Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان از کاهش ۱۹ درصدی ذخیره آبخوان‌ها در این استان خبر داد و گفت: منابع آب زیرزمینی دیگر قابل اتکا نیست.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، سید محسن حسین با بیان اینکه در حال حاضر تقریباً بیش از ۹۵ درصد از آب مصرفی گلستان در بخش شرب از طریق منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود، گفت: منابع آب استان گلستان کمتر از دو درصد کشور است و این استان نسبت به متوسط کشور هم سرانه آب پایین تری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه بارش‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شده و درجه حرارت نیز افزایش یافت و به دنبال آن میزان آب زیرزمینی با کاهش همراه بود، افزود: آب‌های زیرزمینی ما از لحاظ کمی و کیفی دیگر قابل اتکا نیست و باید به سراغ منابع آبی جدید حرکت کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان به میزان بارندگی تجمعی از اول مهر ماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در استان گلستان اشاره کرد و یادآور شد: بر مبنای ایستگاه‌های شرکت آب منطقه ای، مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان ۴۰۰ میلی متر گزارش شده و این میزان نسبت به آمار بلند مدت که ۳۸۶ میلی متر است چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حسینی به مقدار افزایش و کاهش بارش در هر حوضه آبریز نسبت به بلند مدت اشاره کرد و توضیح داد: براساس گزارشات رسیده حوضه گرگانرود دو درصد، اترک سفلی بدون تغییر، قره سو ۱۲ درصد افزایش، نکارود علیا ۲۹ کاهش و خلیج گرگان ۱۳ درصد افزایش داشته است.

وی متوسط دمای اندازه گیری شده از اول مهر ماه ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ را ۱۲.۱ درجه سانتی گراد اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به آمار بلندمدت که ۱۱.۷ درجه سانتیگراد است ۰.۴ درجه افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان با بیان اینکه رواناب اندازه گیری شده در ایستگاه‌های شاخص رودخانه‌های استان، بین ۸۶ درصد تا ۵ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می‌دهد، متذکر شد: ذخیره آبخوان‌های استان گلستان نسبت به آمار دوره بلند مدت با حدود ۲۳۸ میلیون متر مکعب معادل ۱۹ درصد کاهش همراه بوده که آبخوان‌های کم عمق حدود ۱۷۹ میلیون مترمکعب کاهش و آبخوان‌های عمیق حدود ۵۹ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گلستان ذخیره آبخوان رودخانه شرکت آب منطقه ای استان گلستان نسبت به آمار بلند مدت منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان های طبس، بشرویه‌ و زیرکوه بوده است.


نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، 25 میلیون متر مکعب برآورد شده است.


وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.


مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای / دلار کاهشی شد
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله