Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای جلسه‌ای باحضور مسئولان وزارت کشاورزی با موضوع بررسی برنامه سبد غذایی مطلوب‌ ایرانیان گفت: از سال ۹۷، ده‌ها میلیارد دلار به ارز ترجیحی تخصیص داده شد، اما نه تنها سبد غذایی مردم به شکل مطلوب تامین نشد بلکه به آن آسیب جدی رسید و سرانه مصرف‌ غذایی آحاد جامعه کاهش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش باشگاه خبرنگاران سعید جلیلی همچنین گفت که طبق نظر کارشناسان، متوسط نیاز غذایی روزانه هریک از آحادجامعه ۲۵۷۸ کیلوکالری است که دولت باید برنامه‌ای برای تامین آن داشته باشد؛ با درنظر گرفتن جنبه‌های کشاورزی، اقتصاد، نظام‌سلامت و اجرایی برنامه‌ای تحت عنوان «سبد غذایی‌ مطلوب‌ ایرانیان» حداقل در ۱۳ قلم کالا تنظیم شد و در ابتدای کار دولت‌ سیزدهم این برنامه به معاون‌اول رئیس‌ جمهور و وزیر کشاورزی ارائه شد تا در صورت لزوم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ استفاده شود.

برنامه سبد غذایی مطلوب‌ ایرانیان، برنامه سه لایه‌ای جلیلی برای تامین استاندارد غذایی خانوار ایرانی در دوران انتخابات سال ۱۴۰۰ بود.

این برنامه سال گذشته و در ایام انتخابات مطرح و در آغاز به‌کار دولت‌ سیزدهم، در جلسات جداگانه‌ای به وزیر کشاورزی و معاون‌ اول رئیس‌ جمهور ارائه شد.

برنامه سبد غذایی مطلوب‌ایرانیان در ابتدای سال‌جاری نیز مجددا برای رئیس‌جمهور ارسال شد که پس از دستور ایشان به وزارت‌جهادکشاورزی جلسه‌ای باحضور مسئولان این وزارت برای بررسی این طرح برگزار شد.

در برنامه سبد مطلوب غذایی پیشنهادی برای ایرانیان، سیزده قلم کالا جهت تامین حدود دو هزار و پانصد کیلو کالری انرژی در روز تعریف شده که از جمله آنها نان، برنج، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات، ماکارونی، روغن، شکر، میوه و سبزی است. در این طرح، مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند.

اقشار کمتر برخوردار جامعه دسته اول را تشکیل میدهند که تمام این سبد به آنها ارائه میشود؛ به دسته دوم بخشی از این سبد داده می‌شود و آن کالاهایی است که در تأمین آن مشکل دارند؛ کما اینکه در سال‌های اخیر تأمین مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید برای اقشار متوسط هم سخت بود. بخش سوم که به لحاظ کمی تعداد کمتری از جامعه هستند و از توانمندی لازم برای خرید تمام این سبد برخورداند، به آنها در این زمینه خدماتی ارائه نمی‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت که باتوجه به تحولات چندماه گذشته به‌ویژه در حوزه موادغذایی، مجددا این طرح جهت بهره‌برداری لازم برای رئیس‌جمهورمحترم ارسال شد؛ براساس مبانی دینی، عقلی، اخلاقی و طبق قانون‌اساسی، تامین خوراک و برطرف نمودن محرومیت در زمینه تغذیه از کارویژه‌های مجموعه نظام و دولت است.

گفتنی است، مصرف غذا در کیلو کالری (Kcal) به ازای هر سرانه در روز، یک متغیر کلیدی است که برای اندازه گیری و ارزیابی تکامل وضعیت غذایی جهانی و منطقه ای استفاده می شود.

تغییرات مصرف غذای ایرانیان در دهه ۹۰ نشان می‌دهد سرانه مصرف برخی از اقلام خوراکی از جمله محصولات پروتئینی در کشور، کاهش هشدار‌دهنده‌ای (۵۰درصد) داشته است.ین موضوع حاکی از کوچک شدن سفره خانوار ایرانی طی ۱۰سال گذشته است.

بنا به آمار مرکز آمار ایران، نه تنها سرانه مصرف اقلام خوراکی ایرانیان به‌شدت افت کرده که هزینه بیشتری بابت مواد غذایی مختلف اعم از آبزیان، گوشت قرمز، قند و شکر، برنج و همچنین لبنیات از سوی خانوارها پرداخت می‌شود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: برنامه سبد سبد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۵۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد

حمیدرضا آذرنگ بازیگر سریال نون خ۵، از مصدومیت سعید آقاخانی کارگردان و بازیگر سریال و عدم توقف کار با وجود آسیب‌دیدگی او نوشت.
 
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت:  قرار نبود از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
 
چند روزی تو بیمارستان بستری بود، گفتند باید استراحت مطلق داشته باشه، قبول نکرد…
 
قصه عوض شد تا نورالدین از ارتفاع بیفته و جا بمونه از گروه که کار عقب نیفته، امیرِ وفایی مسیرِ نورالدین رو از گروه جدا نوشت…
 
یه مدت تو یه ماشین کَمپِر درازکِش مونیتور رو می‌دید و پیغام‌هاش رو با صدای دردآلود به گروه می‌رسوند، باز راضی نشد با کمربندِ طبی و عصا تاتی تاتی می‌اومد سر صحنه و لوکیشن و کارش را می‌کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی/ نمره ۲۰ دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی
  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد