Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی در بخش خبری ۲۱ در خصوص مجوز جدید صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در پروژه ها به سوالات زیر پاسخ داد.


سوال: این مجوز چه مزایایی برای صندوق توسعه خواهد داشت؟

غضنفری: طی چند ماه گذشته سعی کرده ایم شیوه نوین و موثرتری در حکمرانی صندوق توسعه ملی اجرایی کنیم. در گذشته صندوق فقط تسهیلات می‌داد و به دلیل افزایش نرخ ارز تسهیلات گیرندگان، بهانه‌هایی برای بازپرداخت این تسهیلات مطرح می‌کردند که موجب می‌شود منابع صندوق به درستی استفاده نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بخش زیادی از این منابع هم توسط دولت‌های مختلف صرف فعالیت‌های بودجه‌ای و غیر بودجه‌ای می‌شود به این دلایل
نرخ بازدهی صندوق مناسب نبود و به حدود نیم درصد رسیده بود در حالی که متوسط نرخ بازدهی صندوق‌های ثروت‌های ملی دنیا ۶ درصد است.

۳ راه حل برای این مشکل مطرح کرده ایم.مصوبات امروز هیات امنا دست صندوق را برای سرمایه گذاری در پروژه‌های خود صندوق و بازار سرمایه باز می‌کند و اجازه می‌دهد تسهیلاتی که قبلا به پروژه‌ها می دادیم و بعضا رسوب می‌کرد، خود صندوق سهمی از پروژه بردارد و در پایان با فروش سهام خود منابع را در طرح دیگری سرمایه گذری کند.

بنگاه داری سم مهلکی برای صندوق توسعه ملی است، اما اینکه منابع صندوق هم به اسم تسهیلات در پروژه‌ها رسوب کند را مغایر با رسیدن به رشد ۸ درصد می‌بینیم.

سوال: با این وجود صندوق وارد بنگاه داری می‌شود. برای پوشش ریسک سرمایه گذاری چه پیش بینی کرده و برنامه خروج از بنگاهداری چیست؟

غضنفری: برخی اوقات گفته می‌شود سرمایه گذاری همان بنگاه داری است در صورتی که حضور در بازار بورس یا خریدن اوراق قرضه و داشتن سهام زیر ۲۰ درصد بنگاه، محتاج بنگاه داری نیست.

ما قصد بنگاه داری نداریم. یا چند ماه پس از بهره برداری پروژه، منابع از مالک دریافت می‌کنیم و به فروش می رسانیم  یا سهام را در بازار سرمایه عرضه می‌کنیم تا دچار بنگاه داری نشویم.

با اختیار جدیدی که از هیات امنا گرفته ایم نرخ بازدهی صندوق در سال‌های بعد به عدد بالاتری افزایش پیدا می کند.

ما آماده هستیم ۱۰۰ درصد بودجه نفت را در صندوق قبول کنیم و از سود فعالیت‌های صندوق، بودجه کشور را تامین کنیم.

تعریف صندوق این است درآمد‌های دولت را به ثروت‌های ماندگار تبدیل کنیم مهمترین درآمد دولت نفت است. اگر در آمد‌های کشور طی سال های گذشته  وارد صندوق شده بود یک هزارمیلیارد دلار پول داشتیم اما خالص سرمایه این صندوق تنها ۵۰ میلیارد دلار است.

 

عصر امروز هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست رئیس جمهور با تصویب شیوه نامه و ضوابط لازم برای نخستین بار به این صندوق مجوز داد در حوزه‌های مختلفف و بازار‌های پولی و مالی سرمایه گذاری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی بازار سرمایه نرخ بازدهی صندوق صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری بنگاه داری پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۳۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساعدت بنگاه‌های معدنی برای توسعه و تجهیز اردوگاه‌های دانش‌آموزی جوادیه و شهید باهنر

در نشستی با حضور معاونان توسعه مدیریت و عمرانی استاندار کرمان در خصوص مساعدت بنگاه‌های معدنی برای توسعه و تجهیز اردوگاه‌های دانش‌آموزی جوادیه و شهید باهنر کرمان تصمیم‌گیری شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان، مدیران کل آموزش و پرورش، نوسازی و تجهیز مدارس استان و نمایندگان شرکت‌های معدنی در محل دفتر معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان برگزار شد.

به گفته علی بیگ‌زاده این همکاری و مساعدت در راستای مصوبه شورای آموزش و پرورش استان و نظر به تفاهم‌نامه اداره کل آموزش و پرورش با بنگاه‌های معدنی صورت می‌گیرد. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کرمان عنوان کرد: با تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه آموزش و پرورش، می‌توانیم به آینده توسعه‌یافته خودمان امیدوار باشیم.

بیگ‌زاده بیان کرد: شهر کرمان، پیشانی استان و محل حضور جمع کثیری از زائران و محبان سردار دل‌ها از جمله دانش‌آموزان است و در چند سال گذشته شاهد اردو‌های دانش‌آموزی از اقصی نقاط کشور هستیم. 

وی خاطرنشان کرد: هر اقدام و تخصیص اعتبار در حوزه آموزش و پرورش نوعی سرمایه‌گذاری است و به ارتقای آینده کشور کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • مساعدت بنگاه‌های معدنی برای توسعه و تجهیز اردوگاه‌های دانش‌آموزی جوادیه و شهید باهنر
  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • هدف بنیادعلوی توانمند سازی وایجاد درآمدپایداربرای اقشار ضعیف است
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است