Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی امیری نژاد  روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ویژگی ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی قیام ١۵ خرداد افزود: ملت ایران همیشه از ۲ موضوع از جمله استبداد داخلی و خارجی رنج برده‌اند و قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ نقطه آغازین و نقطه عطفی برای مردم ایران بود و این قیام ملی و مردمی در حقیقت اوج تقابل میان ملت و دولت پهلوی را به نمایش گذاشت و سبب شکل گیری مبارزه حقیقی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استاد دانشگاه اظهار داشت: در حقیقت قیام ۱۵ خرداد یک قیام برخواسته از خواستگاه ملی و مذهبی است که بر علیه استبداد داخلی و خارجی در جهت حفظ حریم مرجعیت و روحانیت شکل گرفته است.
وی با اشاره به اجرای اصلاحات امریکایی در کشور افزود: قیام ۱۵ خرداد عامل اصلی اجرای اصلاحات آمریکایی بود که کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ موجب شد تا تمامی دستاوردهای نهضت ملی یک شبه از بین برود؛ محمد رضا پهلوی نیز بعد از کودتا پایه‌های سلطنت خود را مستحکم می‌دید و نیاز به حضور آیت الله بروجردی مرجع تقلید وقت را احساس نمی‌کرد که از این رو سیاست دولت و حکومت پهلوی به جای تعامل به سمت تقابل با روحانیت و علما پیش رفت.
کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: از طرف دیگر نیز جان کندی با قرار دادن شعار اصلاحات در کشورهای پیرامون از جمله ایران بلافاصله دستور العمل اجرای این اصلاحات را برای حکومت ایران ارسال کرد و در ایران نیز دستگاه رژیم ستمشاهی این اصلاحات را در قالب فضای باز سیاسی، اصلاحات ارضی، لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، و انقلاب سفید به اجرا گذاشت.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: پس از رحلت آیت الله بروجردی محمد رضا پهلوی برای رهایی از مخالفت احتمالی علمای قم علیه اصلاحات درصدد برآمد تا پایگاه مرجعیت را از قم به سمت نجف اشراف انتقال دهد؛ همچنین  پیام تسلیت درگذشت آیت الله بروجردی را به آیت الله سید حکیم مجاهد شیعه عراق ارسال کرد که روحانیون مبارز این اقدام را بی اعتنایی به مراجع قم و تضعیف روحانیت تلقی کردند. 


نقش پررنگ امام خمینی (ره) در قیام ۱۵خرداد انکارناپذیر است
وی با بیان اینکه نقش پررنگ امام خمینی (ره) در قیام ۱۵خرداد انکارناپذیر است، ادامه داد: امام خمینی (ره) در کنار بحث مرجعیت در مسائل دینی و مذهبی نیز به امور اجتماعی و سیاسی جامعه واکنش نشان می‌داد. 
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: از عمده‌ترین نتایج و پیامدهای ۱۵ خرداد خودجوش بودن مردم در قیام بود که در آستانه قیام ۱۵ خرداد گروهی از احزاب سیاسی فعال نسبت به این موضوعات واکنش نشان دادند و با فداکاری و ایثار بی نظیر خود، نظام و دولت شاهنشاهی و ستم‌شاهی را به مبارزه طلبیدند.
این استاد دانشگاه در قزوین گفت: امام خمینی (ره)از جمله رهبران دارای شخصیت چند بعدی و ممتاز و دارای ابعاد مختلف فکری بود که در شناخت مکاتب فلسفی شرق و غرب به ویژه عرفان و مرجعیت تسلط داشت و ابعاد رهبری امام راحل بسیار حائز اهمیت بود که مردم با الهام گرفتن از الگوهای اسلامی دست به مبارزه با استبداد و طاغوت زدند.
کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: وقوع این قیام در ماه محرم و به ویژه روز عاشورا و تشبیه شاه به یزید و رهبری روحانیت و مشارکت گسترده گروه‌های مذهبی همگی نشان از مثلث سه ضلعی شامل اسلام، رهبری و مردم است و در مواقعی که این سه ضلع بهم رسیدند ما شاهد موفقیت‌های عظیمی بوده‌ایم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نهضت ملی شدن صنعت نفت بعد از اختلافات بین مصدق و آیت الله کاشانی اتفاق افتاد و موجب شکست نهضت ملی و از بین رفتن نهضت مشروطه و استبداد داخلی شد و استکبار از موضوع استبداد داخلی نفع اصلی را به دست آورد؛ موضوع مبارزه علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی در قیام ۱۵ خرداد برجسته بود زیرا اوج‌گیری این موضوع در زمان بحث لانه جاسوسی و تصرف سفارتخانه آمریکا بود که این لانه جاسوسی با تصرف منجر به خشکاندن ریشه استکبار در کشور شد.
کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر بحث رویایی اصل نظام شاهنشاهی و مبارزه با شخص اول مملکت بود زیرا امام خمینی (ره)دلیل ریشه مشکلات را در راس کشور که شاه قرار داشت، می‌دانست.
امیری نژاد اضافه کرد : امام خمینی (ره) راه را برای سرنگونی رژیم پهلوی و شاهنشاهی باز کرد و از این رو قیام ۱۵ خرداد۴۲ چهره منافقانه، مزورانه و ماهیت شاه را برای مردم آشکار ساخت.
وی افزود: شخصیت امام خمینی (ره) ، مهمترین کلید واژه اندیشه سیاسی و اجتماعی جامعیت اسلام بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: قوانین اسلام برای افراد گوناگون بشر تنظیم شده و هدف این است که در سایه این قوانین انسان یک موجود الهی شود و قران کتاب انسان ساز و مکتب اسلام نیز بر همین منوال است و به همه ابعاد باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

امیری نژاد تصریح کرد : موضوع دیگر مکتب امام راحل و خط امام خمینی(ره) است که با یکدیگر فرق دارد زیرا خط امام یک جنبه راهبردی و نگرشی دارد ولی مکتب امام مثلث عدالت، عقلانیت و معنویت و هم دستگاه معرفتی را شامل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه جهان امروز تشنه مثلث مکتب امام راحل است ادامه داد: حیات و ممات انسان بدون عدالت و عقلانیت معنا ندارد و باید این ارزش‌ها در جامعه ما نهادینه شود.
کارشناس مسائل سیاسی تشریح کرد: در حوزه مکتب دارای ۲ مکتب هستیم، یک مکتب را امام راحل مفهوم سازی کردند که در نهایت هنر اصلی امام (ره) ویترین حکومت شاهنشاهی را شکست و حکومتی که در حاشیه.ها بود به متن فرستاده شد و در حقیقت سیاست را با دیانت ادغام کرد. 
این استاد دانشگاه گفت: دیگری مکتب شهید سلیمانی است که در حقیقت این مکتب برگرفته از شخصیت امام (ره) است و امروز باید مکتب شهید سلیمانی و امام بزرگوار برای جوانان الگو قرار داده شود، در دانشگاه‌ها تدریس شود و مردم و مسئولان باید برای این مکاتب حرمت قائل باشند و اگر اینطور عمل نکنند راهی برخلاف راه و خط امام رفته‌اند.
وی یاد اور شد : امیدواریم که مسوولان در این جراحی بزرگ اقتصادی، معضلات و مشکلات نگاهشان نگاه امام راحل و توجهشان همانند شهید سلیمانی باشد زیرا در این منظرها به مردم‌سالاری دینی و قشر مستضعف توجه راسخی وجود داشت. 

برچسب‌ها قیام ۱۵ خرداد دانشگاه آزاد اسلامی رشته علوم سیاسی استان قزوین امام خمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قیام ۱۵ خرداد دانشگاه آزاد اسلامی رشته علوم سیاسی قیام ۱۵ خرداد دانشگاه آزاد اسلامی رشته علوم سیاسی استان قزوین امام خمینی کارشناس مسائل سیاسی استاد دانشگاه استبداد داخلی قیام ۱۵ خرداد امام خمینی امام راحل آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۶۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک از اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) خبر داد.

محمدحسین ساده‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی، اظهار کرد: اجرای خط ویژه مسیر اتوبوس یک گام اساسی در کاهش آلودگی هوای شهر اراک مبتنی بر توسعه حمل‌ونقل همگانی و کاهش تردد خودروهای شخصی خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر کاهش آلودگی هوای شهر اراک از دغدغه‌های مدیریت شهری، اعضای شورای شهر و شورای ترافیک است؛ بنابراین اقداماتی همچون برقی‌سازی ناوگان اتوبوس و ویژه‌سازی معابر به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای ترافیک استان، فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی (ره)، حد فاصل چهارراه دکتر حسابی تا ابتدای خیابان محسنی اجرایی و تکمیل شده است و امتداد آن ظرف دو روز آینده تا چهارراه ولی عصر (عج) اجرا می‌شود.

ساده‌وند اضافه کرد: خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی (ره) بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان، پس از جمع‌آوری خط ویژه خیابان شهید رجایی و یک‌طرفه شدن این خیابان تا ابتدای ۱۲ متری، جایگزین خط ویژه خیابان شهید رجایی شد.

وی ادامه داد: خط ویژه خیابان حضرت امام خمینی (ره) حدفاصل چهار راه ولی عصر (عج) تا ابتدای محسنی، به خطوطی که از شمال شرقی و شرق شهر به هسته مرکزی تردد می‌کنند، از جمله کوی صنعتی، فاز یک و دو شهید بهشتی، هپکو، الهیه، امیریه، مسکن، شهرک حضرت ولی عصر (عج) خدمات خواهد داد.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک تاکید کرد: در حال حاضر، ۳۰ دستگاه اتوبوس با وضعیت فعلی از مسیر خط ویژه خیابان حضرت امام خمینی (ره) استفاده می‌کنند که به ازای هر سفر درون شهری، در زمان پیک ترافیک، بین هفت تا ۱۰ دقیقه کاهش زمان سفر را به دنبال خواهد داشت.

ساده‌وند اضافه کرد: خط ویژه مسیر اتوبوس حدفاصل چهار راه ولی عصر (عج) تا گردش به راست خیابان محسنی، فاز نخست خط ویژه خیابان حضرت امام خمینی (ره) است که بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان اجرایی و عملیاتی شده است و در صورتی که با موفقیت همراه باشد، سایر معابری که خط ویژه مصوب دارند همچون خیابان شهید بهشتی، خیابان حضرت امام (ره) از مسجد سیدها تا میدان شورا نیز با نصب جداکننده‌های ترافیکی، احیا و اجرا خواهد شد تا اتوبوس در سریع‌ترین زمان ممکن در شهر تردد داشته باشد.

وی گفت: ایجاد مسیر ویژه خطوط اتوبوس و فراهم شدن زمینه تسریع آمد و شد اتوبوس‌ها بدون گرفتار شدن در ترافیک، موجب پیشگیری از اتلاف وقت مسافران و اقبال آن‌ها به استفاده از اتوبوس به جای خودروی شخصی می‌شود.

کد خبر 749064

دیگر خبرها

  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • آیا می شناسیدش؟
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد + ویدئو
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد!