Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: ۳۵۰ شرکت های دانش بنیان در زمینه کشاورزی داریم که ۵ درصد از کل شرکت های دانش بنیان را شامل می شوند و این رقم رضایت بخش نیست. هدف گذاری که در این سند پیشنهاد شده ۱۳۰۰ شرکت است تا ۲۰ درصد از کل شرکت های دانش بنیان را شامل شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای ستاد راهبری و اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: اولین موضوعی که در این جلسه مطرح شد، سند ملی توسعه فناوری نانو بود که در جلسات قبل عمده مباحث مطرح شده بود و به راهبرد ها و اقدامات رسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در این جلسه ۷ راهبرد ملی در ارتباط با نانو در سطح کشور به تصویب رسید تشریح کرد: عناوین این راهبرد ها عبارتند از، ترویج و گفتمان سازی برا افزایش مشارکت ذی نفعان بود که ستاد نانو در این زمینه فعال بوده است. راهبرد دوم ارتقای کیفیت علمی در این حوزه و پرورش منابع و سرمایه های انسانی کارآمد، ارتقا توان نوآوری مبتنی بر فناوری های بدیع، ارتقا دانش بنیان صنایع موجود بر پایه فناوری نانو، توسعه و مدیریت بازار محصولات نانو در سطح ملی، منطقه ای و جهانی، تدوین استاندارد های ملی و بین المللی، ارتقا همکاری ها و تعاملات بین المللی علمی و فناوری در این حوزه است.

کبگانیان با تاکید براینکه شاخص های نظارت و ارزیابی اجرای این سند هم بررسی شد و با اصلاحاتی به تصویب رسید گفت: در برخی سند ها باید صبر می کردیم تا شاخص ها مشخص شود اما در اینجا این اقدام انجام شده است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مشخص شدن حوزه های صنعتی اولویت دار بیان کرد: ۵ حوزه اولویت چندسال آینده در حوزه نانو در نظر گرفته شد که عبارتند از، آب و محیط زیست،انرژی، کشاورزی، سلامت و بهداشت و ساخت و ساز البته صنایع پوشاک و نساجی هم مطرح شد.

وی افزود: سند ملی توسعه فناوری نانو و میکرو الکترو مکانیکال سیستم  و در صحن شورای عالی نهایی سازی و به اتمام رسید. پس از تصویب نهایی قابل ابلاغ خواهد بود. این سند متعلق به کل کشور است و ستاد نانو راهبری و هماهنگی را بر عهده دارد و همه دستگاه هایی که نقش دارند باید حمایت لازم را انجام دهند.

کبگانیان درباره بخش دوم این جلسه بیان کرد: سند ملی توسعه دانش بنیان کشاورزی و امنیت غذایی مطرح شد. که این امر یکی از بحث های راهبردی است و کم اهمیت تر از موضوع آب نیست. به علت وسعت این موضوع فرماندهی واحد، منابع مشخص و برنامه جامع برای آن وجود نداشته است همچنین اختلاف نظر حاکمیتی در بین مسئولان مختلف با توجه به تغییر دولت ها وجود داشته است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه در دوران های گذشته برخی مسئولان تکیه بر واردات داشتند عنوان کرد: این دیدگاه کشور را به خطر می‌اندازد. سازمان تحقیقات کشاورزی و دانشگاه  ها حدود ۸۰ کشور مطالعه شده برای تدوین این سند پیشنهادی و ۲۰۰ خبره درگیر این کار بودند و ۶۰ سند جزئی در این حوزه نوشته شده بود و امید است تا این سند به صورت ملی و فرادولتی پیش رود. 

وی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی در این سند نگاه به کشاورزی به عنوان مولد قدرت در اقتصاد است خاطرنشان کرد: نگاه دانش بنیانی به حوزه امنیت غذایی و کشاورزی غلیظ است و به توصیه معاونت علمی فناوری رئیس جمهور بخش شرکت های دانش بنیان این سند تقویت می شود. ۱۲۵ میلیون تن غذا به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار در کشور تولید می شود که در فاصله یکسال گذشته قیمت جهانی غذا افزایش یافته است و قیمت جهانی بیش از ۳ برابر مواد غذایی افزایش داشته است.

کبگانیان ادامه داد: ضریب نفوذ علم و فناوری در کشاورزی ما ۶ درصد است که باید افزایش یابد بنابراین دیگر با کشاورزی و تولید غذای سنتی نمیتوان به دنبال امنیت غذایی رفت و کشور باید در این زمینه جهش پیدا کند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه گفت:  ۳۵۰ شرکت های دانش بنیان داریم که ۵ درصد از کل شرکت های دانش بنیان را شامل می شوند و این رقم رضایت بخش نیست. هدف گذاری که در این سند پیشنهاد شده ۱۳۰۰ شرکت است تا  ۲۰ درصد از کل شرکت های دانش بنیان را شامل شود.

وی با اشاره به در خواست سهمیه پذیرش در کنکور سراسری توسط ۲ مدرسه شین اباد و درود زن به علت آتش سوزی بیان کرد: در این جلسه این دو مورد نهایی شد که در ۲ هفته آینده به تصویب خواهد رسید. آسیب دیدگان مدرسه شین اباد در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با حدنصاب ۸۰ درصد با تمرکز بر پذیرش بومی در مقطع کارشناسی مقرر شد تا سهمیه در نظر گرفته شود. مدرسه درودزن چون فاصله پیدا کرد حد نصاب ۸۰ درصد هم‌ در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال  1401 و1402 به تصویب رسید.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی کشاورزی کنکور نانو امنیت غذایی شرکت دانش بنیان نقشه جامع درصد از کل شرکت های دانش بنیان مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۳۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

 امید رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم درباره ظرفیت های نظام دانشگاهی کشور در حوزه فناوری گفت: نظام دانشگاهی ایران به‌عنوان یک حلقه متصل به حوزه صنعت و فناوری، موفق به تربیت نیروی انسانی متخصص بسیاری در جهان فناوری شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر، حدود بیش از ۳ میلیون دانشجو، در‌حوزه‌های مختلف درحال تحصیل هستند. از این میان حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان در‌ ایران تحصیل می‌کنند.

رضایی‌فر به اهمیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد ‌و گفت: حدود ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور درحال فعالیت هستند که در این پارک‌ها، ۱۲ هزار شرکت فناور در این فضا مستقر شده شده‌اند.

وی درخصوص گام‌های توسعه‌ای اکوسیستم فناوری در ایران توضیح داد: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم تاثیرگذاری دانش در اقتصاد را در فضاهای فناورانه ایران توسعه بدهیم.

وی ادامه داد: منظور از توسعه دانش در حوزه اقتصادی، اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی به بازار و اقتصاد داخلی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: به‌طور حتم، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف با اهداف مشترک بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رضایی‌فر در پایان گفت: درحال حاضر به‌دنبال تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و دبیرخانه‌ای برای اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار کشور های آسیای میانه از جمله کشور ازبکستان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق