Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاینده رود که خشک شد و جریانش فصلی و محدود، حفر چاه رونق گرفت، چاه‌هایی که یکی پس از دیگری و هرکدام عمیق‌تر از چاه دیگر حفر می‌شد تا نیاز بخش‌های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی را تامین کند و حالا همان چاه‌ها هم آب چندانی به خود نمی‌بینند و هر روز سفره‌های آب زیرزمینی را خالی و خالی‌تر می‌کنند.

در این بین کم نیستند افرادی که با هدف سودجویی و یا حتی از سرناچاری به حفر چاه‌های غیرمجاز روی می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شناسایی هزار و ۶۵۱ حلقه چاه غیرمجاز صنعتی

مینا بگی رئیس گروه حفاظت از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما از مهروموم تعداد زیادی از چاه‌های غیرمجاز خبر داد.

به گفته او، در استان اصفهان دو هزار و ۶۶۶ حلقه چاه مجاز صنعتی با پروانه تخلیه حدود ۶۷ میلیون مترمکعب وجود دارد که با توجه به شرایط خشکسالی، آبدهی آن‌ها نسبت به پروانه بهره برداری طی سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

رئیس گروه حفاظت از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌گوید: هزار و ۶۵۱ حلقه چاه غیرمجاز صنعتی نیز در استان شناسایی شده که سالیانه ۲۵ میلیون مترمکعب آب از آن‌ها استحصال می‌شود.

بگی می‌گوید: با توجه به وضع بحرانی منابع آب زیرزمینی و ضرورت جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز در استان، برای چاه‌های غیرمجاز صنعتی فرآیند شکایت و دریافت احکام قضایی طی شده که بر این اساس این چاه‌ها مسدود خواهند شد.

از سال ۱۳۹۵ تاکنون، ۶۶۶ حلقه چاه غیرمجاز مصرف صنعتی در استان اصفهان، با حکم قضایی بسته شده است.

الزام مالکان چاه‌ها به نصب کنتور هوشمند

به گفته او، در زمینه نصب ابزار اندازه گیری هوشمند تفاوتی بین چاه‌های مصرف صنعتی با دیگر مصارف وجود ندارد و روی همه چاه‌های مجاز، باید کنتور نصب شود.

رئیس گروه حفاظت از منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان می‌گوید: از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۳ هزار و ۴۵۹ کنتور هوشمند حجمی الکترومغناطیس روی چاه‌های مجاز استان نصب شده که ۵۲۷ حلقه از این چاه‌ها صنعتی است.

افزایش گشت‌های بازرسی منابع آب

محمد خلجی مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پارسال ۷۱۵ فقره از دستگاه‌ها و ادوات غیرمجاز حفاری چاه در استان توقیف شد.

او این اقدام را بخشی از اقدامات مرتبط با طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دانست که به دلیل کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی و برای جلوگیری از ادامه آن اجرا می‌شود.

درمجموع در یک دهه گذشته بیش از سه هزار و ۸۰۰ دستگاه و وسیله حفاری غیرمجاز چاه در استان اصفهان توقیف شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ و ۹۷ به ترتیب ۷۱۵ و ۵۵۲ دستگاه حفر غیرمجاز چاه در استان توقیف شده که بیشترین آمار در یک دهه اخیر است.

به گفته مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، افزایش گروه‌های گشت و بازرسی منابع آب در گستره دشت‌های استان به ۶۲ گروه، به گزارش دهی به موقع و جلوگیری از موارد متعدد قانون شکنی منجر شده است.

فرهنگ سازی، مهم‌ترین عامل کاهش تخلفات

خلجی معتقد است  اقدامات مرتبط با طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مانند توقیف دستگاه‌ها و ادوات غیرمجاز حفاری چاه نیازمند همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و تخصیص اعتبار است.

به گفته او، فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی هفت گروه عمده اثرگذار شامل کشاورزان، مقامات اجرایی، دانش آموزان، بانوان، روحانیان، تشکل‌های مردمی، قضات و نیروی انتظامی به کمک رسانه‌ها و با بهره گیری از خدمات مشاور راهکار مناسبی برای کاهش تخلفات آبی به شمار می‌رود.

مقابله پلیس با حفاران چاه‌های غیر مجاز

سرهنگ عزیزالله سپه‌وند رئیس پلیس پیشگیری از جرم فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همیشه یک سازمان شاکی در موضوع چاه‌های غیرمجاز وجود دارد که آن، سازمان آب منطقه‌ای است که در عمل به وظایف قانونی خود و با هماهنگی مرجع قضایی، با حفاران چاه‌های غیرمجاز برخورد می‌کنند.

او گفت: بنابر درخواست شرکت آب منطقه‌ای از مرجع قضایی، نیروی انتظامی برای مهروموم چاه‌های غیرمجاز با سازمان آب منطقه‌ای همکاری می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری از جرم فرماندهی انتظامی استان اصفهان می‌گوید: تخصص تشخیص این چاه‌ها با شرکت آب منطقه‌ای است و نیروی انتظامی پشتیبان آن در عمل به وظیفه قانونی اش است.

به منظور چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری در آبخوان‌ها، وزارت نیرو، طرح تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب را از سال ۸۴، کلید زد و برنامه‌های خود برای بهبود وضع منابع آب زیرزمینی را آغاز کرد.

طرحی که شواهد مربوط به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین نشان می‌دهد دست کم در اصفهان به خوبی اجرا نشده و چندان ثمربخش نبوده است.

گزارش از ملینا بابایی

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چاه غیرمجاز آب زیرزمینی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای اصفهان منابع آب زیرزمینی چاه های غیرمجاز استان اصفهان منابع آب مجاز صنعتی حلقه چاه چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود

ایسنا/کرمانشاه دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان خبر داد. 

حمیدرضا کریمی در شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال، با تاکید بر لزوم تشدید برخورد با حفر چاه های غیرمجاز در استان، اظهارکرد: باتوجه به کم شدن آب‌های سطحی و نیز مصرف بی رویه آبهای زیرزمینی، برخورد با چاه‌های غیرمجاز و نیز کشت های آب بر باید تشدید شود. 

وی افزود: در این راستا شرکت آب منطقه ای باید تلاش های خود را جهت انسداد چاه‌های غیرمجاز تشدید کرده و انسداد چاه‌های مناطق ممنوعه و کسانی که میزان مصرف غیرمجاز بالایی دارند را در اولویت قرار دهد. 

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به پیامدهای منفی حفرچاه های غیرمجاز در حوزه منابع آبی استان، نیروی انتظامی موظف به پشتیبانی قاطع  از اقدامات شرکت آب منطقه ای در این حوزه است. 

وی یادآورشد: از طرفی در حال حاضر تنها درصد کمی از چاه های مجاز نیز دارای کنتور هستند که اکثریت آنها نیز هوشمند نیستند، بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود تا هوشمندسازی چاه های آب کشاورزی استان براساس اولویت و تفکیک شهرستان ها صورت گیرد. 

به گفته این مقام قضایی، اولویت با چاه هایی خواهد بود که احتمال برداشت های غیرمجاز از سوی آنها بیشتر است. 

کریمی در ادامه اشاره ای هم به اجرای طرح کاداستر(حدنگار) در استان داشت و ضمن ابراز رضایت از روند کلی اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در سطح استان در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ و سال جاری، عنوان کرد: در برخی از شهرستان های استان اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی با کندی پیش می رود، لذا اجرای این طرح در این شهرستانها باید به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گیرد. 

وی در ادامه بر لزوم پیشگیری از تغییرکاربری اراضی در سطح استان هم تاکید کرد و افزود: دستگاه های خدمات رسان موظف هستند از هرگونه ارائه خدمات و برقراری انشعاب برای افرادی که تغییر کاربری غیرمجاز داشته و مجوز ساخت و ساز  نگرفته اند، خودداری کنند و اگر در این زمینه اقدامی داشته باشند، پیگرد قانونی خواهد داشت. 

مدعی العموم استان اعلام کرد: دستگاه های مذکور باید گزارش عملکرد خود را به صورت منظم به دبیرخانه شورای حفاظت از اراضی و منابع طبیعی و حقوق بیت المال در دادسرای استان ارائه کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • نصب سه هزار و ۲۰۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران