Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در رونمایی از تجهیزات الکترونیک و هوشمند ایران ساخت تولید شده توسط یک شرکت دانش بنیان متعلق به یک خودروساز ایرانی از بایدها برای توسعه و تحول صنعت خودرو گفت و عنوان کرد: زحمات بسیاری انجام گرفته و مدیران شایسته ای برای تحقق صنعت خودرو تلاش کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برای تحول جدی در این حوزه می‌باید زمینه برای پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به بخش های مختلف این صنعت فراهم شود و این موضوع با عزم و اراده مدیران صنعت خودرو ممکن خواهد بود.

ستاری، با تاکید بر این که تولید رقابتی، درآمدزا و اشتغال آفرین با گذار از کارخانه‌داری، به صنعت محقق می‌شود، ادامه داد: گذار از کارخانه‌داری و مونتاژ به صاحب صنعت بودن، هنگامی محقق می‌شود که بتوانیم طراحی‌ها، توسعه‌ها و تولید را به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران، در داخل کشور انجام دهیم. تمام صنایع موفق و پیشرفته، از چنین الگو و راهبردی پیروی می کنند. بنابراین با اشراف و احاطه به دانش و توانمندی طراحی، از ساختار کارخانه وارد یک ساختار صنعتی خواهیم شد.

وی ادامه داد: برای سال های گذشته شاید رویه مونتاژ و کارخانه داری پاسخ گو بود چراکه کل کشور صد هزار دانشجو داشت و دغدغه اصلی اشتغال کارگری بود اما در دوران کنونی کشورمان بیش از ۴ و نیم میلیون دانشجو دارد و دغدغه اصلی کشور، اشتغال فارغ التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاهی است. برای این که حرکت به سمت صنعتی شدن، شتاب و سرعت بیش تری بگیرد، تنها راه استفاده از شرکت های دانش بنیان و خلاق است، باید از این ظرفیت علمی و دانشگاهی بهره برد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مهم ترین لازمه توسعه، را ترویج فرهنگ آن دانست و گفت: اگر فرهنگ تحول به سوی صنعت در مجموعه های خودروساز نهادینه شود، قطعا شاهد تحول و تحقق صنعتی شدن حوزه خودرو خواهیم بود.

ستاری، با تاکید بر پیوند مراکز نوآوری با صنایع بزرگ برای رسوخ فناوری و رقابت پذیری بیش‌تر گفت: از ساختار فکری اداری، نوآوری حاصل نمی شود و برای رسوخ نوآوری به حوزه خودرو، باید تعامل با شرکت های دانش بنیان و فناور خارج از مجموعه های دولتی و شرکت‌های بزرگ، از طریق شتابدهنده ها بیشتر شود.

ستاری با اشاره به این‌که برای توسعه محصول، این شرکت‌های دانش بنیان هستند که می توانند نوآوری را به خطوط تولید وارد کنند، ادامه داد: حوزه پژوهش‌های پایه و توسعه دانش، دانشگاه ها می توانند نقش آفرینی خوبی داشته باشند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای سرمایه انسانی موجود در کشور، ایران و زیرساخت های موجود در صنعت خودروسازی کشور، پیوند شرکت های دانش‌بنیان با این حوزه، می تواند نوآوری را در چرخه تولید قرار دهد و هوشمندی را به ارمغان بیاورد. در حال حاضر شرکت های دانش بنیان خوبی داریم که در حوزه های مرتبط با خودرو از مواد، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، الکترونیک و راهبری فعالیت می کنند که بهره مندی صنعت خودرو از توانمندی آن‌ها، می تواند تحولی جدی را در این حوزه رقم بزند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، با تاکید بر این که پژوهش محصول‌محور و کارآمد ماحصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است ادامه داد: تولید محصولی نوآور، رقابتی و کارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش امکان پذیر می شود و دولت و صنایع دولتی‌، مجری پژوهش‌های محصول محور نیستند بلکه این کار می‌باید با استفاده از پلی ارتباطی تحت عنوان مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های فناوری که ایده‌های نوآورانه را به صنعت پیوند می زنند، تحقق بیابد.

بومی سازی قطعات الکترونیک خودرو

یکی از بردهای برق شبکه الکترونیک خودرو تحت عنوان BCM با طراحی و دانش بومی در داخل کشور تولید و به مرحله توسعه نهایی رسیده است و تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به تولید قطعی خواهد رسید که کاهش هزینه ۱۰۰ دلاری برای هر قطعه را به دنبال خواهد داشت.

با تولید این قطعات، تمامی مجموعه قطعات الکترونیکی خودرو یکپارچه خواهد شد و از تولیدات ایران ساخت خواهد بود. به طوری که توانمندی در ارتقا و طراحی را به ارمغان خواهد آورد.

این شرکت دانش بنیان، در مسیر کسب توسعه دانش فنی صنعت خودرو حرکت خود را آغاز کرد و اکنون در مسیر توسعه دانش فنی خودرو و مهندسی و داخلی تجهیزات در صنعت خودرو فعالیت دارد.

برای توسعه صنعت تولید و داخلی سازی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده شده است و به عنوان محل اتصال محل تولید دانش و مصرف دانش شده است.

در حوزه سیستم برق الکترونیک، توسعه فناوری و تولید سامانه های هوشمند ناوبری، سیستم های کمک راننده و اتصال پذیری در دستور کار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته است.

این شرکت دانش‌بنیان در قسمت BCM و ACM و ICN و اتصال پذیری و هوشمندسازی گام برداشته است و فناوری هایی چون سیستم نقطه کور، ترمز اضطراری را با شرکت های دانش بنیان خارج از شرکت توسعه می دهد.

کد خبر 5505877 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صنعت خودروسازی عیسی زارع پور نوآوری تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی اتحادیه جهانی مخابرات حاکمیت سایبری اینترنت سورنا ستاری ژاپن حکم انتصاب اکتشافات فضایی قانون دولت الکترونیک شرکت های دانش بنیان صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۹۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT

وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، به‌ویژه در حوزه فناوری ارتباطات، که زیرساخت دولت الکترونیک ایران را با اتکا به توان داخلی راه‌اندازی کرده‌اند، علاقه‌مند به حضور در اوگاندا و کمک به این کشور در زمینه‌های مختلف هستند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با لوکیا ایسانگا ناکاداما معاون نخست وزیر اوگاندا دیدار و درباره توسعه روابط در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت وگو کرد.

وزیر ارتباطات در این دیدار با اشاره به روابط دو کشور و سفر ریاست جمهوری به اوگاندا، بر لزوم توسعه همکاری‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بین دو کشور تاکید کرد. ایشان در ابتدا با معرفی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، زمینه‌های کاری مختلف این وزارتخانه از پست، فضایی و زیرساخت تا دولت الکترونیک و ... را معرفی کرد.

زارع‌پور با اشاره به اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری دیپلماسی اقتصادی در قاره آفریقا و تلاش برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی در این دولت، تاکید کرد: شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در کشورهای مختلف آفریقایی و غیرآفریقایی پروژه‌های مهم زیرساختی را به انجام رسانده اند و این آمادگی وجود دارد تا پروژه‌های مشابه در حوزه‌های ارتباطات و اطلاعات نیز در این کشور ( اوگاندا) اجرایی شود.

وزیر ارتباطات به سفر هفته آینده معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه به اوگاندا اشاره کرد و گفت: این سفر با همراهی شرکت‌ها، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران حوزه فناوری اطلاعات انجام می‌شود و امیدوارم که این رفت و آمدها باعث گسترش روابط در این حوزه شود.

زارع‌پور با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله شرکتهای فناوری ارتباطات که زیرساخت دولت الکترونیک در ایران را با توانمندی‌های داخلی راه اندازی کرده اند، تصریح کرد: این شرکت‌ها علاقه مند و آماده حضور جدی در اوگاندا و کمک به رفع نیازهای این کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین آماده انتقال دانش و تجربه به همتایان اوگاندایی خود هستند.

وزیر ارتباطات در این دیدار برای میزبانی وزیر تکنولوژی و فناوری اوگاندا  اعلام آمادگی کرد و گفت: هیاتی ایرانی در آینده نزدیک با هدف مذاکرات تخصصی برای توسعه همکاری‌‌های فیمابین به اوگاندا سفرخواهد کرد.

معاون نخست وزیر اوگاندا نیز با اعلام خرسندی از حضور در ایران و بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این کشور در حوزه‌های مختلف، برای استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه ارتباطات اعلام آمادگی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که هیئت ایرانی را به وزیر مربوطه در دولت اوگاندا  مرتبط سازد. ایشان لزوم آموزش نیروی انسانی اوگاندایی را یادآور شدند و از دوستان ایرانی درخواست کمک در زمینه کارورزی دانش آموختگان در حوزه ای سی تی و تربیت عملی و مهارتی نیروهای اوگاندایی را داشتند.

پیگیری تفاهمات انجام شده در سفر ریاست جمهوری به اوگاندا، از جمله ارئه خدمات مشاوره فنی و مهندسی در خصوص گسترش نسل چهارم و پنجم تلفن همراه و نیز معرفی شرکت‌های توانمند ایرانی برای پیاده سازی این فناوری، مساعدت در تامین و تولید تجهیزات اصلی حوزه ارتباطات و مخابرات؛ کمک به ارتقای تکنولوژی‌های مخابراتی و ارتباطاتی و انجام بررسی‌های لازم بمنظور ایجاد بسترهای تحقق اقتصاد دیجیتال، برخی از محورهای دیدار وزیر ارتباطات با معاون نخست وزیر اوگاندا بود.

دو طرف ابراز امیدواری کردند با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امکان تبادل هیئت‌های سطح بالا فراهم شود.تفاهم سیاسی و زمینه‌های همکاری بین طرفین در همه حوزه‌‌های مورد اشاره می‌تواند منجر به قرارداد یا تفاهمنامه همکاری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • تحقق سند تحول قضایی در اردبیل با جدیت پیگیری می شود
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • بومی‌سازی دوربین های ضد انفجار برای صنعت دریایی در شرکت دانش‌ بنیان
  • انقلاب تولیدات دانش بنیانی صنعت پتروشیمی در راه است
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو در واحد صنعتی دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری