Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@08:48:21 GMT

تقلید کاریکاتوری جانسون از چرچیل!

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۶۹۲۴

تقلید کاریکاتوری جانسون از چرچیل!

روزنامه انگلیسی دیلی‌میل گزارش محرمانه‌ای از سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس منتشر کرده و در آن از تلفات غیرقابل تحمل ارتش روسیه در حمله‌اش به اوکراین موسوم به «عملیات ویژه نظامی» گفته و اینکه تلفات بالای سربازان روسی به صورت قابل‌ملاحظه‌ای باعث تضعیف روحیه نیروهای روسی در این جنگ شده است. گزارش سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس از تلفات ۳۰ هزار نفری ارتش روسیه در جنگ اوکراین می‌گوید و مدعی است که «امکان دارد ارتش روسیه با توجه به این میزان از تلفات دچار فروپاشی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» علاوه بر این، گزارش سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس ادعاهایی هم در مورد کرملین دارد و می‌گوید که مقامات کرملین تلاش کرده‌اند به پوتین بگویند این جنگ یک «فاجعه» است، اما موفق نشده‌اند.

سید رحیم نعمتی - قبل از هر چیز، باید توجه داشت که این اولین گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی بریتانیا در مورد جنگ نیست. واقعیت این است که بریتانیا از ابتدای این جنگ سیاستی کاملاً متفاوت از دیگر کشورها در پیش گرفت و سعی داشت با انتشار گزارش‌های مستمر نظامی و اطلاعاتی از جنگ در اوکراین، خود عرصه دیگری از جنگ را به روی روسیه باز کند. این جنگ مشخصاً جنگ روانی است که با دو هدف دنبال می‌شود؛ هدف نخست تأثیر روانی بر عرصه جنگ هم بر نیروهای اوکراینی و هم روسی است. نکته جالب توجه اینجا است که این گزارش سرویس‌های اطلاعاتی انگلیسی درست چند روز بعد از بیانیه ستاد کل ارتش اوکراین منتشر شده که در آن هم از تلفات ۳۰ هزار نفری سربازان روسی گفته شده بود. شکی نیست که بیانیه‌ها و ادعاهای ستاد کل ارتش اوکراین به شدت غلوآمیز و حتی ارزیابی‌های اطلاعاتی امریکا نیز طی این مدت مؤید آن نبوده، اما سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا با انتشار گزارش‌های مشابه مهر تأییدی بر ادعاهای ارتش اوکراین می‌زنند و این می‌تواند مایه دلخوشی نیروهای اوکراینی باشد، اما روشن است که به هیچ وجه گویای واقعیت نیست. حتی به فرض صحت این گزارش باز باید پرسید که آیا تلفات ۳۰ هزار نفری می‌تواند باعث فروپاشی ارتشی شود که بنابر آمارهای ارتش‌های جهان در ۲۰۲۱، بیش از یک میلیون نیروی فعال و ۲ میلیون نیروی ذخیره دارد؟
هدف دیگر این جنگ روانی معطوف به کشورهای اروپایی است. هرچند که اتحادیه اروپا در نهایت تسلیم امریکا شد و همسو با آن تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه وضع کرد، اما این تنها سیاست اتحادیه و به خصوص دو کشور اصلی آلمان و فرانسه در مورد جنگ روسیه با اوکراین نبود. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در این چند ماه از جنگ چندین بار تلاش کردند از طریق تماس با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رؤسای جمهور روسیه و اوکراین، راهی برای میانجیگری بیابند، اما بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، برخلاف این دو، از ابتدا بر طبل جنگ کوبیده و سعی می‌کند هرگونه راه مسالمت‌آمیز را در این موضوع ببندد. جانسون برای سخنرانی آنلاین خود در رادا، پارلمان عالی اوکراین، از کلمات وینستون چرچیل، نخست‌وزیر بریتانیا در زمان جنگ جهانی دوم، استفاده کرد و گفت که مقاومت اوکراین «بهترین ساعتی است که برای نسل‌های آینده به یادگار خواهد ماند و بازگو خواهد شد.» به این ترتیب، جانسون تلاش می‌کند خود را در قامت چرچیل به نمایش درآورد و تصور می‌کند که می‌تواند با کارشکنی در کار رهبران آلمان و فرانسه مانع از میانجیگری آن‌ها شود تا تکلیف جنگ روسیه و اوکراین در میادین جنگ معلوم شود به این امید که پیروزی اوکراین در این جنگ به او لقب چرچیل زمانه را بدهد. در واقع، جانسون دچار نوعی پارانویا نسبت به روسیه شده و گزارش‌های ارتش و سرویس‌های بریتانیا بنابر همین ویژگی روانی جانسون تدوین و منتشر می‌شود و ادعای فروپاشی ارتش چند میلیونی روسیه نیز جز نتیجه این حالت روانی چیز دیگری نمی‌تواند باشد. به این ترتیب، جانسون خود را چرچیل زمانه می‌داند، اما باید گفت که این فقط کاریکاتوری از چرچیل در زمان جنگ جهانی دوم است.

منبع: جوان آنلاین

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: وینستون چرچیل بوریس جانسون بریتانیا انگلیس سرویس های اطلاعاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۶۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد

رئیس ارتش انگلیس با اشاره به ضعف دفاع اوکراین، اذعان کرد کی‌یف با «جنگ دشواری» در مقابل پیشروی‌ نیروهای روسیه قرار دارد.

به گزارش ایسنا، مسئله ضعف دفاع اوکراین توسط بسیاری از مقامات غربی و رسانه‌ها برجسته شده است و احتمال می‌رود حتی با وجود کمک‌های گسترده‌ای که از سوی غرب به خصوص آمریکا به اوکراین سرازیر می‌شود، این کشور نتواند در مقابل قدرت روسیه به پیروزی برسد.

«تونی راداکین»، رئیس ارتش انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز بیان کرد: «فضای غمگین و ناامید کننده‌ای دفاع اوکراین را احاطه کرده و این کشور با جنگ دشواری در مقابل پیشروی نیروهای روسیه مواجه شده است.»

وی گفت: غرب نسبت به توان دفاعی اوکراین بدبین است و برای کی یف سخت خواهد بود که جلوی حمله مسکو را بگیرد. روسیه حملات دوربرد موثرتری نسبت به سال گذشته انجام داده است.

این اظهارات رئیس ارتش انگلیس درحالی مطرح می‌شود که پیش از این بارها مقامات غربی و حتی اوکراینی اذعان کرده‌اند که روسیه در بسیاری از موارد چندین برابر از اوکراین جلوتر است؛ موضوعی بدیهی که رسانه‌های آمریکایی از جمله تلویزیون سی‌ان‌ان پیشتر به آن پرداخته‌اند.

روزنامه فایینشال تایمز می‌نویسد پس از ماه‌ها عدم قطعیت درباره استراتژی غرب در اوکراین، راداکین با خوشبینی تمام درباره موقعیتی صحبت می‌کند که تمام کشورهای ناتو دغدغه «خرج بیشتر پول» را دارند. اما حتی خود اوکراین هم شک دارد که آیا حجم جدیدی از کمک‌ها می‌تواند به ثبات موضع متزلزل‌شده‌اش کمک کند یا خیر.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • وال استریت ژورنال: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پوتین را در مرگ ناوالنی دخیل ندانستند
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد