم همین مشکل را دارد و برای رسیدن به دو شخصیت اصلی، تعدادی لاکپشت را میکشد! شخصیتهایی را در کار به عنوان آکسسوار داریم نه آدمهایی هویتمند. در مجموع اما فیلم قابلیت ارتباط با اقشار مختلف را دارد.
فقدان جسارت در نزدیک شدن به الگوهای ژانر وحشت
سپس نوبت به نقد «دوآلپا» به کارگردانی محمدرضا مرادی رسید.
قطبیزاده در این بخش گفت: من از این فیلم خوشم آمد چون اساسأ هم فیلم ترسناک دوست دارم و هم اینکه فقدان جسارت در بین فیلمسازان ایرانی برای نزدیک شدن به الگوهای ژانر ترسناک همیشه برایم نشاندهنده خفت سینمای ایران بوده است، این موضوع نشان میدهد که چقدر ما تنوع ژانری نداریم این در حالی است که تعداد زیادی کتاب درباره تاریخ ژانر داریم، ما فیلمهای متنوعی در جشنواره کن و اسکار میبینیم ولی هیچوقت از خودمان نمیپرسیم چرا فیلمهای ما مدام درباره موضوعات خانوادگی و کمدی است به طوری که ما کلا در سینمای خودمان سه ژانر بیشتر نداریم به نحوی که سایر ژانرها در ایران وجود ندارد، این همه فیلمهای روز جهان را نگاه میکنیم ولی هیچکس تعجب نمیکند که چرا چنین فیلمهای در ایران ساخته نمیشود؟
انیمیشن در ایران یتیم است
در ادامه فیلم کوتاه «خولانهوه» به کارگردانی هژیر اسعدی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
قطبیزاده با بیان اینکه «خولانهوه» فیلم خوش ایدهای است مطرح کرد: انیمیشن در ایران دقیقاً وضعیت یک بچه یتیم را دارد و در ایران حمایت نمیشود مگر اینکه دولتی باشد. سفارشدهنده دولتی هم از انیمیشنی حمایت نمیکند مگر آنکه مطابق فرموده و سفارشها باشد. این معضل بزرگ انیمیشن در ایران است و من واقعاً بابت آن نگران هستم. نگران همه بچههایی که فارغالتحصیل انیمیشنسازی از دانشگاههای ایران هستند و کلی ایده برای کار دارند و کلی شوق برای ساخت انیمیشنهای درجه یک دارند اما مجبورند یا سراغ سرمایههای شخصی بروند یا اگر نهادی از آنها حمایت میکند، این حمایت مقطعی و غیرمداوم است.
بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ علاقمندان حاضر در سالن درباره فیلمهای به نمایش درآمده با حضور منتقد مهمان اختصاص یافت.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: سعید قطبی زاده فیلم کوتاه انیمیشن انیمیشن در ایران فیلم کوتاه قطبی زاده لاک پشت فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلمکوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، انجمن سینمای جوانان ایران بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلم اولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلماولیها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.
پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولیها تا سقف ۱۵ میلیون تومان، فیلمهای نیمه حرفهای تا سقف ۷۵ میلیون تومان و فیلمهای حرفهای تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان حمایت میکرد.
همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالا بودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
فیلمسازان جوان ایران از سراسر کشور میتوانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به نشانی https://production.iycs.ir/ اقدام به ثبت طرحها و فیلمنامههای خود کنند.
در آئین نامه جدید تولید، اولویتهای مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهمترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.
از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتما پیش از اقدام به ارائه درخواست، آیین نامه تولید ۱۴۰۳ انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه فرمایند.
انتهای پیام/