بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت چهاردهم خرداد هویت ملی در اندیشه امام خمینی (ره) و مسئولیت معلمان
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۳۱۷۱
به گزارش الف، متن بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت چهاردهم خرداد به شرح زیر است:
هویت به معنی هستی، وجود، ماهیت و سرشت که اشاره به غایت و نهایت و کمال مطلق دارد به تمایز فرد از دیگران اطلاق گردیده و در تعامل آگاهانه و ارادی او در طی زمان با مجموعه ای از عوامل موقعیت در دوران حیات پویا و متکامل می گردد، اگر چه در آغاز آفرینش هر فرد انسان فطرتی الهی و توانائی های بالقوه ای را دارا می باشد، بنابراین هویت هم ریشه در ذات آدمی داشته و بخشی از آن ریشه در گذشته نسلی و تاریخی و البته بخش عمده ای از آن توسط فرد و اجتماع با درک اختیاری و هوشمندانه در جهت بهبود شرایط و موقعیت خود و دیگران شکل گرفته و تکوین می یابد
شکل گیری هویت فردی و اجتماعی به شکل متعالی و مطابق با نظام معیار اسلامی زمینه تحقق حیات طیبه را در خود فراهم ساخته و البته ممکن است تحت تاثیر عوامل بیرونی به ویژه مدرنیته ، تحولات دنیای غرب، استعمار، روشنفکران وابسته و البته گاهی هم به علت بروز و جولان امیال و هواجس نفسانی به گم گشتگی و از هم گسیختگی دچار گردد
مفهوم هویت یک فرد و یا جامعه با گستردگی و شمولیت و ترکیب سه عنصر اسلامی، انقلابی و ایرانی در سده اخیر در کشور مورد هجمه و حمله فراوان قرار گرفت و هریک از این سه عنصر به نحوی از مضمون واقعی و مفهوم صحیح آن خارج گردید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عناصر اصلی فرهنگ غربی و دست آوردهای مدرنیته و مسائلی چون لیبرالیسم، دموکراسی، سکولاریسم، جهانی شدن، فرهنگ و استقلال و هویت عموم ملت ها به ویژه کشور ما را چنان خدشه دار کرد که به جز نام و اسمی از هویت شیعی و ایرانی و انقلابی باقی نماند و البته ریشه اصلی آن را باید عدم تولید تمدنی در جامعه دینی دانست، مدرنیته با تمام عناصر آن اعم از فلسفه، تکنیک، اقتصاد، سیاست به جهان اسلام وارد گشته و با توجه به تفاوت در مبانی هستی شناسی و انسان شناسی و گاهی تضاد آن با اساس و بنیان و اعتقاد دینی ترکیبی ناهمگون ساخت و این را باید آغاز بحران هویت و ایجاد اختلال در کارکرد مذهب، فرهنگ و اعتقادات اصیل دینی محسوب کرد
برخورد روشنفکران در پذیرش مدرنیته غرب و دولت پهلوی که نوعی نوسازی آمرانه دولتی را در پیش گرفت چنان جامعه به هم ریخته ای را در سالهای منتهی به انقلاب اسلامی فراهم ساخت که علیرغم ایجاد بعضی ازشاخص های جوامع متمدن مانند شهرنشینی، افزایش سطح سواد، بوروکراسی اداری و غیره نه نشانی از یک جامعه پیشرفته مترقی غربی به ارمغان آورد و نه البته نشانه و علامتی از فرهنگ متعالی، استقلال، دینداری و آزادی و رشد و تکامل معنوی در آن جاری و ساری بود
در این شرایط انسانی آگاه و اسلام شناسی برجسته و آشنا به زمان و مطلع از مبانی دینی گام به گام دعوت بازگشت به هویت اسلامی را که در ظلمت استبداد حکام و غفلت علما و بی تفاوتی مردم به نسیان گراییده بود را مطرح و در این مسیر پای فشرد
دعوت به هویت اسلامی در نوشته ها، سخنرانی ها و موضع گیری امام خمینی (ره) به شکل روشن و آشکار دردمندانه و خردمندانه است. جدایی ناپذیر دانستن دین از سیاست، به کارگیری اجتهاد همراه با ملاحظه نقش زمان و مکان و طرح موضوع ولایت فقیه و مبارزه با استکبار و ظلم و مخالفت با تقلید صرف از اروپا نشان از تفکر عمیق و آگاهی کافی اواز اسلام بود که به جنبشی فراگیر در کشور و به تدریج در سایر کشورهای اسلامی منتهی گردید
امام خمینی (ره) ضمن تاکید بر هویت اسلامی بدبختی ملت شرق را در گم کردن خود واقعی آنها می داند. بدبختی های شرقی ها هم، از آن جمله ما همین است که خودمان را گم کردیم، لهذا می بینید که هرچیزی که در ایران هست تا یک اسم غربی نداشته باشد رواج ندارد... .......همه چیزمان باید رنگ غربی داشته باشد.(صحیفه امام، ج نهم، ص ۴۶۰)
بی شک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد فرهنگ آن جامعه است، اساسا فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را شکل می دهد... ساده اندیشی است که گمان شود با وابستگی فرهنگی، استقلال در ابعاد دیگر یا یکی از آنها امکان پذیر است. (همان، جلد ۱۵، ص ۲۴۳)
اهتمام امام به فرهنگ و تربیت که عمده مسیر و مدخل و ورود آن در ذهن و فکر افراد جامعه از مسیر تعلیم و تربیت و یا آموزش و پرورش می گذرد به دفعات در بیانات و نامه ها و کتب امام متجلی و به شکل برجسته ای نمایان و آشکار است
آنچه که بعد از انقلاب بر شما معلمین وبر همه قشرهایی که سمت تعلیم وتربیت را دارند وظیفه است و لازم اینکه این مغزهایی که در طول پنجاه سال حکومت جائرانه و سلطه اجانب باید بگویم غربزده شدند ، نجات بدهید . (سخنرانی در جمع دبیران انجمن اسلامی04/08/1358)
و به همین دلیل است که امام به ارتقاء اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان نیز سفارش می کند :
"من به همه مسئولین و دست اندرکاران سفارش می کنم که به هر شکل ممکن وسایل ارتقای اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان را فراهم سازید و آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزش ها و نوآوری ها همراهی کنید و روح استقلال و خودکفایی را در آنان زنده نگهدارید" (صحیفه امام، جلد ۲۱، ص ۹۶)
توجه به نظام آموزش و پرورش کشور در بعد از انقلاب اسلامی اگرچه با تصویب کلیات نظام تا حدودی درصدد برپایی نظامی فرهنگی مبتنی بر عقاید و هویت اسلامی بود اما به دلایل متعدد قوامی نیافته و البته در سال ۱۳۹۰ با تصویب سند تحول بنیادین امید برای بازگشت به هویت اسلامی از خلال نظام آموزشی در اذهان دلسوزان انقلاب اسلامی زنده گردید
در سند تحول بنیادین هویت با لایه های مختلف مطرح گردیده و ابعادی مانند توحید ، آموزه های اسلامی، حیات طیبه، مهدویت باوری، امربه معروف و نهی از منکر، ولایت فقیه و وحدت ملی فرهنگ دفاع از عزت و اقتدار ملی، میراث فرهنگی و تمدنی، نمادهای ملی، میهنی و بخشی نیز به هویت متجددانه و جهانی مانند استعانت از فناوری های نوین و رسانه ها مطرح شده است
نمونه های از این تاکیدات در بحث های مختلف سند به شرح زیر است :
"در جامعه اسلامی بر توحید به عنوان اساس تکوین و گسترش روابط اجتماعی تاکید می گردد." (سند تحول ، 07/1390)
آموزه های قران کریم، نقش معنوی، اسوه ای، هدایتی و تربیتی پیامبر اکرم (ص) و حضرت فاطمه زهرا (س) و ائمه معصومین (ع) به ویژه امام زمان (عج) و ولایت مداری در تمام ساحت ها. (همان، ۱۳)
تعلیم و تربیتی که تحقق بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد. (همان، ۵)
تکوین و تعالی جنبه های انسانی، هویت داشتن دانش آموزان برای تقویت روابط حق محور، عدالت گستر و مهرورزانه همه انسان ها در سراسر جهان. (همان، ۱۳)
اعتقاد و التزام عملی به اصل ولایت مطلقه فقیه. (همان، ۱۵)
تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم اندازی باشد که در افق روشن ۱۴۰۴ ترسیم گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی، انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و موثر در عرصه بین المللی است. (همان، ۵)
تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی و احیاء هویت افتخار آمیز اسلامی-ایرانی در دانش آموزان و معلمان با تاکید بر آموزش و اجرای سرود ملی و به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری اسلام در تمام مدارس.(همان، ۲۰)
تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش آموزان و مدارس و الکترونیکی کردن محتوای کتاب های درسی بر اساس برنامه درسی. (همان، ۲۰)
مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیربا معلمان رسالت معلمان را تربیت نسلی با هویت ملی برای تمدن اسلامی دانستند و به این موضوع به دفعات اشاره فرموده اند
اکنون درسی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی به عنوان معمار انقلاب و اندیشه اسلامی و فرمایشات خردمندانه و فرهنگی نظام آیت الله خامنه ای و تاکیدات و اشارات متعددی که در سند تحول بنیادین مطرح گردیده است، رسالت عظیم و مهمی در راستای محقق ساختن هویت ملی بر عهده عموم فرهنگیان بویژه معلمان و مدیران قرار دارد و کوتاهی از آن به تاخیر و یاوقفه تمدنی خواهدبودکه اسلام برای تجدید حیات خود به آن نیازمند است.
1 - اولین ومهمترین گام را باید تدوین برنامه عملی مبتنی بر مدرسه وزیست بوم هر منطقه با تاکید بر بیانات حضرت امام خمینی(ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری با اجرای بخش هویتی وتمدنی سند تحول بنیادین دانسته واز دولت انقلابی ومسئولین آموزش وپرورش کشور اجرای آن را مطالبه کرد
2 - مدیران و معلمان در جهت تجدید و تقویت هویت اسلامی و ایرانی باید روح معنویت و تعبد و توحید را به عنوان اصلی اساسی، بنیادین، مجدانه نه تنها در حوزه فکر و اعتقاد بلکه در عمل و رفتار اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان به ظهور و بروز برسانند
3 - معلمان در پرتو تحولات جهانی در راستای تعمیق و درونی سازی مناسب هویت ملی و ارزشی دانش آموزان با اقداماتی مانند : باور به مهدویت، ولایت مداری، رهبری ولایت فقیه وپیوند با آن ، درونی سازی مؤلفه ها و ابعاد مختلف حیات طیبه، برپایی مجدد تمدن اسلامی را زمینه سازی نمایند
4 - در جهت دستیابی به هویت و تمدن اسلامی شخصیت های ملی و مذهبی در کتب درسی و متون درسی شناسایی و معرفی گردیده و تاریخ پر افتخار کشور رابرای کودکان ونوجوانان در اشکال مختلف نمایان ساخت
5 - مدیران باید در جهت تعامل مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله با کانون های فرهنگی از جمله مساجد برای شکل گیری مناسب هویت اسلامی و مهندسی فرهنگ در نظام آموزش و پرورش تلاش نمایند
6 - باید برکات بزرگ انقلاب اسلامی از قبیل ثبات و امنیت، مشارکت مردمی در مسائل سیاسی، ایستادگی در برابر زور گویان و دارای تاثیر اساسی در منطقه و جهان در سایه پیشرفت علمی و اجتماعی به عنوان دستاوردی عظیم برای دانش آموزان و نوجوانان تبیین گردد و روحیه اطمینان و امید را در آنان علیرغم تبلیغات دشمن زنده نگه داشت
7 - نهادهای تربیتی و انقلاب درون و بیرون آموزش و پرورش در جهت تقویت انسجام اجتماعی و وحدت ملی و احیاء افتخار آمیز اسلامی-ایرانی-انقلابی تلاش نموده و ضمن احترام به تفاوت های اقلیمی و فرهنگی در ساختاری وحدت آفرین ارزش ها و آئین و رسوم و حرفه و هنر مناطق مختلف را محملی مناسب در جهت ارتقای کیفیت و هویت اسلامی برای ایجاد کارآمدی و تقویت هویت و دستیابی به تمدن اسلامی قرار دهند
8 - بر اساس بیانیه گام دوم فرهنگیان ودانش آموزان ما عقب ماندگی شرم آور علمی دوران پهلوی و قاجار وبه طور کلی دوران گذشته را باید جبران کرده و این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرند
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
کانون تربیت اسلامی خرداد ۱۴۰۱
منبع: الف
کلیدواژه: سند تحول بنیادین انقلاب اسلامی آموزش و پرورش ولایت فقیه دانش آموزان هویت اسلامی کانون تربیت تمدن اسلامی نظام آموزش امام خمینی حیات طیبه هویت ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۳۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری
به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، حجتالاسلام مرتضی ادیبیزدی در مراسم سالروز شهادت امام صادق (ع) در مصلی کیش و در جمع عزاداران با تشریح تلاشها و مجاهدتهای امام صادق (ع) در مسیر توسعه و نشر ارزشهای تشیع و دین مبین اسلام، گفت: پس از شهادت حضرت امام حسین (ع) امامان بزرگواری همچون امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) با دعا، نشر علوم و تربیت اندیشمندان و دانشمندان متعدد سعی و تلاش کردند انحراف در دین را که نتیجه آن شهادت امام حسین (ع) بود اصلاح کنند و تربیت هزاران شاگرد و مبلغ دینی ثمره تلاشهای آنان بود.
وی افزود: دوران امام صادق (ع) به دلیل فضاسازی مناسبی که در زمان امام محمدباقر (ع) ایجاد شده بود تبدیل به دورانی شد که از همه ادیان برای علم اندوزی به شهر مدینه و محضر امام صادق (ع) میآمدند و امام هم تلاش میکرد با هدفدار کردن آموزشهای خود اسلام ناب محمدی و سیره و سلوک حضرت علی (ع) را به شاگردانش بیاموزد.
دبیر جامعه مبلغین تهران، تلاشهای امام صادق (ع) برای تربیت پانزده هزار شاگرد و نشر علوم متعدد را سرآغازی برای تمدن نوین بشری عنوان کرد که دانش امروزی وام دار این دانشها و علوم اسلامی زمان آن حضرت است.
حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی بیداری جامعه اسلامی و بازگرداندن آن به مسیر صحیح ارزشهای اسلامی از مسیر توسعه علوم را مهمترین راهبرد دوران زندگی امام صادق (ع) دانست و گفت: به همین دلیل است که امام صادق (ع) را رئیس مذهب جعفری میدانند که احیای مکتب شیعه وام دار ایشان است.
وی با عنوان اینکه در دوران امام صادق (ع) دشمنان از هر تلاشی برای جلوگیری از تربیت شاگردان و زدودن چهره اسلام واقعی از خرافه و شرک فروگذار نکردند، گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی امروزه هم گروههایی تلاش میکنند ارزشهای اسلامی را سست کرده و به اسلام ضربه وارد سازند که موضوع حجاب هم یکی از این موضوعات است.
دبیر جامعه مبلغین تهران افزود: عدهای با برنامه ریزی و توطئه میکوشند جامعه را به سمت غرب گرایی، لودگی و بی شرمی ببرند که باید هوشیار بود و در دام انها گرفتار نشد.
حجت الاسلام مرتضی ادیب یزدی با اشاره به اینکه این انقلاب و نظام ثمره خون شهدای بسیاری است و امروز در مقابل خانواده شهدا وظیفه داریم پاسدار ارزشهای اسلامی باشیم، تاکید کرد: در کیش هم با وجود ساکنان ولایی و ارزشی که حضور دارند، باز هم عدهای از بیرون تلاش میکنند چهره این جزیره را که پیشانی گردشگری کشور محسوب میشود، خدشه دار کنند و هم بر مردم و هم بر مسولان جزیره لازم است تا در مقابل این تحرکات ایستادگی کنند.
وی تبیین و تشریح ابعاد قیام عاشورا و بیان دستاوردهای ائمه معصومین علیهم السلام همچون امام صادق (ع) را موضوعی مهم در مسیر معرفی درست اسلام و تشیع عنوان کرد.