Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@10:54:17 GMT

سنگواره‌هایی که در پسماند گم می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۸۷۲۶

سنگواره‌هایی که در پسماند گم می‌شود

منطقه کوه چرخه و دارهند نطنز از کم نظیر‌ترین مناطق بکر زمین شناسی است؛ این کوه علاوه بر زیبایی خاص به دلیل نوع ترکیبات رسوبی و داشتن سنگواره‌ها همواره مورد توجه محققان، استادان و دانشجویان زمین شناسی و گردشگران قرار داشته، اما سال هاست که کوهستان دارهند، چلوک و چرخه در نزدیکی منطقه حفاظت شده کرکس و در شمال شرق شهر نطنز محلی برای تخلیه زباله و فاضلاب شهری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی زمین شناسان این منطقه را بهشت زمین شناسی کشور می‌دانند و معتقدند ادامه روند دفن پسماند، این ذخیره گاه ارزنده سنگواره‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

دارهند و چرخه کوه، منطقه‌ای بکر از نظر زمین شناسی

مهدی یزدی استاد گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: منطقه کوه دارهند و چرخه کوه از نظر زمین شناسی دارای ارزش زیادی است، این منطقه از نظر ساختاری و رسوب زمین شناسی دارای طیفی از رنگ است و آتشفشان‌های پایین چرخه کوه نیز ترکیب رنگی بسیار زیبایی ایجاد کرده که از نظر ژئوتوریسم نیز با ارزش است.

به گفته او از نظر ساختار زمین شناسی، چین خوردگی و رنگ شناسی این منطقه با اهمیت است و وجود یک سری فسیل مرجانی بر اهمیت زمین شناسی منطقه افزوده است.

ظاهر زیبای منطقه کوه چرخه با زباله‌ها خدشه دار شده

این استاد دانشگاه می‌گوید: دفن زباله در چنین منطقه‌ای، معضل زیست محیطی به شمار می‌آید، چون علاوه بر آسیب به ساختار زمین شناسی منطقه مشکلاتی را هم از لحاظ آلودگی ایجاد می‌کند، به عنوان مثال در این منطقه باد‌های موسمی از کویر به کوهستان و برعکس می‌وزد که به راحتی آلودگی را به شهر نطنز منتقل می‌کند.

یزدی معتقد است  مهمترین خطر دفن و رهاسازی پسماند در این منطقه، انتقال آلودگی و آسیب رسیدن به ساختار زمین شناسی آن است، بنابراین مسئولان باید هرچه سریعتر برای رفع این مشکل اقدام کنند، چون ما باید برای نسل بعد طبیعت را حفظ کنیم.

با رها سازی زباله در این منطقه، انبوه مگس‌ها جولان می‌دهند و هزاران کیسه پلاستیکی لای گون‌ها و پوشش گیاهی منطقه گیر افتاده‌اند.

او گفت: البته بررسی‌ها نشان داده از نظر نفوذ شیرابه به آب‌های زیرزمینی و ایجاد آلودگی آب آشامیدنی مشکل زیادی وجود ندارد، چون شیرابه‌ها از طریق آبراهه به سمت کارخانه فولاد منتقل می‌شوند.

به گفته این استاد دانشگاه اصفهان، در منطقه پشت چرخه کوه نیز تخریب‌هایی شده که هرچه زودتر باید جلوی آن‌ها گرفته شود.

داستان دنباله دار دفن پسماند شهری در دامنه دارهند

عبدالعظیم شکاری مسئول انجمن حافظان محیط زیست آخشیجان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: منطقه دارهند نطنز و کوه‌های چرخه از نظر زمین شناسی ارزشمند است و فسیل‌های جانوان دریایی در آن دیده می‌شود.

او می‌گوید: در سال‌های گذشته شهرداری نطنز، منطقه دارهند را به عنوان مکانی برای دفع پسماند‌های شهری و نخاله‌های ساختمانی درنظر گرفته و البته در این امر با یک پیمانکار قرارداد بسته که ظاهرا پیمانکار به وظیفه خود درست عمل نمی‌کند و پسماند‌ها را بجای دفن، در منطقه رها می‌کند.

به گفته مسئول انجمن حافظان محیط زیست آخشیجان، هرچند وقت یکبار بطور غیرقانونی زباله‌ها را آتش می‌زنند که این کار برای پوشش گیاهی و جانوری منطقه به شدت زیان بار است.


دارهند و چرخه کوه، پارک فسیل شناسی شود

شکاری می‌گوید: ما دونامه به فرمانداری و اداره حفاظت محیط زیست نطنز نوشتیم و با توجه به اینکه دارهند و چرخه کوه، میراث گران بهای رشته کوه کرکس است و فسیل‌های چند میلیون ساله دارد، درخواست کردیم این منطقه به عنوان پارک فسیل شناسی شناخته شود.

او این را هم گفت که موضوعی مبنی بر احداث معدن در این منطقه داشتیم که تجمعی با حضور دوستداران محیط زیست و مردم نطنز برگزار و از احداث معدن جلوگیری شد و باز هم پیگیر هستیم که درمنطقه دارهند و چرخه، معدن احداث نشود و این منطقه حالت طبیعی و بکر خود را حفظ کند.

مسئول انجمن حافظان محیط زیست آخشیجان، می‌گوید: بر اساس مکاتبه و جلساتی که با فرمانداری داشتیم، قرار است یک چال زباله خارج از منطقه دارهند احداث و پسماند همه شهر‌های نطنز به این محل منتقل شود.

مجوز محیط زیست و منابع طبیعی برای دفن زباله در دارهند

غلامرضا جنتی معاون خدمات شهری شهرداری نطنز گفت: شهرداری نطنز در سال ۱۳۷۲ با اخذ سه مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست و انعقاد قرارداد واگذاری با اداره منابع طبیعی، منطقه جنبه کوه دارهند را به عنوان محل دفن پسماند‌های خانگی و نخاله‌های شهری و ساختمانی در نظر گرفت.

به گفته او  با توجه به میزان کم پسماند تولیدی در شهرستان نطنز، امکان احداث کارخانه بازیافت و کمپوست در این شهرستان وجود ندارد.

احداث کارخانه بازیافت در منطقه‌ای میان نطنز و اردستان

معاون خدمات شهری شهرداری نطنز می‌گوید: در سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفته شد که در منطقه‌ای در فاصله ۱۳ کیلومتری نطنز و ۲۷ کیلومتری اردستان کارخانه بازیافت احداث شود که مطالعات زیست محیطی آن به پایان رسیده است.

به گفته جنتی تا زمانی که کارخانه مورد نظر احداث شود، طی هفت تا هشت ماه آینده، محل جدیدی به عنوان جایگاه دفن زباله‌های نطنز در نظر گرفته می‌شود.

حفاظت از میراث طبیعی کوه "دارهند چلوک" و "چرخه" به عنوان ذخیره گاه فسیلی ارزشمند در مرکز کشور و رشته کوه کرکس بسیار مهم است و بی توجهی به چنین مناطقی موجب از دست رفتن سرمایه‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.

گزارش از سولماز محمدی

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چرخه کوه فسیل شناسی دفن پسماند رهاسازی زباله شهرداری نطنز زمین شناسی محیط زیست منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۸۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فاطمه کریمی معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در مراسم پاکسازی رود دره درکه که با حضور مهدی اسفندیاری مشاور اجرایی این اداره کل و... به مناسبت هفته زمین پاک در منطقه یک برگزار شد گفت: کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تکلیف قانونی است و دستگاه‌های خصوصی و عمومی در کنار شهروندان باید ملزم به اجرای آن باشند.

او با اشاره به شعار هفته زمین پاک گفت: با توجه به شعار امسال که " سیاره زمین در مقابل پلاستیک" است باید حفظ محیط زیست از این ماده زیانبخش دغدغه ای عمومی در نظر گرفته شود و مردم بدانند که کیسه پلاستیکی تبدیل به میکروپلاستیک می‌شود و به سلامت شهروندان آسیب وارد می‌کند برای همین باید از رها سازی آن در محیط های طبیعی به خصوص بکر و طبیعت کوهستان خودداری کنند.

کریمی از همه شهروندان و مدیران و سازمان ها خواست با تدبیر و تلاش، مواد پلاستیکی را جایگزین مواد قابل بازیافت کنند و با فرهنگ سازی و ارتقای مشارکت شهروندان، زمین را حفظ نمایند.

نوید انصاری مدیر اداره محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری منطقه یک نیز گفت: برنامه های "هفته زمین پاک" از ۲ تا ۹ اردیبهشت ماه در منطقه یک برگزار شد و در این راستا پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه نیز با همکاری شهرداران ناحیه دو و کوهستان، مدیران و کارشناسان محیط زیست منطقه یک، اعضای خانه و کانون های محیط زیست، شورایاری محله درکه، کانون نوجوانان محله درکه و ... و با اجرای برنامه های نمایشی، میز خدمت از طرف مرکز بهداشت درکه همراه بود و در پایان به ۱۵ نفر به قید قرعه هدایایی اهدا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضعف شدید پیشاهنگی کرج در زیرساخت‌های شهری
  •  رشد ۴۶ درصدی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره در نطنز 
  • جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در لرستان برگزار می‌شود
  • کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • سالم غذا بخورید تا مدیون نباشید !/مسافرین «ماه» روی زمین کاشته می‌شوند
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست