Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@11:08:59 GMT

شور و شادمانی سرزمین خورشید در شعاع آفتاب کرامت رضوی

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۵۴۵۹

شور و شادمانی سرزمین خورشید در شعاع آفتاب کرامت رضوی

به گزارش ایرنا، دلدادگان خاندان عصمت و طهارت در مشهدالرضا، هرساله آغازین روزهای ماه پرفیض ذی القعده را با آراستن شهر و دیار خود به پیشواز سالروز میلاد خواهر و برادری می روند که نامشان همیشه بر تارک تاریخ این سرزمین درخشیده و مشهد و قم را با وجود پاکشان متبرک کرده است.

شهر مقدس مشهد مفتخر به حضور امامی است که رافت و کرامتش زبانزد شیعیان بوده و هیچ کس از درگاه او ناامید نرفته است و همه از خوان نعمتش نصیب برده اند، مومنان این شهر در سالروز میلاد ولی نعمتشان، خود را آماده میزبانی از مهمانان آن امام همام کرده و در آستانه سالروز میلاد او و خواهر بزرگوارش به آذین بندی شهر مشغول شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت دهه کرامت در سالنامه ایران اسلامی از آن سبب بوده که ماه ذی القعده با میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) آغاز شده است و با میلاد امام رضا(ع) پایان می یابد و این ایام مایه مسرت و شادمانی مردم است و به افتخار آن دو مقرب درگاه حق، مجلس بزم و شادمانی در مشهد برپا داشته می شود.

جشن و سرور در حرم رضوی

همزمان با فرارسیدن اعیاد دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، حرم مطهر رضوی به عنوان قبله‌گاه شیعیان، کانون جشن و سرور است.

طبق اعلام معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، ویژه برنامه‌های جشن میلاد فرخنده حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا (ع) در حرم رضوی برپا می‌شود و مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت به مدیحه‌سرایی خواهند پرداخت.

حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد افزود: جشن‌های ‌دهه کرامت حرم مطهر رضوی از شب میلاد حضرت معصومه(س) آغاز می‌شود و تا شب میلاد امام رضا(ع) به مدت ۹ شب ادامه خواهد داشت، این جشن‌ها هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در صحن پیامبر اعظم(ص) با حضور زائران و مجاوران برگزار می‌شود. 

وی گفت: همخوانی گروه‌های تواشیح، اجرای گروه‌ سرود گلدسته‌های حرم، شعرخوانی آیینی با حضور شاعران مشهور، دکلمه‌خوانی، گفتگوی معارفی با حضور مهمانان امام رضا با موضوع کرامات امام رئوف، حرم شناسی ویژه زائران با هدف شناساندن تاریخچه آیین‌های حرم رضوی همچون نقاره نوازی و تعویض پوش ضریح و پرچم گنبد مطهر، از جمله بخش‌های متنوع جشن‌های شکوه رضوان  است.

وی اضافه کرد: همچنین جشن میلاد حضرت معصومه(س) ویژه بانوان در حرم رضوی برگزار می‌شود و ویژه برنامه میلاد آن حضرت نیز با حضور ۱۵۰۰ نفر از دختران با عنوان "دختران خورشید، قاصدک‌های سلام" در عصر پنجشنبه هفته جاری در رواق دارالمرحمه برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی اضافه کرد: ۲۰ خردادماه، همزمان با شب ولادت امام رضا(ع) جشن شکوه رضوان با حضور تولیت‌های اعتاب مقدسه عراق و ایران و مدیحه سرایی مداحان برجسته از ساعت ۱۸ در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم رضوی برپا خواهد شد.

حجت الاسلام شریعتی نژاد اضافه کرد: در سالروز ولادت امام هشتم(ع)، آیین تعویض پرچم گنبد و پوش ضریح حرم مطهر امام رضا از ساعت ۶ صبح ۲۱ خرداد همراه با خطبه خوانی و نقاره نوازی برگزار می‌شود.

فضاسازی شهری

مدیریت شهری مشهد نیز در ایام دهه کرامت اقدامات مختلفی در حوزه‌های فضاسازی شهری، خدمات رسانی به زائران و مجاوران و برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌ریزی کرده است.

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد در خصوص فضاآرایی و نورپردازی شهری در ایام دهه کرامت اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن دهه کرامت، برنامه‌های مختلفی توسط مدیریت شهری در کلانشهر مشهد تدارک دیده شده است تا خدمات مطلوبی به زائران و مجاوران این حریم نورانی ارائه شود.

علی نجفی افزود: جلوه گری تبریک دهه کرامت با ۳۱۷ نماد خورشیدی و ۳۸ نورافکن، نصب تابلو شمس الشموس و نماد "یا ضامن آهو" در ۱۲ نقطه شهر، برافراشتن حدود ۱۳۰۰ پرچم رنگارنگ و پرچم ملی جمهوری اسلامی ایران در عرشه پل‌ها و میادین، نصب سه هزار و ۵۰۰ عدد آویز ستونی در مسیرهای اصلی شهر از جمله اقدامات این معاونت در این ایام است.

وی اضافه کرد: نصب سه هزار پرچم بیرقی در اتوبوس های تندرو در محورهای منتهی به حرم مطهر، نصب ۱۵۰ هزار متر ریسه رنگی در معابر و میادین اصلی شهر و نمایش محیطی در بیش از ۳۷۰ سازه تبلیغات محیطی از دیگر اقدامات این مناسبت در مشهد است.

وی خاطرنشان کرد: شستشو و نظافت ویژه معابر شهری در این ایام، آماده سازی و فعالیت فوق العاده بیش از هزار و ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در سطح شهر به ویژه اطراف حرم مطهر رضوی و استقرار ۱۰ خودرو عملیاتی آتش نشانی در اطراف حرم مطهر رضوی و محل های برگزاری آیین های دهه کرامت نیز برنامه‌ریزی شده است.

نورافشانی شهر

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: در این ایام برنامه‌های فرهنگی مختلفی نیز در بوستان های بزرگ شهری تدارک دیده شده و ۱۳ نقطه از شهر مشهد در مناطق پرتردد به صورت ویژه نورافشانی خواهد شد.

نجفی اضافه کرد: همچنین در قالب پویشی به نام "محله رضوی"، ۱۶ محله کم برخوردار شهری انتخاب شده است تا خدمات گسترده ای در حوزه خدمات شهری، فنی، عمران و اقدامات فرهنگی در این محلات صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل شهری نیز اقداماتی از جمله تقویت خطوط اتوبوسرانی به ظرفیت ۵۰ دستگاه اتوبوس در شب و روز میلاد حضرت معصومه(س) و شب و روز میلاد امام رضا(ع) در خطوط منتهی به حرم مطهر رضوی، آماده‌باش هزار دستگاه تاکسی شبکه بیسیم در مبادی ورودی و اطراف حرم مطهر، افزایش یک ساعت سرویس دهی قطار شهری در شب ولادت امام رضا(ع) در خطوط ۱ و ۲ و کاهش چهار دقیقه سرفاصله زمانی در شب ولادت امام رضا(ع) در خط یک قطار شهری انجام خواهد شد.

برپایی ایستگاه های بدرقه زائران
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در تشریح اقدامات فرهنگی مدیریت شهری در این ایام اظهار کرد: در این ایام ایستگاه استقبال از زائر در پایانه‌های مسافربری فعال می‌شود و هدایای متبرکی بین زائران توزیع می‌شود.

حسین باغگلی افزود: قرار زیارت هم از جمله برنامه‌هایی است که شهروندان در ایام کرامت به صورت ویژه تری با تعداد بیشتری اتوبوس از نقاط مختلف شهر در ساعات خاص به حرم مطهر مشرف شوند.

وی اضافه کرد: در این طرح مساجدی که درخواست اتوبوس برای زیارت اهالی محله خود را داشته باشند، درخواستشان را به شهرداری مشهد ارائه و اتوبوسی در ساعات معین برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: همزمان با این ایام، سه جشن بزرگ در مناطق کم برخوردار مهرآباد، توس و خواجه ربیع مشهد نیز برگزار خواهد شد.

وی گفت: اختتامیه مسابقات جام رمضان، اختتامیه پویش آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، ویلچررانی جانبازان در پارک ملت، نورافشانی در شب ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، اجرای پویش سفیر مهربانی، ایجاد خط زیارت از حرم مطهر به امامزاده ها، حمایت از ۵۰۰ مسجد، تشکل و گروه مردمی براساس توانمندی آنها از دیگر برنامه های این سازمان در ایام دهه کرامت است.

باغگلی با اشاره به کار شبانه روزی برای گشایش راه مردم در محور پادگان لشکر ۷۷ مشهد، افزود: زمین‌های متعلق به ارتش جداسازی شده و خیابان های مورد نظر در حال خط کشی است که راه‌گشایی برای مردم در ایام دهه کرامت در نوع خود، دستاورد ویژه ای برای شهروندان مشهدی است.

جشن های "دهه کرامت" از ابتدای ذی‌القعده همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) آغاز شده که تا روز ۱۱ ذی‌القعده سالروز میلاد امام رضا(ع) ادامه خواهد یافت. 

برچسب‌ها شهرداری مشهد امام رضا میلاد حضرت معصومه (س) حرم امام رضا دهه کرامت جشنواره زیارت شهر مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری مشهد امام رضا میلاد حضرت معصومه س شهرداری مشهد امام رضا میلاد حضرت معصومه س حرم امام رضا دهه کرامت جشنواره زیارت شهر مشهد میلاد حضرت معصومه ایام دهه کرامت میلاد امام رضا ع حرم مطهر رضوی برگزار می شود حضرت معصومه س شهرداری مشهد سالروز میلاد ولادت امام ذی القعده شب ولادت خواهد شد حرم رضوی جشن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۵۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ چایخانه رضوی در کرج راه اندازی می شود

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری کرج از احداث چایخانه های رضوی در شهر کرج خبر داد. - اخبار استانها -

امیر اشتری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در کرج، بیان کرد: در راستای ترویج و بازآرایی فضای معنوی حرم و بارگاه امام هشتم (ع) در کرج، 4 چایخانه  رضوی در کرج کلنگ زنی و احداث می شود.

وی گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در دهه کرامت در شهر کرج انجام خواهد شد، کلنگ زنی و آعاز عملیات عمرانی 4 چایخانه در شهر کرج خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج در ادامه به جانمایی این چایخانه ها اشاره کرد و گفت: این چایخانه ها در مناطق 2، 7 ، 8 و 9 شهرداری کرج کلنگ زنی و احداث خواهد شد.

 اشتری با اشاره به تلاش مجموعه مدیریت شهری برای برپایی متفاوت دهه کرامت امسال نسبت به سال های گذشته، افزود: در همین خصوص نیز روز گذشته جلسه ای با حضور شهردار، تعدادی از اعضای شورای شهر و خادمیاران برگزار و هماهنگی های لازم در زمینه برگزاری برنامه های دهه کرامت انجام شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری کرج اذعان کرد: سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری کرج نیز برای این مناسبت برنامه هایی را پیش بینی کرده که علاوه بر کلنگ زنی چایخانه های رضوی، برگزاری جشن مهربانو در روز دختر و برپایی اجتماع 20 هزار نفره امام رضایی هاست.

معاون شهردار کرج، راه اندازی کارناوال کودکانه در سطح شهر به منظور جذب خردسالان به اجتماعات مذهبی و تشویق و ترغیب آنها برای شناخت و پیگیری سیره ائمه معصومین(ع) را بخش دیگری از برنامه های سازمان فرهنگی شهرداری کرج در روزهای دهه کرامت عنوان کرد.

دهه کرامت در سال جاری همزمان با روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) از روز جمعه 21 اردیبهشت ماه آغاز و تا دوشنبه 31 اردیبهشت ماه همزمان با ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد
  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
  • ۴ چایخانه رضوی در کرج راه اندازی می شود
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • فیلم| ظهر بارانی در حرم مطهر امام رضا (ع)
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد
  • دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم
  • نوای دلنشین نقاره زنی در چهارشنبه زیارتی حرم مطهر رضوی
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات