Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@20:37:33 GMT

آبله میمونی چیست و چگونه به ما منتقل می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۵۹۷۶

آبله میمونی چیست و چگونه به ما منتقل می شود؟

آبله میمونی چیست ؟

آبله میمون یک بیماری نادر است که در اثر عفونت با ویروس ایجاد می‌شود؛ این ویروس از جنس  Orthopoxvirus و خانواده Pxvididae است. این بیماری اغلب به صورت خفیف تا متوسط ظاهر می شود و اکثر بیماران بعد از حدود 4 هفته بهبود می یابند اما در برخی موارد می تواند سریعاً به یک بیماری کشنده تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تاریخچه آبله میمونی:

محققان این بیماری را نخستین ‌بار در سال ۱۹۵۸ در میمون‌های آزمایشگاهی شناسایی کردند و نخستین مبتلا انسانی به آبله میمون در سال ۱۹۷۰ در جمهوری کنگو ثبت شد؛ این ویروس از حیوانات وحشی مانند جوندگان یا از طریق افراد آلوده منتقل می‌شود.
علائم آبله میمونی

آبله میمون از طریق تماس نزدیک با فرد یا حیوان آلوده یا با مواد آلوده به ویروس (تماس نزدیک با ضایعات، مایعات بدن، قطرات تنفسی و مواد آلوده) و ارتباط جنسی به انسان منتقل می‌شود.


 علائم آبله میمونی چیست؟ تب  سردرد  دردهای عضلانی  کمر درد تورم غدد لنفاوی لرز و خستگی

پس از ظهور این علائم در عرض یک تا سه روز تب، بثورات پوستی نیز پدیدار خواهد شد. بثورات پوستی اغلب روی کف دست، صورت، زیر بغل و دستگاه تناسلی ظاهر می گردد و حتی در موارد شدید منجر به نابینایی شخص می گردد.

آبله میمونی چگونه تشخیص داده می شود ؟

بهترین روش برای تشخیص این بیماری پر مخاطره نمونه برداری از تاول ها و بثورات پوستی است. این نوع آزمایش توسط آزمایشگاه و از طریق انجام تست های PCR  انجام می شود و آزمایش های ویروس شناسی برای تشخیص آبله انجام می گردد. این ویروس برخلاف بیماری کرونا تشخیص اختصاصی ندارد زیرا تست های مبتنی بر آنتی ژن و آنتی بادی برای تشخیص این ویروس کارساز نیست. بنابراین نمی توان از آزمایش خون و یا نمونه خون برای شناسایی این بیماری استفاده کرد. شما می توانید برای تشخیص و درمان به مرکز جامع پزشکی آرام مراجعه نمایید.

درمان بیماری آبله میمون چگونه است ؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای عفونت ویروس آبله میمونی وجود ندارد. اما می‌توان برای کنترل شیوع آبله میمونی از واکسن آبله و بعضی داروهای ضد ویروسی استفاده کرد.

از آنجایی که ویروس آبله میمونی ارتباط نزدیکی با ویروس ایجاد کننده آبله دارد، واکسن آبله می‌تواند از افراد در برابر ابتلا به آبله میمونی نیز محافظت کند. خوب است بدانید که واکسن آبله حداقل ۸۵ درصد از آبله میمونی پیشگیری می کند.

آیا آبله میمونی کشنده است ؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در برخی موارد این بیماری می تواند کشنده باشد اما با توجه به انتقال این بیماری از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا، می‌توان با رعایت نکات بهداشتی به این بیماری مبتلا نشد.
اما در برخی موارد با رشد بیماری، آبله میمونی بر مغز و اعصاب و قلب تاثیر بدی گذاشته و می‌تواند خطر مرگ را افزایش دهد. گرچه تعداد کمی از افراد مبتلا به این بیماری جان خودشان را از دست داده اند.

کد خبر 680447 برچسب‌ها آبله میمونی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آبله میمونی آبله میمونی آبله میمون برای تشخیص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۵۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال برق تولیدی قشم به شبکه سراسری

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران از فراهم شدن شرایط انتقال برق تولیدی قشم به شبکه سراسری خبر داد و گفت: این یک پروژه مهم ملی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، فرهاد حنیفی اظهار داشت: پروژه انتقال برق به جزیره قشم حدود 30 سال پیش اجرا شده و اکنون برای انتقال برق تولیدی در جزیره قشم به شبکه سراسری، نیاز به اجرای 6 فاز 3.5 کیلومتری سیم برق و تأسیسات و تجهیزات مرتبط با آن بود تا ارتباط قشم با سرزمین اصلی تقویت و در عین حال امکان انتقال برق از قشم به سرزمین اصلی نیز فراهم شود.

وی افزود: این پروژه خط گذر که برق مازاد قشم را به شبکه توزیع اصلی منتقل می‌کند پروژه‌ای ملی و بسیار مهم است.

این مقام مسوول بیان داشت: ویژگی مهم این پروژه در کنار پیچیدگی و تکنولوژی خاص و بالا، اجرای کامل آن توسط متخصصان داخلی است که تراز این دست کارها را در کشور ارتقا می‌دهد.

حنیفی از وزن بیش از 11 تُنی هر قرقره این سیم های انتقال برق خبر داد و گفت:‌ بکارگیری این سایز از قرقره آنهم در شرایط خاص تاکنون در کشور نمونه مشابهی نداشته که ساخت و نصب آن به طور کامل در کشور طراحی و اجرا شده است.

وی با اشاره به استحکام بالای این سیم و تاثیر آن در پایداری شبکه گفت: این سیم که 54 تن ظرفیت کششی آن است و در زمان اوج مصرف بار در تابستان، انرژی مازاد جزیره را به شبکه کشور منتقل می‌کند و ظرفیت این سیم 59 درصد بالاتر از شبکه قبلی است و پایداری شبکه را نیز بدنبال دارد.

انتهای پیام/7558/.

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد
  • ببینید | توهین جنجالی و نژادپرستانه یک جوان مقابل یک زن سیاهپوست در آمریکا: تقلید میمون!
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد
  • انتقال برق تولیدی قشم به شبکه سراسری
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید