Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- منهای سیاست :مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای، هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها و حوادثی مثل متروپل؛ همه و همه مسائل اساسی و بزنگاه‌های است که در آن میزان سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دولت اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

توجه به سرمایه اجتماعی و بازگشت اعتماد عمومی کلیدواژه‌هایی پرتکراری است که دولت سیزدهم و در راس آن رییس‌جمهور از آغاز  بکار کابینه اش مدام و مکرر بر آن تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلیدواژه‌هایی که البته پیش از دولت ،مقام معظم رهبری در اولین دیدار با رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم برآن تاکید کردند و گفتند که «مسئله‌ احیای اعتماد مردم و امید مردم بسیار چیز مهمی است؛ چون اعتماد مردم بزرگ‌ترین سـرمایه‌ دولت است.» در این بین کارشناسان و فعالان مدنی و سیاسی نیز تاکید دارند که احیای اعتماد عمومی به دولت و افزایش سرمایه اجتماعی مولفه مهمی در پیشبرد سیاست‌گذاری‌ها و به ویژه سیاست‌های اصلاحی دولت محسوب می‌شود. اما چرا از بین رفتن آن زنگ خطری برای دولت است و آیا دولت سیزدهم در احیای اعتماد عمومی موفق بوده است؟

سرمایه اجتماعی چیست و چرا مهم است؟

همه دولت‌ها به نسبت آرا و به طور کلی پایگاه اجتماعی‌شان مورد اقبال بخشی قابل توجهی از جامعه هستند و این سرمایه اجتماعی نقش مهمی در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت ایفا می‌کند. تاجایی که اصلاح روندها گاهی به دلیل هزینه‌های اجتماعی بالا و عدم اعتماد عمومی از سوی نهادهای سیاست‌گذار به تعویق می‌افتد یا متوقف می‌شود. از همین رو دولت سیزدهم نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده است و رییس‌جمهوری در نشست اردیبهشت ماه خود با فعالان سیاسی در این زمینه گفت که افزایش امید مردم سرمایه ارزشمندی است که باید در عمل و با گشوده شدن گره‌ها پاس‌داشته شود. دیگر ارکان دولت نیز از این کلیدواژه استفاده کردند و به تازگی استاندار مرکزی در آیین معارفه خود گفت: ترمیم اعتماد عمومی بزرگترین پروژه عمومی دولت سیزدهم است و از هر ابزاری برای تحقق این مهم استفاده می‌شود. رییسی نیز در آغاز دولت گفته بود که همه مسئولیت داریم تا متناسب با انتظارات مردم با تلاش شبانه‌روزی، دغدغه‌ها و نگرانی آنها را برطرف کرده و اعتماد عمومی را جلب کنیم و لازمه این کار استفاده از نیروهای انقلابی و کار جهادی است.

سفرهای استانی و حضور میان مردم نیز در همین راستا و برای افزایش اعتماد عمومی و نزدیک مردم به دولت انجام گرفته است. رییسی در این سفرها با حضور در میان مردم وعده‌هایی نیز داده که عمل به آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش اعتماد عمومی به دولت شود و عدم تحقق وعده‌ها نتیجه عکس دارد. بنابراین فعالان سیاسی تاکید دارند که عمل به وعده‌های و شعار مهم‌ترین گام دولت برای بازگرداندن اعتماد عمومی است.

آمارها درباره نگاه مردم به دولت سیزدهم چه می‌گویند؟

اما آمارها درباره سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم چه می‌گوید؟ موسسه گالوپ در واشنگتن در نظرسنجی خود سه هفته پس از روی کار آمدن رییسی میزان رضایت از عملکرد دولت را ۷۲ درصد بیان کرد. اما آخرین نظرسنجی درباره رضایت از دولت را مرکز افکارسنجی کیو  در  اردیبهشت ماه  سال جاری انجام داده که دومین نظرسنجی ملی این مرکز است. یافته‌های این نظرسنجی ملی نشان داد مانند آبان ۱۴۰۰ حدود نیمی از پاسخگویان از عملکرد دولت سیزدهم رضایت داشته‌اند. در حالی که در آبان ۱۴۰۰ حدود ۴۴ درصد از افراد از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت رضایت داشته‌اند، ۵۴ درصد از پاسخگویان به نظرسنجی کیو، گفته‌اند که امید دارند دولت در ۴ سال پیش‌رو اوضاع کشور را سروسامان دهد.

حدود ۳۶ درصد از پاسخگویان نیز اعلام کرده‌اند که امیدی به سروسامان دادن اوضاع کشور توسط دولت نیستند. میزان ناامیدی در آبان ماه ۱۴۰۰ یعنی ۱۰۰ روز پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، حدود ۳۲ درصد بوده است. حدود ۶۲ درصد از پاسخگویان به نظرسنجی کیو نیز اعلام کرده‌اند که به طور کلی به دولت اعتماد دارند. این رقم در آبان ۱۴۰۰ نیز حدود ۷۰ درصد بوده است. در تفسیر این نتیجه باید در نظر داشت که اعتماد به دولت، شاخصی فراگیر تر از رضایت یا عدم رضایت را در برمی‌گیرد. لذا افراد می‌توانند به دولت اعتماد داشته باشند ولی از عملکرد آن راضی نباشند. این در حالی است که طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) که ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در سطح ملی اجرا شده، ۵۳.۲ درصد معتقدند دولت رئیسی نسبت به دولت قبلی بهتر و ۹.۶ درصد گفته‌اند بدتر عمل خواهد کرد و ۲۱ درصد معتقدند فرقی نخواهد کرد.

سلبریتی‌ها و سرمایه اجتماعی

اما سرمایه اجتماعی فقط مختص دولت‌ها نیز و هر نهاد و شخصی نیز با توجه به جایگاه خود در میان مردم دارای میزانی از سرمایه اجتماعی است. نتایج تحقیقات فصلنامه علمی، پژوهشی مطالعات فرهنگ ارتباطات در حوزه رسانه نشان می‌دهد تقریباً ۴۷ درصد کاربران فعال در حوزه سلبریتی‌ها، گرایش به سلبریتی‌ها دارند. بنابراین گاهی اثر گذاری برخی افراد مشهور بر نگاه عامه مردم در  حوزه‌های مختلف آنچنان زیاد است که با بسیج و هدایت آن می‌تواند منجر به اثرگذاری‌های قابل توجه شود.

بنابراین نقش چنین افرادی در بزنگاه‌های مختلف اعم از انتخابات یا حوادثی مانند متروپل بیش از پیش به چشم می‌آید. جایی که آن‌ها می‌توانند با اتخاذ مواضع اصولی و ایستادن در سمت درست ماجرا به جامعه آرامش تزریق کنند. حتی حضور این افراد گاهی می‌تواند همدلی و اتحاد پیرامون مسائل مختلف را افزایش دهد. اتفاقی که در بزنگاه‌های اخیر رخ نداده و اغلب این افراد از سرمایه اجتماعی خود در مسیر درست استفاده نکردند و حتی برخی آن را از دست دادند.

نقش تشکل‌ها و فعالان مدنی و رسانه‌ها چیست؟

در سوی دیگر تشکل‌های اجتماعی و فعالان مدنی و رسانه‌ها نیز نقش پررنگی در جلوگیری از میان رفتن سرمایه اجتماعی دارند. آگاه‌سازی افکار عمومی در موقعیت‌های مختلفی چون سیاست‌گذاری‌های حساس اصلاح قیمت‌ها به حفظ سرمایه اجتماعی کمک می‌کند. همچنین ارتباط مستقیم و مستمر با مردم نیز دیگر مولفه‌ای که کارشناسان بر آن تاکید دارند و اعتماد عمومی را افزایش خواهد داد.  به طور مثال مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دارای ابهام‌های زیادی است و همین ابهام‌ها بدبینی نسبت به عملکرد دولت در این مذاکرات به وجود می‌آورد. اتفاقی که در موضوع واردات واکسن در دولت دوازدهم رخ داد و اعتماد عمومی جامعه از چندصدایی و بی‌برنامه‌گی دولت در این زمینه ضربه زیادی خورد.

در چنین شرایطی باید دید که دولت سیزدهم تا چه میزان می‌تواند سرمایه اجتماعی نهاد دولت در ایران را افزایش دهد و اعتماد عمومی جامعه را جلب کند.

کد خبر 680263 برچسب‌ها مشارکت مردمی سلبريتي اعتراض - تجمع - تحصن دولت سیزدهم اميد اجتماعى اعتماد عمومى آمار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مشارکت مردمی سلبريتي اعتراض تجمع تحصن دولت سیزدهم اعتماد عمومى آمار سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی احیای اعتماد دولت سیزدهم سلبریتی ها گذاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۰۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلبریتی ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی

   عصر ایران؛ رضا صائمی- طی چند روز گذشته که خبر بیماری ترانه علیدوستی  در شبکه‌های اجتماعی به اصطلاح ترند و وایرال شد، شاهد انتشار انواع و اشکال عکس‌هایی بودیم که از طریق فوت‌و‌فن فتوشاپ یا تمهیدات هوش مصنوعی، او را بر تخت بیمارستان نشان می‌دهد که هر بار یکی از بازیگران یا چهره های سرشناس در کنارش ایستاده است.

     یکی از مهم‌ترین عکس‌هایی که دست‌مایۀ این جعل‌های فتوشاپی قرار گرفته است مربوط به بستری شدن «الناز شاکردوست» است که ظاهرا سر صحنه یکی از فیلم‌ها مصدوم و به بیمارستان منتقل شده بود و برخی از بازیگران در آن زمان به عیادتش رفته بودند.

    در یکی از این جعل‌های فتوشاپی، سر ترانه علیدوستی را به جای الناز شاکردوست گذاشته‌اند و سر حمید علیدوستی پدر ترانه را به جای مهران مدیری. جالب این‌که آنقدر این جعل ناشیانه بود که حتی موهای مهران مدیری را بر صورت پدر ترانه علیدوستی گذاشته بودند یا به این فکر نمی کردند او لباس زمستانی به تن دارد که با هوای بهاری اکنون همخوانی ندارد.

   آنچه بر تاسف این سندرم فتوشاپسازی می‌افراید، استفاده برخی از صفحات سینمایی و خبری در اینستاگرام و تلگرام از همین عکس‌ها و اخبار جعلی است که حتی به اخلاق حرفه‌ای خود هم پای‌بند نیستند و بدون آزمودن صحت خبر به انتشار آن دست می‌نند.

   این حجم بالای تولید اخبار و تصاویر جعلی، صرفا برای جذب فالور بیشتر و منافع مالی و کاری برآمده از آن صورت گرفته و مصداقی از بی اخلاقی رسانه ای است.

   زندگی سلبریتی‌ها و کنجکاوی برای کشف رخدادهای آن، در همه جای دنیا وجود دارد اما جعل عکس و خبر برای جلب فالور و دنبال کننده بیشتر را نمی‌توان ذیل فرهنگ هواداری قرار داد. به نظر می‌رسد این سندرم ناشی از نوعی اختلال عاطفی در بخشی از جامعه ماست که نیازمند توجه هستند.

    توجهی افراطی که برای جلب نظر دیگران به خود، به جعل خبر دست زده و با خبرسازی‌های کذب، کمبود توجه خود را جبران و ارضا می‌کند. ظهور و گسترش هوش مصنوعی و کاربرد عمومی آن هم بر شدت این سندرم افزوده و شاهد جعل انواع و اقسام عکس و ویدئوهایی هستیم که اغلب با تصویری از سلبریتی‌ها گره می‌خورد و به تولید محتواهای کاذب و جعلی می‌انجامد که صرفا به مثابه تمهیدات سودجویانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

   واقعیت این است که پاپارتزی هم در جهان رسانه‌ای، قواعد و قوانین خود را دارد و در دایره اخلاق حرفه‌ای فعالیت می‌کند. اما آنچه در شبکه های اجتماعی ما به واسطه فناوری‌های نوین دیجیتالی صورت می‌گیرد نوعی دست‌کاری در واقعیت است و می‌تواند مصداق فریب افکار عمومی به مثابه جرم هم تعریف شود. این جعل سازی ها نه نتها به اعتماد عمومی خدشه وارد می کند بلکه زیست فردی سلبریتی ها را هم با مخاطره همراه می کند.

     اگر بخواهیم این رخداد را در یک خوانش کلی تر جامعه شناسانه مورد تحلیل قرار دهیم باید آن را مصداقی از گفتمان ابتذال بدانیم که متاسفانه بر زیست-مجازی ما حاکم شده و سلامت روایت و سلامت روانی را تهدید می کند.

    گاهی برخی از این محتواهای ساختگی مصداق شوخی و کمدی است که صرفا برای خنده و سرگرمی تولید می شوند و همه کارکرد آن را می دانند مثل شوخی تصویری که چند سال پیش با عباس جدیدی در گرفتن عکس سلفی شده بود اما جعل عکسی که در ارتباط با خبر بیماری ترانه علیدوستی صورت گرفت نه شوخی کردن با خبر که شوخی گرفتن خبر و اطلاع رسانی بود که می تواند آسیب های اجتماعی گزنده ای داشته باشد و اخلاق عمومی را در سراشیبی سقوط قرار دهد. سواستفاده از شهرت فقط توسط افراد مشهور صورت نمی گیرد بلکه گاهی با شهرت آنها صورت می گیرد و این هشداری است تا بفهمیم در جهان رسانه‌ای امروز، اخلاق رسانه‌ای ضرورت بیشتری دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟

دیگر خبرها

  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • انتقاد تند یک امام جمعه از واگذاری تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس /چرا سرمایه این هلدینگ خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود /این خیانت است
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
  • سلبریتی ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی