Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطوط تولید بزرگترین کارخانه روغن نباتی استان فارس با وجود داشتن ظرفیت تولید یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود و «نرگس» شیراز به خواب ابدی فرو می‌رود.

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، شرکت روغن نباتی شیراز با بیش از نیم قرن سابقه تولید و ۱۳۰۰ پرسنل تا قبل از واگذاری به بخش خصوصی نان‌آور حدود ۵ هزار نفر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارخانه نرگس که در اوج جنگ تحمیلی تامین کننده روغن استان فارس، خوزستان و کرمان بود اکنون به مخروبه مملو از ضایعات و مخازن خالی تبدیل شده است.


مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز از آنجایی شروع شد که در سال ۱۳۷۲ طی روند غیرشفاف به بخش خصوصی واگذاری گردید افول و سراشیبی شرکت از سال ۸۰ و پس از آتش سوزی مبهم انبار محصول شدت گرفت از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰ درصد از تجهیزات شرکت به بهانه‌های مختلف فروش رفته است.


از سال ۱۳۹۲ علاوه بر فروش تجهیزات و نحوه مدیریت این کارخانه و برند «نرگس» را نیز دچار تزلزل کرده است، طبق گفته دادستان سابق شیراز شکایات متعددی از کارخانه شده که یکی از آن‌ها خیانت در امانت در مورد روغن‌های بازگانی بوده که در سال ۱۳۹۵ اتفاق افتاده است.

 


براساس مزایده‌های شرکت از سال ۱۳۹۷ اقدام برای تفکیک زمین فعلی و بی اعتبار ساختن برند «نرگس» با تولید روغن بی‌کیفیت و همچنین عدم انجام تعهد در زمان قحطی روغن می‌توان به این نتیجه رسید که مسئولان کارخانه قصد کارخانه داری در شیراز را ندارند.


کارگران این کارخانه با توجه به مشاهده شواهدی مانند عدم پرداخت سه ماه حقوق و عدم پرداخت بیمه نگران آینده خود و شرکت شدند و اعتصاباتی را در سال ۱۳۹۷ رقم زدند. وضعیت بغرنج این کارخانه مسئولان و دادستان وقت را برآن داشت در سال در آبان ۹۸ از مالک کارخانه، سیدمهدی میرسلیمی در جلسه رسمی و در حضور دادستان فارس متعهد شود که تا اسفند ۹۸، نسبت به راه اندازی واحد‌های قوطی سازی و چاپ و رفع کامل مشکلات کارخانه و رساندن تولید به حداقل ۳۵۰ تن روزانه، اقدام نماید، که البته در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد!


متاسفانه مدیر کارخانه به تعهدات خود در آن جلسه عمل نکرد و همین باعث شد کارگران دوباره در خرداد ۱۳۹۹ تجمع کنند. در پاییز ۹۹ خبر ناگواری و تلخی به گوش سهامدارن، کارگران و بازنشسته‌گان کارخانه رسید. زمین کشاورزی در منطقه ۱۳ هکتاری نصرآباد بدون اجازه و اطلاع فروش رفت.

 


در زمستان ۱۳۹۹ در اوج قحطی روغن حتی با اختصاص سهمیه دولتی مدیران شرکت از تامین روغن شیراز ناتوان ماندن و طبق گفته رئیس وقت غله استان فارس کارخانه روغن نباتی شیراز به تعهدات خویش عمل نکرده است.


در سال ۱۴۰۰ بازنشسته‌گان و سهامدارن مقابل درب شرکت تجمع کردند و پس از آن قوه قضائیه با ورود به این ماجرای سعی در حل و فصل آن داشت و جلساتی و مذاکراتی با مدیر و سهامدارن شرکت برگزار شد، اما متاسفانه بهبودی در روند کارخانه ایجاد نشد.

در پاییز ۱۴۰۰، رییس دستگاه قضایی استان در بازدیدی که از کارخانه به عمل آورد، از مدیران نسبت به راه اندازی واحد‌های تعطیل شده قول گرفت و قرار یک ماه برای بازدید بعدی را گذاشت که هیچ‌وقت عملی نشد.


گفتنی است، در اسفندماه ۱۴۰۰ هم مصوبه کمسیون کارگری استانداری با تاکید دادستان مبنی بر راه اندازی این واحد‌ها تنظیم گردید و در این مصوبه، مدیران کارخانه ملزم شدند حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به راه اندازی واحد‌های قوطی سازی و چاپ و جذب حداقل ۱۵۰ نیرو اقدام کنند که هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 


در سال ۱۴۰۰ بازنشسته‌گان و سهامدارن مقابل درب شرکت تجمع کردند و پس از آن قوه قضائیه با ورود به این ماجرای سعی در حل و فصل آن داشت و جلساتی و مذاکراتی با مسئولان و سهامدارن شرکت برگزار شد، اما متاسفانه بهبودی در روند کارخانه ایجاد نشد.



کارخانه روغن نباتی سرنوشت کارخانه آزمایش را پیدا می‌کند

حسین کشتکار، دبیر مجمع مطالبه گران استان فارس در خصوص مشکلات شرکت روغن نباتی شیراز به خبرنگار ما می‌گوید: متاسفانه این شرکت مشکلات متعددی دارد. مدیر کارخانه از نیرو‌های متخصص برای بهبود وضعیت کارخانه استفاده نکرده است.

کشتکار می‌افزاید: این کارخانه از ۷۰۰ نیرور سیده به ۱۷۶ پرسنل و هر کارگری بازنشسته می‌شود دیگه نیروی جدید جایگزین نمی‌کنند. متاسفانه روزگار کارخانه روغن نباتی نرگس سرنوشت کارخانه آزمایش را پیدا می‌کند.


دبیر مجمع مطالبه گران استان فارس مطرح می‌کند: پس از ۷ ماه پیگیری مشکلات مجمع مطالبه گران استان گویا مسئولان مجدد به مدیرعامل کارخانه مهلت داده اند. در روز‌های گذشته با توجه به بازید مسئولان استانی این کارخانه تعطیل است و فعالیتی ندارد.

 

نگرانی کارگران از تعطیلی کامل شرکت


یکی از کارگران این شرکت در این باره می‌گوید: در حال حاضر، تعداد پرسنل شرکت حدود ۱۷۰ نفر است، اما تعدادی از کارگران در آستانه بازنشستگی قرار دارند و احتمالا تا سال آینده تعداد پرسنل به حدود ۱۴۰ نفر تقلیل می‌یابد و حتما مثل ۲۷ سال گذشته، نیروی جوانی جایگزین نیرو‌های بازنشسته نمی‌شود و با این ترفند به ظاهر قانونی، تعداد پرسنل شرکت را آهسته آهسته به هیچ می‌رسانند و وقتی با کمبود نیرو مواجه می‌شوند، راهکار رکود بخشی دیگر از مجموعه خط‌های تولید را پیشنهاد می‌دهند!


وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب خطوط تولید یکی پس از دیگری تعطیل می‌شود و روغن نباتی نرگس شیراز به خواب ابدی فرو می‌رود و مالکان و مدیران غیر استان فارسی این کارخانه، به هدف دیرینه خود می‌رسند و چقدر این کارکرد با اهداف سال اشتغال و تولید و مانع زدایی از آنها، مغایرت دارد!


این کارگر بیان کرد: سهم سهامداران روغن نباتی نرگس شیراز، همان کارگران سابق کارخانه، که الان در وضعیت معیشتی سختی گذران زندگی می‌کنند، در این سال‌ها از فروش املاک و دستگاه‌های کارخانه، هیچ بوده و پیگیری آن‌ها در سال‌های دولت اصلاحات به جایی نرسیده و هم اکنون چشم امید به دولت انقلابی و دستگاه قضایی استان و شخص استاندار دوخته اند تا شاید طلسم این فساد در هم بشکند و اتفاقی خوش روی دهد و دست غاصبان از این کارخانه کوتاه شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کارخانه روغن نباتی شیراز روغن نباتی نرگس خصوصی سازی کارخانه روغن نباتی روغن نباتی شیراز استان فارس راه اندازی واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۵۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان ایجاد می‌شود

احمد شانیان با اشاره به مذاکرات نهایی انجام شده راه‌اندازی و افتتاح این واحد تولیدی در دهه تولید و تجارت گفت: با افتتاح مرحله نخست این طرح، همزمان مرحله دوم طرح نیز با اشتغال ۱۵۰ نفر کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

او گفت: این واحد صنعتی با ظرفیت تولید بیش از ۴۰۰ نوع محصول یکی از بزرگترین خطوط تولید اسپری‌های بهداشتی و شیمیایی در کشور محسوب می‌شود.

شانیان گفت: این واحد در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع در شهرک صنعتی فرسفج و در زمینه تولید و بسته‌بندی چسب، قوطی‌سازی اسپری، ضدیخ و روغن ترمز فعالیت خواهد داشت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • رشد ۱۰۴ درصدی تولیدات پتروشیمی شیراز
  • افزایش ۱۰۴درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان ایجاد می‌شود
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • برچیده شدن بزرگترین مرکز تجمع معتادان در منطقه ۷ تهران
  • افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • ۲۱۰۰ اتوبوس در خطوط تهران فعالیت می‌کنند + فیلم
  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود