برگزیدگان دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران/ مرکز گسترش جوایز را درو کرد
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۰۳۳۹
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، برترینهای دوازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از سوی داوران این رویداد هنری معرفی شدند. این آیین با حضور مدیران سینمایی، بزرگان و فعالان عرصه انیمیشن و داوران ایرانی و خارجی جشنواره شامگاه پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جوایز اهدا شده در دوازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران بدین شرح است:
تندیس طلایی به فیلم اول/ کلاغ/ اهورا شهبازی/ بخش کوتاه/ به دلیل اقتباسی خلاق و کمالگرا در قصهگویی روان و خلق فضایی حماسی
تندیس نقرهای به فیلم دوم/ خرچنگ/ شیوا صادقاسدی/ بخش کوتاه/ به دلیل تکامل و پختگی در به تصویرکشیدن ظریف رنج و گسست روانی
تندیس برنزی به فیلم سوم/ آتش سرخ/ مونا عبداللهشاهی/ بخش کوتاه/ به دلیل خلق حماسهای شاعرانه و پرتمثیل با مفهوم امید
تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ قدم یازدهم/ مریم کشکولینیا/ بخش کودک و نوجوان/ به دلیل خلق دنیایی دوست داشتنی و کودکانه از جنس کاغذ، هنر و قصه
تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی/ چیا شیر نمیخوره! / امیر سحرخیز، هاجر مهرانی، مرتضی ناییجی/ بخش تلویزیونی
به دلیل ایجاد دنیایی جذاب، دلپذیر و آموزنده برای کودکان
تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغی/ واویلا ویلی/ عقیل حسینیاننسب/ بخش تبلیغی/ به دلیل اثربخشی و ارتقای کیفیت استاپ موشن در تبلیغات ایرانی
تندیس نقرهای به بهترین فیلم تجربی/ تاریکی/ حسین مرادیزاده/ بخش تجربی/ به دلیل خلق تصاویر بکر (ارژینال)، بدیل و ژرف از زندگی
تندیس نقرهای به بهترین دستآورد فنی و هنری/ گذشته/ حمید محمدی حجةآبادی/ بخش کوتاه/ به دلیل استفاده ماهرانه از تکنیک استاپ موشن در قصهگویی
تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه/ جسم خاکستری/ امین کفاشزاده/ بخش کوتاه/ به دلیل داستانگویی جذاب و هنرمندانه
تندیس طلایی به بهترین پویانما (انیماتور) / کلاغ/ اهورا شهبازی/ بخش کوتاه/ به دلیل تسلط و تبحر در متحرکسازی دوبعدی برای انتقال احساس و بازیسازی تاثیرگذار
تندیس طلایی به بهترین فضاسازی/ بزرگترین ماجراجویی گُلی/ الیکا مهرانپور/ بخش کوتاه/ به دلیل خلق فضایی لطیف و نوستالژیک در بیان خیالبافی کودکانه
تندیس طلایی به بهترین موسیقی/ آتش سرخ/ یوسف قربانی/ بخش کوتاه/ به دلیل همراهی ماهرانه و تاثیرگذار برای تکمیل حماسهای شاعرانه
تندیس طلایی به بهترین صداگذاری/ نهنگ سفید/ آرش قاسمی، محمد قاسمی/ بخش کوتاه/ به دلیل دقت و ظرافت استادانه در خلق صدا و ارتباط تنگاتنگ آن با تصاویر و کامل کردن دنیای فیلم با خلق صدا و افکتهای صوتی
تندیس طلایی بهترین اثر بلند به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.
جایزه ویژه هیئت داوران/ دیوار چهارم/ محبوبه کلایی/ بخش کوتاه/ به دلیل خلق دنیایی شگفت انگیز از واقعیت و خیال برای بیان داستانی تاثیرگذار
جایزه ویژه دبیر جشنواره/ فرشید مثقالی/ به خاطر آغازگری در هنر صنعت پویانمایی در بیش از نیم قرن گذشته
دیپلم افتخار/ دست و تخممرغ/ فاطمه غرویمنجیلی/ بخش کودک و نوجوان/ به دلیل روایتی خیالانگیز و کودکانه
دیپلم افتخار/ ...رفت/ سمانه فضلالهاسدی/ بخش کوتاه/ به دلیل ملاحت، ایجاز و ظرافت در بیان موضوع
دیپلم افتخار/ شمارههای افسانهای/ مهدی علیبیگی/ به دلیل استفاده ماهرانه از کمترین عناصر بصری در بازآفرینی حرکات شخصیتهای ورزشی
دیپلم افتخار/ پدر/ محمد کیوانمرز/ به دلیل استفاده ماهرانه از قابلیتهای تکنیک سه بعدی در خلق فضای جذاب و دیدنی
بخش پایاننامههای برتر
تندیس طلایی بهترین پایاننامه نظری هزینههای چاپ و انتشار پایان نامه به صورت کتاب/ محبوبه کلایی/ دانشگاه هنر/ موضوع: تدوین ساختار فضا در انیمیشن به مثابه فضای ریزوماتیک
لوح تقدیر و جایزه نقدی/ مهدی جلاییفر/ دانشگاه صدا و سیما تهران دانشکده رادیو و تلویزیون/ مطالعه کارکرد نظریه گشتالت در سادهسازی طراحی بصری شخصیت برای مجموعه های انیمیشن تلویزیونی
لوح تقدیر و جایزه نقدی/ مهسا کبیریزمانی/ دانشکده تربیت مدرس/ متحرکسازی چهره شخصیت در انتقال هیجان و احساسات به تماشاگر در نمونه های منتخب مطالعاتی
پس از بررسی و مطالعه پایان نامههای ارسال شده بر اساس ملاک های داوری به شرح زیر، پایان نامههای رسیده ارزیابی شدند:
۱. کاربردی بودن پایاننامه و تأثیر گذار بودن آن در افزایش بنیه علمی جامعه انیمیشن
۲. رعایت اصول علمی و قوائد نگارش صحیح پایان نامه به عنوان یک اثر علمی–پژوهشی
۳. قابلیت تبدیل پایان نامه به یک کتاب با مخاطب حداکثر
بخش مسابقه دانشجویی ایران
تندیس طلایی به بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی/ ۰۱۶/ فائزه دادگرآزاد/ تندیس طلایی بهترین کارگردانی به اثر ۰۱۶ به دلیل دکوپاژ جسورانه و متنوع، بهرهگیری از نماها و میزانسن خلاقانه همراستا با مفهوم بدیع مورد نظر فیلمنامه و توانایی حفظ فضای مورد نظر داستان توسط امکانات کارگردانی.
تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی/ بهشت/ مجیدرضا عیوضی/ تندیس طلایی بهترین فیلمنامه به اثر بهشت به دلیل بهرهگیری درست در انتخاب داستان و روایت متناسب با مدیوم دنیای ویژه خیالانگیز مختص آثار انیمیشن.
تندیس طلایی به بهترین انیماتور در بخش دانشجویی/ مالایز/ لیلا آهنگ، مریم علوی، سارا حنیف، مرضیه کردلو/ تندیس طلایی بهترین انیمیت به اثر مالایز به دلیل رعایت درست اصول بنیادین انیمیت و تنوع و گستردگی حرکات شخصیتهای حاضر در اثر و توانایی حفظ رویکرد متحرکسازی در طول روایت داستان.
دیپلم افتخار/ دماغ / حمیده تیموری/ دیپلم افتخار به پاسداشت همه آثار حاضر در باکس آثار دانشجویی که هر یک کیفیتی ویژه در اثر خود دارا بودند به نمایندگی اهدا شد به اثر دماغ برای تکنیک بدیع و دیزاین خلاقانه در روایت داستان.
بخش مسابقه دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی
تندیس طلایی بهترین فیلم در بخش دینی به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.
تندیس طلایی بهترین کارگردان در بخش دینی به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.
تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش ارزشهای انقلاب اسلامی/ این واقعیته/ کارگردان: سیداحسان حیدری، تهیهکننده: سیداحسان حیدری و محمدجواد جعفری/ به خاطر فیلمنامه سیال و مناسب بصری، هویت بصری و گرافیک قابل قبول، استفاده مناسب از رنگ، صداگذاری و موسیقی مناسب، حرکت های مناسب دوربین و هماهنگی قابل قبول در طراحی فضا، کاراکترها و آبجکت های تصویری.
* بخش بینالملل
تندیس طلایی به فیلم اول/ دایی توماس، حسابدار روزها/ رژینا پسوآ/ بخش کوتاه
تندیس نقرهای به فیلم دوم/ دختر/ دریا کاشچ ییوا/ بخش کوتاه
تندیس برنزی به فیلم سوم/ یادگار یادگار/باستیَن دوبوآ/ بخش کوتاه
تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ بوریا/ مینگ سونگ آه/ بخش کودک و نوجوان
تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی/ زیبایی/ پاسکال شلبلی/ بخش دانشجویی
تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی/ بی باک- لِیما گبووی/ شارلوت کامبون، مای اِنگویِن/ بخش تلویزیونی
تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغاتی/ روز یوز ایرانی/ عقیل حسینیان نسب/ بخش تبلیغی
تندیس طلایی به بهترین اثر بلند/ کاغذپارهها/ بهزاد نعلبندی/ پویانمایی بلند
تندیس نقره ای به بهترین دستآورد فنی و هنری/ فریز فریم/ سوتکین فرشتِیخن/ بخش کوتاه
جایزه ویژه سیفژ/ فقط یک بچه/ سیمونه جامپائولو/ بخش کوتاه
جایزه ویژه هیأت داوران/ سلسلهای از خطوط موازی/ ماکس هاتلر/ بخش تجربی
جایزه ویژه دبیر جشنواره/ ژرژ شوئیزگبل
دیپلم افتخار/ مدار تنها/ فردریک زیگل، بنژامن مورار/ بخش کوتاه
دیپلم افتخار/ تئوفراستوس/ سرگئی کیبوس/ بخش کودک و نوجوان
دیپلم افتخار/ شیطانی در جیب/ آنتوآن بنوآ، مَتیلده لوبه/ بخش دانشجویی
دوازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از ۸ تا ۱۲ خرداد در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در این دوره، «تندیس طلایی فیلم اول، تندیس نقرهای بهترین دستاورد فنی و هنری، تندیس طلایی بهترین فیلمنامه، تندیس طلایی بهترین پویانما (انیماتور)، تندیس طلایی بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی و تندیس طلایی بهترین صداگذاری» از جمله جوایزی بودند که به تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی رسید.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری مرکز گسترش انیمیشن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۰۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسکخونه» شامگاه شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ با اجرای حامد مدرس در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
علاوه بر جمع زیادی از کودکان و خانواده های آنان و شرکت کنندگان در این جشنواره، هنرمندانی همچون عادل بزدوده، وحید آقاپور مریم سعادت، حسن دادشکر، مهدی صبایی، هومن حاج عبداللهی، محمد بحرانی، رضا فیاضی، ماشاالله شاهمرادی زاده، ساقی زینتی، حسن دادشکر در کنار محسن برمهانی معاون سیما، محمدرضا باطنی مدیر شبکه امید و حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از حاضران در این مراسم بودند.
در این نشست که با حدود ۹۰ دقیقه تاخیر آغاز شد، پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط قاری خردسال و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، یک نمایش موزیکال کوتاه توسط سه بازیگر کودک اجرا شد.
در ادامه نمایش عروسکی کوتاهی توسط «خاله گلی» و گودرز اجرا شد.
در ادامه این نشست، محسن برهانی معاون سیمای رسانه ملی پشت تریبون آمد و عنوان کرد: باید از همه کسانی که این رویداد مهم رسانهای را برای دومین بار برگزار کردند تشکر کنم.
وی اظهار کرد: در دورانی که تولید محصول برای خردسالان و کودکان به سمت پویانمایی و واقعیت مجازی رفته است، کمک به اینگونه تولید محتوای کودک کار بزرگی است. از آقای باطنی و دبیر جشنواره سپاسگزارم که رویدادی را برگزار کردند که بیست میلیون نفر از کودکان و خردسالان ما با رأی دادن در آن مشارکت کردند.
وی اظهار کرد: امیدوارم سال آینده این رویداد به صورت بینالمللی برگزار شود، چرا که خلأ آن در منطقه احساس میشود چراکه در کشورهای دیگر هم بحث نمایش عروسکی با آمدن ابزارهای رایانهای کمرنگ شده است.
معاون سیما گفت: امروز قرار بود آقای جبلی ریاست محترم سازمان هم در این مراسم حضور داشته باشند که به خاطر کار غیرمترقبهای که پیش آمد از بنده خواستند تا به نمایندگی از ایشان در این جمع صمیمانه و پرنشاط حاضر شوم.
در ادامه، مهدی صبایی وحید آقاپور به روی سن آمدند تا در کنار محسن برهانی معاون سیما جوایز تعدادی از منتخبان را اهدا کنند.
در بخش بازیگری از گروه تئاتر «کی بود کی بود من نبودم» تقدیر به عمل آمد.
محمدصادق باطنی مدیر شبکه کودک در ادامه این مراسم روی سن آمد و گفت: عروسکها از مهمترین زبانهای مشترک ما و کودکان است و کارشان این است که ما را به دنیای خیال ببرند. مدتی بود که حضور عروسکها در تلویزیون کمرنگ شده بود. تلاش ما در برگزاری این جشنواره این بود که عروسکها را با قدرت و باشکوه به تلویزیون برگردانیم و خاطره سازی این عروسکها را که در دهه شصت و هفتاد پررنگ بود را دوباره احیا کنیم.
مدیر شبکه کودک اظهار کرد: ما شاهد ارسال بیست میلیون رأی به جشنواره دوم «عروسکخونه» بودیم ضمن اینکه ویدىوهای ما در این دوره از جشنواره در سراسر کشور ۲۴۰ میلیون تماشا داشت. این استقبال و همراهی مخاطبان حتماً انگیزه ما را برای ادامه مسیر بیشتر میکند.
در ادامه رضا فیاضی، وحید جلیلی، هومن حاج عبداللهی و مریم سعادت برای تجلیل از حسن دادشکر پیشکسوت نمایش عروسکی و تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه آمدند.
حسن دادشکر با ابراز تشکر از این مراسم نکوداشت گفت: آن چیزی که من و همنسلان من انجام دادند چیزی جز وظیفه نبوده؛ من از سال ۱۳۵۰ با دیدن یک نمایش عاشق کار کودک شدم و پس از دوران دانشجویی این راه را ادامه داد. م به امید اینکه نسلی از هنرمندان جدید را برای این کشور تربیت کنم.
این هنرمند پیشکسوت افزود: نمایش کودک فقط یک پدیده سرگرمکننده نیست، بلکه فرهنگساز است و تحول ایجاد میکند.
من اینجا و هر جا که تریبونی بوده وظیفه خود دانستم و میدانم این بگویم که ما کارهایی زیادی در سطح کشور داریم که ملغمهای از جیغ و هورا کشیدن است. این شکل از برنامهسازی کار درستی نیست. چرا در تلویزیون همه مثل هم کار میکنند و خلاقیت ندارند؟ چرا همه از بچهها میخواهند جیغ و هورا بکشند؟ ما نباید تماشاگرمان را خسته کنیم و بعد از آنها بخواهیم که حیف و داد بکشند
وی عنوان کرد: با جیغ و دست هورا و تشویق فقط احساسات را تخلیه میکنیم؛ بنابراین به عنوان یک علاقهمند از مسئولان تلویزیون خواهش میکنم؛ و پیشنهاد میکنم که فکری برای این فرمول دست و جیغ و هورا بکنند.
دادشکر اظهار کرد: من خدمتگزار بچههای ایران هستم و از این جشنواره و همکاران و اساتید خودم که در این مراسم حضور دارند تشکر میکنم. ما نسلی بودیم که جز خدمت به فرهنگ و هنر به کار دیگری فکر نمیکردیم.
در ادامه، با پخش کلیپهایی از مجموعههای تلویزیونی خاطره ساز دهه شصت و هفتاد از عادل بزدوده عروسکسازی پیشکسوت تقدیر به عمل آمد.
وی در صحبتهای کوتاهی گفت من بیشتر با عروسکها زندگی میکنم و با آنها صحبت میکنم.
بزدوده افزود: خاطرهای هم دارم که مربوط به طراحی عروسک مجموعه «ماجراهای تا به نا» است. وقتی اسم عجیبوغریب «زی زی گولو آسی پاسی دراکوتا تا به تا» برای این عروسک انتخاب شدو ما اولین سکانسها را کار میکردیم تنها کسی که در اولین پلانها توانست این اسم را درست بگوید، مانی نوری ۶ ساله بود که برای ما شگفتآور بود. چون خانم برومند اصرار داشت که این اسم سیلاب بندی شود و آهنگین شود تا در ذهنها ماندگار باشد.
انتهای پیام/
سید مرتضی حسینی