Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این روزها مردمان خون گرم و ساحل نشینان هرمزگانی در نخلستان‌های خود در تکاپوی برداشت زحمت یک ساله خود هستند و مردمان میناب که در شرق هرمزگان قرار دارند به عنوان اولین شهرستان در کشور در حال برداشت رطب نوبرانه "آلمهتری" هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ استان هرمزگان به دیار نخل و شرجی شهرت دارد و همگان آن را با دریا و درختان خرمای سر به فلک کشیده آن می شناسند به طوری که اگر از راه زمینی به هرمزگان سفر شود درختان نخل شهرستان حاجی آباد با استواری و قدی بلند خوش آمد گوی مسافران و گردشگران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درختان نخل یکی از رکن های اصلی اقتصادی مردم جنوبی ترین نقطه کشور به شمار می رود به طوری که شماری از مرغوب ترین نمونه های خرما مانند پیارم و خاصویی و… در هرمزگان به ثمر می نشیند این ارقام از خرما ها علاوه بر اینکه بازار خوبی در کشور دارد مشتری های فراوانی در سطح منطقه و جهان دارد.

آغاز فصل خرما پزان در هرمزگان

از اواخر ماه بهار در هرمزگان آب و هوای هرمزگان به گونه ای تغییر می کند که تحمل آن برای افراد غیر بومی بسیار سخت می شود بادهای داغی که بر خرماهای درخت نخل می وزد و آن ها را از کال بودن بیرون می آورد و رسیده می شود.

از اواخر بهار تا اویل پاییز به فصل خرما پزان در هرمزگان شهرت دارد به طوری که بومیان هرمزگانی بر این عقیده اند که گرمای شدید باعث پخته شدن خرما ها می شود.

ساحل نشینان هرمزگانی در تکاپو برداشت زحمت یک ساله خود هستند

میوه درخت نخل در سه مرحله قابل برداشت و خوردن بوده؛ هنگامی که کال و چاغاله بود که افراد کمی آن را دوست دارند، هنگامی که رنگ آن زرد و یا قرمز می شود که در گویش محلی به آن«کُنگ» می گویند و یا هنگامی که خرما کامل می رسد و آبدار و شیرین می شود.

در این روزها مردمان خون گرم و ساحل نشینان هرمزگانی در نخلستان های خود در تکاپو برداشت زحمت یک ساله خود هستند و مردمان میناب که در شرق هرمزگان قرار دارند به عنوان اولین شهرستان در کشور در حال برداشت رطب نوبرانه آلمهتری هستند.

هر ساله کشاورزان با تلفیق سنت و علم در صدد تولید مرغوب ترین خرما ها هستند و بنا بر گفته کارشناسان هر ساله برداشت خرما در هرمزگان رو به افزایش است.

پیش بینی صادرات ۴۰ میلیون دلاری خرما از هرمزگان

گرگیج با بیان اینکه برداشت آلمهتری، رطب نوبرانه هرمزگان از نخلستان‌های میناب آغاز شده است، اظهار کرد: امسال ۱۶۰ هزار تن محصول از ۳۷ هزار هکتار نخلستان‌های هرمزگان برداشت شود که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه برداشت رطب در هرمزگان از اوایل خرداد ماه با رقم آلمهتری آغاز می‌شود و آذرماه با رقم پیارم در حاجی آباد پایان می‌یابد، تصریح کرد: امسال ۳۰ هزار تن خرما به ارزش ۴۰ میلیون دلار به کشورهای آسیای میانه، روسیه، کانادا، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با بیان اینکه این شهرستان میناب با ۱۲ هزار هکتار، بیشترین سطح زیر کشت خرما را در هرمزگان دارد، خاطرنشان کرد: شهرستان میناب نخستین منطقه کشور است که برداشت رطب نوبر در آن آغاز شده و کلک سرخ، هلیلی، مرداسنگ، برهی و پیارم از ارقام مرغوب خرما در هرمزگان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ساحل نشینان برداشت رطب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۳۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی در بابل + فیلم

حسن نتاج مدیر مجموعه باغ بهشت مامطیر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به استقبال بی سابقه علاقه‌مندان از شهر‌های مختلف استان از جشنواره شنواره برداشت گل محمدی و گلابگیری ، گفت: این یازدهمین سالی است که مشغول به پرورش گل محمدی و دهمین دوره‌ایست که در حال برگزاری جشنواره برداشت گل محمدی و گلابگیری هستیم.

او افزود:خداروشکر از سال ابتدایی تا به امروز که دهمین دوره می‌باشد هرساله شاهد رشد علاقه‌مندان در بازدید از این جشنواره بودیم بطوری که تعداد قابل توجه‌ای از گردشگران از شهر‌های مختلف استان به اینجا می‌آیند تا جدای استفاده از فضای بکر این باغ از مشتقات این محصول هم بهره‌مند شوند.

نتاج گفت: در گذشته این باغ یک زمین شالیزاری بوده که هر ساله در هنگام فصل کشت با مشکل کمبود آب مواجه بودیم ولی از زمانی که رو به پرورش گل محمدی آوردیم دیگر این مشکل وجود ندارد چرا که گل محمدی نیاز بسیار محدودی به آب، مواد کودی عالی و معدنی دارد و جزو گیاهانی است که در اراضی شیب‌دار، زمین‌های کم آب و خاک‌های ضعیف هم پرورش می‌یابد

او در خصوص خواص دارویی و مشتقات گل محمدی افزود:گل تازه و غنچه خشک، مربا و شربت گل محمدی، گلاب درجه یک و گلاب دو آتیشه از جمله محصولاتی هستند که از این گیاه به دست می‌آوریم و در مجموع گل محمدی گیاهیست که از شاخه و برگ‌هایش هم می‌توان در بحث دارویی استفاده کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • اعزام ۲۵۵ زائر از هرمزگان به حج عمره
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • هرمزگان در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو ۲۰۲۴
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • آغاز برداشت گل محمدی در بابل + فیلم
  • ساخت مراحل اولیه اسکله آمریکایی‌ها آغاز شد/ کشتی نظامی آمریکا در ساحل غزه پهلو گرفت
  • امریکا: آغاز ساخت اسکله در ساحل غزه
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان