Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- با حضور رئیس سازمان سنجش و جمعی از نمایندگان تام الاختیار دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در محل دانشگاه تبریز، مسایل و برخی مشکلات استان در حوزه آزمون‌های سراسری بررسی شد.


به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ دکترعبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش در این جلسه با اشاره به عملکرد استان در حوزه قبولی در آزمون‌های سراسری سال 1400، اظهار کرد: میانگین درصد قبولی داوطلبان آذربایجان شرقی در سال 1400 بین 12.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 الی 15.1 درصد (نسبت قبولی به داوطلب) بوده و جزو استان‌های رده دوم کشوری و هم تراز با استان‌های اصفهان و خراسان جنوبی قرار دارد.
وی با بیان این‌که 20 درصد داوطلبان از طریق آزمون سراسری و 80 درصد با سوابق تحصیلی در دانشگاه‌های کشور پذیرش می‌شوند، افزود: آذربایجان شرقی رتبه دوازدهم را در حوزه پذیرفته شدگان در رشته‌های با آزمون داشته و با تفاوت پنج درصدی با استان رتبه نخست، وضعیتی بالاتر از میانگین کشوری دارد.
وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی هم‌چنین دارای رتبه شانزدهم در پذیرش مجموع با آزمون و صرفا با سوابق تحصیلی بوده و با تفاوت 17 درصدی از استان نخست، وضعیتی بالاتر از میانگین کشوری دارد.
وی در تشریح وضعیت شهرهای استان طی آزمون‌های سراسری سال 1400 نیز اظهار کرد: در مجموعه رشته‌های پذیرش با آزمون و سوابق تحصیلی، شهرستان‌های اسکو، تبریز و میانه به ترتیب در رده‌های اول تا سوم قرار دارند و در حوزه پذیرش با آزمون شهرستان‌‌های آذرشهر، اسکو و تبریز در رده‌های قرار دارد و در پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سال 1400، شهرستان‌های میانه، اسکو و تبریز اول تا سوم قرار دارند.

پورعباس با اشاره به فعالیت 25 دانشگاه و موسسه آموزشی در مقطع کارشناسی و ارشد در سطح استان، گفت: هفت دانشگاه در سطح استان در مقطع دکتری با 88 رشته فعال هستند که از مجموع 7496 شرکت کننده استانی در سال 1400 تعداد 579 دانشجو توانستند در مقطع دکتری دانشگاه‌های استان پذیرش شوند.
پورعباس در ادامه با اشاره به اهمیت فعالیت هوشمندانه سازمان سنجش، گفت: سنجش از معدود سازمان‌هایی است که اگر یک عامل در یک نقطه از این نهاد خوب عمل نکند، آثارش گریبان کل سازمان را می‌گیرد.
وی با بیان این‌که آزمون سراسری 1401 با شرایط متفاوتی برگزار می‌شود، ادامه داد: سوالات کنکور 1401 بر مبنای کتاب بوده و پاسخ‌های سوالات نیز به شکل محتوایی درسی و نه کلیدی خواهد بود.
دکتر مصطفی صحرایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیز اظهار کرد: تعداد داوطلبان آذربایجان شرقی در آزمون سراسری طی سه سال گذشته بین 64 تا 68 هزار نفر بوده که 57 درصد آن زن و باقی مرد بوده‌اند.
وی با بیان این‌که سهم دانشگاه تبریز از مجموع داوطلبان آزمون سراسری استان طی این مدت حدود 27 درصد بوده است، افزود: طی 50 سال گذشته، یکی از مسائل اساسی و حیاتی در برگزاری آزمون سراسری، انتظار تامین امنیت آزمون بوده که قطعا تاکنون مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه دیده نشده که آزمونی با مشکل برگزار شود.
دکتر صحرایی با اشاره به اهمیت تهیه مقدمات امنیت روحی و روانی شرکت کنندگان در آزمون‌های سراسری، گفت: استرس‌های زیادی از سوی خانواده‌ها به فرندان وارد می‌شود و انتظار دارند تا فرزندانشان از رشته‌های پزشکی قبول شوند که در صورت عدم قبولی و حتی قبولی معمولا تبعات منفی برای سال‌های آتی زندگی دارد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که استرس جوانان در محل آزمون بایستی به حداقل برسد، ادامه داد: تهیه امکانات فیزیکی نظیر نور، سرمایش، گرمایش و به خصوص محیط فیزیکی برای داوطلبان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی تاکید کرد: انتطار می‌رود تا محیط مناسب برای دانش آموزان در حوزه‌های برگزاری آزمون فراهم آید تا بتوانند کنکور را با فراغ بال و بدون استرس و فشار به خاتمه برسانند.
دکتر صحرایی با اشاره به موضوع تغییر در گزینش داوطلبان در آزمون‌های سراسری، گفت: تغییر نیازها و خواسته‌های کشور نشان می‌دهد که نحوه گزینش و امتحان داوطلبان نیز بایستی تغییر یابد و قطعا لازم نیست که همه‌ی جوانان به سمت رشته‌های پزشکی بروند در حالی که جوانان بسیاری می‌توانند در سایر رشته‌ها برای جامعه مفید باشند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با اشاره به بازار کلاس‌های خصوصی کنکور در کشور، گفت: داوطلبانی که در روستاهای دور، دسترسی به کلاس‌های خصوصی ندارند علنا از عدالت آموزشی محروم بوده و اکنون وجود کلاس‌های کنکور تبدیل به معضلی برای کشور شده است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون‌های سراسری در شهرهای مختلف استان، افزود: سالانه آزمون‌های متعددی از جمله زبان، استخدام و کنکور در دانشگاه تبریز برگزار شده و این دانشگاه به عنوان مادر محل برگزاری‌ آزمون‌های مختلف به خصوص کنکور در استان محسوب می‌شود.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دانشگاه تبریز آزمون های سراسری آذربایجان شرقی دانشگاه تبریز آزمون سراسری سوابق تحصیلی سازمان سنجش سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی مطرح کرد: تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی استان با هدف تحقق اهداف شعار سال به پایان رسید.

حیدر فتح‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برنامه راهبردی، عملیاتی و تحولی استان با هدف ارتقای سهم ارزش افزوده، شاخص‌های توسعه انسانی، تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل، تکمیل زنجیره ارزش و تامین، خلق مزیت پایدار، نرخ مشارکت اقتصادی، اعتماد و سرمایه اجتماعی و تعادل‌گرایی در توسعه استان تدوین شده است.

وی افزود: در تهیه و تدوین این برنامه استانداری آذربایجان شرقی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌های استان، همچنین اتاق بازرگانی‌، صنایع، معادن و کشاورزی استان مشارکت داشتند.

وی تشریح کرد: برخورداری از مدل مفهومی و عملیاتی، چارچوب روش شناسی، قابلیت سنجش پذیر مولفه‌های مطرح شده در برنامه، تدوین و ارائه برنامه تحولی توسط دستگاه‌ها، ترسیم برنامه زمانی پایش و ارزیابی و تحقق اهداف برنامه، نگاه سیستمی در تدوین اجزای برنامه و قابلیت محاسبه داده-ستانده و ارزش به تفکیک بخش‌های کلان اقتصادی، شیوه‌های تامین منابع و الگوی مشارکت بخش خصوصی و عمومی در اجرای برنامه وجه تمایز این برنامه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: ارائه ساختار برنامه تحولی توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی در حضور استاندار و سایر اعضای شورای برنامه ریزی و تصویب ساختار برنامه در شورای برنامه ریزی به عنوان بالاترین نهاد در تسهیل‌گری توسعه به برنامه ضمانت اجرایی بخشیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، وی اعلام کرد: با اجرا و پایش این برنامه در طول سال، شاهد تحقق رشد اقتصادی و ارتقای سهم ارزش افزوده استان در کل کشور تا پایان سال خواهیم بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • ۲۵ مورد تقلب با دستگاه‌های الکترونیکی در کنکور ۱۴۰۳ کشف شد
  • دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور | تحویل متقلبان به پلیس امنیت
  • انتخاب رشته بیش از ۸۸ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • بهره‌برداری از ۸۰ درصد پروژه‌های آموزشی تبریز
  • مرحله مصاحبه داوطلبان مجاز آزمون دکتری ۱۴۰۳ حضوری برگزار می‌شود
  • اطلاعیه جدید سازمان سنجش درباره آزمون مقطع دکتری ۱۴۰۳
  • حضور اسکواش باز البرزی در اردوی تیم ملی دختران جوان و نوجوان
  • پیش‌بینی بارش رگبار پراکنده باران در آذربایجان‌ شرقی
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه