Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، موزه پمپ بنزین حوالی متروی شلوغ و پر رفت‌وآمد دروازه دولت و در کوچه فیات واقع شده است. در این موزه هرآنچه با فعالیت جایگاه‌های سوخت ارتباط دارد، در معرض نمایش عموم شهروندان قرار گرفته است. مخازن و دستگاه‌های پمپ بنزین، اسناد، نقشه‌ها عکس‌ها و وسایل قدیمی این جایگاه در کنار خودروهای قدیمی از دیدنی‌های این موزه به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخچه

تاریخچه موزه پمپ بنزین دروازه دولت به دوره پهلوی اول و دهه ۳۰ هجری شمسی برمی‌گردد. در این دوره ایستگاه‌های متعدد سوخت در مناطق مختلف تهران ساخته شد. تا سال ۱۳۳۰ حدود ۱۰ پمپ بنزین در پایتخت راه‌اندازی شده بود. اولین پمپ بنزین پایتخت در خیابان امیریه، چهار راه گمرک و محله اعیان‌نشین و دومین جایگاه در خیابان بوذرجمهری، ایستگاه درخوانگاه احداث شد. اما جایگاه دروازه دولت، سومین پمپ بنزین تهران به حساب می آید که در سال‌های پایانی سال ۱۳۱۰ هجری شمسی توسط شرکت نفت ایران و انگلیس احداث شده است.موقعیت قرارگیری جایگاه دروازه دولت موجب شد که شاهد حوادث تاریخی مربوط به دوران ملی شدن صنعت نفت باشد. در سال ۱۳۳۰ عده‌ای از طرفداران دکتر مصدق و قانون ملی شدن صنعت نفت، به این جایگاه رفتند و پرچم ایران را در آن به اهتزاز درآوردند و کلمه «انگلیس» را از تابلو حذف و عبارت «شرکت نفت ایران» را باقی گذاشتند.

جایگاه دروازه دولت تا دهه ۷۰ فعال بود و از این تاریخ به‌دلیل عبور مترو دروازه دولت، فعالیت آن متوقف شد و در اختیار خدمات شهری شهرداری تهران قرار گرفت. همزمان با شروع فعالیت مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، این محل در تیرماه سال ۱۳۹۸ به‌عنوان دومین موزه نفت تهران و با نام موزه پمپ بنزین دروازه دولت شروع به کار کرد.

در موزه پمپ بنزین تهران با تاریخچه محله دروازه دولت، نحوه شکل‌گیری و فعالیت جایگاه آشنا می‌شوید و از عکس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فیلم‌های تاریخی مرتبط با این مکان، نمونه اشیای مربوط به توزیع، حمل و تخلیه سوخت و نمونه دستگاه‌های پمپ بنزین دیدن می‌کنید. این جایگاه در مردادماه سال ۱۳۹۳ به شماره ۳۱۷۱۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سکوهای سوخت‌رسانی

در گذشته، دستگاه‌های پمپ‌ بنزین در کنار خیابان قرار داشتند و به مرور مکان‌هایی به‌عنوان جایگاه‌ها و سکوهایی برای توزیع بنزین ایجاد و به قسمت اصلی جایگاه‌ها تبدیل شد. نقشه‌ها و عکس‌های قدیمی جایگاه دروازه دولت نشان می‌دهند که این پمپ بنزین یک تا سه سکو و هر سکو دو تا چهار دستگاه داشته است. در موزه پمپ بنزین تهران، جایگاه‌ها و سکوهای پمپ بنزین بازسازی شده‌اند و دستگاه‌های پمپ بنزین قدیمی و ویترین لوله‌های گردش فرآورده در معرض دید مراجعه‌کنندگان قرار گرفته است.

مسیر دسترسی

برای رفتن به موزه پمپ بنزین دروازه دولت راحت‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده از مترو است. مترو دروازه دولت نزدیک‌ترین ایستگاه به این موزه محسوب می‌شود و موزه در کنار درب خروجی آن قرار دارد.شهروندان و علاقه مندان می توانند  همه‌روزه به غیر از دوشنبه‌ها، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ از بخش های مختلف و جذاب این موزه دیدن کنند.

کد خبر 680613 برچسب‌ها موزه تهرانگردی سوخت - بنزین (پمپ بنزین) موزه‌های ایران تهران شهر پایتخت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: موزه تهرانگردی سوخت بنزین پمپ بنزین موزه های ایران تهران شهر پایتخت جایگاه دروازه دولت دستگاه های پمپ موزه پمپ بنزین پمپ بنزین پمپ بنزین جایگاه ها صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۰۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!

به گزارش “ورزش سه”، شاید کمتر کسی بداند که رشته‌های زیر مجموعه دوچرخه سواری سالنی هم، از رشته‌های المپیکی محسوب می‌شوند. دوچرخه سالنی با سه زیر شاخه مختلف (سایکل بال، آرتیستیک بال و ای اسپورت) به زودی در المپیک حضور خواهد داشت و حالا با جدی شدن این ورزش در دنیای ورزش، فدراسیون دوچرخه سواری ایران هم به دنبال ارتقا این رشته‌ها است.

حالا با تصمیم رئیس فدراسیون دوچرخه سواری، سوزان دولت آبادی که از باتجربه‌ترین مربی‌ها در رشته دوچرخه سواری سالنی است، ریاست این کمیته را به عهده گرفته است. دولت آبادی به طور کلی ریاست کمیته دوچرخه سواری ایران در بخش زنان و مردان را به عهده گرفته است.

دولت آبادی در همین خصوص می‌گوید: اولین هدفم ارتقا سطح دانش مربیان است و می‌خواهم مربیان زیادی را به این رشته تزریق کنم. هدف دومم حضور پر تعداد دختران و پسران در المپیک است و می‌خواهم از فرصت به دست آمده نهایت بهره را داشته باشم. همچنین از رسول اسدی، رییس فدراسیون دوچرخه سواری برای در اختیار دادن چنین فرصتی تشکر می‌کنم.

دیگر خبرها

  • هوادار، صنعت نفت را به سقوط نزدیک کرد
  • پیشرفت ۶۵درصدی طرح بنزین‌سازی پتروپالایش تهران
  • گفتگو با ستاره 19 ساله خاص‌ترین تیم جام حذفی
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • متانول به‌جای صادرات تبدیل به بنزین می‌شود
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز
  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز