Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@07:28:29 GMT

افزایش ۲۵ درصدی اهدای خون در خراسان‌جنوبی

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۳۶۳۱

افزایش ۲۵ درصدی اهدای خون در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کامبیز مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی امروز شنبه ۱۴ خرداد به رسانه های گروهی اعلام کرد: در بازه زمانی اول فروردین تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۴ هزار و ۷۷۰ هم استانی توانسته اند در پایگاه‌های انتقال خون استان، به همنوعان خود در استان و کشور خون اهدا کنند، که با افزایش حدود هزار واحدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آمار اهدای خون در استان حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مهدی‌زاده وضعیت اهدای خون در استان را خوب دانست و گفت: با توجه به روحیه مردم استان، خوشبختانه در تأمین فرآورده‌های خون مشکلی وجود ندارد و گاهی مشکلاتی که در پی کمبود در برخی از گروه‌های خونی ایجاد می‌شود با تماس با افراد اهداء کننده این مشکل به سرعت رفع شده و حتی خون از استان به استان‌های همجوار نیازمند نیز ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته شده خوشبختانه در استان در تمام گروه‌های خونی ذخیره برای هفت روزه آینده وجود دارد، گفت: خون محدوده زمانی برای مصرف داشته و حداکثر ۹ روز می‌توانیم این خون را نگهداری کنیم، بنابراین لازم است هم استانی‌ها در اهدای خون همکاری مستمر داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی به شرایط اهداء کنندگان خون اشاره داشت و افزود: محدوده سنی که برای اهداء کنندگان خون در نظر گرفته شده بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن بوده و همچنین اهداء کنندگان باید از سلامتی نسبی برخوردار باشند که این امر توسط پزکان مستقر در مراکز خون‌گیری ارزیابی می‌شود.

مهدی زاده گفت: برخی از بیماری‌ها محدودیت موقت و یا دائم را برای اهدای خون ایجاد می‌کند که پزشکان مستقر در پایگاه‌های انتقال خون این موضوعات را به مراجعان اعلام و سلامتی فرد مراجعه‌کننده را برای داشتن شرایط اهداء بررسی و ارزیابی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در تمام استان دسترسی به امکانات اهدای خون وجود دارد، گفت: در استان دو پایگاه ثابت انتقال خون در طبس و بیرجند و دو مرکز خون‌گیری به صورت نیمه وقت در قاین و فردوس وجود دارد که امسال جزو برنامه‌های این اداره کل بوده که به پایگاه‌های تمام وقت تبدیل شوند.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی افزود: در سایر شهرستان‌ها به فراخور تعداد اهداء کنندگان تیم‌های سیار اعزام و در طول هر چند هفته و چند ماه برای خون‌گیری مراجعه می‌کنند.

مهدی زاده با بیان اینکه یک سری از تیم‌های سیار به روستا‌های بزرگ و شهر‌های کوچک برای خون‌گیری از اهداء کنندگان مراجعه می‌کنند، گفت: اهداء کنندگان در واقع سفیران تبلیغی انتقال خون برای گسترش این امر پسندیده در جامعه هستند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: اهدای خون خون خراسان جنوبی اهداء کنندگان خراسان جنوبی انتقال خون مهدی زاده اهدای خون خون گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۳۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است

مصطفوی مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد موالید خراسان جنوبی که از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ثابت ماند، اما در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد (۳۹۰ مورد) افزایش یافت.

وی افزود9+: شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در خراسان جنوبی نیز سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش پیدا کرد.

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: شاخص مرگ مادران باردار در این استان با ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل کاهش یافت و کاهش میزان مرگ مادران باردار در ۱۰۰ هزار موالید زنده یکی از شاخص‌های توسعه کشور‌ها به‌شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان در حوزه بهداشت، اقدامات سریع و ارزشمند انتقال مادران به مراکز درمانی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و مداخلات درمانی مطلوب و موثر به خصوص مادران نیازمند مراقبت ویژه یا افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای در کاهش این آمار موثر بوده است.

مصطفوی گفت: جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های استان به شمار می‌رود و لازم است فرهنگسازی و اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید با آسیب‌های پیر شدن جمعیت و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند آشنا شوند، افزود: بیش از ۹۰ درصد قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده و سال گذشته رتبه اول را بین دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای قانون کسب کرده است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال و سالمند هستند و از این حیث هجدهمین استان سالمند کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • چتر باران بر سر خراسان جنوبی
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • پیکوه طبس رکورددار بیشترین بارندگی در خراسان جنوبی