Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:45:10 GMT

پیش‌نویس سند اخلاقی حوزه سلامت دیجیتال تدوین شد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۳۹۳۹۳

پیش‌نویس سند اخلاقی حوزه سلامت دیجیتال تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، گروه مطالعات اخلاقی این پژوهشگاه در تلاش است تا در زمینه سلامت و پزشکی به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های کسب‌وکار با همفکری نخبگان و مشارکت ذی‌ربطان این حوزه به‌خصوص صاحبان کسب‌وکارها، وظایف اخلاقی اصناف مختلف کسب‌وکارهای این حوزه را شناسایی و متناسب با نقش هر صنف، دستورالعمل‌هایی اخلاقی را در قالب یک سند تنظیم و پس از طی مراحل رسمی به کسب‌وکارها ابلاغ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سند اخلاقی، انواع سامانه‌های ارائه خدمات و کالا بر بستر فضای مجازی در حوزه سلامت و مجموعه‌ای از ارزش‌ها، اصول و استانداردها برای هدایت تصمیم‌گیری و رفتار در هنگام بروز مسائل اخلاقی را ارائه می‌کند.

در حال حاضر پیش‌نویس این سند تدوین و به‌منظور اطمینان از جامعیت آن در حال ارسال برای تعدادی از نخبگان و کسب‌وکارهای مرتبط است.

این سند ۴ گروه از کسب‌وکارهای این حوزه شامل کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات مشاوره و درمان از راه دور، کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده اطلاعات در زمینه پزشکی و سلامت، کسب‌وکارهای فروش دارو و تجهیزات پزشکی و کسب‌وکارهای mhealth (اپلیکیشن‌ها و ابزارهای هوشمند) را دربرگرفته و قرار است، بعد از اخذ نظرات نخبگان و کسب‌وکارها و نیز مصاحبه با ذی‌نفعان حوزه سلامت الکترونیک، به بهره‌برداری برسد.

بدون شک اینترنت این ظرفیت را دارد که به‌طور اساسی روش‌های فعالیت پزشکی، مشاوره از راه دور و مراقبت روزمره از بیمار را تغییر دهد. در حال حاضر تعداد زیادی از کسب‌وکارها به ارائه خدمات سلامت و پزشکی از طریق رایانه و تلفن همراه و سایر ابزارها و گجت‌های دیجیتال می‌پردازند و از منابع متنوعی اعم از پزشکی، بهداشتی، شخصی و تجاری ناشی می‌شوند.

هرکس که از اینترنت جهت اهداف مرتبط با سلامت و درمان استفاده می‌کند، این حق را دارد که انتظار داشته باشد سازمان‌ها و افرادی که اطلاعات، محصولات یا خدمات بهداشتی را به‌صورت آنلاین ارائه می‌کنند، اصول اخلاقی را رعایت کنند.

بنابراین کسب‌وکارها و شاغلان فعال در حوزه سلامت الکترونیک باید از اصول و استانداردهای اخلاقی مرتبط با این حرفه کاملاً آگاه بوده و به آن‌ها عمل کنند.

کد خبر 5504631 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: اخلاق سلامت دیجیتال پژوهشگاه فضای مجازی نوآوری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی عیسی زارع پور حاکمیت سایبری اینترنت شرکت دانش بنیان گوگل خدمات رسانی پست کشاورزی ژاپن ژنتیک روسیه کسب وکارهای کسب وکارها حوزه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۹۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛به مناسبت هفته سلامت، بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای عملیات حاج عمران با حضور پزشکان متخصص در رشته های قلب، چشم پزشکی، داخلی، اطفال، اورولوژی، پوست، مغز و اعصاب، روانپزشکی، زنان و زایمان، متخصص تغذیه، جراح عمومی، دندانپزشک و پزشک عمومی، با همکاری سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان، سپاه ناحیه مقاومت بسیج شهرستان دلفان، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بسیج جامعه پزشکی استان، شبکه بهداشت و درمان، هلال احمر و بخشداری میربگ، برای ارائه ی خدمات تخصصی به مردم شریف این منطقه شد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان،با بیان اینکه ارائه ی خدمات تخصصی در مناطق محروم وظیفه ی همه ما است،گفت:این اقدام جهادی در راستای انتقال خدمات تخصصی از سطح شهرها و مراکز بیمارستانی استان به مناطق کم برخوردار روستایی وبرای گرامیداشت هفته سلامت انجام شد و ارائه ی اینگونه خدمات، نیز تداوم دارد.

 دکتر بهرام دلفان افزود:در این اقدام جهادی علاوه بر ارائه ی خدمات تخصصی و ویزیت رایگان، خدمات رادیولوژی، بینایی سنجی، تغذیه، روانشناسی، تزریقات، آزمایشگاه، مشاوره خانواده، مشاوره تخصصی جوانی جمعیت و خدمات داروخانه ای ارائه می شود. 

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • پایگاه اورژانس ۱۱۵ بانوان در کردستان
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی در شهرستان دلفان