Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@17:14:34 GMT

خطر دو یا چند نرخی شدن در کمین بازار ارز است

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۲۵۹۰

خطر دو یا چند نرخی شدن در کمین بازار ارز است

به گزارش «تابناک»، روزنامه خراسان نوشت: هرچند پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انتظار می‌رفت از وجود نرخ‌های گوناگون در بازار ارز پایتخت کاسته شود، اما هم اکنون حداقل دو نرخ رسمی ارز در بازار شکل گرفته است که این نرخ‌ها هر روز فاصله بیشتری از یکدیگر می‌گیرند و بیم آن می‌رود همان طوری که در دولت قبلی شاهد افزایش فاصله قیمتی میان ارز بازار آزاد و ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم، این مسئله به مرور در آینده نیز تکرار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش فاصله ارز خیابانی و صرافی

اولین مشکل، افزایش فاصله قیمت خیابانی ارز با قیمت گیشه صرافی‌های آزاد است. پیشتر شاید به دلیل پایین بودن قیمت ارز ترجیحی در حد ۴۲۰۰ تومان، تفاوت قیمت میان ارز دلالان در خیابان با گیشه صرافی حدود هزار تا دو هزار تومان بود، اما این فاصله این روز‌ها به پنج هزار تومان و بیشتر می‌رسد. مثلا هر چند ظهر دیروز گیشه صرافی‌ها در مرکز شهر تهران، رقم ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان را برای فروش دلار ثبت کرده بود، اما دلالان خیابانی ارز را به قیمت ۳۱ هزار و ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان می‌فروختند.

همزمان مقررات خرید ارز به قیمت سامانه سنا (گیشه صرافی ها) نیز سخت‌تر شده است و بر اساس آن چه پشت شیشه یکی از صرافی‌های میدان فاطمی تهران نقش بسته است، برای خرید ارز به قیمت رسمی یا سنا باید علاوه بر کارت ملی، روادید، بلیت معتبر، عوارض خروج و دو حساب بانکی به نام مشتری ارائه شود که در این صورت برای یک بار در سال تا سقف دو هزار یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها برای سفر خارجی با روادید به صورت هوایی ارز داده می‌شود.

جولان دلالان در خیابان فردوسی

میدان و خیابان فردوسی تهران تا چهارراه استانبول و برخی خیابان‌های فرعی منتهی به این خیابان همچنان محل جولان پرتعداد دلالان ارز است، آن‌ها این روز‌ها ارز را به قیمت ۳۰ هزار تا ۳۱ هزار تومان از رهگذران می‌خرند و به قیمت ۳۱ هزار و ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان می‌فروشند. یکی از این دلالان با اعلام رقم خرید ۳۰ هزار تومان به ازای هر دلار با تصور جذب ارز بیشتر، به خبرنگار ما می‌گوید: می‌توانی با گذرنامه و کارت ملی همین الان ارز را به قیمت ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان از داخل صرافی بخری!

هشدار یک کارشناس مالی

یک کارشناس مالی که تمایلی به ذکر نامش نداشت با اشاره به این که وجود دو نرخ رسمی ارز در سامانه نیما و سنا و فاصله گرفتن این دو نرخ از یکدیگر یک خطر برای اقتصاد کشور است؛ گفت: هم اکنون دو نرخ ۲۶ و ۳۱ هزار تومانی ارز به صورت رسمی وجود دارد و اگر جلوی این شرایط گرفته نشود، این فاصله بیشتر هم خواهد شد، شبیه آن چیزی که در زمان دولت قبل ایجاد شد و به مرور فاصله نرخ ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی تا ۲۵ هزار تومان نیز کشیده شد. وی از مسئولان بانک مرکزی خواست با تک نرخی کردن ارز جلوی هرگونه سوء استفاده و رانت دربازار ارز را بگیرند و از تداوم فاصله فعلی و ایجاد ارز‌های دو یا چند نرخی جلوگیری کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان پارچین روز دختر سامانه یکپارچه فروش خودرو بازار ارز نرخ ارز دو نرخی دلالان آبله میمونی متروپل آبادان پارچین روز دختر سامانه یکپارچه فروش خودرو هزار تومان ۴۲۰۰ تومان صرافی ها ۳۱ هزار دو نرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۲۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند نزولی قیمت دلار شروع شده است

احمد اشتیاقی گفت: افزایش یکباره قیمت دلار کاملا سیاسی است. زمانی که تنش و مسائل سیاسی رفع شود، نرخ دلار حتی به کمتر از کانال ۶۰ هزار تومان هم باز‌می‌گردد؛ در این صورت دلار صرفا به اندازه نیمی از تورم رشد داشته که یک امر عادی محسوب می‌شود.

 

احمد اشتیاقی، تحلیلگر بازار‌های مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به این موضوع که جنگ و مسائل سیاسی بر بازار‌های مالی اثر می‌گذارد و این امر صرفا به ایران اختصاص ندارد، گفت: با رخ دادن جنگ، بی ثباتی در اقتصاد ایجاد می‌شود و این بی ثباتی در روند بازار‌های مالی اثر می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه بازار ارز در جامعه‌ای مانند ایران که در آن انتظارات تورمی پررنگ است، با هر تنش سیاسی دچار التهاب می‌شود، اظهار کرد: ایجاد نوسان در بازار ارز با حمله به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ کشورمان به رژیم صهیونیستی و درگیری‌های بعدی طبیعی است، ولی با کاهش این تنش سیاسی روند صعودی نرخ ارز متوقف یا کاهشی می‌شود. در حال حاضر نیز مشاهده می‌شود که دلار با کاهش چند کاناله به کف کانال ۶۰ هزار تومان رسیده و روند نزولی آن آغاز شده است.

 

اشتیاقی تاکید کرد: با اقدامات بانک مرکزی تورم از ۴۷ به ۳۲ درصد کاهش یافت و رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسید، بنابراین، رشد محدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ دلار کاملا طبیعی است.

 

وی افزود: با رشد تورم قیمت تمامی کالا‌ها نیز رشد می‌کند و در این وضعیت اگر دلار نیز به اندازه ۱۵ درصد رشد کند هنوز با رشد ۳۰ درصدی تورم فاصله دارد که این مهم حاصل اقدامات بانک مرکزی است. در این میان اگر بانک مرکزی بتواند همین روند را ادامه دهد به نتایج مثبتی خواهیم رسید.

 

این تحلیلگر بازار‌های مالی با اشاره به این موضوع که افزایش یکباره قیمت دلار کاملا سیاسی است، اظهار داشت: زمانی که تنش و مسائل سیاسی رفع شود، نرخ دلار حتی به کمتر از کانال ۶۰ هزار تومان هم باز‌می‌گردد؛ در این صورت دلار صرفا به اندازه نیمی از تورم رشد داشته که یک امر عادی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • سکه به کانال ۴۲ میلیون تومان بازگشت
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • قیمت سکه به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشت
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان