Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، سید رضا موسوی مشکینی در برنامه زنده رادیویی «مردم و مسؤولان» در سخنانی اظهار داشت: امروز محیط زیست به یکی از دغدغه های اصلی مردم تبدیل شده و متأسفانه دهه ها غفلت از این موضوع خطیر و حساس، چالش ها و معضلات بسیاری را بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شرایط خاص اکولوژیکی استان قم، خاطرنشان کرد: قم با وجود شرایط نامناسب آبی، خشکسالی و وسعت اندک جغرافیایی، توان تحمل بارگزاری بیش از حد صنعتی و جمعیتی حال حاضر را نداشته و همین امر سبب بروز مشکلاتی شده که سلامت مردم را با مخاطره مواجه کرده است.

وی همچنین قطع حقابه های زیست محیطی استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: امروز با خشکسالی مستمر و قطع حقابه ها، تالاب های قم از فرصتی ارزشمند، به تهدیدی بالقوه تبدیل شده و در اراضی پیرامون تالاب ها، کانون های فعال گرد و غبار شکل گرفته است که با کمترین وزش باد، ریزگردها را به کام مردم می فرستند.

افزایش چشمگیر تعداد روزهای ناسالم، زنگ خطری جدی برای قم است 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون بیش از ۲۲ روز ناسالم بوده است، تصریح کرد: تعداد روزهای ناسالم در مدت مشابه سال گذشته، ۶ روز بوده و این آمار نشان دهنده بدتر شدن وضعیت و زنگ خطری جدی برای ادامه روند کنونی است.

وی با اشاره به برخی معضلات واحدهای آلاینده صنعتی به ویژه در بخش سلفچگان قم، تصریح کرد: کنترل و پایش واحدهای صنعتی در تمامی نقاط استان با حضور کارشناسان این اداره کل به صورت شبانه روزی انجام می شود و با موارد تخلف و ایجاد آلودگی به هر نحو به شدت برخورد خواهد شد.

موسوی با اشاره به کمبودها و محدودیت های شدید سازمان حفاظت محیط زیست، بهبود وضعیت زیست محیطی استان قم را مستلزم همکاری و مشارکت تمامی سازمان ها و نهادهای ذیربط دانست و گفت: همانطور که رئیس جمهور محترم، توسعه را فرع بر محیط زیست می دانند، همه دستگاهها باید حفظ محیط زیست را اولویت خود بدانند.

وی در پایان با اشاره به درپیش بودن هفته محیط زیست، برخی برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: بهره برداری از سایت پسماند ویژه و صنعتی استان و برگزاری همایش ملی «روز محیط بان» در شهر مقدس قم از مهمترین این برنامه‌هاست که انجام خواهد شد.

انتهای پیام/78023

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم سید رضا موسوی سلفچگان قم مردم و مسئولان حق آبه های زیست محیطی استان قم حفاظت محیط زیست استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست