Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن منصوری روز شنبه با حضور در حسینیه بنی‌فاطمه ورامین، از اسناد و مدارک برجای مانده از قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ که توسط شاهدان عینی این واقعه مهم تاریخی گردآوری شده بازدید کرد و از توضیحات شاهدان  عینی این قیام خونین که در آن ۷ نفر از جوانان دشت ورامین به شهادت رسیدند، استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نمایشگاه اسناد قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲، صدها سند تاریخی مکتوب از نامه‌نگاری ساواک با دربار، اسناد مربوط به قیام خونین ۱۵ خرداد و روزشمار شکل‌گیری این قیام خونین در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است.

در این نمایشگاه تعداد زیادی از نامه‌نگاری‌های محرمانه ساواک پیش و پس از قیام خونین ۱۵ خرداد، تخمین حضور بیش از ۵ هزار نفر از مردم دشت ورامین در این روز، تعداد شهدا، نحوه جمع‌آوری پیکر پاک شهیدان و آثار باقیمانده از کفن‌پوشان در معرض دید عمومی قرار گرفته است.

استاندار تهران قرار است در مسجد رضویه و در شب سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد، بین مردم ورامین سخنرانی کند.

این نمایشگاه در خیابان ۱۵ خرداد ورامین، حسینیه بنی‌فاطمه تا پایان این هفته پذیرای علاقمندان است.

در قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ مردم دشت ورامین که در سومین روز از شهادت سید و سرور شهیدان حضرت اباعبدالحسین (ع) مشغول عزاداری بودند با آگاهی از دستگیری امام راحل و به منظور حمایت از مرجعیت شیعه ، کفن بر تن پای پیاده به سمت تهران حرکت کردند.

در این قیام ، مردم روستای محمدآباد عرب ها، پیشوا و ورامین کفن پوش از مسیرهای مختلف به سمت تهران حرکت کردند که در منطقه باقرآباد که در آن پاسگاه انتظامی مستقر بود به یکدیگر رسیدند.
کفن پوشان که برای عزیمت به تهران و حمایت از امام راحل مصمم بودند به فرمان توقف نیروهای ستمشاهی توجهی نکردند و به راه خود ادامه دادند ولی با رگبار گلوله های نیروهای رژیم شاه مواجه و تعداد زیادی از آنان شهید یا مجروح شدند.

در جریان قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم ورامین، هفت جوان به نام های سیدمرتضی طباطبایی، حسن خانی، عزت الله رجبی، امیرهوشنگ معصومشاهی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی و ابوالقاسم اردستانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد ورامین محسن منصوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد ورامین محسن منصوری قیام ۱۵ خرداد ورامین محسن منصوری قیام خونین ۱۵ خرداد سال دشت ورامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۵۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزارنشدن الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در ورامین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس ستاد انتخابات استان تهران در حاشیه جلسه شورای اداری ورامین گفت: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ورامین ۲۱ اردیبهشت تمام الکترونیک برگزار نخواهد شد.

سید عباس جوهری با بیان اینکه در استان تهران تکلیف ۸ حوزه انتخابیه در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص شده است، افزود: انتخابات در دو حوزه تهران و ورامین به دور دوم کشیده شد.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران گفت: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۳۲ نامزد در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای تصاحب ۱۶ کرسی مجلس و در حوزه انتخابیه ورامین ۲ نامزد برای یک کرسی مجلس با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

عباس جوهری از پیگیری و برنامه ریزی برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس خبر داد و افزود: تفاوت عمده برگزاری انتخابات دور اول و دور دوم، تمام الکترونیک بودن انتخابات در حوزه انتخابیه تهران برای دور دوم است.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به اینکه برگزاری تمام الکترونیک انتخابات در تهران برای اولین بار اجرا می‌شود، گفت: کوتاه شدن زمان رأی دادن و شمارش آرا از جمله مزایای برگزاری تمام الکترونیک انتخابات است.

عباس جوهری با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها برای برگزاری دور دوم انتخابات در دو حوزه انتخابیه ورامین و تهران پای کار هستند، گفت: آموزش‌های لازم هم به رأی دهندگان و هم به عوامل اجرایی انتخابات دور دوم مجلس داده خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تقدیر از مجریان برگزاری انتخابات در فیروزکوه
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • جزئیات جدید درباره دور دورم انتخابات مجلس /انتخابات در این حوزه ها، الکترونیکی نیست
  • بازدید وزیر کشور از آخرین وضعیت پروژه شهید بروجردی در تهران
  • برگزارنشدن الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در ورامین
  • انتخابات مجلس در ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود
  • تصویب تشکیل استان تهران شرقی
  • انتخابات در تهران تمام الکترونیک است + فیلم