Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@22:35:42 GMT

واکسیناسیون را ادامه دهیم

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۲۵۸۹

واکسیناسیون را ادامه دهیم

همشهری‌آنلاین -یکتا فراهانی: به نظر می‌رسد بیماری کرونا پس از دو سال از یک بیماری همه‌گیر به یک عفونت بومی تبدیل شده که قرار است مانند بیماری آنفلوانزا باقی بماند و فقط در بعضی مناطق یا بخش‌هایی از جامعه بروز کند. اما این موضوع باعث نمی‌شود آن را نادیده بگیریم و موارد پیشگیری از بیماری را رعایت نکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایان فاز حاد پاندمی

سید محمدرضا هاشمیان، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه در مورد شرایط بیماری کرونا می‌گوید: « با توجه به اینکه مدت طولانی است تعداد فوتی‌های روزانه ما تک رقمی شده است؛ بنابر این به نظرمی رسد می‌توانیم پایان فاز حاد پاندمی را در کشور اعلام کنیم؛ چون هم تعداد بستری‌های ناشی از ابتلا به بیماری کم شده  و هم تعداد فوتی‌های آن بسیار پایین آمده است.»

به گفته دکتر هاشمیان، البته پایان پاندمی به منزله پایان کووید نیست؛ بلکه فقط به معنای  پایان یافتن فاز حاد پاندمی است؛ یعنی ما روزهای بسیار بد را پشت سر گذاشته‌ایم.

عاقلانه رفتار کنیم

 هاشمیان می‌گوید برای رسیدن به روزهای بسیار خوب باید عاقلانه رفتار کنیم. منظور از عاقلانه رفتار کردن، افزایش  سطح ایمنی جامعه با تزریق دوزهای بوستر در سطح  جامعه است.

مطالعات انجام شده همگی ثابت می‌کنند ایمنی واکسن‌های کرونا بعد از گذشته مدتی کاهش می‌یابد؛ بنابراین باید دقت داشته باشیم تا اشتباه شانگهای و چین گریبان‌گیر ما نشود.

شانگهای، بزرگترین شهر چین برای مهار کرونای اُمیکرون وارد قرنطینه عمومی می‌شود مراقبت از کاهش سطح‌ ایمنی

به گفته این فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه، یکی از دلایل مهم دوباره درگیر شدن شانگهای، کوتاهی در تزریق دوز بوستر (دوز یادآور یا دوز تقویتی) به مردم جامعه بود با وجود اینکه چین، واکسیناسیون را زودتر از بقیه دنیا شروع کرد و  زودتر هم به نتیجه‌ موردنظر خود رسید؛ ولی با توجه به اینکه  تزریق دوز بوستر را به‌موقع در کشور  انجام نداده بود؛ با کاهش ایمنی جامعه؛ یکباره تعداد مبتلاها و فوتی‌ها چندین برابر شد.  بنابراین ما هم باید مراقب باشیم این کاهش ایمنی در جامعه ما رخ ندهد.

 البته چین مثل همیشه توانست با قرنطینه، شیوع کرونا را متوقف کند و به دنیا ثابت کرد همچنان یکی از بهترین راه‌های کنترل پاندمی، قرنطینه است.

 واکسیناسیون؛ بهترین راه پیشگیری

هاشمیان می‌گوید در کنار چین، کشوری مثل کوبا نیز از همان ابتدا بهترین راه پیشگیری را واکسیناسیون دانست و به همین دلیل نیز ۸۸ درصد مردم خود و حتی بالای دو ساله‌ها راهم  واکسینه کرد. از این رو، در اوج اومیکرون تعداد فوتی‌های روزانه در کوبا کمتر از ۸ نفر بود و به این ترتیب نیز با افزایش سطح واکسیناسیون پاندمی را پایان داد.

کوبا با واکسیناسیون کرونای کودکان ۲ سال به بالا پیشگام جهان می‌شود

با توجه به اینکه در کشور ما، وزارت بهداشت، هیچ وقت در کشور  قرنطینه واقعی را  اعمال نکرد؛ به همین دلیل نتوانستیم مانند چین به موقع جلوی شیوع بیماری را بگیریم.  ولی امروز می‌توانیم از تجربه کوبا استفاده کنیم و با تزریق دوز بوستر و بالا نگه داشتن سطح ایمنی در جامعه به طور کامل به این پاندمی پایان دهیم.

ایمنی هیبریدی

این استاد دانشگاه  علوم پزشکی شهیدبهشتی می‌گوید مطالعات انجام شده ثابت کرده‌اند ایمنی هیبریدی؛ یعنی ایمنی که حاصل از ابتلا به بیماری و همچنین  تزریق واکسن ایجاد می‌شود سطح ایمنی  قابل توجهی به دنبال  دارد؛ یعنی سطح ایمنی افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و سپس واکسن می‌زنند؛ بیشتر از افرادی است که فقط به بیماری مبتلا شده‌ یا فقط دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند.

«ایمنی دورگه» ناشی از واکسیناسیون پس از دچار شدن به کرونا حفاظت بیشتری ایجاد می‌کند لزوم تزریق دوز تقویتی

به گفته هاشمیان، مطالعات گسترده در مورد تزریق دوز بوستر (یا دوز تقویتی) نیز ثابت کرده است تزریق دوز بوستر سطح ایمنی را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 در حال حاضر کشورهای بسیار زیادی در دنیا تزریق دوز چهارم را آغاز کرده‌اند، از جمله این کشورها می‌توان به کشورهایی مانند ترکیه سنگاپور، استرالیا، رژیم صهیونیستی، مجارستان، کامبوج، تایلند، کره جنوبی، سوئد، شیلی، دانمارک و  آمریکا اشاره کرد.

عوارض نادرواکسن

به عقیده این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با توجه به تجربه کشورهایی که تزریق دوز چهارم را شروع کرده‌اند و مطالعات  مربوط به آنها می‌توان برنامه‌هایی را برای انجام منظم واکسیناسیون به مردم ارائه داد.

 همچنین توجه داشته باشیم  تزریق دوز بوستر برای افرادی که تا به حال به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند بسیار ضروری‌تر از افرادی است که هم مبتلا و هم واکسینه شده‌اند.

هاشمیان در ارتباط با عوارض واکسن‌ها نیز می‌گوید مطالعات بسیار زیادی در این خصوص انجام شده است که عوارض واکسن‌های مختلف را گزارش کرده‌اند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به عارضه بسیار نادر (یک نفر در یک میلیون نفر) (لخته شدن خون پس از تزریق)  واکسن آسترازنکا اشاره کرد.

خطر لخته شدن خون پس از نخستین دوز واکسن آسترازنکا بسیار اندک است کد خبر 680294 برچسب‌ها كروناويروس كرونا در ايران اومیکرون واکسیناسیون

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس كرونا در ايران اومیکرون واکسیناسیون تزریق دوز بوستر سطح ایمنی فوتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۲۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،مدیر مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سال ۲۰۲۴ میلادی به اتمام رسید و مرحله دوم آن نیز از ۳۰ اردیبهشت تا یکم خردادماه به اجرا در می‌آید.
جهان‌بخش یوسفی یادآور شد: این طرح، از روز یکشنبه ۲ اردیبهشت با هدف ریشه‌کن‌کردن کامل این بیماری در کودکان زیر پنج سال مهاجران خارجی اجرا و بیش از ۷۵ درصد اتباع واکسیناسیون شدند.

دیگر خبرها

  • پایان مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود