Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@16:38:48 GMT

مراقبت از دندان عصب کشی شده چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۰۱۱۳

مراقبت از دندان عصب کشی شده چگونه است؟

اگر به تازگی تحت عصب کشی قرار گرفته باشید، باید مراقبت از دندان ترمیم شده خود را شروع کنید و مراقبت های ویژه ای را بلافاصله بعد از انجام عصب کشی انجام دهید. در ابتدا یک پر کردن موقتی که از آن به عنوان پانسمان نیز یاد می کنند، خواهید داشت که تا آماده شدن روکش دائمی باید در محل خود باقی بماند و در این مدت باید خیلی مراقب دندانتان باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرایند عصب کشی

عصب دندان عامل ارتباط دهنده دندان، لثه و فک است. شاید به دلیل رسیدن پوسیدگی قالب دندان یا ایجاد آبسه، یعنی وجود عفونت در پاکت دندان در اطراف ریشه، یا به دلیل آسیب دیدگی دندان مجبور به عصب کشی شوید. دندانپزشک در طول این فرایند، پالپ دارای عفونت را پاکسازی نموده و از نوع به‌خصوصی از مواد پر کننده دندان برای بستن کانال ریشه استفاده می ‌کند. با توجه به شکننده شدن دندان بدون وجود پالپ احتمالاً به یک جلسه دیگر برای قرار دادن روکش محافظتی بر روی دندان نیاز خواهید داشت.

مراقبت از دندان عصب کشی شده بعد از انجام فرآیند

بعد از نصب روکش دائمی یا پر کردن دندان، بیمار باید مانند باقی دندان ها، مراقب دندان عصب کشی شده نیز باشد. بیمار باید هر روز اقدام به پاک کردن و نخ کشیدن نماید تا بتواند غذاهای دلخواهش را بخورد. البته بیمار تا آن زمان باید از دستورالعمل های بخصوصی پیروی کند. این دستورالعمل به مراقبت از دندان عصب کشی شده، روکش و پر کردن موقتی دندان کمک می کند.

به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

لازم است محل درمان را بعد از عصب کشی تمیز نگاه دارید. با این حال مسواک کردن شدید می‌تواند فشار زیادی بر دندان عصب کشی شده وارد کند و باعث تخلیه مواد پرکننده دندان یا روکش موقتی شود. استفاده از مسواک نرم و سپس نخ دندان کشیدن به نظافت محیط دندان عصب کشی شده کمک می کند. نباید نخ را به زور وارد فضای بین دو دندان کرد، یعنی اگر به سادگی نتوانستید نخ را وارد فضای بین دندانی بکنید، باید با دندانپزشکتان تماس بگیرید. شاید لازم باشد که مواد پرکننده دندان کمی اصلاح شود تا بتوان نخ را وارد فضای بین دو دندان کرد.

دهانتان را آبکشی کنید.

نظافت بعد از عصب کشی دندان یک مسئله ضروری است؛ بیمار در کنار مسواک کردن و نخ دندان کشیدن باید طی چند روز بعد از عصب کشی دندان، دهانش را با محلول آب و نمک شستشو دهد. این محلول از ترکیب آب ولرم و نصف قاشق چای خوری نمک تشکیل می شود و بیمار باید دهانش را چند ثانیه با این محلول شستشو دهد؛ اما نباید این فرایند را با شدت زیادی انجام داد.

داروهای تجویز شده را مصرف کنید.

بعد از آنکه اثر ماده بی حسی از بین می رود، ممکن است با سوزش و درد در ناحیه عصب کشی مواجه شوید. همچنین بعضی افراد ممکن است با التهاب مواجه شوند، اما این مورد خیلی شایع نیست. باید بدانید که این موارد موقتی هستند و می توانید آن را با مصرف داروهای بدون نسخه مدیریت کنید. در بعضی موارد ممکن است با تجویز داروی قوی تری برای مدیریت درد مواجه شوید؛ دندانپزشک همچنین آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از انتشار عفونت تجویز میکند. باید مطابق با دستورالعمل پزشک رفتار کنید و داروها را سر وقت مصرف کنید. اگر دردتان فروکش نکرد و نشانه های بروز عفونت را مشاهده کردید، باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

غذاهای نرم بخورید.

وقتی دندان پرشده و روکش موقتی بعد از عصب کشی را در دهان دارید، بهتر است از خوردن غذای سفت و ترد پرهیز کنید. این غذاها می تواند باعث خالی شدن مواد پر کرده و روکش شده، و عصب را نمایان کند. غذاهای نرم برای دوره بعد از عصب کشی دندان ایده آل محسوب می‌شود. سوپ می تواند مواد مغذی مورد نیاز را بدون ایجاد آسیب در دندان برای بیمار فراهم کند. اما در صورتی که خیلی گرم باشد می تواند باعث ایجاد حساسیت و درد در دندان عصب کشی شده شود.

از اعمال فشار بر دندان عصب کشی شده خودداری کنید.

لازم است که بعد از عصب کشی دندان از اعمال فشار زیاد بر روی آن خودداری کنید. بیماران باید تا آماده شدن روکش دائمی با سمت دیگر دهانشان اقدام به جویدن غذا نمایند. محافظ دندان، اثر دندان قروچه بر روی رستوریشن یا مواد موقتی تعبیه شده را کاهش می دهد.

به دستورات دندانپزشک‌تان گوش کنید.

دندانپزشک همچنین دستورالعمل هایی برای مراقبت از دندان عصب کشی شده در اختیار بیماران قرار می دهد که می تواند شامل عادات بهداشتی مختلفی بر اساس رستوریشن های استفاده شده در دهان بیمار باشد. برای مثال کسی که به دلیل پوسیدگی مجبور به کشیدن تعدادی از دندان هایش شده باشد، شاید به جای مسواک کردن فقط نیاز باشد که از دهانشویه استفاده کند. بیماران باید ریز به ریز از دستورالعمل‌های ارائه شده توسط دندانپزشک پیروی کنند.

به ملاقات دندانپزشک‌تان بروید.

فرایندهای درمان برای دندان‌ها اصلاً ساده نیستند و تا مدتی ممکن است با احساس گزگز کردن یا سوزش در محل درمان درگیر باشید. از شما خواسته می شود در صورت مشاهده تورم یا حس کردن فشار در لثه هایتان بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. فشار زیاد در لثه یا واکنش های آلرژیک در دهانتان ممکن است در نتیجه مصرف دارو باشد؛ در هر صورت هیچ یک از این نشانه ها را نباید سرسری بگیرید و در سریعترین زمان ممکن به دندانپزشک تان مراجعه کنید. دندانپزشک اقدام به معاینه دندان عصب کشی شده می نماید و بهترین راه حل ممکن را ارائه خواهد کرد. آنها برای ترمیم دندان های ترک خورده ممکن است از کامپوزیت دندان استفاده کنند. همچنین اگر تجمع دندان ها و بدشکلی آن ها مواجه بودید، شاید نیاز به جراحی کشیدن دندان عقل نهفته درون لثه باشد.

انجام اقدامات مراقبتی مناسب دندان ها بعد از جراحی ضروری است. باید مسواک کردن، نخ کشیدن دندان و مراجعه به دندانپزشک را جدی بگیرید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. بااینحال با انجام اقدامات درست و حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان بعد از جراحی، می توانید روند درستی را در پیش بگیرید.

مشکلات عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی ممکن است با عفونت های جدیدی مواجه شوید که از جمله عوامل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود تعداد بیشتر از انتظار کانال در ریشه دندان (که شاید یکی از آنها تمیز نشوند) یک ترک شناسایی نشده در ریشه دندان یک مشکل در رستوریشن که امکان ورود باکتری به درون دندان را فراهم کرده باشد. شکستگی مواد پرکننده دندان در طول زمان که امکان آلودگی درون دندان توسط باکتری را فراهم می‌کند. عدم پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک

گاهی اوقات می‌توان مشکل را با درمان مجدد حل کرد، اما بعضی مواقع برای حفظ دندان باید اقدام به جراحی آن بکنید. شایعترین روش استفاده شده آپیکوکتومی یا بریدن انتهای ریشه است. این کار به کاهش التهاب یا عفونت در نواحی استخوانی اطراف دندان کمک می کند. در این فرایند، بافت لثه باز می شود، بافت عفونی و گاهی انتهای ریشه برداشته می شود؛ سپس شاید روی آن به صورت جزیی با مواد پرکننده پر شود.

کلیت عصب کشی

موفقیت عصب کشی بسیار بالا است و دارای نرخ موفقیت بیش از ۹۵ درصدی است. ماندگاری بسیاری از دندان هایی که به کمک عصب کشی درمان شده اند، مادام العمر است.

کد خبر 1637067

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: بعد از عصب کشی دندان مواد پرکننده مسواک کردن دندان ها مواد پر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۰۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای معاونان و روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سراسر کشور با بیان اینکه نهاده‌های مورد نیاز کشور تا پایان شهریور ماه تامین است، گفت: در حالی که برای آرامش بازار و تامین نیاز مردم بیش از ۱۰۰ هزار تن از ذخایر گوشت و مرغ کشور در عید سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شده بود، از تیر ماه همان سال در ذخایر استراتژیک کنجاله، گوشت و مرغ به صفر رسیده بودیم اما با تلاش توانستیم مشکلات را پشت سر گذاشته و امروز با یک تجربه موفقیت‌آمیز می‌توانیم سال ۱۴۰۳ را با شرایط بسیار خوبی پیش ببریم.

وی افزود: امسال اجرای طرح‌های آبخیزداری و طرح‌های کوچک تامین آب، اولویت نخست و اجرای طرح‌های آب و خاک اولویت دوم برنامه‌های وزارتخانه است.

وی خطاب به روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های سراسر کشور، گفت: مشارکت مردم را جدی بگیرید تا فعالیت‌های آبخیزداری و طرح‌های آب و خاک تقویت شود، آبخیزداری یعنی تولید آب و حفاظت از خاک و با توجه به اینکه دانش و اجرای طرح‌های آبخیزداری در حال حاضر در کشور بومی شده با ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم، می‌توانیم به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.

نیکبخت از اجرای طرح‌های شیلاتی شامل صید و صیادی، آبزی‌پروری، پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو و ماهیان سردآبی و گرمابی، به عنوان حوزه مناسب دیگری برای جذب سرمایه‌گذاری نام برد و تصریح کرد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع غذایی از راهکارهای اصلی جلوگیری از ضایعات مواد غذایی است که با فرآوری و تبدیل محصولات درجه ۳ و ۴، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، می‌توان چرخه بازرگانی را به حرکت درآورد.

وی، همچنین به نقش و اهمیت توسعه گلخانه‌ها با توجه به محدودیت منابع آبی کشور و نیز عملکرد تولید و بهره‌وری غیرقابل مقایسه گلخانه‌ها با تولید در فضای باز اشاره و بر تسریع در صدور مجوزها و برداشتن موانع احداث گلخانه‌ها از پیش پای سرمایه‌گذاران و مردم تاکید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی، از صنعت دام و طیور به عنوان چهارمین فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری و تولید محصولات صادراتی نام برد و گفت: در سال جهش تولید وظیفه داریم در محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی تولید حداکثری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نقش موسسه‌های علمی و دانش‌بنیان نخبگان و دانشجویان در طراحی و اجرای الگوهای مناسب کشت با توجه به اقلیم ۴ فصل کشور مهم است، افزود: در این راستا کارشناسان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وظیفه خطیری برعهده دارند و تلاش می‌کنند با کمک تولیدکنندگان و کشاورزان، جهش تولید براساس علم و دانش پیش رود.

نیکبخت، حداکثرسازی تولید را راهبرد وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: ما هیچ محدودیت و توقفی در تولید نداریم، هم باید بتوانیم ذخایر استراتژیک را از محل تولید داخل تامین کنیم و هم باید مراقبت کرد که حلقه‌های فرآیند تولید تا صادرات با حداقل نوسان، حفظ شود.

به گفته وی، در این مسیر جذب سرمایه و ثروت مردم به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی می‌تواند راهگشا باشد، بنابراین نباید این اندیشه وجود داشته باشد که صرفاً با تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه و تسهیلات بانکی می‌توان کشاورزی را توسعه داد که اگر این نگاه را داشته باشیم دچار انفعال و ایستایی خواهیم شد.

مقام‌عالی وزارت تاکید کرد: باید بستر جذب سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی را فراهم کنیم و با رفع محدودیت‌ها و موانع، صدور مجوزها را سرعت بخشیم.

وزیر جهاد کشاورزی شکل‌گیری واحدهای کوچک روستایی با محوریت تولید را مهم خواند و گفت: مراقبت کنید طرح هادی در زمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود.

وی از خرید بیش از ۶۰ هزار تن دانه‌های روغنی تا کنون در کشور خبر داد و گفت: کالایی که در سال ۱۴۰۲ توسط وزارتخانه خرید می‌شد، امروز توسط کارخانه‌های روغن‌کشی و واردکنندگان روغن خام خریداری می‌شود و این یعنی صنعت در خدمت تولیدکننده قرار گرفته است.

کد خبر 6092322

دیگر خبرها

  • سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • ۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارایه می دهند
  • ۱۱۰ دندانپزشک به نیازمندان زنجانی خدمات ارائه می دهند
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود