Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@17:27:48 GMT

پکن: با طرح تجاری آمریکا و تایوان قویاً مخالف هستیم

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۸۵۶۷

به گزارش فارس، طرح تجاری جدید بین آمریکا و تایوان علی‌رغم هشدارهای چین درباره تعاملات مستقل با ایبا مخالفت جدی چین همراه شد.

وزارت بازرگانی چین امروز (پنجشنبه) گفت که پکن «قاطعانه» با طرح تجاری جدید بین تایوان و آمریکا مخالف است زیرا برای به‌رسمیت شناختن جایگاه کلیدی این جزیره در زنجیره تامین جهانی زمینه‌سازی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روز گذشته آمریکا و تایوان طرح تجاری جدیدی را با عنوان«ابتکار آمریکا و تایوان برای تجارت قرن بیست‌و‌یکم» اعلام کردند.

«گائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین در این‌باره توضیح داد: «ایالات متحده باید محتاطانه روابط تجاری و اقتصادی با تایوان را مدیریت کند تا از ارسال پیام اشتباه به جدایی طلبان تایوان جلوگیری کند».

گائو در یک نشست خبری اظهار داشت: «پکن با هر گونه تماس رسمی بین تایوان و سایر کشورها، از جمله مذاکره و امضای هر گونه قرارداد اقتصادی و تجاری با مفاهیم مستقل و ماهیت رسمی مخالف است».

از سوی دیگر، «سو تسنگ چانگ» نخست‌وزیر تایوان در جلسه امروز کابینه گفت این جزیره دارای موقعیت کلیدی ضروری در زنجیره تامین جهانی است.

به نوشته رویترز به نقل از بیانیه نخست‌وزیری تایوان، سو اظهار داشت: «این امر، دولت ایالات متحده را متوجه می‌کند که باید پیوندهای اقتصادی و تجاری با کشورمان را تقویت کند تا انعطاف‌پذیری و امنیت زنجیره تامین جهانی را تحکیم کند».

تایوان یکی از تولیدکنندگان عمده نیمه‌هادی‌ها است که کمبود جهانی آن باعث اختلال در تولید خودرو و برخی لوازم الکترونیکی مصرفی شده است.

پیش از این، اظهارات کم‌سابقه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره دفاع نظامی این کشور از تایوان در صورت مواجه شدن با تهاجم خارجی، مقام‌های واشنگتن را برای عیب‌پوشی کردن از این بیانیه به دردسر انداخته بود.

وزارت خارجه چین نیز با بیان اینکه صحبت‌ها و فعالیت‌های آمریکا درمورد تایوان با هم در تناقض است، گفت واشنگتن جهان را به ورطه نابودی می‌کشد.

منبع: الف

کلیدواژه: آمریکا و تایوان طرح تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۸۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت دفاع تایوان مدعی شد که پس از خروج آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از چین و بازگشت به واشنگتن، پکن تحرکات نظامی خود را حوالی جزیره تایوان از سر گرفته است.

وزارت دفاع تایوان مدعی شد که چین امروز با ۲۲ هواپیمای نظامی از جمله جنگنده‌های سوخو-۳۰ حوالی تنگه تایوان تردد داشته و ۱۲ فروند از این جنگنده‌ها نیز از «خط میانه» عبور کرده‌اند.

این خط فرضی زمانی مرز غیررسمی بین چین و تایوان محسوب می‌شد که هیچکدام از طرفین حق عبور از آن را نداشتند اما نیروی هوایی چین با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز جدایی‌طلبان تایوان، تردد نظامی از این منطقه را تشدید کرده است. چین تاکید کرده است که این خط فرضی را به رسمیت نمی‌شناسد.

آمریکا به‌رغم اینکه با جزیره تایوان روابط دیپلماتیک رسمی ندارد اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامی بین‌المللی این جزیره محسوب می‌شود. بلینکن در سفر به چین بدون اشاره به تبادل تسلیحاتی بین واشنگتن و تایوان، مدعی شد که حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، «اهمیت حیاتی» دارد!

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و هرگونه روابط سیاسی سطح بالای سایر کشورها با این جزیره خودمختار به ویژه فروش سلاح از واشنگتن به آن را نقض اصل «چین واحد» تلقی می‌کند. «لای چینگ‌ته» رییس تازه‌منتخب جزیره تایوان، ۲۰ ماه مه در انتخابات پیروز شد. پکن این فرد را عنصری جدایی‌طلب و خطرناک توصیف کرده است.

کد خبر 6089788

دیگر خبرها

  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • همراهی پدر دانشجو با دخترش در تظاهرات حمایت از فلسطین
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • بارها گفته‌ام مخالف هرگونه رابطه ناسالم و پارتی‌بازی در همه ادارات هستیم