Web Analytics Made Easy - Statcounter

مگر می‌شود آزادی و استقلال کشوری که مأمن ملّت امام حسین است را به یغما برد و ملتی را که دل بسته‌ی شاه خراسان است به مکاتب غربی وابسته کرد؟





به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدرضا مردانی در دهمین جشنواره قرآنی اندیشه سبز، در جمع مسئولین مدارس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در آستانه سالگرد ارتحال ملکوتی ایشان، همچنین میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علی‌ها و دهه‌ی مبارک کرامت که آغازش متبرّک به سالروز ولادت حضرت معصومه (ص) و حسن ختامش ولادت امام رضا (ع) است عنوان کرد: رسول خدا (ص) در آخرین روز‌های حیات مبارک خود خطاب به همه‌ی نسل‌ها و همه‌ی ابناء بشر فرمودند "انّی تارکٌ فیکمُ الثقلینِ: کتابَ اللّهِ عزوجلَّ و عترتی ــ کتابُ اللّه حبلٌ ممدودٌ مِنَ السماءِ الی الارضِ و عترتی اَهلُ بیتی" (دو شیء گران‌قدر را در میان شما می‌نهم
کتاب خدا و عترت خود را ـ کتاب خدا رشته‌ای است که از آسمان به زمین کشیده شده است و عترت من خاندان من‌اند).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعالی اسلام و مسلمین در گرو انس با این دو منبع عظیم نور و رحمت یعنی قرآن و اهل بیت (ع) است.
تخطئه اسلام و مسلمین با استفاده از هنر
وی افزود: اینکه دشمنان اسلام از صدر اسلام تا کنون به هر بهانه‌ای به قرآن و اهل بیت حمله می‌کنند دقیقا به همین خاطر است که می‌دانند اسلام نه تنها عامل سعادت اخروی مسلمین که باعث استقلال، عزت و ظلم ناپذیریِ جوامع اسلامی است و مگر می‌شود آزادی و استقلال کشوری که مأمن ملّت امام حسین است را به یغما برد؟ مگر می‌شود ملتی را که دل بسته‌ی شاه خراسان است به مکاتب غربی وابسته کرد؟
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه هژمونی منحط غربی سال‌هاست از هر ترفند زشت و ذلیلانه‌ای برای چنگ انداختن به صورت این ماه پر فروغ یعنی قرآن مجید و اهل بیت (ع) استفاده می‌کند، عنوان کرد: آنان برای رسیدن به هدف پلید خود یعنی تخطئه اسلام و مسلمین از هر ابزاری به ویژه هنر که قاعدتاً می‌بایست حامل پیام محبت و عامل نزدیکی دل‌های مردم به یکدیگر باشد استفاده می‌کند. شما می‌بینید جشنواره‌ای سینمائی که سابقه‌اش مشحون از سمت و سوگیری‌های سیاسی و سیاه نمائیِ کشور‌های مستقل است، بازیگری ضعیف و بدنام را از منتخبین خود اعلام می‌کند! چرا؟ تا به سناریوئی ضعیف و موهن برد ِ رسانه‌ای بدهد! و به خیال باطل ِ خود برای اسلام هراسی در اذهان مردم جهان دلیل بتراشد.
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به سابقه تاریخی غرب در این خصوص بیان کرد: این طنز تاریخ است که استعمارگران غربی در حالیکه هر روز گور جدیدی از کودکانی که در تاریخ خود مدفون کرده‎‌اند کشف می‌شود، تلاش می‌کنند تا امام رئوف شیعیان را نعوذ بالله الهام بخش خشونت معرفی کند! امامی رئوفی که ماجرای ضامن آهو شدنش به تنهایی جلوه‌ای تمام قد از مشی مهربانانه‌ی ایشان است.
مردانی خاطرنشان کرد: این البته حرکت تازه‌ای هم نیست از همان بدو ظهور اسلام چنین تقلا‌های مذبوحانه‌ای همیشه جریان داشته است. از این‌روست که خداوند رحمان خود را حافظ نور خود معرفی می‌کند و می‌فرماید "یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ" (کافران می‌خواهند که نور خدا را با دهانشان خاموش کنند و خدا نگذارد تا آنکه نور خود را در منتهای ظهور و حد اعلای کمال برساند هر چند کافران ناراضی و مخالف باشند. آیه ۳۲ سوره توبه).
آثار تربیتی محبت اهل بیت بر کودکان و نوجوانان
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به محبوبیت سرودی که در وصف دلدادگی به امام زمان مطرح شد بیان کرد:  اهل بیت محبوب خداوند هستند و هر وجود و ماهیتی که به سوی آن‌ها حرکت کند محبوب خلق می‌شود. شما می‌بینید که چگونه یک سرود در وصف دلدادگی به امام عصر (روحی فداه) در کشور و به ویژه در میان کودکان و نوجوانان گل کرد و محبوب شد! این قضیه نشانه‌ی واضحی بود از آثار تربیتی محبت اهل بیت بر کودکان و نوجوانان. امری که متاسفانه ما بعضاً از آن غفلت می‌کنیم.
وی افزود: اهل بیت نه تنها ملجاء مردم و واسطه توسل ایشان که منبع سنت و معارف اسلامی ما نیز هستند. نحوه تربیت اسلامی فرزندان در متون، معارف و سنت‌های اسلامی ما با جزئیاتِ تمام متجلی است.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه سخنان خود برخی ویژگی‌های ائمه از جمله الگوی عملی بودن برای فرزندان خود، داشتن رفتار کریمانه و متواضعانه با کودکان، پرهیز از سرزنش کودک و نوجوان، پرهیز از افراط در امر و نهی، محبت به کودکان و پرهیز از تبعیض میان آنان و آموزش نماز و قرآن را به عنوان رفتار تربیتی ائمه با فرزندانشان برشمرد.

مردانی مطرح کرد:  اهل بیت (ع) در بزرگداشت و تکریم کودکان زبانزد بوده و به ویژه همیشه در سلام به کودکان پیشقدم بودند. امام رضا (ع) از پدر بزرگوار خود نقل می‌کنند که پیامبر (ص) فرمود: "خمس لا أدعهن حتی الممات... والتسلیم علی الصبیان لیکون سنة من بعدی" (پنج چیز را تا هنگام مرگ ترک نخواهم کرد... و سلام کردن بر کودکان، تا این کار پس از من سنتی برای دیگران باشد). جابر بن عبدالله ضمن بیان میزان احترام به کودکان توسط ائمه می‌گوید؛ از امام باقر (ع) درباره کودکانی که در نماز جماعت حاضر می‌شوند، پرسیدم. امام فرمود " آن‌ها را به صف آخر نفرستید، بلکه بین آن‌ها [به وسیله بزرگترها]فاصله ایجاد کنید".
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور افزود: سرزنش باعث از دست رفتن حس اعتماد به نفس کودک و سرکوب خلاقیت او می‌شود. حضرت علی (ع) می‌فرماید: "الافراط فی الملامة یشبّ نیران اللجاج"؛ (افراط در سرزنش، آتش لجاجت را برمی افروزد). لفظ و لحن ما در گفتگو با کودک خود حتی در مواقع ناراحتی یا عصبانیت باید در عین تذکر، منعکس کننده‌ی حبّ و عشق ما به او باشد اینکار اثرگذاری حرف انسان بر کودک را افزایش می‌دهد و در عین حال باعث حفظ شأن او می‌شود.
این استاد دانشگاه در خصوص محبت به کودکان نیز عنوان کرد: معصومین ما در محبت به فرزندان الگوی کم نظیری هیتند. لفظ غالب در کلام ائمه نسبت به فرزاندانشان بُنَیَّ است. یعنی عزیزم. اسلام تا آنجا برای محبت به کودکان ارزش قائل است که حتی نگاه محبت آمیز به فرزندان را عبادت می‌داند. «نظر الوالد إلی ولده حبّاً له عبادة» (نگاه محبت آمیز پدر (والدین) به صورت فرزند عبادت است».)
فضای مجازی فضای ولنگاری است
مردانی در ادامه به موضوع توجه به اقتضائات روز جامعه از سوی والدین اشاره کرده و خاطرنشان کرد: نباید از قدرت تاثیر فضای مجازی بر کودک خود غافل شویم. فضای مجازی فضای ولنگاری است. نباید کودک و نوجوان خود را در برابر شمشیر‌های آخته‌ی مجازی تنها بگذاریم.  جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری از آن به عنوان فریضه‌ی فوری و قطعی یاد کردند در درجه اول از خانواده شروع می‌شود، باید مراقب باشیم تا فرزندان ما از همان کودکی هم عالم و هم متفکّر بار بیایند. متفکّر با عالم فرق دارد. عالم یعنی کسی که می‌داند. ولی متفکّر یعنی کسی که صاحب قدرت تحلیل و تشخیص است.
فرزندان ما وارثین تمدن نوین اسلامی‌هستند
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پایان سخنان خود افزود: فرزندان ما که ان شاالله وارثین تمدن نوین اسلامی‌هستند باید مجهز به قدرت تحلیل هم بعنوان ابزار تهاجم ترکیبی و هم بعنوان پیشران حل مسائل پیش روی خود و جامعه‌ی خود باشند، این امر نیازمند لحاظ شیوه‌های هوشمندانه تربیتی توسط والدین است، شیوه‌هایی که فرزند را نه تنها به علم آموزی که به تفکّر و حل مسئله نیز ترغیب کند.
گفتنی‌ست در پایان این مراسم از مسئولان، مربیان، آموزگاران و جمعی از فعالان حوزه قرآن و عترت  قدردانی شد.  
انتهای پیام/
 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جشنواره قرآن جشنواره قرآنی سازمان بسیج اساتید کشور اهل بیت بر کودک ی مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۱۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...

مرتضی مطهری یک شخصیت تمام نشدنی در گذر زمان است و تا امروز معادلی که جامعیت او را داشته باشد بر افکار عموم و خصوص رخ نکشیده!

من اولین بار نامش را از پدرم شنیدم که با او از سالهای درسهای فقه واصول امام خمینی آشنا بود و در دهه چهل متواضعانه گاه بیگاهی درتهران پای سخنرانی آن بزرگوار حاضر میشد و به یاد دارم مرا که در سن کودکی بودم به سالن سخنرانی او بُرد تا حضرت مطهری را ببینم.

ارتباط مرموزی بین من و استاد مطهری ایجاد شده بود تا سال ۶۰ که با کتاب داستان و راستان او آشنا شدم و در سال های بعد در حد توان ناچیز فکری خود با دیگر آثار استاد شهید آشنا شدم و یک به یک نوشته هایش را غذای مغز و روح خویش نمودم و این سفره فکری و اطعام معرفتی تا امروز ادامه داشته و دارد و خلاصه؛ "با مطهری زندگی میکنم" و حاضر به جایگزین کردن دیگری و دیگران بجای او نیستم چون تا کنون جایگزینی برای مطهری -خداراشاهدمیگیرم- که پیدا نکرده ام!

مطهری که من شناختم با توجه در آمیختگی بیش از سی ساله افکارم با آثارش، کلید شخصیتش؛ در "فهم عمیق او از دین ، و درک درست جامعه ، و عرضه خوبِ یافته هایش" است.

توضیح این ادعا چنین است؛

۱ - شهید استاد مطهری یک شخصیتِ جامعِ علمی بودکه دگراندیشان را تحمل میکرد. او گذشته از اینکه یک فیلسوف بود و فلسفه را هضم کرده بود، در فقه یک فقیه بود، و مهمتر ؛ با آثار نویسندگان دنیای خود ، حتا با دگر اندیشان آشنا بود ودر مواجه با نام یک نویسنده غربی و یا دگراندیش حیرت زده نمیشد.

این جمله شگفت آور که هیچ گاه عملی نشد ، از اوست؛ " می‌باید دانشکده الهیات به هر قیمتی شده فردی مارکسییسم رادر این دانشکده دعوت کندتامسائل مارکسیسم را تدریس کند. بعد ما هم می‌آئیم و حرف‌هایمان ‌را می‌زنیم. هیچ کس هم مجبور نیست‌ منطق ما را بپذیرد."

و میگفت: "من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار میدهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است وآزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آنها."

۲ - آیت الله مطهری به عمقِ "دین" سفرِ علمی کرد. عمقِ دین بمعنای فهم و اجتهاد در فقه نیست .

اجازه دهید سخنی از استادبزرگوارم آیت الله وحید خراسانی که در درس داشتند تقدیم کنم که فرمودند: "تفقه در دین ؛ متفاوت از تفقه در ابواب فقه، طهارت تا دیات است ، این یک قسمت از دین است نه تمام دین؛ بعض الشیء لیس بالشیء»

در مورد "فقه مطهری" دامنه سخن وسیع است. خلاصه آن این است که او میگفت : "تمام مطالب دو جلد کفایه الاصول را در مشت دارم" ، و در درسهای عمومی آیت الله بروجردی و درسهای خصوصی امام خمینی توانست به رتبه بالای "اجتهاد" برسد و فقیه شود،  ولی نه یک فقیه متعارف مانند دیگران که حداکثر یک حاشیه بر "عروةالوثقی" و یا "مکاسب شیخ انصاری" اضافه کند، بلکه وی فقیهی بود که باید تفقه او درچگونه باز کردنِ گره های کور را از زندگی فردی و اجتماعی مسلمین دیدکه درآثارش مانند؛ کتاب "حجاب" و نیز "نظام حقوق زن" و یا "اسلام و مقتضیات زمان" رصد کرد. او از خاستگاه فقه سنتی با بازاندیشانه، پیوند بین نص و زندگی را رقم زد.

۳ - استادمطهری از تحجر فاصله داشت.

اوتوانست بااین روش درست مراجعه به متون اصیل دینی وعدم دخالت حب و بغض ها، از تحجر و دگم اندیشی وسنت گرایی های نامعقول دور شود.

آقای مطهری بر بافت فرسوده؛ بنایِ فقه و فلسفه و تفسیر بنا نکرد. استاد عزیز آیت الله جوادی در درس میفرمود: "در تمام رشته ‌ها ما تا نقشه جامع علم آن رشته را نداشته باشیم، هر فتوایی که در درون آن بدهیم به صورت بافت فرسوده است؛ مثل کسی که شهر را بخواهد اداره کند، تا نقشه جامع شهر را نداشته باشد، هرگونه ساخت و سازی داشته باشد طولی نمی‌کشد که بافت فرسوده می‌شود." مطهری نقشه جامع "شهرعلم" را داشت.

مطهری عزیز، در حد میسور بین علم و دین را آشتی میداد و عامل همبستگی عالمان و دانشمندان بود. علوم انسانی و تجربی را احترام میگذاشت همانطور که علوم اسلامی را ارج مینهاد تاجاییکه واجب علی کل مسلم  را به تمام علوم بشری سرایت میداد ودر عین اینکه به آداب و فرهنگ و دانش خودی باور داشت، اما هیچ گاه این باور باعث تمسخر و یا بی اعتنایی به ره آور غرب نمیشد. اوهیچ گاه شبهه وشبهه دار را رمیِ به بی دینی نمیکرد و هیچ گاه در مثل تریبون دینی نمازجمعه آنان راتهدید به ارهاب -ترور- نمیکرد.

امروز؛ مادربرابر دوگانگی سازی بین دین و هرچیزی که نیاز بشر است قرار گرفته ایم! مانند علم ویا فلسفه ویا بهداشت ویا تکنولوژی ودانش درغرب .. و نیزازسوی دیگر مواجه با تغییر در مفاهیم بدیهی مانند؛عدالت،عصمت،قدرت و.. هستیم‌!

بگمانم؛اگر مطهری ومبارزه اوباتحجر ادامه داشت، شرائط متفاوتی داشتیم.

۴ - آیت الله مطهری از محو شدنِ در شخصیتها بر حذر  بود و شخصیت پرست نبود. او نه وابسته به فرد، و نه وابسته به هیچ تشکیلات سیاسی و غیر سیاسی بود. او درعین اینکه به امام خمینی عشق داشت و از بردن نام او اشک می ریخت و وابسته عاطفی و تحصیلی به او بود اما وابسته فکری نبود که سرسپرده باشد، مطهری نه تنها خود اهل دست بوسی و پا بوسی نبود ، بلکه ؛ بسی پهلوانانه بر سرسپردگی ، چاکری ، تعصب و اطاعت بی چون و چرا  ، چنان تیغ نقد میکشید که آه از دل مریدبازان به آسمان بلند می شد.

او در نقدِ عالمانه ی دو بخش کوشا بود ، یعنی ؛ نقد "ارباب قدرت"  و نقد "ارباب دیانت".

استاد شهید مطهری چه زیبا گفت: "مقام حکومت، ملازم با مقام قدسی نیست و هر مقام غیرمعصومی که در وضع غیرقابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام، من مانند عوام فکر نمی‌کنم که هر که در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنایت خاص امام زمان است و مصون از خطا و گناه و فسق است."

۵ - استاد مطهری در پیدایش انقلاب بهمراه همراه امام خمینی نقش موثر یک مجاهد و نیز یک ایدئولوگ را داشت ، اما این ، باعث نمیشد که چشم بر حقائق و یا نارسائی ها و یا حقوق مردم ببند و مدافه جریان حاکمیت باشد.

او چنین میگفت :

"این انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند و به شرطی تداوم پیدا خواهد کرد، که قطعاً مسیر عدالت خواهی را برای همیشه ادامه بدهد. یعنی دولت‌های آینده واقعاً و کلاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکاف‌های طبقاتی اقدام کنند. تبعیض‌ها را واقعاً از میان بردارند .. من تأکید می‌کنم اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود، مطمئناً به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آن را بگیرد."

استاد مطهری دم از معنویت بدون عدالت نمیزد چون بر این اندیشه بود که ؛ "نبود عدالت در جامعه؛ پایه معنویت را متزلزل خواهد کرد و چون باعث محرومیت‌ میشود ، محرومیت عامل ایجاد عقده‌های روانی است و عقده‌های روانی تولید انفجار خواهد کرد!"

شهید مطهری برای حق به هرگونه رفتار ناروایی که با متن دین و حقوق مردم در تضاد بود را ممنوع میدانست ، چون بر این باور بود: «برای حق باید از حق استفاده کرد و اگر من بدانم که با یک دروغ، امشب همه گناهکارانِ شما توبه میکنند و نمازِ شب خوان میشوند، اسلام به من اجازه چنین کار [دروغی] را نمیدهد.»

بعد از ملاحظه مطالب پنج گانه تقدیم شده ، آیا به نظر شما "مطهریِ امام خمینی" تکرار شد؟

 

دیگر خبرها

  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • افشای کینه شاه از قم
  • روز عشق ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر Global Love Day
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام