Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «تهران تایمز» در شماره امروز خود به بررسی ابعاد جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران پرداخت. مطلب روزنامه تهران‌تایمز به شرح ذیل است؛

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود که به تلاشی هماهنگ شده علیه جمهوری اسلامی بیشتر می نماید، بحث عدم پاسخگویی تهران به سوالاتی را پیش کشید که به صورت غیر مستقیم از سوی رژیم صهیونیستی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی گزارش تازه خود علیه ایران را منتشر کرد که مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران، یا طرح جامع اقدام مشترک، به دلیل مانع تراشی های آمریکا بر سر طیف گسترده ای از موضوعات مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی، همچنان به حالت معلق باقی مانده است.

خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش تازه آژانس نوشت: ایران توضیحاتی که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در آن مکان‌ها معتبر باشد، ارایه نکرده است. در بیانیه آژانس تاکید می شود: آژانس آماده تعامل بدون تأخیر با ایران برای حل و فصل تمامی موضوعات است.

هفته آینده نشست ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس برگزار می شود و برخی رسانه ها و محافل دیپلماتیک از هم اکنون تشدید فشار علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده اند. رویترز معتقد است تحولات جدید می تواند به تنش دیپلماتیک تازه ای میان ایران و غرب بیانجامد.

با این حال مقامات ایرانی گزارش آژانس را انعکاس دهنده سطح همکاری ایران با آژانس نمی دانند. محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، گزارش اخیر آژانس را یک طرفه توصیف کرد و گفت این گزارش نشان‌دهنده همکاری قابل‌توجه ایران با آژانس نیست.

به نظر می رسد گزارش تازه آژانس در کنار کارزار سازماندهی شده از سوی رژیم صهیونیستی در جهت هدف قرار دادن روابط ایران و آژانس، را باید بخشی از طرحی دانست که هدف آن تشدید فشار بر جمهوری اسلامی در بحبوحه نا امیدی فزاینده در خصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات وین است.

در ۲۴ مه، نشریه وال استریت ژورنال به استناد مقامات و اسناد اطلاعاتی خود در خاورمیانه مدعی شد که ایران از سوابق محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای فرار از تحقیقات هسته ای بهره برده است. این نشریه آمریکایی هویت منابع اطلاعاتی خود در خاورمیانه را فاش نکرده اما بنظر می رسد که منبع این ادعاها از اراضی اشغالی باشد. روز سه شنبه نیز نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اسناد ادعایی علیه ایران منتشر کرد که همسویی بسیاری با گزارش ژورنال نشان می داد.

تنش بر سر همکاری ایران و آژانس درست در برهه ای رخ می دهد که مذاکرات احیای برجام به بن بست رسیده است و مقامات آمریکایی از رکود بی پایان در مذاکرات اظهار نامیدی می کنند، این در حالیست که رکود مذاکرات نتیجه مستقیم اقدامات آمریکا در مذاکرات وین است.

دولت آمریکا، جمهوری اسلامی را به طرح خواسته هایی متهم میکند که آن را فراتر توافق هسته ای ۲۰۱۵ می داند، ادعایی که از سوی ایران رد شده است. بنا به گفته مقامات ایرانی، تهران از واشنگتن خواسته اقدامات خاصی را در پیش بگیرد تا ایران بتواند به طور کامل از هرگونه کاهش تحریم ها ذیل برجام ذینفع شود.

رفتارهای آمریکا در حال حاضر مذاکرات وین را به بن بست کشانده است. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخیر با حضور در کمیته روابط خارجی سنا، دیدگاه های بدبینانه خود در مورد مذاکرات وین ارائه کرد. رابرت مالی خطاب به سناتورهای آمریکایی چشم انداز دستیابی به توافق در وین را ضعیف توصیف کرد و جمهوری اسلامی را عامل توقف مذاکرات دانست. مالی گفت: اگر ایران به طرح خواسته های فراتر از برجام ادامه دهد، توافقی حاصل نخواهد شد.

ارزیابی نماینده ویژه آمریکا در جلسه سنا مشابه همانی است که پیشتر در یک جلسه توجیهی پشت درهای بسته در کنگره بیان کرده بود. این در حالی است که بسیاری از صاحب نظران و مقامات بر این باورند که به نتیجه رسیدن مذاکرات منوط به اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم از سوی آمریکا برای حل مسائل باقی مانده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، روز سه شنبه اعلام کرد در حال حاضر توپ در زمین ایالات متحده است. دیپلمات ارشد روسیه در توییتر خود نوشت: مذاکرات وین بر سر (احیای) برجام از ۱۰ مارس متوقف شده است. بنا به گزارش های رسانه‌ای، ایران در سفر اخیر هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به تهران درجه خاصی از انعطاف از خود نشان داد و اکنون منتظر پاسخ طرف آمریکایی است. توپ (اکنون) در زمین واشنگتن است.

برغم همه اینها جمهوری اسلامی کماکان به تلاش های دیپلماتیک خود ادامه می دهد. علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران روز سه شنبه تهران را به مقصد اسلو ترک کرد. باقری کنی در پیامی توییتری آورد: امروز در ادامه رایزنی های اخیر منطقه ای و بین المللی عازم اسلو شدم. گفت‌وگوهای جدی پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار این سفر قرار دارد. ما بر توسعه روابط ایران و نروژ و تلاش‌های خود در جهت تامین منافع ملی از جمله رفع تحریم‌های غیرقانونی تاکید می‌کنیم.

کد خبر 5504648

منبع: مهر

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه هسته ای ایران برجام ایران ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی فلسطین اوکراین روسیه ایالات متحده امریکا مسجدالاقصی ترکیه جنگ اوکراین مسکو عراق عادی سازی روابط با اسرائیل ایران حمله روسیه به اوکراین راهپیمایی پرچم آژانس بین المللی انرژی اتمی جمهوری اسلامی انرژی اتمی مذاکرات وین هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۷۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل

هم‌زمان با سالگرد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی «تکرار» این فاجعه شد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا در حوالی زاپوریژیا برای هفتصد و هشتاد و پنجمین روز تحت کنترل روسیه است.»

طبق این پیامی که در تلگرام منتشر شده است، رئیس‌جمهور اوکراین مجددا از جامعه جهانی خواست تا فشاری علیه روسیه اعمال کند و این نیروگاه را به کنترل اوکراین دربیاورند.

ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد: «تمامی ابزارهای هسته‌ای در اوکراین از حملات روسیه در امان هستند و این مسئله خود به تنهایی جهان را از یک فاجعه هسته‌ای جدید نجات می‌دهد.»

او در ادامه با اشاره به فاجعه چرنوبیل در ۳۸ سال پیش، نوشت: «ده‌ها هزار نفر به بهای سلامت و جان خود، از گسترش فاجعه چرنوبیل جلوگیری کردند و به زدودن پیامدهای وحشتناک آن در سال ۱۹۸۶ و در سال‌های پس از آن کمک کردند.»

فاجعه اتمی چرنوبیل، حادثه‌ای هسته‌ای بود که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد؛ حادثه‌ای که در رآکتور هسته‌ای شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال جمهوری سوسیالیستی اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رخ داد.

روسیه و اوکراین مدتهاست یکدیگر را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم می‌کنند. برخلاف آنچه زلنسکی ادعا می‌کند، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز جمعه تاکید کرد ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند منجر به «عواقب فاجعه‌بار» شود و هم‌چنین حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای را «نگران‌کننده» خواند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم