Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@22:03:39 GMT

علت واقعی تعویق در مذاکرات وین چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۵۶۰۹۷

علت واقعی تعویق در مذاکرات وین چیست؟

بی‌پاسخ گذاشتن ابتکارات ایران از مجاری مرسوم و همزمان اعمال فشار دیپلماتیک و سیاسی بر ایران با تهیه پیش‌نویس تروئیکای اروپایی و آمریکا و لابی گری‌های آشکار صهیونیست پازل تعویق در مذاکرات کامل می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد تفاوتی میان دولت بایدن و ترامپ نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، با شروع دولت سیزدهم مذاکرات وین با ترکیبی از یک هیات بلند پایه اقتصادی سیاسی برای از سرگیری مذاکرات به وین سفر کردند؛ دور هفتم و هشتم مذاکرات در وین با هدف رفع همه تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوروز 1401، دستگاه دیپلماسی ایران مهمان هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انریکه مورا بود تا بار دیگر از طریق مکاتبات non paper  علاوه بر اثبات حسن نیت و ابتکار عمل خودش، نشان دهد رویکرد دولت بایدن با دولت ترامپ تفاوتی وجود ندارد.

بعد از گذشت ده ماه از مذاکرات وین در دولت سیزدهم، لاوروف نماینده ویژه روسیه با اعلام تعویق 2/5 ماهه در مذاکرات اذعان کرد:  به نظر می رسد آمریکا تلاش می کند برخی از تحریم های اعمال شده توسط ترامپ در ایران را حفظ کند.

ماجرای پیام کامالا هریس به امیرعبداللهیان چه بود؟ 

در این میان مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی سعی بر وارونه جلوه دادن حقیقت را دارند؛ حسین امیرعبداللهیان، رئیسی دستگاه دیپلماسی با اشاره به کنفرانس امنیتی مونیخ و تلاش کامالا هریس و دیگر مقامات هیات آمریکایی برای گفتگوی مستقیم با وزیر امور خارجه ایران گفت: به رابط گفتم به مقامات آمریکایی بگویید اگر قرار است بعد از شما یه گروه شورشی در کاخ سفید مستقر شود لطفا به ما اطلاع دهید که حتی اگر یک گروه شورشی هم حاکم شوند بر مبنای حقوق بین الملل باید به تعهدات و توافقات بین المللی پایبند باشند. این جمله از لحاظ حقوقی و سیاسی قابل قبول نیست که یک دولت مستقر بیاید به یک توافقی برگردد اما قبل از بازگشت به توافق بگوید من تعهدی به دولت بعدی ندارم.

کاهش محبوبیت بایدن در فضای سیاست داخلی آمریکا و عدم مقبولیت وی نزد اعضای کنگره آشفتگی در مذاکرات وین را چند برابر افزایش داد.

در این میان چند اعضای کنگره در بیانیه‌ای نوشتند: در صورت تصویب لایحه ارائه شده، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید به تایید دو سوم اعضای سنای آمریکا برسد. تا زمانی که ایران تمامی توافق‌هایش را که شامل انتقال پول از چین باشند فسخ کند، شراکت استراتژیک و نظامی‌اش را با چین فسخ کند، تمامی روابط با نیروهای نیابتی‌اش از جلمه حماس را پایان ببخشد و نقل و انتقالات پول نقد به آن‌ها را متوقف کند، تخریب تمامی تسلیحات، مواد و زیرساخت‌های هسته‌ای،‌ موشکی، سایبری و شیمیایی‌اش را راستی‌آزمایی کند و حزب کمونیست چین زندانی کردن ایغورها را متوقف کند، الزام هزینه کردن برای توافق هسته‌ای ممنوع می‌شود و این کار مستلزم ارائه گزارشی مفصل از سوی وزیر امور خارجه به کنگره است که تشریح کند چگونه هرگونه توافق آینده با ایران طبق موارد ذکر شده خواهد بود.

جای پای اسرائیل در مسیر مذاکرات وین 

تشویش میان مقامات آمریکا و لابی صهیونیست‌ها در کاخ سفید دو امری است که گزینه آشوب در کاخ سفید حتی پس از امضای برجام و عدم تعهد دولت آتی ایالات متحده آمریکا را قوت می‌بخشد.

 رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا،  در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت:  ما و همه شرکای اروپایی خود متقاعد شده ایم که می توانیم در ازای برداشتن گام های مهم ایران برای عقب نشینی و محدود کردن برنامه هسته ای خود، تخفیف محدودی از تحریم ها ارائه کنیم  ما و همه شرکای اروپایی خود متقاعد شده ایم که می توانیم در ازای برداشتن گام های مهم ایران برای عقب نشینی و محدود کردن برنامه هسته ای خود، تخفیف محدودی از تحریم ها ارائه کنیم.  حقیقت ساده این است که برجام به عنوان ابزار محدود کردن فعالیت هسته ای ایران، کار می کرد.این نتیجه ناخوشایند تصمیم دولت قبل برای خروج یکجانبه از برجام است.

 پس از خروج آمریکا از برجام، با تصویب مجلس شورای اسلامی غنی سازی به میزان قابل توجهی افزایش یافت اما همواره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب قوانین آژانس بین‌المللی هسته‌ای بوده است؛ موضوعی که رافائل گروسی همواره پس از سفرهای خود به ایران به آن اذعان داشت.

پیش‌نویس تروئیکای اروپایی و آمریکا؛ ترمز جدید مذاکرات 

اما در این میان رویترز در خبری ادعا کرد آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برای نشست شورای حکام سازمان ملل که هفته آینده برگزار می‌شود، پیشنویس قطعنامه‌ای را تنظیم کرده و در آن از ایران می‌خواهند تا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیوم کشف شده از سه سایت هسته‌ای ایران پاسخ دهد.

در این پیش نویس که به همه کشور‌های عضو شورای حکام سازمان ملل ارسال شد، از ایران خواسته شده تا هرچه سریعتر به تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای همکاری بیشتر در راستای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده بپذیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این موضوع با استناد به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت، صراحتا گفت:  برنامه هسته‌ای ایران تماما صلح آمیز است و ما طبیعتا به هر اقدام غیر سازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب را خواهیم داد و مسئولیت پیامدهای آن بر عهده آنهایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سیاسی علیه ایران نگاه می کنند. 

در آستانه برگزاری نشست شورای حکام که از روز دوشنبه در پایتخت اتریش آغاز می‌شود، سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی هسته‌ای به سرزمین های اشغالی و  دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی یکی از خبرهایی بود که توجه همه را به خود جلب کرد.

در بیانیه این دیدار که از دفتر رژیم  صهیونیستی منتشر شده است؛ ایران به «فریب جامعه جهانی با استفاده از اطلاعات نادرست و دروغ» متهم و بر همین اساس درباره «ضرورت بسیج جهان برای اقدام علیه ایران با استفاده از همه ابزارها به منظور جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید شده است.

خطیب‌زاده: ایران برای هر دو گزینه دیپلماسی و جهت مخالف آن آماده است 

این در حالی است که اسرائیل دارای بیشترین کلاهک‌های هسته ای است اما از عضویت NPT سر باز میزند  و همچنین این رژیم غاصب به جامعه جهانی هشدار داده است: «در صورت عدم موفقیت جامعه جهانی برای جلوگیری از برنامه اتمی در بازه زمانی مربوطه، حق اقدام و دفاع از خود را برای خود محفوظ می‌دارد.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در توئیتر خود نوشت: رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن شماره یک برجام، نفی‌کننده ان. پی. تی و تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه و شمال آفریقاست. ما این را می‌دانیم جهان هم می داند. زمان آن است که سه کشور اروپایی و آمریکا از به خواب زدن تعمدی خود دست بردارند.

وی تصریح کرد: آن‌ها یا می‌توانند گزینه دیپلماسی را دنبال کنند و یا در جهت مخالف اقدام کنند ما برای هر دو آماده‌ایم.

رفتار تکرارشونده آمریکا در طول مذاکرات، سفرهای مقامات صهیونیست به ایالات متحده و بالعکس و در مقابل آن پاسخ جمهوری اسلامی ایران با  ابتکار عمل در مذاکرات برای حصول توافقی قابل اتکا و پایدار برهم زننده معادلات رژیم صهیونیستی بود.

خوش خدمتی آمریکا برای اسرائیل با فشار سیاسی بر ایران

یک کارشناس بین‌الملل با اشاره استیصال ایالات متحده که ناشی از اقدامات درست ایران در مسیر مذاکرات وین و ضعف بایدن در سیاست داخلی آمریکا است، گفت: بایدن برای جلب نظر اسرائیل و جمهوری خواهان‌ ،قصد دارد ایران را در فشاری دیپلماتیک و سیاسی بگذارد تا ایران همه شروط را بدون لغو تحریم‌ها بپذیرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه مکررا در نشست‌های هفتگی خود مواضع دستگاه دیپلماسی ایران را در مذاکرات وین اعلام کرده است:  آنچه که در نهایت توافق باید برای ما به دست بیاورد، انتفاع قطعی ملت ایران است.

بی‌پاسخ گذاشتن ابتکارات ایران از مجاری مرسوم و همزمان اعمال فشار دیپلماتیک و سیاسی بر ایران با تهیه پیش‌نویس و لابی گری‌های آشکار صهیونیست در ایالات متحده برای مداخله در فرایند مذاکرات، بار دیگر سخنان رهبر بصیر انقلاب را تداعی می‌کند که بارها بر غیرقابل اعتماد بودن و سلطه‌جویی آمریکا تایید کردند.

 رهبر انقلاب در دیدار سال 97 با فرهنگیان، اساتید و دانشجویان:

« امّا راجع به برجام؛ خب، بنده از روز اوّل بار‌ها و بار‌ها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید! هم در جلسات خصوصی این را گفتم، هم در جلسات عمومیِ مردمی گفتم؛ در جلسات خصوصی بیشتر هم این را گفتم؛ گفتم به این‌ها اعتماد نکنید؛ اگر میخواهید قرارداد ببندید، تضمین‌های لازم را فراهم بکنید، بعد صحبت کنید، بعد قرارداد ببندید، بعد امضا کنید؛ به حرفِ این‌ها اعتماد نکنید»

انتهای پیام/ 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مذاکرات وین آژانس بین المللی دستگاه دیپلماسی هسته ای ایران ایالات متحده مذاکرات وین علیه ایران شورای حکام امور خارجه تحریم ها پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۶۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست

معاون دبیرکل جهاد اسلامی با اشاره به اینکه حماس به نمایندگی از کل مقاومت فلسطین در مذاکرات، از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کند گفت عملیات «وعده صادق» ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد و کشورهای منطقه باید در محاسباتشان تجدید نظر کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات اخیر مربوط به جنگ غزه، از مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا گرفته تا افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی سخنانی به سرنوشت آخرین دور مذاکرات قاهره درباره آتش بس غزه اشاره و اعلام کرد که در حال حاضر در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده اما از آنجایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه نیاز به این مذاکرات دارند انتظار می‌رود که مذاکرات از سر گرفته شود.

موضع حماس در مذاکرات به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت فلسطین است

الهندی در گفتگو با العربی الجدید درباره پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات آتش بس که اخیرا از طریق میانجی‌ها مطرح شد اظهار داشت که پیشنهاد آمریکا در دور قبلی مذاکرات، یک بازاریابی گمراه کننده برای رژیم صهیونیستی بود. مقاومت در پاسخ به این پیشنهاد واشنگتن موضع خود را قاطعانه درباره مسائل اساسی مربوط به حقوق فلسطینیان و شروط اصلی مقاومت مطرح کرد که شامل عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، برقراری آتش بس جامع و بازگشت آزادانه آوارگان به مناطق خود بود.

وی افزود که مقاومت همچنین در راستای منافع مردم فلسطین نرمش زیادی از خود در مذاکرات نشان داد اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال فریبکاری بودند و پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد در واقع یک پیشنهاد کاملا آمریکایی بود که به شکل کامل در خدمت رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار داشت. مقاومت نیز پاسخ این پیشنهاد آمریکا را قاطعانه داد و تاکید کرد که از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد.

این مقام جهاد اسلامی در ادامه اظهار داشت که جنبش جهاد اسلامی هیچ موضع جداگانه‌ای ندارد و جنبش حماس مجاز است به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت مذاکره کند. در این میان ادعاهای رژیم اشغالگر و شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مبنی بر اینکه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین در مذاکرات مانع تراشی می‌کنند دروغی بیش نبوده و با هدف به تعویق انداختن مذاکرات و طفره رفتن از انجام معامله‌ای است که صهیونیست‌ها مجبورند بهای آن را بپردازند.

محمد الهندی تصریح کرد که خود اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع اذعان دارند و منابع صهیونیستی بارها اعلام کرده‌اند که نتانیاهو در مسیر مذاکرات مانع تراشی می‌کند.

انتقاد جهاد اسلامی از سکوت عربی در برابر جنایات اسرائیلحماس و جهاد اسلامی: قدردان حمایت‌های ایران از فلسطین هستیمجهاد اسلامی: ایران حامی همیشگی فلسطین است

شکست صهیونیست‌ها در مناطق مختلف غزه در رفح هم تکرار خواهد شد

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی میان مذاکرات و توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح وجود دارد یا نه گفت که رژیم صهیونیستی بحث حمله به رفح را به عنوان تصویری از پیروزی و رسیدن به هدف خود در نابودی مقاومت در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند اما ما اطمینان می‌دهیم که اگر اشغالگران تجاوزی علیه رفح انجام دهند، سرنوشت آن مانند حمله به خان یونس یا شمال یا مرکز غزه خواهد بود و همه چیز برای صهیونیست‌ها به نقطه صفر برمی گردد و اشغالگران مجددا هیچ دستاوردی جز جنایت علیه غیرنظامیان نخواهند داشت.

پاسخ ایران نشان داد که اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد

وی در ادامه به عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که این پاسخ تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر در این شکل و اندازه بیانگر ناتوانی اسرائیل در محافظت از خود بوده و این عملیات ایران ثابت کرد که اسرائیل برای محافظت از خود نیاز کامل به آمریکا دارد. عملیات وعده صادق همچنین نشان داد که وزن اسرائیل در منطقه رو به کاهش بوده و بازدارندگی آن در حال فرسایش است و این رژیم نمی‌تواند آنگونه که خودش و آمریکا برنامه ریزی کرده بودند بر منطقه مسلط شود.

محمد الهندی تاکید کرد که بنابراین کشورهای منطقه باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند. صد سال است که مردم غزه و فلسطین در مقابل چشم و گوش رژیم های عربی رنج می‌کشند.

احتمال انتفاضه جدید در کرانه باختری وجود دارد

وی درباره اوضاع متشنج کرانه باختری نیز اظهار داشت که در حال حاضر کرانه باختری در سایه تشدید حملات وحشیانه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست تبدیل به یک عرصه داغ شده و همه احتمالات در این منطقه از جمله وقوع انتفاضه جدید هم وجود دارد. به ویژه اینکه جنایات بی‌سابقه ارتش صهیونیستی و حمله شهرک نشینان مسلح به کرانه باختری و نیز یورش‌های مداوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در سایه بسته شدن کامل هرگونه افق سیاسی موجب می‌گردد تا هر گزینه‌ای برای تشدید اوضاع از جمله انتفاضه، محتمل باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • تعویق تخلیه دانشجویان حامی غزه از دانشگاه کلمبیا/ بازداشت۳۳دانشجو
  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای