Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@09:46:20 GMT

قلعه‌ای در قلب شهر

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۴۶۳۵

قلعه‌ای در قلب شهر

در مرکز گلشهر قلعه‌ عظیم خشتی وجود دارد که روی تپه بنا شده است. این قلعه تاریخی با سه هزار سال قدمت متعلق به دوران حکومت مادها بوده و مکانی بکر و باصفا برای بازدید مسافران و گردشگران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مرکز گلشهر قلعه‌ای عظیم خشتی وجود دارد که بر روی تپه بنا شده است، این قلعه تاریخی با سه هزار سال قدمت متعلق به دوران حکومت مادها است و سال ۱۳۹۷ به شماره ۳۲۰۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازه‌های روی تپه سه برج تقریباً سالم هستند و آثار دیوارهای بین برج‌ها و محل شاه نشین مشخص است، در قسمت جنوبی قلعه یک حمام خزینه‌ای است که در قرن گذشته مردم از آن استفاده می‌کردند و کنار حمام یک چاه آب وجود داشته که اکنون مشاهده می‌شود، اطراف تپه خندقی قرار داشته که دیگر اثری از آن نیست، با دید کلی به نظر می‌رسد این بنا روی تپه ساخته شده، اما طبق جستجوی کاوش‌های باستان شناسی این گونه نیست.

این قلعه دارای دری است که در ضلع شرقی آن قرار دارد و به داخل راه داشته و در قدیم برای رفت و آمد از آن استفاده می‌شده، البته به مرور زمان این در زیر آوار مدفون شده است، در این قلعه همچنین یک برج از پایین قلعه در ضلع جنوبی مشاهده می‌شود و اطراف قلعه تاریخی وداغ یک قبرستان قدیمی به وسعت دو هکتار قرار دارد که دیگر اثری از آن نیست.

تپه تاریخی وداغ به ارتفاع حدود ۱۰ تا ۱۵ متر و بافت خاک رسی و سنگین با کمی شوری، تقریباً به شکل دایره‌ای یا نیم کروی است، در این تپه چهار برج قرار دارد، همچنین دور تا دور تپه به ارتفاع حدود یک متر سکوبندی شده و در آن چمن و انواع گیاهان زینتی کاشته شده است.

پارکی که در کنار این قلعه قرار دارد به سبب بافت سنگین و رسی خاک، گیاهان خودرویی مانند گیاه خاردیو یا تیغ گرگ با دو گونه، گیاه سیاه شور، گیاه خارشتر (تیغ زرده)، گیاه علف مار یا خیارماری یا کور، گیاه شور بوته‌ای وجود دارد که در واقع یک واحد اکولوژیک از گیاهان طبیعی است.

با تأسیس شهرداری گلشهر پارک تفریحی به متراژ ۲۰ متر مربع در اطراف تپه احداث و سپس برای زیباسازی تپه در سال ۱۳۸۹ آبشار بیرون از تپه اجرا شده است، همچنین توسط شهرداری دور تا دور تپه به ارتفاع حدود یک متر سکوبندی شده و در آن چمن و انواع گیاهان زینتی کاشته شده، این اقدامات سبب شده تا فضای پارک به مکانی زیبا و دلنشین برای استراحتگاه مسافران و تفریح شهروندان تبدیل شود.

در طرح بازآفرینی شهر گلشهر یکی از مکان‌های پیشنهادی شهرداری تپه تاریخی وداغ بوده است که در صورت صدور مجوز میراث فرهنگی برای جذب گردشگر اقدام برای مرمت و ساخت اقامتگاه انجام می‌شود.

تپه تاریخی وداغ یک اثر تاریخی بی‌نظیر و کم نظیر است

مصطفی محمودی، شهردار گلشهر با بیان اینکه سال ۱۳۸۲ گلشهر از ادغام چهار روستا تشکیل شده است، می‌گوید: شهر گلشهر به طول ۱۳ کیلومتر در کریدور غرب به مرکز کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: تپه تاریخی وداغ یک اثر تاریخی بی‌نظیر و کم نظیر، و مرمت و فضاسازی و نگهداری آن مهم است، با تأسیس شهرداری گلشهر به منظور ایجاد فضایی تفریحی برای شهروندان و اقامت مسافران رهگذر در اطراف تپه تاریخی وداغ پارکی به متراژ ۲۰ مترمربع احداث که اکنون بزرگترین پارک گلشهر است.

شهردار گلشهر می‌افزاید: توسط شهرداری گلشهر دور تا دور تپه به ارتفاع حدود یک متر سکوبندی شده و در آن چمن و انواع گیاهان زینتی و درخت کاشته شده است، همچنین برای زیباسازی تپه در سال ۱۳۸۹ آبشار بیرون از تپه احداث شده است.

محمودی ادامه می‌دهد: به منظور زیباسازی مبلمان شهری پارک وسایل بازی، آلاچیق و کف‌پوش در پارک قلعه تاریخی نصب شده، البته با توجه به در پیش رو بودن فصل اوقات فراغت نوجوانان تجهیز و ایمن‌سازی وسایل بازی کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: با توجه به افزایش سرقت از کابل‌های برق پارک قلعه تاریخی وداغ شهرداری با نصب دوربین پایش تصویری در پارک سبب کاهش سرقت شد.

شهردار گلشهر با بیان اینکه به منظور مقاوم سازی قسمتی از برج‌های قلعه تاریخی وداغ مرمت و بازسازی شد، تاکید می‌کند: شهرداری برای مرمت قسمت دیگر برج‌های قلعه مصالح خریداری کرده است.

محمودی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه طول شهر گلشهر ۱۳ کیلومتر است برنامه‌ریزی و توزیع خدمات شهری متناسب با شهر نیست، یکی از برنامه‌های شهرداری گلشهر ساماندهی و بازنگری خدمات شهری در بخش نظافت و فضای سبز شهری است.

وی در خصوص آبیاری فضای سبزی شهری، می‌گوید: آبیاری فضای سبز شهری به صورت شبکه‌ای و با استفاده از روش نوین می‌تواند تأثیر به‌سزایی در صرفه‌جویی و تأمین آب داشته باشد.

کد خبر 578226

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گلشهر گلپایگان شهردار گلشهر آثار تاریخی ثبت ملی آثار تاریخی پارک گردشگران آبشار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ارتفاع حدود شهرداری گلشهر قلعه تاریخی روی تپه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۴۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلعه خواجه لرزید

به گزارش خبرنگار مهر، ساعت ۱۴:۱۹ امروز منطقه قلعه خواجه در استان خوزستان با زمین لرزه‌ای به قدرت ۳.۴ ریشتر تکان خورد.

این زمین لرزه در طول جغرافیایی: ۴۹.۴۳، عرض جغرافیایی: ۳۲.۱۲ و عمق ۶ کیلومتری زمین روی داد.

این زلزله در ۱۰ کیلومتری قلعه خواجه (خوزستان)، ۲۲ کیلومتری مسجد سلیمان (خوزستان)، ۳۹ کیلومتری لالی (خوزستان)، ۱۱۳ کیلومتری اهواز و ۱۳۶ کیلومتری شهرکرد رخ داد.

کد خبر 6091158

دیگر خبرها

  • قلعه خواجه لرزید
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • فیلم| تبریک خاص قلعه نویی به بازیکنان تیم ملی فوتسال
  • ببینید | پیام خاص امیر قلعه‌نوعی به ملی‌پوشان فوتسال
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • تبریک خاص قلعه نویی برای بازیکنان تیم ملی فوتسال | ویدئو
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک