Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: تأمین نیازهای دارویی و غذایی جامعه رسالتی بزرگ بر دوش مسئولین جامعه است که نباید لحظه‌ای از آن غفلت و یا درنگ کرد.

در این بین کمبود برخی مایحتاج خاص برای کودکان از جمله شیرخشک های رژیمی در قزوین به یک دغدغه مهم برای بخش زیادی از خانواده‌ها تبدیل شده است و با نگاهی ساده به داروخانه‌های استان قزوین به راحتی می‌توان علاوه بر اینکه نبود این شیرخشک ها را مشاهده کرد می‌توان رنج خانواده‌ها در ناکامی برای تهیه یک شیرخشک برای فرزند خود را دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه میرزایی مادری است که در چند روز گذشته دنبال شیر خشک رژیمی برای کودک خود است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تهیه این نوع شیرخشک در قزوین در ماه‌های اخیر به یک چالش تبدیل شده است، اظهار کرد: شرایط فرزند من به گونه‌ای نیست که شیرخشک های ساده تهیه کنیم.

وعده‌ای که محقق نشد

این در حالی است که مریم نورخیز محجوب سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین ۲۰ اردیبهشت امسال در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین بخشی از مشکل را قاچاق شیرخشک و تلاش دولت برای مقابله با آن عنوان کرده و بیان کرده بود تا یک هفته آینده مشکل این شیرخشک در بازار قزوین حل خواهد شد اما امروز و بعد از گذشت نزدیک به ۲۰ روز این مشکل همچنان باقی است.

دکتر رفیعی از کارکنان یکی از داروخانه‌های مطرح استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این مشکل در استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر شیرخشک رژیمی در داروخانه موجود نیست و در گذشته نیز بنا به سهمیه بندی حدود دو الی سه شیر خشک به داروخانه تعلق می‌گرفت که آن هم پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست.

وی با اشاره به اینکه نه تنها شیرخشک بلکه برخی داروهای حیاتی نیز در داروخانه وجود ندارد بیان کرد: متقاضی برای شیرخشک رژیمی بسیار است و گاهاً تعداد متقاضیان در روز به ۲۰ الی ۳۰ نفر در روز می‌رسد و این درحالی است که ما ماهانه ۳ الی ۴ شیر خشک رژیمی طبق سهمیه دریافت می‌کنیم.

شیرخشک موجود است اما در انبار شرکت!

مریم نورخیز محجوب در گفت‌گو با خبرنگار مهر با اشاره وضعیت شیرخشک رژیمی اظهار کرد: دستور ترخیص شیرخشک داده شده و به زودی شیرخشک با طی کردن مسیر قانونی از مبدا تا فروش در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی که حدود ۲۰ روز پیش وعده حل مشکل در مدت یک هفته را داده بود این بار بیان می‌کند: شیر خشک در شرکت‌ها موجود است اما برای اینکه از مبدا تا مصرف مسیر قانون را طی کند تاکنون توزیع نشده است.

این مسئول افزود: علت تأخیر در توزیع و سهمیه بندی شیر خشک تنها مربوط به مسائل قانونی نیست بلکه ممکن است مسائل متعددی از جمله تغییر قیمت ارز و مسائل مربوط به مواد تشکیل دهنده نیز وجود داشته باشد.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: منظور از طی مراحل قانونی این است که مشخصات متقاضی به طور کامل برای دریافت شیر خشک رژیمی در سامانه ثبت شود و از طرف دیگر شیرخشک شناسه دار در دست متقاضیان قرار گیرد که این فرآیند در بخش پخش و توزیع دارو انجام می‌شود.

نیاز استان با میزان توزیع شیرخشک فاصله دارد

اما شعبانی کارمند داروخانه نظری متفاوت از سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین دارد.

وی در گفتگو با مهر با رد صحبت‌های مریم نورخیز معتقد است اصولاً نیاز استان به شیرخشک رژیمی با میزان دریافتی داروخانه‌ها برابر نیست.

این کارمند داروخانه با اشاره به اینکه در چندین ماه گذشته در هر داروخانه نزدیک به ۴ شیرخشک رژیمی توزیع می‌شود که با توجه به حجم تولدها و نیاز نوزادان در ابتدا به این شیرخشک ها اصلاً قابل قیاس نیست.

وی با رد این ادعا که مشکل این شیرخشک ها به دلیل قاچاق است گفت: در چند سال اخیر توزیع این شیرخشک ها فقط با کد ملی و ثبت مشخصات دریافت کننده ممکن بوده و احتمال قاچاق بسیار کم است.

شعبانی عنوان کرد: مشکل خانواده‌ها زمانی حادتر می‌شود که برخی اوقات حتی شیرخشک های رژیمی نیز کمیاب می‌شوند و مردم برای حل مشکل خود مستاصل می‌شوند.

شیرخشک رژیمی در استان‌های اطراف یافت می‌شود

مجتبی محمدی پدر یکی از نوزادانی که شیرخشک رژیمی استفاده می‌کند در گفتگو با مهر به نکته جالبی اشاره می‌کند. وی عنوان می‌کند در استان‌های همجوار قزوین مثل کرج، قم و تهران برخی داروخانه‌ها حتی ۴ شیرخشک را می‌توانند تحویل دهند و این نشان می‌دهد برخی داروخانه‌ها مستقیم با شرکت ارتباط می‌گیرند.

محمدی گفت: در حالی در این شهرها به راحتی به شیرخشک دسترسی پیدا می‌کنیم که در قزوین باید روزها و هفته‌ها منتظر بمانیم.

این در حالی است که نسترن عبادی کارشناس اداره فراورده‌های طبیعی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس تعاریف بین‌المللی شیرخشک‌های رژیمی فرمولاسیون‌های ویژه‌ای هستند که توسط پزشک متخصص برای کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله مشکلات آلرژیک، متابولیک، گوارشی و غیره تجویز می‌شوند.

وی افزود: بنابراین به دلیل ماهیت خاص این فرآورده‌ها، مشکلات موجود در مسیر واردات آن‌ها از سوی کشورهای تأمین‌کننده، تخصیص ارز دولتی به آن‌ها و به دنبال آن خارج شدن این اقلام از زنجیره تأمین و ورود به بازار آزاد انتظار توزیع بی حد و مرز آنها مشابه با شیرخشک‌های معمولی را در بازار دارویی نداریم.

تحویز غیرمنطقی شیرخشک یکی از علت‌های کمبود شیر خشک در بازار

این کارشناس تشریح کرد: از سوی دیگر تجویز غیرمنطقی و یا مصرف خودسرانه این اقلام در کودکان نیز خود عامل دیگری برای ایجاد کمبود در بازار دارویی بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز توزیع این فرآورده‌ها در استان قزوین مانند سایر استان‌ها به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و عدم ثبت اطلاعات فروش آن‌ها در داروخانه‌ها، سازمان غذا و دارو را برای دریافت اطلاعات مربوط به مصرف‌کنندگان واقعی و مدیریت توزیع با مشکل مواجه کرد.

عبادی تاکید کرد: در دو سال گذشته نیز طرح ثبت شیرخشک‌های رژیمی در سامانه زنجیره تأمین، به منظور رفع مسائل موجود در دستور کار قرار گرفت که می‌توانست امکان گزارش‌گیری و مدیریت توزیع شیرخشک‌های رژیمی را تا حدودی برای سازمان غذا و دارو ایجاد کند که متأسفانه با وجود نامه‌ها، آموزش‌ها و پیگیری‌های متعدد، به دلیل همکاری تعداد محدودی از داروخانه‌ها و عدم یکپارچگی در ثبت اطلاعات توسط سایر داروخانه‌های عرضه‌کننده، نتیجه و بازدهی لازم از طرح مذکور گرفته نشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل علاوه بر نامه‌های یک ماه اخیر سازمان به شرکت‌های پخش مبنی بر توزیع فوری شیرخشک‌های رژیمی به داروخانه‌ها، طرح ثبت فروش این فرآورده‌ها ارتقا پیدا کرده و بخشی از سامانه ttac نیز برای ثبت اطلاعات فروش این فرآورده‌ها به مصرف‌کننده اختصاص داده شده است که با ثبت اطلاعات مصرف‌کننده، امکان کنترل دقیق تعداد فروش و رسیدن فرآورده به مصرف‌کننده واقعی از یک سو و امکان رصد و مدیریت چگونگی توزیع توسط شرکت‌های پخش و عرضه توسط داروخانه‌ها از سوی دیگر را برای معاونت‌های غذا و دارو فراهم می‌کند.

کاهش مسائل مربوط به شیرخشک در بازده زمانی یک ماهه

این مسئول در پایان صحبت‌هایش ابراز کرد: در بازه یک ماهه آینده کارشناسان معاونت غذا و دارو در استان نحوه ثبت و کارکرد این سامانه را به پرسنل داروخانه‌ها آموزش داده و پس از آن کلیه داروخانه‌های توزیع‌کننده شیرخشک‌های رژیمی ملزم به ثبت اطلاعات خواسته شده خواهند بود.

اگر چه استدالال‌های متعددی در خصوص نبود شیرخشک از جمله مسائل ارزی، شرکت‌های تولید کننده وجود دارد اما ابراز این مسائل و مطرح کردن آن دردی از دردمندان دوا نمی‌کند حال با توجه به اینکه مخاطب امروز این مسائل طیف حساس نوزاد و کودکان هستند که به دلایل مختلف مجبور به مصرف شیرخشک‌های رژیمی شده‌اند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه نیاز به شیرخشک از طی سال‌های متعدد وجود دارد و این مسئله همواره اسباب نگرانی خانواده‌ها بوده علت اینکه چرا تاکنون راه‌حلی برای این مسئله مطرح نشده‌است نیز به مطالبات جدی مردم از مسئولین دامن می‌زند.

هرچند حل مسائل قانونی باید در دستور کار قرار بگیرد اما اهمیت مسئله به قدری حساس و ملزوم است که نیاز است مسئولین هرچه سریع‌تر برای تسریع مسائل اقدام نمایند.

کد خبر 5504600

منبع: مهر

کلیدواژه: شیرخشک کودک قزوین دانشگاه علوم پزشکی قزوین بوشهر ساختمان متروپل کرمانشاه ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه آمار کرونا دهه کرامت اردبیل متروپل آبادان خراسان رضوی احتکار مشهد سیستان و بلوچستان تبریز شیرخشک های رژیمی فرآورده ها خبرنگار مهر شیرخشک ها شیرخشک رژیمی خشک رژیمی استان قزوین ثبت اطلاعات داروخانه ها خانواده ها استان ها شرکت ها شیر خشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۷۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مینا آژوغ گفت: رتبه بندی داروخانه ها از سال گذشته در اداره کل دارو کلید خورد و در مرحله اول انتخاب شده و فهرست داروخانه های خاطی که تحویل داروهای دارای برنامه توزیع به آنان ممنوع بود، احصا شد.

وی افزود: این پروژه با پایش در مورد داروی انسولین آغاز و فهرست داروخانه های خاطی که تحویل داروهای دارای برنامه توزیع به آنان ممنوع بود، احصا شد. همچنین در ادامه برای سایر داروهای دارای برنامه توزیع نیز اجرایی خواهد شد.

کد خبر 6092852 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • داروخانه در توزیع اینترنتی دارو مسوول است
  • بررسی کمبود شیرخشک در داروخانه ها
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود
  • داروخانه‌ها هم رتبه‌بندی می‌شوند
  • داروخانه‌های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • داروخانه های خاطی در توزیع انسولین شناسایی شدند
  • دردسر جدید بیمه‌ها برای داروخانه داران/ بدهی ۲۶ همتی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی