Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@10:32:29 GMT

روند قیمت دلار هفته آینده معکوس خواهد شد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۵۶۴۴

روند قیمت دلار هفته آینده معکوس خواهد شد

غیبی‌پور، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: بحث ابهام در مذاکرات و نارضایتی‌های داخلی موقتی است. امکان کاهش قیمت دلار وجود دارد. در هفته‌های آینده نوسان داریم، اما پیش‌بینی رفتار معکوس نیز می‌شود. هر لحظه امکان دارد که مذاکرات از سر گرفته شود و آغاز نشسته‌ای برجامی پایانی بر نابسامانی بازار دلار است. قیمت دلار در بازار آزاد در روز دوشنبه به ۳۱ هزار و ۱۳۰ تومان رسید که بالاترین نرخ از مهرماه سال ۱۳۹۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نرخ دلار از نیمه دوم سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است. اوج افزایش قیمت برای به بهار سال ۱۴۰۱ است. توقف مذاکرات بیشترین تأثیر را بر روند بازار ارز ایران داشته است. خیلی از کارشناسان معتقدند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به این روند سرعت بخشید. سیاوش غیبی‌پور، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: قیمت دلار در روز‌های اخیر رکود جدیدی را ثبت کرد. فضای مبهم مذاکرات بیشترین تأثیر را بر قیمت دلار داشته است. از سویی تغییرات داخلی نیز تأثیر منفی دارد. نارضایتی‌های جزئی بر بازار دلار تأثیرگذار است و اثر روانی ایجاد می‌کند.

غیبی‌پور اظهار کرد: بحث ابهام در مذاکرات و نارضایتی‌های داخلی موقتی است. امکان کاهش قیمت دلار وجود دارد. در هفته‌های آینده نوسان داریم، اما پیش‌بینی رفتار معکوس نیز می‌شود. هر لحظه امکان دارد که مذاکرات از سر گرفته شود و آغاز نشسته‌ای برجامی پایانی بر نابسامانی بازار دلار است. البته کاهش قیمت شدید بعید به نظر می‌رسد.

اثرات حذف ارز ترجیحی تمام شد
وی افزود: اثر حذف ارز ترجیحی در بازار احساس شده است و رقم اسمی دلار بیشتر است. ارز ets می‌تواند اثرات منفی بر تولید داخل داشته باشد. اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ را در سبد خانواده‌ها حاکم شده است. اثر حمایتی دولت بر کالا‌ها کمرنگ شده است و قیمت واقعی اجناس را شاهد هستیم. در آینده با قبول نوسان به ثبات خواهیم رسید.

این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: اثر سیگنال‌های سیاسی بر اقتصاد مثبت است. کوچک‌ترین خبر سیاسی بر روند کاهش قیمت ارز تأثیرگذار است. البته بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نیز نوسانات را افزایش خواهد داد.

اقدامات مؤثر بانک مرکزی برای مهار تورم
غیبی‌پور ضمن اشاره به تصمیم‌های اخیر بانک مرکزی گفت: هر میزان که اقدامات بانک مرکزی دقیق و منظم باشد، فشار نقدینگی کم خواهد شد. بانک مرکزی اقتصاد را به سمت مالیات هدایت می‌کند. مالیات هم تورم‌زا نیست. بخشنامه‌های اخیر بانک مرکزی برای تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی به وصول مالیات دولت کمک می‌کند. هراندازه وصول دولت بیشتر شود، درآمد نیز پایدارتر خواهد بود. در نتیجه شاهد کاهش قیمت و تورم خواهیم بود.

وی افزود: در بخش‌نامه اخیر بانک مرکزی برای مقابله با حساب‌های اجاره‌ای سقف تراکنش سالانه برای اشخاص بازنشسته، مستمری‌بگیران، اشخاص بیکار و غیرفعالان مالیاتی (اشخاص حقوقی غیرفعال) به ترتیب ۲ میلیارد، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعریف شده است.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان اظهار کرد: رفتار معامله گران ارزی بازاری و سیاسی است. با شروع تحولات سیاسی معامله گران به سرعت اقدامات لازم را انجام می‌دهند. البته در روند سرمایه‌گذاری بلندمدت نوسانات ارز خیلی رفتار خریداران را تغییر نمی‌دهد.

چه خبر از صرافی‌ها؟
صرافی‌های در روز‌های اخیر شرایط متفاوتی دارند. صرافی بانک مرکزی نسبت به روز‌های مشابه هفته گذشته دیرتر قیمت دلار را اعلام می‌کند. خیلی از معامله گران مدعی هستند که ارز به راحتی رد میدان فردوسی تهران پیدا نمی‌شود. از سویی قیمت‌های موجود در بازار قابل اعتماد نیست. تعدادی از صرافی‌ها هم از درج قیمت بر روی تابلوی ورودی خودداری می‌کنند. نرخ‌های متفاوت و غیررسمی بیشتر در بازار رونق دارد و این روند معامله گران کهنه‌کار را نیز نگران کرده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ارز دلار دلار ۴۲۰۰ ارز ترجیحی بانک مرکزی معامله گران بانک مرکزی قیمت دلار کاهش قیمت حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند نزولی قیمت دلار شروع شده است

احمد اشتیاقی گفت: افزایش یکباره قیمت دلار کاملا سیاسی است. زمانی که تنش و مسائل سیاسی رفع شود، نرخ دلار حتی به کمتر از کانال ۶۰ هزار تومان هم باز‌می‌گردد؛ در این صورت دلار صرفا به اندازه نیمی از تورم رشد داشته که یک امر عادی محسوب می‌شود.

 

احمد اشتیاقی، تحلیلگر بازار‌های مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به این موضوع که جنگ و مسائل سیاسی بر بازار‌های مالی اثر می‌گذارد و این امر صرفا به ایران اختصاص ندارد، گفت: با رخ دادن جنگ، بی ثباتی در اقتصاد ایجاد می‌شود و این بی ثباتی در روند بازار‌های مالی اثر می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه بازار ارز در جامعه‌ای مانند ایران که در آن انتظارات تورمی پررنگ است، با هر تنش سیاسی دچار التهاب می‌شود، اظهار کرد: ایجاد نوسان در بازار ارز با حمله به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ کشورمان به رژیم صهیونیستی و درگیری‌های بعدی طبیعی است، ولی با کاهش این تنش سیاسی روند صعودی نرخ ارز متوقف یا کاهشی می‌شود. در حال حاضر نیز مشاهده می‌شود که دلار با کاهش چند کاناله به کف کانال ۶۰ هزار تومان رسیده و روند نزولی آن آغاز شده است.

 

اشتیاقی تاکید کرد: با اقدامات بانک مرکزی تورم از ۴۷ به ۳۲ درصد کاهش یافت و رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسید، بنابراین، رشد محدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ دلار کاملا طبیعی است.

 

وی افزود: با رشد تورم قیمت تمامی کالا‌ها نیز رشد می‌کند و در این وضعیت اگر دلار نیز به اندازه ۱۵ درصد رشد کند هنوز با رشد ۳۰ درصدی تورم فاصله دارد که این مهم حاصل اقدامات بانک مرکزی است. در این میان اگر بانک مرکزی بتواند همین روند را ادامه دهد به نتایج مثبتی خواهیم رسید.

 

این تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به این موضوع که افزایش یکباره قیمت دلار کاملا سیاسی است، اظهار داشت: زمانی که تنش و مسائل سیاسی رفع شود، نرخ دلار حتی به کمتر از کانال ۶۰ هزار تومان هم باز‌می‌گردد؛ در این صورت دلار صرفا به اندازه نیمی از تورم رشد داشته که یک امر عادی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت