Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن اسماعیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به طور طبیعی هر اتفاق و رویداد غیرمترقبه ای که رخ بدهد بنا به نوع و شدت آن حادثه تغییراتی در آیین نامه های موجود صورت می گیرد تا جایی که در زلزله سال ۶۹ رودبار یا  زلزله کرمانشاه، آیین نامه های طراحی لرزه ای ساختمان ها از جمله آیین نامه ۲۸۰۰ سخت گیرانه تر شده و تغییرات شگرفی در ساخت و سازها ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وقوع ۲ حادثه اخیر یعنی ساختمان پلاسکو تهران و متروپل آبادان، تصریح کرد: در هر دو، سازه ها بلند مرتبه بودند اما ساختمان پلاسکو تهران به عنوان یک بنای قدیمی، مباحث ایمنی آن در حوزه حریق بود اما در حادثه دوم یعنی متروپل آبادان که یک بنای جدید محسوب می گردید، مسایل سازه ای و شهرسازی در آن مطرح است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: پس از واقعه ساختمان پلاسکو، بسیاری از دستگاه های استان از جمله استانداری، شهرداری، راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان ورود جدی پیدا کرده و لزوم مواردی را در سازه های بلند مرتبه ضروری دانسته و به آن موضوعات پرداخته شد.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری قزوین ادامه داد: پس از حادثه ساختمان متروپل آبادان، موضوع بازرسی و ارزیابی بناهای بلند مرتبه و مساله ایمنی سازی آن در استان با محوریت شهر قزوین در ساختمان های با کاربری تجاری، اداری، مسکونی، تفریحی و بیمارستانی مورد توجه قرار گرفت و براساس بررسی های قبلی انجام شده توسط شهرداری قزوین، حدود ۷۰ ساختمان بلندمرتبه و با اهمیت قزوین مورد ارزیابی قرار گرفته و غیر ایمن تشخیص داده شده که متاسفانه برخی از آنها حتی بدون پایان کار نیز مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

به گفته وی، شناسایی سازه های یاد شده در استان توسط تیمی مرکب از نمایندگانی از شهرداری، آتش نشانی، دفتر فنی استانداری، راه و شهرسازی، مدیریت بحران و دانشگاه علوم پزشکی بودند.

اسماعیلی، پیشگیری را بهتر از درمان دانست و تصریح کرد: بهترین و کم هزینه ترین مرحله برای رعایت استانداردهای فنی و تامین ایمنی ساختمان ها، مرحله طراحی و ساخت است و ایمن سازی و بهسازی ساختمان های ناایمن موجود کاری بس سخت، دشوار و زمان بر می باشد.

وی تاکید کرد: پس از حادثه متروپل آبادان و براساس دستور صریح ریاست جمهوری و بخشنامه وزیر کشور، کلیاتی در هفت محور دسته بندی و به استان ها ابلاغ و این دستورالعمل در قزوین با لحاظ برخی تغییرات و حداقل تا یک ماه آینده به دستگاه های ذیربط در سراسر استان ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: در این دستورالعمل، مجموعه معاونت عمرانی استانداری قزوین در حال برنامه‌ریزی های جامعی می باشد که تمامی آنها به فرمانداری‌ ها، شهرداری ، بخشداری‌، سازمان نظام مهندسی ساختمان و راه و شهرسازی استان ابلاغ و متناسب با آن اقدامات لازم انجام ‌خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه قزوین از نظر کیفیت ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی ساختمان در سطح کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است، گفت: این در حالی است که در بناهای بلند مرتبه باید از تجربه نظام فنی و اجرایی که حاکم بر پروژه های عمرانی و همچنین مشاوران و پیمانکاران ذیصلاح  که در بسیاری از پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، بهره برد و در عین حال نیز استفاده از خدمات الکترونیکی به منظور قطع ارتباط بین ناظر، مالک، شهرداری و سایر دستگاه های ذیربط بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مکان یابی مناسب در خصوص احداث بناهای بلند مرتبه، روی آوردن به صنعتی سازی در حوزه ساخت و سازها، کوتاه کردن دست سوداگران در حوزه ساختمان، فرآیند بررسی مجدد در رابطه با صدور مجوزهای صادر شده، جلوگیری از صدور پایان کار  استفاده از ابزارهای تضمین کیفیت دوره ساخت و بهره برداری و ضمانت اجرایی گزارش مهندسین ناظر از جمله اقدامات مهم کوتاه و بلند مدتی است که باید به آن شود و در عین حال نیز عدم واگذاری انشعابات تا تایید نهایی ناظر از جمله اقدامات مهمی هستند که بایستی به آن توجه کرد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری قزوین خاطرنشان کرد: به طور طبیعی و با توجه به شناسایی های انجام شده در خصوص سازه های ناامن، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه تا رسیدن به نتیجه مطلوب در سطح استان به انجام خواهد رسید.

برچسب‌ها اجزای سازه محسن اسماعیلی ایرنا پروژه ساختمانی استان قزوین استانداری قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجزای سازه محسن اسماعیلی ایرنا اجزای سازه محسن اسماعیلی ایرنا پروژه ساختمانی استان قزوین استانداری قزوین استانداری قزوین بلند مرتبه متروپل آبادان ساختمان ها سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۱۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ذخیره‌سازی ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری این استان پس از بارش‌های اخیر خبر داد. - اخبار استانها -

جعفر مرادی حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: این مهم در بارندگی‌های بهاری و پایان فصل زمستان ذخیره‌سازی شده است.

وی از وجود یک هزار و 500 سازه آبخیزداری در استان سمنان خبر داد و گفت: ظرفیت و مجموع حجم ذخیره‌سازی آن 12 میلیون متر مکعب است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به کمبود بارندگی در استان سمنان و کاهش منابع آبی، گفت: ذخیره‌سازی این میزان آب که حاصل بارندگی‌های فصل بهار یعنی فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال است، بسیار حائز اهمیت است.

مرادی حقیقی با اشاره به اهمیت سازه‌های آبخیزداری گفت: این سازه‌ها علاوه بر حفظ آب و در نهایت ذخیره‌سازی آب به جلوگیری از وقوع سیلاب نیز کمک شایانی می‌کنند.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • کاهش ۳ درصدی حوادث منجر به فوت در استان اصفهان/ ۵۰ درصد فوتی‌های کشور مربوط به بخش ساختمان
  • هشدار مدیرکل مدیریت بحران استانداری در پی تشدید بارش‌ها در کرمانشاه
  • ایمن‌سازی دیواره‌های سنگی کانال‌های مستعد ایجاد حادثه در سطح منطقه پنج ارومیه
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  •  تقویت زیرساخت‌های مرز بین المللی خسروی در دستور کار استانداری
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • اصلاح خط لوله فاضلاب و ایمن‌سازی خیابان شهیدان کاظمی انجام شد
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان