Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر طرح یک قطعنامه ضد ایرانی در نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.

اولیانوف در پیام خود نوشت: شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره ایران ممکن است در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی میز قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دو سوال در این خصوص مطرح می‌شود؛ ۱. آیا چنین قطعنامه‌ای برای حفظ روابط منظم میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مفید خواهد بود؟ ۲. آیا به احیای برجام کمک خواهد کرد؟ من تردید دارم.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد که آمریکا و تروئیکای اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران درخواست می‌کند به سوالات پادمانی آژانس فورا پاسخ دهد.

بنا بر گزارش رویترز، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان پیش‌نویس یک قطعنامه را برای ارائه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه مکان هسته‌ای توضیح دهد.

در پیش‌نویس این قطعنامه که رویترز ادعای می‌کند آن را رویت کرده، آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

به گزارش ایسنا، ادعای خبرگزاری رویترز درباره تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران از سوی این چند کشور در پی این مطرح می‌شود که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شد، ایران همچنان به سئوالات در خصوص منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای اعلام‌نشده پاسخ نداده است.

خبرگزاری رویترز در این باره ادعا کرد: در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه(۹ خرداد) به رصد رویترز رسیده است، آمده که ایران همچنان نتوانسته که توضیحاتی که اعتبار فنی داشته باشند در خصوص یافته‌ها در این سایت‌های هسته‌ای ارائه دهد.

رویترز همچنین ادامه داد: در این گزارش آمده است که مشکلات پادمانی درخصوص این سه مکان همچنان برجسته است.

این خبرگزاری همچینن نوشت: در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آن نیز به رصد رویترز رسیده، آمده است که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با رشد تقریبی ۹.۹ کیلوگرم به میزان ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود درباره گزارش اخیر آژانس اتمی گفت:‌ متأسفانه این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد تهران به صورت مکتوب پاسخ‌هایی را به آژانس ارائه کرد و چند دور نشست‌های مفصل به صورت حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه این گزارش همانی است که آقای گروسی (مدیرکل آژانس اتمی) در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتابزده اعلام کرد، گفت:‌ این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع‌بندی شده بود و به نظر می‌رسد که شتابزدگی در این جمع‌بندی وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین با تأکید بر اینکه بنابراین آنچه که در این گزارش دیده می‌شود چیز جدیدی نیست، افزود: گزارش ارائه شده منصفانه و متوازن نیست و بیم آن می‌رود که فشار صهیونیست‌ها و برخی کنشگرها باعث شده باشد مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود و انتظار ما این است که این مسیر اصلاح شود.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به طرح قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام در صفحه توییتر خود نوشت: رژیم اسراییل، به‌عنوان دشمن شماره یک برجام، نفی‌کننده ان‌پی‌تی و تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقاست.
ما این را می‌دانیم. جهان هم می‌داند.

وی افزود: زمان آن است که سه کشور اروپایی و آمریکا از به خواب زدن تعمدی خود دست بردارند. آن‌ها یا می‌توانند گزینه دیپلماسی را دنبال کنند و یا در جهت مخالف اقدام کنند. ما برای هر دو آماده‌ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: میخائیل اولیانوف آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه هسته ای ایران شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران و آژانس قطعنامه ای پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۴۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا

در پی شکست طرح بین‌المللی که کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو برای توقف فعالیت آژانس آنروا با تحریک علیه نهادهای بین‌المللی و طرح ادعای دست داشتن کارمندان آن در حملات هفتم اکتبر کلید زده بود، ناکامی و ناامیدی بر محافل رسمی این رژیم حاکم شد.

به گزارش ایسنا، «امیر تیفون»  تحلیلگر مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی در روزنامه عبری زبان «هاآرتص» درباره حاکم شدن ناامیدی بر محافل رسمی این رژیم در پی شکست طرح کابینه نتانیاهو برای مختل کردن فعالیت‌های آژانس آنروا گفت: در حالی که اسرائیل نگران است آمریکا و انگلیس چنین اقدامی را در پیش گرفته و تصمیم خود برای تعلیق کمک‌های مالی را لغو کنند، آلمان نیز به لیست کشورهایی افزوده شد که به تازگی ازسرگیری حمایت مالی از آژانس آنروا را اعلام کردند.

تیفون اظهار کرد: شخصیت‌های برجسته‌ای در اسرائیل به تازگی اعتراف کردند، طرحی که با هدف لغو حمایت‌های بین‌المللی از آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) کلید خورد در پی اعلام ازسرگیری حمایت‌های مالی از سوی برخی کشورها شکست خورده است.

طرح کابینه نتانیاهو برای لغو کمک‌های مالی آنروا، آسیب‌های متعددی دید، آلمان یکی از کشورهای با اهمیت برای اسرائیل در جهان است که اعلام کرد قصد دارد حمایت‌های مالی خود از این آژانس را که ژانویه گذشته لغو کرده بود، از سر بگیرد.

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد پس از بررسی ادعاهای اسرائیل متقاعد شدیم نظارت بر فعالیت‌های آنروا و طرح‌هایی که اجرا می‌کند، باید بهبود یابد اما همزمان قصد داریم حمایت‌های خود از این آژانس را به زودی ازسربگیریم.

همچنین برلین از دیگر کشورهایی که حمایت‌های خود از آنروا را قطع کردند، خواست همانند آلمان این حمایت‌ها را در پیش بگیرند.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است آژانس آنروا به ایفای نقش سازنده و بی‌بدیل خود در رسیدگی به بحران انسانی در نوار غزه ادامه می‌دهد و دیگر نهادهای بین‌المللی که در غزه فعالیت دارند، بر زیرساخت‌های آن تکیه دارند.

در مقابل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای تصمیم آلمان را «تاسف بار و ناامید کننده» خواند و ادعا کرد: اسرائیل اطلاعاتی از «صدها فعال نظامی حماس و صدها فعال دیگر که وابسته به این جنبش و جهاد اسلامی هستند و به عنوان کارمند در آنروا کار می‌کنند» در اختیار آلمان و دیگر کشورهای حامی مالی می‌گذارد.

تیفون در ادامه گفت علت این تصمیم آلمان گزارشی است که «کاترین کولونا» وزیر خارجه سابق فرانسه که از سوی سازمان ملل مامور انجام تحقیقات درباره فعالیت‌های آنروا شد، اواخر هفته منتشر کرد.

کولونا حدود یک ماه قبل به اراضی اشغالی سفر کرده و در آنجا با مسؤولان عالی رتبه کابینه نتانیاهو و ارتش این رژیم برای دریافت اطلاعاتی درباره ادعاهای مطرح شده علیه آنروا دیدار کرد اما او در گزارش نوشت: اسرائیل هیچ‌گونه مدرک و دلیلی بر اینکه بسیاری از کارمندان آنروا اعضای حماس هستند که در غزه فعالیت دارند و هیچ مدرکی دال بر مشارکت کارمندان آنروا در حمله هفتم اکتبر ارائه نکرد.

این گزارش با انتقاد شدید کابینه رژیم صهیونیستی روبرو شد و وزارت خارجه این رژیم در بیانیه رسمی در پاسخ به این گزارش مدعی شد که «در این گزارش خطرات مشکل موجود نادیده گرفته شده و تنها راه‌حل‌های تزئینی که متناسب با حجم گسترده نفوذ حماس در آنروا باشد، پیشنهاد نشده است.»

با این وجود برخی مسؤولان سیاسی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوهای خود با دیپلمات‌های خارجی اخیراً اعتراف کردند اسرائیل آنگونه که امید داشت نتوانست بر گزارش کولونا تاثیر بگذارد و روشن است که در پی انتشار این گزارش دیگر کشورها به آلمان ملحق خواهند شد و کمک‌ها را ازسر خواهند گرفت.

براساس گزارش‌هایی که اواخر هفته منتشر شده، انگلیس نیز در حال بررسی ازسرگیری کمک‌های مالی خود به آنروا است.

تیفون افزود: کشورهایی که تصمیم به ازسرگیری کمک‌ها گرفته‌اند، فرانسه، کانادا، استرالیا، سوئد، نروژ، اسپانیا و ژاپن هستند اما اسرائیل اساساً نگران این است که انگلیس و آمریکا تصمیم خود در این رابطه را تغییر دهند.
 
یک مسؤول رژیم صهیونیستی که در تلاش‌های سیاسی برای متوقف کردن حمایت‌های مالی از آنروا شرکت داشت، در گفت‌وگو با روزنامه «هاآرتص» مدعی شد: این شکست ناشی از نبود جایگزینی قانع کننده برای فعالیت‌های آنروا است، اسرائیل توانست در خصوص فعالیت‌های این آژانس در میان دوستان خود در جهان شک و تردید ایجاد کند اما از طرحش حمایت نکرده و هیچ جایگزین مناسبی برای آنروا ارائه نکرد.

روزنامه «هاآرتص» به نقل از یک دیپلمات غربی از یکی از کشورهایی که کمک‌های مالی را ازسرگرفته، نوشت: تصمیم کابینه کشورش برای انجام این کار به ۲ دلیل است، یکی اینکه دلایلی که اسرائیل ارائه کرد به اندازه کافی جدی نبود و شرایط انسانی در غزه رو به وخامت است و خطر بروز قحطی وجود دارد و دیگر اینکه عاقلانه نیست در حال حاضر کمک‌های مالی متوقف شوند به ویژه که در محافل اتحادیه اروپا این اتفاق نظر وجود دارد که در شرایط فعلی و با وجود ادعاهای اسرائیل حمایت‌ها از آنروا باید ادامه یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • نشست اضطراری در تل آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال صدورحکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • نشست اضطراری در تل‌آویو دربار احتمال صدور حکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم