Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشد، بلکه به انتهای زنجیره منتقل شد، گفت: اختصاص ارز ترجیحی باعث کاهش بهره‌وری و کارآیی از واحدهای تولیدی به‌خصوص در کالاهای اساسی شد تا نتوانند رقابت لازم را برای کالاهای مشابه خارجی داشته باشند.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» در گفت‌وگو با ایران اکونومیست با اشاره به تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان، اظهار داشت: وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکنندگان و تجار قرار گرفت، بخشی از آن‌ها اقدام به خرید و واردات کالاهایی کردند که کالاهای تولید داخل با قیمت تمام‌شده‌ آن‌ها قدرت رقابت نداشتند، بنابراین این اقدام یعنی وارد شدن کالای تخفیف خورده، بخشی از تولید را شکست داد و اجازه‌ رشد را به آن‌ها نداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: اختصاص ارز ترجیحی باعث پایین آمدن بهره‌وری و کارایی برخی از واحدهای تولیدی شده و باعث شد که تولیدکننده ایرانی نتوانند رقابت لازم و کافی را برای کالاهای مشابه خارجی داشته باشند. این مؤلفه‌ها آثار زیان‌بار ارز ترجیحی بود که کشور متحمل شد.

ارز ترجیحی حذف نشد، بلکه به انتهای زنجیره منتقل شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اقدام دولت سیزدهم در حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزاد شدن زنجیره تولید کالای اساسی، گفت: حذف ارز ترجیحی کلمه‌ صحیحی نیست، بلکه جابه‌جایی اتفاق افتاده و یارانه از ابتدا به انتهای زنجیره منتقل شده است، به این معنا که حذف ارز دولتی و پرداخت آن به‌جای واردکننده به مصرف‌کننده، باعث مدیریت آن می‌شود. این تغییر نحوه پرداخت مابه ازای ارز ترجیحی باعث شفاف‌تر شدن وضعیت اقتصادی کشور می‌شود.

حاجی دلیگانی ادامه داد: زمانی که وزیر جهاد کشاورزی و دیگر وزرا که در موضوع امنیت غذایی دخیل هستند، با برنامه‌ریزی درست و پیش‌بینی و برآورد صحیح و رصد وضعیت بازار، کار خود را پیش ببرند، شرایط مساعد خواهد شد، ولی قول‌های به تولیدکنندگان بخش کشاورزی (دامداران و واحدهای طیور) داده‌ شده که عملی نشده است. باید بر اساس واقعیات جامعه برنامه‌ریزی درستی انجام شود و مسائل را با مردم به‌صورت شفاف مطرح کنند.

اصل اصلاح در روش پرداخت یارانه اقدامی درست و شجاعانه‌ای است

وی با اشاره به ضعف‌های کالابرگ و ارجحیت پرداخت یارانه‌ نقدی نسبت به آن، افزود: اصل اصلاح در روش پرداخت یارانه حرکتی درست و شجاعانه‌ای است، اما در خصوص نان معتقدم که پول آن باید تماماً به مصرف‌کننده‌ نهایی پرداخت شود، زیرا در روش پیش‌بینی شده که در زنجان به‌صورت آزمایشی انجام شد، برخی سوءاستفاده‌ها رخ داد.

عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: باید تمام ارقام یارانه پرداختی به مردم برای کالاهای اساسی و حتی بیشتر از آن به حساب همه مصرف‌کنندگان و حتی کل مردم ایران بدون در نظر گرفتن دهک آن‌ها پرداخت شود و از طرفی باید کیفیت و بهره‌وری در تولید نان افزایش یابد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: حسینعلی حاجی دلیگانی ، دلار 4200 تومانی ، زنجان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حسینعلی حاجی دلیگانی دلار 4200 تومانی زنجان ارز ۴۲۰۰ تومانی ارز ترجیحی بهره وری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۵۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: تولید آب شرب در این جزیره توسط دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن است که هزینه‌های میلیاردی به دنبال دارد. - اخبار استانها -

شهرام داوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قشم اظهار داشت: در حال حاضر برای تولید هر مترمکعب آب در جزیره قشم باید 25 هزار تومان پرداخت کرد که 17 هزار تومان آن توسط سازمان منطقه آزاد قشم پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط تولید آب بسیار گران است و باید در مصرف آن صرفه‌جویی کرد، تصریح کرد: برای تامین آب شرب جزیره، سازمان منطقه آزاد قشم رقمی در حدود 224 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به طرحهای آبرسانی اجرا شده در جهت افزایش تولید آب در قشم، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال میزان تولید آب در این منطقه از 23 به 27 هزار مترمکعب افزایش یافته است.

داوری قدیمی بودن لوله‌های انتقال آب در برخی از مناطق قشم به ویژه در بافت قدیم را از جمله مشکلات حال حاضر آبرسانی در این جزیره عنوان کرد و گفت: نوسازی این خطوط انتقال از برنامه‌های مهم این شرکت است که امیدواریم بتوانیم در سالجاری بخش قابل توجهی از آن را انجام دهیم.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • موانع و مشکلات ۳۰۰ واحد تولیدی در سطح همدان برطرف شد
  • حضور واحدهای تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران «اکسپو»