حج از سال آینده ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان؟
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۴۹۱۳۹
به گزارش «تابناک»، روزنامه خراسان نوشت: «سفر حج با هیچیک از سفرها قابل مقایسه نیست چون حج عالمی ورای عالمهایی است که ما در آن زندگی میکنیم. شاید به همین دلیل است که از اوایل ماه ذیالقعده که ثبت نام زائران خانه خدا شروع میشود، آرزوی همیشگی زیارت بیتاللهالحرام دوباره تازه میشود؛ آرزویی که برای بسیاری تنها در قاب تلویزیون و دیدن صحنههای حج ابراهیمی محقق میشود و زیارت مجازی به جا میآورند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از ثبت نام تا اعزام
۱۸ اردیبهشت ثبت نام حجاج به مدت شش روز انجام شد. البته امسال بر خلاف همیشه عربستان برای زوار شرط سنی قرار داد و افراد بالای ۶۵ سال اجازه حضور در حج را نخواهند داشت. به هر حال اعزام حجاج طبق برنامه قبلی از ۲۳ خرداد شروع میشود و آخرین کاروان ۲۹ ذیالحجه برابر با هفت مرداد از حج برمیگردد. طبق گفته مسئولان حج و زیارت، امسال حجاج در ۲۸۰ کاروان با ظرفیت ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۰ نفر به مدت ۲۵ تا ۳۰ روز به سرزمین وحی مشرف میشوند و روند انتقال زائران بیتالله الحرام از ۱۹ ایستگاه پروازی انجام میشود.
سهمیه ایران از حج امسال
دولت سعودی دو سال به دلیل کرونا زائر خارجی نپذیرفت و برای امسال هم گفته شده قرار است یک میلیون نفر به حج مشرف شوند که ۸۵ درصد آن، زائران خارجی خواهند بود یعنی ۸۵۰ هزار نفر زائر خارجی در حج امسال حضور دارند. به گفته اکبر رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت، تعداد زائران ایرانی حاضر در حج امسال بر اساس تازهترین اعلام رسمی وزارت حج و عمره عربستان، ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر خواهد بود؛ البته مسئولان حج و زیارت ایران خواستار افزایش سهمیه پنجهزار نفری شدهاند تا به این ترتیب سهمیه ایران در حج امسال ۴۴ هزار و ۶۳۵ نفر شود اما با توجه به گزارشها به نظر میرسد با آن موافقت نشده است.
زائران برای اعزام امسال چقدر پرداخت میکنند؟
پس از اینکه عربستان امسال از پذیرش یک میلیون زائر خبر داد و سهمیه ایران بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت، سازمان حج و زیارت سعی کرد بر اساس وعده سال ۹۹، هزینه اضافه بر زائران تحمیل نشود و افراد فقط مابهالتفاوت هزینههای ریالی حج تمتع را بپردازند. بر همین اساس، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت از پرداخت بخشی از هزینههای حج از سوی افرادی که در حج سال ۹۹ هزینهها را واریز کرده بودند، خبر داد و به این ترتیب زائران بسته به استان اعزامی و نوع کاروان از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تا حدود چهار میلیون تومان غیر از هزینه واریزشده در سال ۹۹ پرداخت کردند. با این اقدام، هزینه حج تمتع از سوی سازمان حج و زیارت به طور میانگین ۳۷ میلیون تومان اعلام شد و روند اجرایی حج تمتع سرعت گرفت. اما اواخر هفته گذشته عربستان بهیکباره هزینه حج تمتع و همچنین مالیات بر ارزش افزوده برای سفر حج را ۱۵ درصد افزایش داد که باعث گرانترشدن حج شد. با این حساب بر اساس گزارش فارس زائران حج تمتع امسال باید علاوه بر مبالغ قبلی که واریز کرده بودند، از حدود شش میلیون و ۸۰۰ تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیگر پرداخت کنند که گفته میشود این تفاوت قیمتها بسته به نوع کاروان است. به این ترتیب اگر متوسط هزینه اضافه شده حج امسال را هشت میلیون تومان در نظر بگیریم، هزینه حج تمتع امسال از ۳۷ میلیون به ۴۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.
دلیل گرانی حج از سال آینده چیست؟
مهمترین دلیل گرانی حج برای سالهای بعد تاثیر دلار بر قیمت تمامشده حج است. رئیس سازمان حج و زیارت چند روز پیش در یک نشست خبری گفت: «زائرانی که امسال در اولویت اعزام هستند، سال ۹۹ مبلغ کامل را که حدود ۳۵ میلیون تومان بود واریز و عدهای دیگر ۲۵ میلیون تومان را واریز کردهاند. سازمان حج آن سال خرید ارز را انجام داد. دولت وقت ارز ۹ هزار تومانی تخصیص داده بود. ارز به صورت سپرده نزد بانک مرکزی قرار گرفت که با برداشتن محدودیت سفر حج درخواست کردیم آن را به بانک مربوطه در عربستان واریز کنند تا عملیات حج انجام شود.»
او در ادامه گفت: «شاید آخرین حج ارزان همین امسال باشد که با دلار ۹ هزار تومانی انجام میشود. قطعا قیمت حج با توجه به نوسان ارز در سالهای آینده بالاتر خواهد رفت.»
علاوه بر این، هزینه خدمات در عربستان هم نسبت به سالهای قبل بسیار افزایش پیدا کرده؛ به نوعی که به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت با افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه خدمات و همچنین افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی اقلام تدارکاتی مواجهایم.
حج از سال آینده ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان؟
هرچند هنوز نمیتوان درباره قیمت حج سال آینده با قطعیت نظر داد اما با توجه به قیمت اسکان در عربستان که بین ۱۰ تا ۱۶ هزار ریال سعودی است، قیمت تمامشده چیزی بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان میشود. قیمت ریال سعودی هماکنون حدود ۹ هزار تومان است که با این قیمت هزینه اسکان بین ۹۰ تا ۱۴۵ میلیون تومان خواهد بود. به این مبلغ باید هزینه بلیت پرواز را هم اضافه کرد که در حال حاضر بین هشت تا ۱۶ میلیون تومان متغیر است البته به شیوه دیگری هم میشود هزینه سفر سال آینده را محاسبه کرد. امسال زائران با دلار ۹ هزار تومانی به حج رفتهاند و احتمالا سال آینده زائران با دلار نیمایی که اکنون حدود ۲۵ هزار تومان است، به حج خواهند رفت که این یعنی حدودا دلار ۲.۷۷ برابر شده است. اگر قیمت متوسط امسال را که ۴۵ میلیون بوده ضرب در ۲.۷۷ بکنیم، میشود حدود ۱۲۵ میلیون تومان.»
منبع: تابناک
کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان عنکبوت مقدس پارچین سامانه یکپارچه فروش خودرو سفر حج حج تمتع هزینه سفر حجاج ایرانی آبله میمونی متروپل آبادان عنکبوت مقدس پارچین سامانه یکپارچه فروش خودرو سازمان حج و زیارت ۹ هزار تومان سال آینده هزینه حج حج امسال حج تمتع سال ۹۹
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۹۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
شاید بسیاری از زائران آستان حضرت عبدالعظیم (ع) ندانند که در روایات از ائمه(ع) آمده که ثواب زیارت آن حضرت برابر با زیارت امام حسین(ع) است اما چرا حضرت عبدالعظیم (ع) راهی شهر ری شدند و چه نقشی در ترویج معارف دین در این منطقه داشته و چگونه به جایگاهی رسیدند که چنین مورد عنایت و لطف ائمه(ع) قرار گرفتند؟
حجتالاسلام ابوالفضل حافظیان، نویسنده «مأخذشناسی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری» که فهرستنویسی نسخههای خطی کتابخانه حضرت عبدالعظیم را برعهده داشته است به معرفی تعدادی از کتابهایی پرداخت که در خصوص حضرت عبدالعظیم (ع) نوشته شده است و گفت: شیخ عزیزالله عطاردی کتابی با عنوان «عبدالعظیم حسنی حیاته و مسنده» (زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و روایات او) نوشته است که کتاب ارزشمندی است. همچنین کتاب احوال حضرت عبدالعظیم حسنی نوشته شده توسط علی قلیمیرزا اعتماد السلطنه قاجار که اخیراً به چاپ رسیده و کتاب «جنات النعیم فی احوال سیدالشریف عبدالعظیم»، نوشته مولامحمد اسماعیل کزازی اراکی نیز از دیگر کتابهای خوب در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) است. این کتاب قبلاً به صورت چاپ سنگی چاپ شده بود اما بعدها در کنگره حضرت عبدالعظیم حسنی با تصحیح و شکل جدید به چاپ رسید که در این کتاب به صورت مفصل به شخصیت آن حضرت پرداخته شده است.
پیدا شدن نسخه کهن روایات حضرت عبدالعظیم
وی با اشاره به اینکه در خصوص حدیث عرض دین نیز مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی در کتابی به شرح این حدیث پرداخته گفت: اخیراً در کتابخانهای در خارج از ایران نسخه خطی کهنی پیدا شده که روایاتی که حضرت عبدالعظیم(ع) روایت کردهاند در آن آمده بود. این جزوه نیز تصحیح و به چاپ رسیده است.
این متخصص کتابشناسی و نسخهشناسی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد منابع کهنی در خصوص حضرت عبدالعظیم(ع) وجود داشته باشد که هنوز شناسایی نشده است؟ گفت: بله؛ حتماً منابعی در تاریخ اهل بیت(ع) وجود دارد که هنوز شناسایی نشدهاند یا نسخهای از آن به دست نیامده است. کتابهایی وجود دارد که به صورت مستقل به شخصیت ایشان پرداخته و کتابهایی نیز داریم که در خصوص اصحاب و روایات ائمه(ع) نوشته شده است که در این کتابها نیز از حضرت عبدالعظیم(ع) یاد شده و روایاتی که ایشان نقل کردهاند را بیان کردهاند. در کتابهایی که برای شرح حال رُوات نوشته شده است نیز نام عبدالعظیم(ع) آمده و از مراتب علمی و معنوی ایشان نیز سخن گفته شده است.
حجتالاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت عبدالعظیم(ع) ری را به عنوان مقصد هجرت خود انتخاب کرده بود؟ گفت: آن حضرت از سوی ائمه(ع) به شهرها و سرزمینهای مختلف رفته و به تبلیغ دین میپرداخت. به همین جهت خلیفه عباسی قصد کشتن ایشان را داشت و حضرت عبدالعظیم در حال خوف و ترس از سامرا خارج شدند و تصمیم گرفت به سمت ایران بیاید.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که بزرگانی از اهل بیت(ع) و اصحاب ائمه(ع) ایران را برای هجرت انتخاب میکردند این بود که دوست داشتند به دیدار و زیارت امام رضا(ع) بروند و لذا امامزادگان فراوانی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که به قصد زیارت امام رضا(ع) وارد ایران شدند اما در بین راه در اثر بیماری وفات یافتهاند و یا به شهادت رسیدند.
چرا حضرت عبدالعظیم به ری مهاجرت کرد
این پژوهشگر و مؤلف یکی از دلایل انتخاب ری توسط حضرت عبدالعظیم(ع) را ارتباطات خوب مردم ری با ائمه(ع) عنوان کرد و گفت: مردم ری با امام جواد(ع) در ارتباط بودند و سؤالات خود را برای ائمه اطهار(ع) ارسال میکردند. رسول جعفریان کتابی به نام مکتب و میراث شیعیان ری نوشته است که در این کتاب به علت مهاجرت حضرت عبدالعظیم(ع) به ری و ارتباط اهالی آن با ائمه اطهار اشاره کرده است. بنابراین شهر ری میتوانست محل مناسبی برای ورود حضرت عبدالعظیم(ع) باشد و ایشان از دست حکومت عباسی در امنیت باشد.
وی ادامه داد: طبق روایاتی نیز امام رضا(ع) دستور دادند که حضرت عبدالعظیم(ع) به ری بروند و معارف دینی را در آنجا تبلیغ کنند. البته ممکن است این دستور از سوی امام هادی(ع) صادر شده باشد. شهر ری بعد از این تاریخ نیز مرکز شیعه بوده و مدارس شیعی در آنجا وجود داشته و بزرگان زیادی از آنج برخاستهاند مثل مرحوم کلینی و شیخ صدوق که این نشان میدهد شهر ری مرکزی برای تشیع در جهان اسلام بوده است.
حجتالاسلام حافظیان در پاسخ به این سؤال که چند سال حضرت عبدالعظیم در ری حضور داشتند؟ گفت: بر اساس آنچه در کتابهای تاریخی آمده حدس زده میشود که ایشان در حدود سال 250 قمری به ایران آمده است. وفات ایشان را برخی از بزرگان در سال 252 قمری ذکر کردهاند. بنابراین حدود یک سال یا کمی بیشتر در ری بودند؛ البته مدتی نیز به صورت مخفیانه در منزل یکی از شیعیان زندگی میکردند و گاهی به صورت پنهانی از منزل خارج میشدند و به زیارت حضرت حمزه میرفتند و میفرمودند ایشان از اولاد امام کاظم(ع) است.
وی افزود: یکی از دلایلی که ایشان به ری آمد این است که مرقد امامزادگان در آنجا بوده و این مسئله نشاندهنده ارادت مردم ری به اهل بیت(ع) است. بعد از مدتی زندگی مخفیانه، مردم با حضرت عبدالعظیم(ع) آشنا میشوند و برای دریافت معارف دینی نزد ایشان میروند.
نویسنده کتاب «رسائل فی درایة الحدیث» ادامه داد: روایاتی که ایشان از اهل بیت(ع) نقل کردهاند به خصوص حدیث عرض دین که در آن معارف اسلامی درج شده است جنبه آموزشی مهمی برای شیعیان در طول تاریخ و به خصوص برای شیعیان آن عصر داشته است.
نسبی که به امام حسن مجتبی میرسد
وی به نسب حضرت عبدالعظیم (ع) نیز اشاره کرد و گفت: نسب ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) میرسد و ایشان ارتباط بسیار زیادی با امام جواد(ع) و امام هادی(ع) داشتند و بیشتر وقتشان را در همراهی با ائمه اطهار(ع) میگذرانده و معارف دینی را از حضرات کسب و به مردم منتقل میکرده است؛ بنابراین وقتی چنین شخصیتی وارد شهری شود که مردم آن شهر نیز علاقهمند به معارف شیعه هستند، خیلی میتواند مؤثر واقع شوند.
این مؤلف و پژوهشگر دینی عنوان کرد: شخصی نزد امام هادی(ع) رفت و سؤالاتی در خصوص معارف دینی پرسید؛ امام هادی(ع) وی را به حضرت عبدالعظیم(ع) ارجاع داد و فرمود شما که در شهر ری شخصیتی مثل عبدالعظیم دارید، سؤالاتتان را میتوانید از وی بپرسید. این مسئله نشان میدهد که حضرت عبدالعظیم(ع) این موقعیت را داشته که به ترویج احکام دینی بپردازد.
حجتالاسلام حافظیان خاطرنشان کرد: اطلاعات تاریخی گستردهای در خصوص فعالیتهای آن حضرت در آن دوران در شهر ری نداریم اما وجود چنین شخصیتی در شهر ری میتواند واسطه مستقیمی با اهل بیت(ع) برای مردم باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا ائمه(ع) بعد از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) تلاش میکردند که ایشان را به مردم بشناسانند؟ گفت: در روایات است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب با زیارت امام حسین(ع) برابری میکند. همچنین نقل شده است که کسی که به زیارت ایشان برود بهشت بر او واجب میشود؛ این روایات نشان میدهد حتی پس از وفات حضرت عبدالعظیم(ع) ائمه(ع) تلاش میکردند ایشان را به مردم بشناسانند.
حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا
این پژوهشگر ادامه داد: بیشتر علمای شیعه و رجالیون در کتابهایشان به مقامات حضرت عبدالعظیم(ع) اشاره کردهاند و بزرگانی مثل مرحوم میرداماد فرمودهاند که حرم حضرت عبدالعظیم (ع) محل استجابت دعا است. اینکه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را توصیه میکردند نشاندهنده عظمت شخصیت ایشان است و این ظرفیت وجود داشت که مرقد ایشان محوریتی برای اجتماعات شیعیان پیدا کند.
وی در خصوص اینکه چرا در حدیث آمده است که زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) در ثواب، شباهت به زیارت امام حسین(ع) دارد، گفت: علمای بزرگ در این خصوص دلایل مختلفی را بیان کردهاند. جناب شیخ صدوق این روایت را در ثوابالاعمال آورده است. در کاملالزیارات نیز این حدیث آمده است. در لئالی الاخبار از امام رضا(ع) نقل شده است که «هر کسی بعد از وفاتم مرا زیارت کند من برای او بهشت را ضمانت میکنم و کسی که قادر بر زیارت من نیست پس به زیارت برادرم عبدالعظیم حسنی در ری برود» که نشاندهنده عظمت شأن و مقام ایشان است. همچنین در همین کتاب آمده است که امام رضا(ع) فرموده است اگر عاجز شدید از زیارت جدم حسین(ع) سید زاهد عابد جناب عبدالعظیم را در ری زیارت کنید که این کفایت میکند تو را از زیارت سیدالهشداء (ع).
حجتالاسلام حافظیان ادامه داد: یکی از ادلهای که برای مشابهت زیارت حضرت عبدالعظیم با زیارت سیدالشهداء(ع) نقل شده این است که در زمان امام هادی(ع) حکومت عباسی برای زیارت امام حسین(ع) شرایط بسیار سختی در نظر گرفته بودند و چه بسا شیعیانی که در راه زیارت سیدالشهداء به شهادت میرسیدند. به دلیل اینکه زیارت حضرت سیدالشهداء از بلاد مختلف بسیار سخت و تهدید آمیز و برای شیعیان خطرناک بود، ائمه(ع) شیعیان علاقهمند به زیارت سیدالشهداء را ترغیب میکردند که به زیارت حضرت عبدالعظیم بروند که وی هم از بزرگان منسوب به اهل بیت(ع) است.
وی افزود: البته احادیث مشابه این حدیث نیز در منابع شیعی آمده است. مثلاً از امام رضا(ع) نقل شده است که هر کس خواهرم حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند مانند این است که مرا زیارت کرده است. پس زیارت منسوبان به اهل بیت(ع) همانند زیارت خود اهل بیت(ع) ثواب دارد و چون به خاطر محبت به اهل بیت(ع) به زیارت بستگان اهل بیت(ع) میروند این ثواب زیارت اهل بیت(ع) را درک میکنند.
حجتالاسلام حافظیان تصریح کرد: البته این حدیث دلالت بر این نمیکند که شأن حضرت عبدالعظیم دقیقا برابر با امام حسین(ع) باشد. بلکه این معنا را میرساند که چون زیارت امام حسین(ع) در آن زمان مشکل بوده به جهت اینکه شیعیان علاقهمند به اهل بیت(ع) محل اجتماعی با هم داشته و به یاد اهل بیت(ع) باشند به آنها توصیه میشد که به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) بروند.
وی در پایان تصریح کرد: در هر محلی وقتی امامزادهای به خاک سپرده شده در طی قرون آنجا محل اجتماع شیعیان بوده و تأثیر ژرفی بر بقای شیعه داشته است.