مجموعههای فرهنگی؛ قراری برای دوران بیقراری
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۲۴۱۱
تفریحهای گروهی، بازدید از مکانهای فرهنگی و زیارتی و مشاوره و استعدادیابی اعضاء از جمله فعالیتهایی است که در مجموعههای فرهنگی صورت میپذیرد. علاوه بر آن اردوهایی در نظر گرفته میشود که در آنها هم لذت معنوی هست و هم تفریح جسم؛ هم روحیه همکاری تقویت میشود و هم مهارت زندگی جمعی.
به گزارش خبرنگار ایمنا، کودکان مکانی امنتر از آغوش والدین سراغ ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما وقتی این دوران پشت سر گذاشته میشود و همین کودک به دوران پر تلاطم نوجوانی وارد میشود؛ رابطه او با والدین دستخوش تغییرات میشود.
میل به گذراندن زمانهایی با گروه همسالان، نیازی غیر قابل انکار برای یک نوجوان است. او به دنبال یافتن الگو و همانندسازی در بین دوستان است. علاقههای افراطی و درگیری ذهنی در تمام ساعات شبانه روز، برای یک نوجوان تا حدی طبیعی و غیر قابل پیشگیری است.
اما وظیفه والدین در این مواقع چیست؟ آیا باید با این حس طبیعی، مقابله کنند؟ آیا باید خود را به زور به او تحمیل کنند و با بیان عباراتی مانند اینکه: «دیگر به من علاقهمند نیستی»، «دوستانت را به من ترجیح میدهی» و امثال این جملهها، او را با حس درونیاش دچار تضاد و تناقض کنند؟ یا بر عکس او را در اجتماع یله و رها کنند و به حال خود واگذار نمایند تا به تنهایی، وارد دنیای پر راز و رمز اجتماع گردد.
مسلم است که ممانعت از ورود نوجوان در گروه دوستان و ایجاد محدودیت برای او (اگر هم تا زمانی موفقیتآمیز باشد) باعث سرکوب شدن نیاز طبیعی در او میشود. این فرو نشاندن موقتی خواهد بود و ممکن است در آینده منجر به رفتارهای ناهنجار و آسیبهای جبرانناپذیر برای نوجوان و اجتماع گردد. از طرف دیگر رها کردن فرزندی که تازه دوران کودکی را پشت سر گذاشته و گامهای اولیه را در اجتماع برمیدارد؛ مسلماً راهکار مناسبی نیست. بنابراین باید راه میانهای را در پیش گرفت. نه رهاسازی بیقید و بند و بدون نظارت والدین و نه ممانعت از ورود نوجوان به محافل دوستان؛ بلکه خانواده باید نقش فعالانهای در بازکردن مسیری مطمئن پیشروی فرزندان، خود داشته باشند.
یک راهکار عملی در این مسیر، فراهم کردن زمینه برای ورود فرزندان در مجموعههای فرهنگی است.
مجموعههایی مردمی در سطح شهر وجود دارد که معمولاً افرادی مخلص، بدون چشم داشت مادی، اداره آنها را در دست دارند. در این تشکلها گروههایی محدود تشکیل میشود؛ از گروه همسالان و فردی که چند سال بیشتر دارد، به عنوان رابط، با مسئولان بالاتر مجموعه، سرگروهی آن را برعهده دارد. این سرگروهها معمولاً دست پروردههای چند سال قبل همین مجموعه هستند که اکنون در این حد قابل اعتمادند که، با نظارت افراد پختهتر، نقش تربیتی در بین افراد زیر گروه خود داشته باشند.
رابطهای مجموعه از طرف دیگر با والدین ارتباط تنگاتنگی دارند و همواره نقطه نظر والدین را به مدیران بالاتر منتقل میکنند. و این ارتباط زمینهای را فراهم میکند تا خواستههای والدین که شاید به اقتضای سن فرزندان قابلیت انتقال و پذیرش مستقیم از طرف والدین را نداشته باشد؛ در سیاستگذاریهای کلی مجموعه در نظر گرفته شود. هر چند نفر از رابطان با مسئول بالاتری که سبقه و تجربه فرهنگی بیشتری دارد مرتبط هستند و راهکارهای لازم را هر چند وقت یکبار در ضمن جلساتی، دریافت میدارند.
در این اجتماع علاوه بر اینکه نوجوانان ما در محیطی که تا حد زیادی امنیت دارد قرار میگیرند و نیاز طبیعی حضور در جمع همسالان برای آنها برآورده میشود؛ آموزشهایی که نیاز این دوران است نیز با کمترین هزینه قابل ارائه است؛ چرا که این تشکلها با توجه به تعاملات اجتماعی زیادی که با فعالان فرهنگی و ورزشی و هنری دارند قابلیت ایجاد بسترهای لازم در این فعالیتها را دارند.
تفریحهای گروهی، بازدید از مکانهای فرهنگی و زیارتی، مشاوره و استعدادیابی اعضاء از جمله فعالیتهای دیگری است که در این مجموعهها صورت میپذیرد. علاوه بر آن اردوهایی در نظر گرفته میشود که در آنها هم لذت معنوی هست و هم تفریح جسم؛ هم روحیه همکاری تقویت میشود و هم مهارت زندگی جمعی.
به عنوان مثال چندی بیش از طرف همه این تشکلها (مجموعه فرهنگیهای خواهران) در سطح شهر اصفهان، اردویی طرحریزی و انجام شد، به قصد زیارت سیدالشهدای مقاومت (شهید حاج قاسم سلیمانی) با عنوان دختران حاج قاسم. سیوسه دستگاه اتوبوس متشکل از دختران به همراه مادرانشان به سمت پایتخت مقاومت، شهر کرمان، رهسپار شدند و به زیارت آرامگاه و همچنین منزل این شهید بزرگوار که اکنون بیت الزهرا سلاماللهعلیها نام گرفته نایل آمدند و به راستی حماسهای بزرگ خلق کردند.
سفری که مطمئناً خاطره آن سالهای سال در ذهن دختران و خانوادههای آنها در اصفهان و کرمان باقی خواهد ماند. امیدوارم از این ظرفیت عظیم بیش از پیش استفاده کنیم و حمایتهای مادی و معنوی خود را از این حرکت جهادی مردمی دریغ نداریم.
یادداشت از: آزاده ابراهیمی فخاری
کد خبر 578860منبع: ایمنا
کلیدواژه: مجموعه های فرهنگی سيد الشهداي مقاومت سردار دل ها کرمان اردوهای فرهنگی بیت الزهرا پایتخت مقاومت فعالان فرهنگی فعالان هنری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مجموعه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۲۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزههای علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیتهای گردشگری خوسف بازدید کردند.
رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانههای تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.
مسئول میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخصهای مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.
وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبههای تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطههای قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.
صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و مینویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستانهای بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آبهای بسیار.»
وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین میگوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیهها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»
مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمیتوان گذشت.
صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.
کد خبر 6094885