Web Analytics Made Easy - Statcounter

شمقدری گفت: بنا بر گفته کسانی که فیلم عنکبوت مقدس را دیده‌اند، این فیلم یک تصویر بسیار سیاه و مفلوکی را از ایران نمایش می‌دهد و یک توهین صریح به همه ملت ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، روح‌الله شمقدری تهیه‌کننده و نویسنده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون نمایش فیلم ضدایرانی در جشنواره کن گفت: جشنواره کن سال‌ها است که رویکرد سیاسی خودش را خیلی واضح نشان می دهد و امروز دیگر این رویه موضوع پنهانی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امسال هم خود برگزیدکنندکان جشنواره و موضع‌گیری‌ها و روندی را که در افتتاحیه داشتند این موضوع را پنهان نکردند که این جشنواره رویکرد سیاسی دارد و برکسانی که صادقانه به عملکرد این جشنواره نگاه می‌کنند رویکرد سیاسی این فستیوال برایشان واضح است.

تهیه‌کننده سینمای اظهار داشت: آن چیزی که امسال در جشنواره اتفاق افتاد حضور دو فیلم ایرانی شامل یک فیلم ساخته شده در داخل کشور و فیلمی ساخته شده در خارج اما با عوامل ایرانی بود  که به نظر می‌رسد انتخاب هر دوی این فیلم‌ها در راستای همان رویکرد سیاسی جشنواره کن بوده است.

شمقدری خاطرنشان کرد: اینکه بتوانیم تحلیل جزئی و دقیق‌تری نسبت به وقایع داشته باشیم مستلزم این است که فیلم‌ها دیده شود، اما آن چیزی که از جوانب بر می‌آید و آنچه مبتنی بر نظرات افرادی است که فیلم را دیده‌اند، بیانگر این است که هر دو فیلم یعنی هم فیلم برادران لیلا و هم فیلم عنکبوت مقدس در ژانر فلاکت طبقه‌بندی می‌شوند یعنی ژانر سیاه‌نمایی که ایران و جامعه ایران و ملت ایران را در یک فلاکت عمیق نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: این موضوعی است که می‌تواند احساسات همه را برانگیزد و این در حالی است که اظهارنظر عوامل هر دو فیلم یاد شده خواسته یا ناخواسته تأکیدکننده همین رویکرد فیلم است و به نظر می‌رسد نهادهای متولی و مسئول باید نسبت به هر دوی این آثار عکس‌العمل مناسبی داشته باشند.

نویسنده و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون تصریح کرد: افزون بر این، فیلم «برادران لیلا» در شرایطی در کن حضور پیدا کرده که مجورهای قانونی‌اش را هم کسب نکرده بود و در واقع یک عمل غیرقانونی خیلی شفاف و واضحی توسط این فیلم صورت گرفته است.

شمقدری با بیان اینکه البته فیلم عنکبوت مقدس اصلا در ایران ساخته نشده و فرایند قانونی‌اش اینجا صورت نگرفته بود، عنوان کرد: این فیلم همان‌طور که گفته شد در بحث ژانر فلاکت طبقه‌بندی می‌شود و -بنا بر گفته کسانی که فیلم را دیده‌اند- یک تصویر بسیار سیاه و مفلوکی را از ایران نمایش می‌دهد و یک توهین صریح به همه ملت ایران و بخصوص به شهر مقدس مشهد است.

وی ادامه داد: اما جدا از این، این فیلم مبتنی بر نمادهای خیلی واضحی که در تیزر و یکی از پوسترهای آن وجود دارد، یک توهین خیلی صریح را به امام رضا علیه‌السلام که قلوب ما ایرانی‌ها به عشق ایشان و عشق زیارت حرم ایشان می تپد بصورت واضح در خودش نشان داده که این فراتر از مباحثی است که بیان شد و در واقع قلب هر انسان ایرانی و هر انسان شیعی را جریحه‌دار می‌کند.

تهیه‌کننده سینما اصافه کرد: لذا به نظر می‌رسد فارغ از آن جنبه‌های دیگر که جای پیگیری دارد از این بعد نیز باید یک عکس‌العمل جدی‌تری از طریق مراجع مختلف نظارتی صورت بگیرد نسبت به این رویکرد که چطور کن به خودش اجازه می‌دهد فیلمی نمایش پیدا دهد که به اعتقادات و مقدسات بخش گسترده‌ای از مسلمانان توهین کند و فیلمی نمایش داده شود که حتی علیرغم ادعایش که می‌گوید مبتنی بر یک داستان واقعی ساخته شده، دچار تحریف‌های شدید تاریخی و غیرواقعی شده باشد و فراتر از توهین به مردم، مقدسات ما را مورد توهین قرار بدهد.

شمقدری یادآور شد: اینکه به یک بازیگر این فیلم هم جایزه داده شد تشدیدکننده همان رویکرد سیاسی جشنواره است و بر اساس نقدهای افرادی که این فیلم را دیده‌اند عنوان می‌شود که این بازی بازیگر یاد شده بازی درخشان و قابل توجهی نبوده و یک بازی معمولی بوده است؛ این در حالی است که بنابر اظهارنظر افرادی که در جشنواره حاضر بودند بازی‌های خیلی بهتری در فیلم‌های حاضر در جشنواره وجود داشته است، برهمین اساس این جایزه نشان دهنده همان رویکرد سیاسی است و به نظرم برگزارکنندگان جشنواره نسبت به جریحه‌دار کردن احساسات ملت شریف ایران و شیعیان جهان باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فیلم عنکبوت مقدس رویکرد سیاسی دیده اند تهیه کننده جشنواره کن ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۲۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس : شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی

 عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره قرارداد ۲ میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین گفت: «شهرداری می‌تواند با کشورهای خارجی قرارداد ببندد اما نه قراردادهای پنهانی یا دارای ایرادات. وزارت کشور هم در این مورد نظریه تخصصی خود را می‌دهد. اما دستگاه‌های نظارتی باید به این موارد ورود پیدا کنند.»   به گزارش عصر ایران؛ احمد علیرضابیگی به روزنامه هم میهن گفت: «شورای شهر بر عملکرد شهرداری نظارت دارد و باید براساس چارچوب‌ها عمل کند. اما دستگاه‌های نظارتی هم باید بر عملکرد دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری نظارت داشته باشند. اینطور به نظر می‌رسد که نظارت و خوفی از این دستگاه‌ها وجود ندارد. بنابراین هر کسی هر جا ایستاده فکر می‌کند باید چپاول کند.»   علیرضابیگی با اشاره به اینکه تمام این موضوعات سیاسی است، تاکید کرد: «این به نوع حکمرانی در کشور برمی‌گردد. در مدل حکمرانی کنونی اراده مردم را به حداقل رسانده‌ایم. وقتی مردم حس کنند نظر و اراده آنها تعیین‌کننده است، نظارت را توسعه می‌دهند و نتیجه آن روی کار آمدن شورای شهری است با پشتوانه مردمی که به مردم بدهکار است و باید پاسخگوی شهروندان باشد؛ چراکه باز هم باید درِ خانه مردم برود برای گرفتن رای؛ پس سعی می‌کند رضایت مردم را به دست آورد.   وی افزود: رضایت مردم وقتی به وجود می‌آید که شورای شهر به نیابت از آنها  عمل می‌کند. وقتی این اتفاق نمی‌افتد مردم کنار می‌مانند و نظارتی اتفاق نمی‌افتد. اگر نظارتی هم وجود داشته باشد در مقابل آن مقاومت می‌شود. با این روند شاهد پیشرفتی نخواهیم بود.» کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حمل و نقل فوری- چینی عصبانیت روزنامه شهرداری از افشای قرارداد پنهانی زاکانی قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ ها کجاست؟

دیگر خبرها

  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • ◄ بانک مرکزی براساس نص صریح قانون نرخ ارز نیما را اصلاح کند‌
  • ۱۰ حقیقت حیرت‌انگیز درباره عنکبوت‌ها که باید بدانید
  • مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم
  • واکنش صریح درویش به شایعه تغییر نام پرسپولیس
  • ببینید | ناراحتی زاکانی از انتقاد صریح عضو شورای شهر تهران
  • شهرداری می‌تواند با کشور‌های خارجی قرارداد ببندد، اما نه قرارداد‌های پنهانی
  • نماینده مجلس : شهرداری حق دارد با خارجی ها قرارداد ببندد اما نه پنهانی
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟