Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@12:27:18 GMT

نقش کمتر حذف ارز ترجیحی در گرانی‌ها نسبت به سایر عوامل

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۶۰۵۹

نقش کمتر حذف ارز ترجیحی در گرانی‌ها نسبت به سایر عوامل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت امور اقتصاد و دارایی، از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «سید احسان خاندوزی» در گفت‌وگو با صداوسیما، اظهار داشت: آمارهای بانک مرکزی حکایت از این دارد که در ماه گذشته نسبت به ماه قبل و اسفند سال ۱۴۰۰ دچار افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده‌ایم.

وی با بیان اینکه دو دسته عوامل داخلی و خارجی مؤثر در این ارتباط وجود دارد، افزود: گاهی به دلیل عدم تفکیک لازم در این خصوص، مردم احساس می‌کنند افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تنها ناشی از حذف ارز ترجیحی مربوط به همان چند قلم محدود کالا و مشتقات آن‌ها است، درحالی‌که واقعیت این‌طور نیست و سهم کمی از گرانی‌ها به این موضوع مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر اقتصاد گفت: بخش بسیار مهم‌تری از این گرانی‌ها برمی‌گردد به اینکه ما در داخل کشور، عواملی مثل افزایش قیمت نهاده‌های تولید، دستمزد کارگران، انرژی و آب و برق و… داریم که به‌صورت طبیعی، همواره در ابتدای سال، موجب بالا رفتن هزینه تولید و محصولات نهایی می‌شوند.

نرخ تورم ماه گذشته در ایران کمتر از کشورهای با ثبات اقتصادی بود

خاندوزی ادامه داد: یک دسته عوامل خارجی را هم داشتیم که نه‌تنها ایران، بلکه بر روی کشورهای همسایه، منطقه و اصولاً تمام دنیا تأثیرگذار بودند به‌نحوی‌که موجب شد، ماه آوریل گذشته (میلادی)، ماهی ویژه برای همه دنیا باشد.

وی تصریح کرد: تورم ماه گذشته در ایران، کمتر از بسیاری کشورهای با ثبات مثل روسیه با ۱۷ درصد تورم، برزیل ۱۲، هلند ۹.۶، انگلیس ۹، آمریکا ۸، آلمان ۷ و ایتالیا ۶ درصد افزایش تورم بوده است.

خاندوزی گفت: در ماه گذشته، یک افزایش عمومی قیمت کالاها در همه دنیا داشته‌ایم کما اینکه همین کشور همسایه، ترکیه، در طول یک سال بیش از ۷۰ درصد تورم داشته است‌.

برخی اقلام در کشورهایی مثل سوئد و انگلیس جیره‌بندی شد

وزیر اقتصاد یادآور شد: همچنین باید در نظر داشته باشیم، ما در داخل کشور، برخلاف خیلی کشورها، با مسئله کمبود و کمیابی کالاهای اساسی مواجه نیستیم، درحالی‌که هم‌اکنون برخی اقلام در کشورهایی مثل سوئد و انگلیس، به یک معنا، جیره‌بندی شده‌اند.

خاندوزی با بیان اینکه ما در ایران در زمینه تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم، گفت: این در حالی است که قیمت یک دسته از کالاها ازجمله ذرت، جو و گندم حتی روزانه تغییر می‌کند و همه کشورها در حال رقابت برای خرید این دسته از کالاها هستند.

وی ادامه داد: بنای ستاد اقتصادی دولت این است که حتماً بتواند از طریق اعمال قیمت‌های کاملاً کارشناسی و منطقی و عدم اجازه افزایش‌های بی‌ضابطه و افسارگسیخته، قیمت‌ها را برای ماه‌های تیر و مردادماه امسال به شکل موثرتری، کنترل کند.

برنامه ریزی برای کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده

وزیر اقتصاد دست کردن دولت‌ها در جیب بانک مرکزی و بی‌انضباطی شدید شبکه بانکی در طول تصدی دولت‌های گذشته را به‌عنوان عوامل بلندمدت تورم مورد اشاره قرار داد و گفت: با سیاست‌های دولت، این موارد بسیار کنترل‌شده و امیدوار هستیم این سیاست‌ها در کنار سایر تصمیمات کوتاه‌مدت دولت، به نحوی پیش برود که در ماه‌های آینده، شاهد کاهش در سرعت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها باشیم و هدف‌گذاری‌های بانک مرکزی برای کاهش تورم، محقق شود.

خاندوزی اظهار داشت: مسئله خیلی مهم این است که با توجه به سیاست‌های کاملاً شفاف دولت برای ماه‌های آینده اقتصاد کشور و بنای آن برای کنترل صریح و جدی بازار ارز و نیز ابلاغ رسمی قانون بودجه ۱۴۰۱، باید انتظارات تورمی ماه‌های آینده را کاملاً مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین نباید به هراس مردم و فعالان اقتصادی از مواجهه احتمالی با شوک‌های جدید تورمی در ماه‌های آینده، دامن زده شود، کما اینکه اعتقاد داریم، پس از گذر از افزایش‌های ماه‌های اول سال، از این به بعد، با مدیریت بهتری قیمت‌ها تحت کنترل در خواهد آمد.

خاندوزی با بیان اینکه ما هم‌اکنون صرفاً نگران مسئله خارجی و تورم وارداتی هستیم، گفت: اگر بتوانیم اثر این عوامل خارجی را کمتر کنیم و وابستگی تولید داخل و سفره مردم به ارز را کاهش دهیم امیدواریم در ماه‌های آینده، شاهد کنترل بهتر سطح عمومی قیمت‌ها باشیم.

کد خبر 5504458

منبع: مهر

کلیدواژه: سید احسان خاندوزی ارز 4200 تومانی عادلانه سازی یارانه ها وزارت امور اقتصادی و دارایی بورس بانک مرکزی ایران وزارت جهاد کشاورزی کالاهای اساسی وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت خودرو قیمت نفت ارز رسمی مرکز آمار ایران خرید گندم قیمت سکه بهار آزادی نهضت ملی مسکن سید احسان خاندوزی پروازهای حجاج سطح عمومی قیمت ها ماه های آینده ماه گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۶۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات هفته جاری بازار طلا و سکه تهران با ۴۲۲ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، به ۴۱ میلیون و ۴۰۷ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، به ۳۸ میلیون تومان رسید.

امروز نیم سکه کاهش ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد؛ بر این اساس نیم سکه در قیمت ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد شد و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

سکه گرمی نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

معامله گران همچنین امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار را با ۵۶ هزار تومان کاهش قیمت به ۳ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان به فروش رساندند؛ این در حالیست که نرخ هر اونس طلا در بازار‌های جهانی بدون تغییر ۲ هزار و ۳۰۱ دلار قیمت‌گذاری شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سکه و طلا در بازار تهران ارزان تر شد
  • نزول قیمت سکه و طلا در بازار تهران
  • توقف ساخت‌وساز از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در تهران
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۷ اردیبهشت؛ سکه یک میلیون تومان گران شد
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت