گفتمان امامِ نوفللوشاتو
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۸۷۹۵
خبرگزاری فارس؛ یادداشت- عبدالله گنجی: سالگرد حضرت امام بهانهای است تا بُعدی از اندیشه ایشان از یکسو و تفسیرها از سیره و اندیشه وی از سوی دیگر یادآوری و یا مورد بازبینی و بازخوانی قرار گیرد. در سالهای پس از رحلت امام، علاوه بر اندیشهها و ابزارهای وارداتی، از اندیشه امام نیز برای مبارزه با جمهوری اسلامی بهره برده میشود و بعضا کاریکاتوری از صدر انقلاب را به امروز منتقل میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چون امام در بین ملت ایران دارای سرمایه اجتماعی است جسارت حذف و بایکوت ایشان را ندارند اما با تحریف تلاش نمودند امامی را تعریف کنند که به آنچه خود معتقدند معنا دهند. مدعیان امامِ نوفللوشاتو دو دستهاند برخی امام را متهم به دوگانگی در تهران – بعد از پیروزی – نسبت به نوفللوشاتو میکنند و برخی بعد از امام را همسو با امام نمیدانند. اما وجه مشترک هر دو این است که گفتمان امام در نوفللوشاتو برقراری نظامی مبتنی بر دمکراسی سکولار در ایران بوده که اکنون نقض عهد! شده است.
برای پاسخ هم میتوان دلایل عقلی آورد و هم بهخود امام مراجعه کرد. دلیل عقلی این است که اگر امام معتقد به دمکراسی رایج در غرب بود چرا باید ایشان به میدان بیاید؟ همین کار را امثال مرحوم بازرگان و دیگران انجام میدادند. یک مرجع دینی- شیعی که اسلام را دارای جامعیت و جهانشمول میداند برای دمکراسی غربی قیام کرد؟ امام سال۱۳۲۱ «قیام لله» طرح کردند. ایشان حدود ۴ماه در نوفللوشاتو بودند چرا به ۱۳سالی که عراق بودند و سالهای ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ که حکومت اسلامی درس میداد اشارهای نمیشود؟ اگر قرار است امام به تطور اندیشه سیاسی متهم شود باید بگوییم از «حکومت اسلامی نجف» به «جمهوری اسلامی قم» عدول کرد نه اینکه اسلامخواهی وی را تخطئه و طرفدار جمهوری چندم فرانسه بدانیم. حال ببینیم امام در نوفللوشاتو چه گفتهاند و منظور او از دمکراسی در آن شرایط زمانی و مکانی چیست؟
امام به زیبایی تلفیق اسلام و نقش و اراده مردم را در یک عبارت کوتاه در آبان۵۷ و در نوفللوشاتو بیان میکنند: «ما میخواهیم یک حکومت الهی باشد، موافق میل مردم، رأی مردم و موافق حکم خدا آن چیزی که موافق با اراده خداست، موافق میل مردم هم است. مردم مسلمانند، الهی هستند.»(صحیفه امام، جلد ۵، ص ۱۴۴) امام چون مردم را مسلمان میداند آنان را موافق با اراده خدا دانسته و استقبالکننده از حکم خدا معرفی میکند. بنابراین معلوم نیست مدعای مخالفان نظام دینی از مفهومسازی جعلی «گفتمان نوفللوشاتو» چیست؟ دقت در همه عبارتها و گزارههای امام که واژه دمکراسی را در آن بهکار میبرد، نشان میدهد که امام از سر اضطرار و برای تقریب به ذهن چنین میگفتهاند.
عباراتی نظیر «دمکراسی مدنظر ما»، «دمکراسی اسلامی» و «دمکراسی ما مثل شما نیست» نشان میدهد منظور امام چیزی متفاوت از نظامهای غربی است و معتقد است دمکراسی ما بهتر از دمکراسی شماست و طبیعی است که این بهتری را به اسلام ارجاع میدهد؛ «ما میخواهیم اسلام را - لااقل حکومتش را - به یک نحوی که شباهت داشته باشد با اسلام اجرا بکنیم تا شما معنی دمکراسی را آنطوری که هست، بفهمید و بشر بداند که دمکراسی که در اسلام هست، با این دمکراسی معروف اصطلاحی که دولتها و رؤسای جمهوری و سلاطین ادعا میکنند، بسیار فرق دارد.» (صحیفه امام، جلد ۴، ص ۴۱۸)
این عبارت امام یک ماه بعد از استقرار ایشان در نوفللوشاتو بیان میشود و مشخص میکند امام میداند که دنبال چیست. اما هویت حقوقی یا ماهیت حقوقی نظام مدنظر روشن نشده است یا مفاهیمی که باید اندیشه انقلاب اسلامی با آن منتقل شود، معرفه نیست. امام وقتی در نوفللوشاتو به نقد رژیم پهلوی میپردازد، دمکراسی را مقابل استبداد و دیکتاتوری بهکار میبرد و قیام را علیه دیکتاتور میداند، زیرا مصطلح بوده که جایگزین دیکتاتوری، دمکراسی است و تلاش میکردهاند از ادبیاتی استفاده کنند که رسانههای غربی بفهمند و بازتابدهنده «اصول دمکراسی در تضاد با رژیم شاه قرار دارد.» (صحیفه امام، جلد۲، ص۵۰)، «دست از مبارزه برنمیداریم تا حکومت دمکراسی بهمعنای واقعی آن جایگزین دیکتاتوریها شود.» (همان، ص۶۲) «با قیام ملت شاه خواهد رفت و حکومت دمکراسی خواهد شد.» (همان، ص۲۶۹) باشند، بنابراین بهجای واژه مردمسالاری دینی که هنوز مصطلح نشده است، میگویند: «در اسلام دمکراسی مندرج است و مردم در بیان عقاید آزادند.» (همان، جلد۸، ص۲۳۴).
امام در همان نوفللوشاتو دمکراسی غربی را فاسد، غیرواقعی، طرفدار سرمایهداران، بدون محتوا، دیکتاتوری و مستبد میداند تا همگان بدانند که انقلاب امام بهدنبال دمکراسی رایج غرب نیست؛ «در غرب خبری از دمکراسی نیست، هر چند که زیاد از آن دم میزنند.» (همان، جلد۷، ص۷۴) «این حکومتها فقط در لفظ دمکراسی است، محتوا ندارد و دمکراسیهای فعلی، مستبد است.»(همان، جلد ۳، ص۱۰) «دموکراسی نوع غربیاش فاسد است، نوع شرقیاش هم فاسد است، درباره دمکراسی هیاهو است، تبلیغات است، همین معنی دمکراسی را که به اسم میبرند در آمریکا و انگلستان هست، در این کشورها مسائل دیکتاتوری هم هست.» (همان، جلد۵، ص۲۳۸)
مطالعه مجلدهای صحیفه امام که حداقل مربوط به ۳دهه است نشان میدهد امام در اینباره دارای ذهن سیستمی است و نسبت به آنچه میخواهد و نسبت به آنچه رد میکند، دچار تطور گفتمانی نیست. ایشان خصایصی برای حکومت برمیشمارد که آمیزهای از اسلام و نقش مردم در یک نظام اسلامی است، یعنی هم حدود شرع را تأکید میکند و هم حق مردم را محترم میشمارد. حکومت مطلوب امام چه در نوفللوشاتو و چه در دوران پس از پیروزی دارای این خصایص است: «حکومتی که بهخاطر خدا به کسب رضایت مردم بپردازد.» (همان، جلد۱۷، ص۱۶۱) «رضایت خداوند را از طریق کسب رضایت مردم انجام دهد»(همان، جلد۱۸، ص۲۰۱) «مردم از دل و جان موافق آن باشند» (همان، جلد یک، ص ۷۱) «معترف به قولهای خود باشد» (همان، جلد ۱۸، ص۴۱) «در برابر خواستههای شرعی و قانونی مردم تسلیم باشد» (همان، جلد یک، ص۵۹) «متکی به اراده ملت باشد»(همان، جلد ۳، ص۳۷) «بیشترین توجه خود را به قشر ضعیف جامعه اختصاص دهد» (همان، جلد ۵، ص۱۹۰) «در برابر مردم متواضع و فروتن باشد» (همان، جلد یک، ص۱۱۰) «به مشارکت مردم در مسائل کشور معتقد باشد» (همان، جلد۱۹، ص۲۳۸) «مردم به سهولت امکان ارتباط با مسئولان آن حکومت را داشته باشند» (همان، جلد۸، ص۶۲)
امام در عبارات ذکر شدهشان نقش حداکثری را برای کرامت مردم قائل است و اداره کشور را متکی به اراده آنان میداند اما تسلیم بودن به خواستههای ملت را به حدود شرع و قانون ارجاع میدهد، یعنی حیطه مطالبات را چارچوب اسلام میداند و استدلال وی نیز این است که مردم مسلمان هستند و طبیعتا مردم مسلمان اگر بر مسلمانی خود پایبند هستند، مطالبه اموراتی را نمیکنند که در تقابل و تعارض با اسلام باشد، بنابراین امام نهتنها به دمکراسی غربی پایبند نبود که آن را فاسد میدانست و خود را مقابل آن تعریف میکرد لذا لازم است از تحریف امام و تحریف تاریخ انقلاب اسلامی جلوگیری شود. امام به مردمسالاری درون دینی معتقد بود و اهل التقاط و چسب و وصله کردن اندیشه الهی با اندیشههای ماتریالیستی نبود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: نوفل لوشاتو امام امام خمینی روزنامه همشهری نوفل لوشاتو صحیفه امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۸۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند
امام جمعه چادگان گفت: کارگر دارای شرافت و کرامت است و نقش مهمی در اقتصاد کشور و بینیازی از واردات دارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حجتالاسلام سید محمود بنیجمالی، ظهر امروز جمعه_ هفتم اردیبهشت_ در خطبههای این هفته نماز جمعه چادگان اظهار کرد: روز کارگر را پیشاپیش به تمامی رزمندگان جنگ اقتصادی تبریک میگویم، بزرگترین افتخار برای این قشر این است که نبی مکرم اسلام (ص) بر دستان کارگر بوسه زده و در جامعه دینی و اسلامی کار و کارگر با ارزش است.
وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب افزود: زمانی حال اقتصاد کشور خوب میشود که حال کارگر خوب باشد و امیدواریم روزی برسد که کارگری شغلی با ارزش در جامعه باشد زیرا کارگر دارای شرافت و کرامت بوده و نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارد و کشور را از وابستگی به واردات بی نیاز میکند.
امام جمعه چادگان با اشاره به در پیش بودن روز معلم اضافه کرد: شهید مطهری دردانه زمانه ما بود که یک اسلام شناس، زمان شناس، فقیه، فیلسوف، مفسر و یک انسان خطیب و جهادگر عرصه تبیین است.
حجتالاسلام بنیجمالی تاکید کرد: سخنان شهید مطهری همچنان نو، قلم او روان و بیانش شیوا است و فردی دغدغهمند است که غیرت دینی برجستهای دارد و تجلی و تبلور غیرت دینی است که بسیار نسبت به دین و باورهای دینی غیور و شجاع بود.
وی اضافه کرد: نمیتوان کسی را همچون او یافت که در عرصه مبارزه با انحرافات فکری در آن زمانهای که هجمههای سنگینی از طرف مارکسیستها و لیبرالیستها علیه اسلام وارد میشد از حقانیت اسلام دفاع کند و نمونهای از این مجاهدتها کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» است که در یکی از بدترین مجلات زمان پهلوی نوشته شد و از حقوق زن دفاع کرده است.
امام جمعه چادگان با یادآوری اینکه در نهایت این شخصیت بزرگ به دست گروهک منحط «فرقان» به شهادت رسید که این روز و روز معلم را گرامی میداریم، بیان کرد: معلمی دارای یک جایگاهی خطیر و انسان ساز است که تربیت نیروی انسانی را برعهده دارد، از تأثیرگذارترین اقشار در جامعه است و زمانی جامعه به رشد و شکوفایی میرسد که معلمها در آن جامعه ارزش والایی داشته باشند.
حجتالاسلام بنیجمالی تاکید کرد: در این دولت اقدامات خوبی نظیر جذب و گزینش معلمان صورت گرفته تا آموزش و پرورش را که یکی از مهمترین ارکان نظام اسلامی است سازمان دهد و یکی از ایرادات آموزش و پرورش که نیروهای خرید خدمات بود، اکنون در حال رفع شدن است و امیدوارم نیاز آموزش و پرورش به معلمهای فرهیخته و وارسته برطرف شود.
وی در ادامه از نیروی انتظامی تقدیر کرد و افزود: نیرو انتظامی با طرح نور به میدان آمده و کاستیهای دیگر نهادها را کنار گذاشته و در میدان عفاف و حجاب ایستاده است و با این اقدام از کیان و استحکام خانواده و امنیت اخلاقی جامعه حراست و پاسداری میکند که قدردان آنان هستیم.
امام جمعه چادگان خاطرنشان کرد: هجمه سنگینی علیه حجاب در کشور ما رخ داده که به حجاب اجباری متهم شدیم درحالی که خودشان با اجبار جامعه ما را از حجاب دور کردند و امروزه دشمنان از طریق رسانهها اسارت را به عنوان آزادی القا میکنند و بردگی زنان را اشاعه و قبح زدایی میکند.
حجتالاسلام بنیجمالی بیان کرد: آزادی خوب است اما آنچه که به زنان دیکته میشود، عین اسارت و بردگی است که ما جلوی آن ایستادهایم و اجازه این کار را نمیدهیم: تأمین امنیت اخلاقی جامعه وظیفه حاکمیت است که به آن عمل میکند و نیرو انتظامی برای حفظ خانواده و امنیت زنان و دختران جامعه تلاش میکند.
امام جمعه چادگان تصریح کرد: امروزه از مشکلات جامعه ما طلاق و طلاق عاطفی است که ارتباط مستقیمی با حجاب دارد و این آزادی که دنیای غرب مدعی آن است به نام زنان و به کام دیگران و سرمایه داران است که سبک زندگی افراد را تغییر میدهد.
وی افزود: نیاز است که دیگر نهادها و ارگانهای فرهنگی هم به میدان بیایند، ما انقلاب کردیم تا زن را به جایگاه والا و حقیقی خود برسانیم.
امام جمعه چادگان تصریح کرد: حجاب علاوه بر اسلام فرهنگ ایرانی هم هست و ریشه در فطرت انسانها دارد که دشمنان با زور و ساخت فیلم و صنعت مد و لباس در پی از بین بردن آن است.
کد خبر 748102