Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@09:47:35 GMT

مستاجران مستاصل در آشفته بازار مسکن مهاباد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۵۴۷۱

مستاجران مستاصل در آشفته بازار مسکن مهاباد

به گزارش ایرنا، افزایش چند برابری نرخ اجاره و رهن مسکن و مغازه از ابتدای سال جاری توسط مالکان هنگام تمدید قراردادهای مستاجران در حال حاضر به یک معضل بزرگ در مهاباد تبدیل شده و بسیاری از خانواده ها را مستاصل کرده بطوریکه احتمال چادرنشینی شماری از این خانواده ها دور از انتظار نیست.

مستاجرانی که طی یک سال گذشته با توجه به گرانی و تورم موجود نه تنها موفق به پس انداز نشده‌اند و حتی از پس هزینه‌های عادی روزانه خود نیز به سختی برآمده‌اند حالا باید زیر بار سنگین افزایش گاهی دو برابری اجاره بها هم دوام بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موقعیت خاص جغرافیایی شهر مهاباد و محدود بودن زمین جهت توسعه شهری و رکود ساخت و ساز در کنار افزایش تقاضا برای اجاره بازار را با چالش گرانی و در عین حال گران فروشی روبه رو کرده است.

افزایش نرخ کرایه مسکن و رهن در سال جاری به دهک های متوسط و متوسط به بالا نیز فشار وارد کرده و گزارش‌های میدانی نشان از عدم رضایت بیش از ۸۰ درصدی شهروندان مهابادی از وضعیت موجود دارد.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد شماری از مستاجران مسکن به دلیل عدم توانایی برای پرداخت اجاره بها به روستاهای نزدیک به شهر مهاباد از جمله «یوسفکند»، «اگریقاش» و شهر تازه تاسیس «گوگ تپه» مهاجرت کرده‌اند.

مسکن به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است

یکی از مستاجران که حدود یک ماهی به دنبال اجاره مسکن است به خبرنگار ایرنا گفت: امسال که برای تمدید قرارداده اجاره مسکن خود پیش موجرم رفتم رقمی را که بهم پیشنهاد داد برای غیرقابل باور بود.

وی که خود را محمد صالح پور و کارمند معرفی گفت: مبلغ قرادادم ۲ میلیون کرایه با ۱۰۰ میلیون پول پیش بود که هم اکنون مالک از من مبلغ ۴ میلیون اجاره و ۱۵۰ میلیون پول پیش کرده که تهیه این مبلغ برای من غیرممکن است.

وی افزود: موجرم به من اعلام کرده اگر توانایی مالی ندارید باید تخلیه کرده و منزل دیگری را برای اجاره پیدا کنم.

وی با اظهار گلایه از این شرایط گفت: یک ماه تمام است در حال جستجو برای یافتن یک واحد با قیمت مناسب هستم ولی نتیجه‌ای نداشته است که در نهایت مجبور خواهم بود برای تمدید قرارداد با همان مبلغ پیشنهادی تن بدهم.

کوچ مستاجران به حاشیه شهر و روستاهای اطراف مهاباد 

یکی از دیگر از شهروندان مهابادی در یکی از آژانس‌های تهیه مسکن حضور دارد، هم می‌گوید: موعد قرارداد مسکن استیجاری اش در شهرک کارمندان رو به اتمام است و با گفت وگویی که با مالک خانه انجام داده وی حاضر به تمدید قرارداد نبوده و مجبور است به جای دیگری نقل مکان کند.

محمد با بیان اینکه مبالغ پیش پرداخت و اجاره نسبت به سال گذشته چند برابر شده است، گفت: با پرس و جویی که در برخی مناطق شهر انجام داده در همه این مناطق به ویژه بافت مرکزی شهر اجاره بهای مسکن بسیار بالاست و کمتر خانواده‌ای هست که با درآمد متوسط و متوسط به بالا موفق شود مسکنی با قیمت مناسب تهیه کند.

وی افزود: با این شرایط بوجود آمده ۲ راه بیشتر ندارد یا آنکه همانند تعداد زیادی از مستاجران به مناطق حاشیه شهر برود یا به روستاهای اطراف شهر کوچ کند که در آن صورت هم با توجه به اینکه در داخل شهر مشغول کار است با مشکل رفت و آمد مواجه خواهد شد.

محمد بیان کرد: مسوولان باید به این شرایط رسیدگی کرده و همانند دوران کرونا مالکان منازل و مغازه ها را مکلف سازند از حد بیشتری اقدام به افزایش مبلغ اجاره بها نکنند.

مالکان با انصاف

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان داد با وجود آنکه بیشتر موجران اقدام به افزایش سرسام آور اجاره مسکن و مغازه‌های خود کرده‌اند ولی تعدادی از مالکان خوش انصاف نیز با درک شرایط جامعه یا میزان اجاره را افزایش نداده و یا مبلغ معقولی بر آن افزوده‌اند.

مستاجری به نام حمید ساکن منطقه بلوار بسیج می‌گوید: سه سال است که در یک منزل مسکونی در این محله اقامت دارد و هر سال در هنگام تمدید، صاحبخانه میزان افزایش اجاره را به خودم واگذار کرده از این رو مشکلی در این چند سال نداشته است.

وی که شغل خود را مکانیک اعلام کرد، گفت: ماه گذشته نیز قراردادش را تمدید کرده و بر افزایش ۲۵ درصدی اجاره بدون افزایش میزان رهن به توافق رسیدیم که جا دارد از درک و تفاهم وی قدردانی کنم.

این مستاجر تاکید کرد: از همه صاحبخانه‌ها انتظار می‌رود با وجود آنکه تورم در جامعه بالاست و گاهی مالکان با همین مبالغ اجاره هزینه‌های زندگی را تامین می‌کنند ولی شرایط مستاجران را نیز در نظر گرفته و تا حد ممکن با آنها مدارا کنند.

اجاره مغازه نیز همانند مسکن رشد چند برابری داشته داشت

یکی از مستاجران مغازه واقع در پاساژ روژ مهاباد نیز گفت: سال گذشته یک دفتر ۱۲ متری را با رهن پنج میلیون تومان و کرایه ماهانه ۷۰۰ هزار تومان اجاره کردم که امسال مالک درخواست کرایه ماهانه سه میلیون و رهن ۱۰ میلیون را برای تمدید قرارداد مطرح کرده است.

کامبیز اضافه کرد: اجاره بها در تمام مغازه‌های دیگر نیز به صورت غیرقابل باوری افزایش یافته و اگر حاضر به پرداخت این مبالغ نشویم باید کسب و کار خود را تعطیل کرده و بیکار شویم.

وی از مسوولان دست اندرکار خواست تا با تعیین درصد افزایش معقولی برای تمدید قراردادها در سال جاری از بیکاری شمار زیادی از کسب و کارها و آواره شدن مستاجران جلوگیری کنند.  

ساخت و ساز مسکن در مهاباد دچار رکود است

رییس اتحادیه مشاورین املاک در مهاباد در خصوص علت افزایش چند برابری اجاره مسکن و رهن خانه مسکونی گفت: مشاورین املاک نمی‌توانند نرخ کرایه ها را تعیین کنند، بلکه بنگاهداران تنها نقش واسطه را دارند و قانون برای همه برابر است.

محمد گلاوی اضافه کرد: فاکتورهای زیادی در بحش افزایش چند برابری اجاره مسکن وجود دارد که افزایش عرضه و تقاضا، تورم، خلاهای قانونی اجاره خانه، اهمیت رفع تکلیف از اراضی بلاتکلیف، ضوابط بافت‌های فرسوده، افزایش قیمت ساخت و ساز و مصالح ساختمانی، عقد قراردادهای پنهانی املاک در فضای مجازی از مهمترین آنها است.

وی با اشاره به اینکه برخی شهروندان به‌صورت سرمایه به مبحث کرایه خانه نگاه می‌کنند، ادامه داد: تعیین شیوه نامه اجاره خانه سقف قیمت‌ها در سطح شهر ضروری است ولی تاکنون زیرساخت‌های قانونی این کار فراهم نشده است.

رییس اتحادیه مشاورین املاک در مهاباد با به اینکه تعداد زیادی از صاحبان مشاوران املاک خود اجاره نشین هستند، اظهار کرد: قراردادهایی در منازل و به صورت شخصی بین مستاجر و موجر به دلیل عدم تمایل به پرداخت حق کمیسیون مشاوران املاک ثبت شده که مشاوران املاک در آن دخالتی ندارند.

وی در انتقاد از مشاوران املاک بدون پروانه کسب گفت: کلاس‌های آموزشی برای مشاوران املاک برپا می شود و پس از کسب گواهی پروانه کسب صادر می شود و مشاوران املاک بدون آموزش نمی توانند پروانه کسب دریافت کنند.

قانون خاصی برای نرخ سقف اجاره بها تعیین نشده است

یکی از مشاوران املاک مهابادنیز  با اشاره به اینکه قانون خاصی برای سقف افزایش اجاره مسکن وجود ندارد، گفت: گاهی خانه هایی به مبلغ بسیار گزاف و خارج از تعرفه در آنها برای کرایه در بستر فضای مجازی تبلیغ و خرید و فروش می‌شود.

محمد مردانی افزود: وضعیت نرخ کرایه املاک در مهاباد بسیار بالاتر از شهرهای همجوار و حتی استان بوده و ۹۰ درصد مشاورین املاک در مهاباد به صورت سنتی اقدام کرده و آیین‌نامه‌ها و مصوبه های ارزیابی کارشناسی و قیمت گذاری را رعایت نمی‌کنند.

وی معتقد است: عقد قراردادهای الکترونیکی در سامانه مشاورین املاک می‌تواند تا حدودی جلوی قراردادهای خارج از عرف و زیر زمینی را بگیرد.

اپلیکیشن بی سرانجام برای تعرفه گذاری اجاره بها در مهاباد

رییس اداره صنعت معدن تجارت مهاباد در این رابطه گفت: در سال ١٣٩٩ مصوبەای به منظور کنترل افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن توسط دولت قبلی ابلاغ شد کە در آن پایتخت، کلانشهرها و سایر شهرستان‌ها اجازە داشتند به ترتیب ٢٥ درصد، ٢٠ درصد و ١٥ درصد را بر مبالغ قراردادها اضافه کنند و مرحله اجرایی را با مشکل مواجه شد.

محمد جهین اضافه کرد: هر چند اغلب عقد قراردادها به صورت زیرزمینی بین مالک و مستاجر منعقد می‌شود ولی در این زمینه مشاورین املاک می‌تواند تا حدودی بر کاهش قیمت‌ها تأثیر گذار باشند چرا که در نهایت آنها هستند که به مالکان در خصوص نرخ هر منطقه مشاوره می‌دهد.

وی از تهیه یک اپلیکیشن برای تعرفه گذاری اجاره بها خبر داد و افزود: متاسفانه به دلیل عدم همکاری اتحادیه مشاوران املاک این اپلیکیشن به حالت معلق درآمد؛ اما در نظر داریم بار دیگر این برنامه را با ویرایش جدیدتر راه اندازی کنیم و هر چند ممکن است در کوتاه مدت پاسخگو نباشد اما در دراز مدت می‌تواند در خلا قانونی موجود در خصوص تعرفه‌های اجاره بها این اپ، به یک تعرفه در میان مردم تبدیل شود.

وی بیان کرد: به طور حتم با این تعرفه گذاری موجران از آن استقبال خواهند کرد و دیگر درخواست های بالای کرایه خانه از سوی مالکان را تمکین نمی‌کنند و مشاوران املاک نیز می‌توانند از تعرفه‌ها را برای استقبال عمومی به کار بگیرند تا شاهد کاهش نرخ کرایه خانه در یک اقدام همگانی در مهاباد باشیم.

اجاره‌بهای مسکن در مهاباد ضابطه‌مند می‌شود

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد در این خصوص گفت: میزان اجاره بها و رهن مسکن در راستای حمایت از مستاجران این شهرستان ضابطه مند می‌شود.

خشایار صنعتی افزود: افزایش چند برابری میزان رهن و اجاره مسکن و مغازه در این شهرستان طی سال جاری صدای شهروندان و مستاجران را درآورده و نیاز است در این رابطه ضابطه مشخصی برای روحدت رویه مشاوران املاک تعیین شود.

وی با بیان اینکه خلاهای قانونی در بخش نظارت بر گرانی اجاره بها و رهن املاک وجود دارد، ادامه داد: از طریق کارشناسان اتحادیه بنگاه داران نرخ های مشخص براساس عرف، تورم و همچنین میزان ارزش ملک برای اجاره بها در هر منطقه تعیین و قراردادهای جدید براساس آن منعقد گردد.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد اظهار کرد: با مصوب شدن این امر هر مشاور املاک موظف بر نصب آن در بنگاه و رعایت تعرفه های موجود است تا در این بین بتوان مدیریت بیشتری بر نحوه افزایش قیمت اجاره بها و دفاع از مستاجران انجام داد.

صنعتی با اشاره به نقش رسانه ها در فضای مجازی در مقابله با افزایش قابل توجه نرخ های اجاره بها، بیان کرد: شناسایی کانال و بسترهای فضای مجازی که بدون مجوز اقدام به تبلیغ و امر اجاره اماکن می کنند از طریق پلیس فتا در دستور کار قرار دارد و با متخلفان این بخش نیز به صورت ویژه برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: دولت نیز با حل مشکلات مربوط به زمین های قول نامه‌ای حاشیه شهر در کنار ایجاد طرح های انبوه سازی مسکن در سطح ملی، تلاش دارد بین عرضه و تقاضا این حوزه در راستای کنترل قیمت ها تعادل برقرار کند.

به گزارش ایرنا، از ابتدای سال جاری و همزمان با نزدیک شدن به ایام تمدید زمان اجاره املاک در این شهرستان شاهد افزایش قابل توجه نرخ‌های کرایه و رهن چندصد میلیونی برای واحدهای مسکونی در مهاباد هستیم که این باعث افزایش مشکلات طبقه متوسط وضعیف جامعه برای یافتن سرپناه شده است.

مهاباد با ۲۴۵ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است

برچسب‌ها مهاباد نرخ اجاره بها آذربایجان غربی اصناف وام ودیعه مسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد نرخ اجاره بها آذربایجان غربی مهاباد نرخ اجاره بها آذربایجان غربی اصناف وام ودیعه مسکن برای تمدید قرارداد افزایش چند برابری املاک در مهاباد مشاورین املاک مشاوران املاک اجاره مسکن اجاره بها نرخ کرایه سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۵۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف حق‌الزحمه‌های نجومی مشاوران املاک با سامانه خودنویس

سامانه خودنویس از ابتدای سال گذشته راه اندازی شد که از طریق آن متقاضیان و مستاجران خود می‌توانستند تمامی قراردادهای اجاره ای در حوزه املاک از جمله مسکن، مغازه و... را ثبت کنند که با راه اندازی این سامانه بسیاری از مردم ابراز خوشحالی کردند که با اجرای این طرح دست دلالان و سوداگران از این بازار کوتاه شد و بساط گران فروشی در این بازار برچیده شد.

در همین رابطه حسین جنتی مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر با راه اندازی این سامانه و همچنین با اتصال مشاوران املاک به این سامانه شاهد آن هستیم که حق الزحمه های نجومی که پیش از این توسط برخی از مشاوران املاک گرفته می‌شد برچیده شد گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی این سامانه استفاده از ظرفیت‌های مردمی بسیار افزایش یافته است و ما شاهد کاهش مشکلات بسیاری که پیش از این مستاجران با آن روبرو بودند هستیم. 

او گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی این سامانه بساط سوداگری و دلالی از این بازار برچیده شده است و به زودی شاهد تحول خوبی در قیمت‌های بازار مسکن هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند! / ابوالفضل نوروزی مطرح کرد
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • برنامه جدید وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد | وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • خبر خوش برای مستاجران
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران
  • حذف حق‌الزحمه‌های نجومی مشاوران املاک با سامانه خودنویس
  • یک اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی