Web Analytics Made Easy - Statcounter

 چرا با وجودی که خاندان دستغیب از سادات هستند، جلو اسم این شهید، عنوان سید نیست؟ این مسجد کی و توسط چه کسی بنا نهاده شده؟ اگر شما هم گذارتان به خیابان ولی عصر شیراز افتاده باشد و این مسجد که بعد از شرکت مخابرات ولی عصر، در کنار خیابان بنا شده ، را دیده اید. شاید توفیق ادای فریضه هم در این مسجد داشته اید و یا برای شرکت در مجلس ترحیمی به این مسجد مشرف شده اید و ذهن کنجکاوتان با سوالاتی مشابه سوالات بالا درگیر شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی قبل در یکی از مجالس هفتگی خانگی، با یکی از پیشکسوتان انقلاب آشنا شدم که در صحبت هایش، پاسخ سوالات خود را یافتم.

او اشاره ای به وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در شیراز داشت و گفت : حداقل نام ۵ شهید در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ در شیراز ثبت شده که برجسته ترین آن ها شهید خلیل دستغیب است.

نام اصلی این شهید خلیل سربی است که خواهر زاده شهید محراب آیت اله دستغیب است. مادر خلیل سربی خواهر شهید دستغیب است، چون از ناحیه پدری منسوب به سادات نیست، پیشوند سید ندارد ولی به خاطر اشتهار خاندان دستغیب، ایشان به شهید خلیل دستغیب شهرت یافته است.

سخنران گفت: در ۱۶ خرداد ۱۳۴۲ در شیراز در اعتراض به رژیم شاه و دستگیری امام خمینی (ره)، تظاهراتی در میدان شهدا (شهرداری) برپا شد که شهید خلیل در آن تظاهرات حضور داشت.

ماموران شهربانی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان وارد عمل شدند و تظاهرات به خشونت کشیده شد.

سرهنگ ایروانی که رئیس کلانتری آن ناحیه بود، برای بر هم زدن تظاهرات شخصا وارد عمل شد. اقدامات معمول مانند تیر هوایی و گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضین موثر واقع نشد و سرهنگ به تیراندازی مستقیم به مردم اقدام کرد که یکی از این تیرها به خلیل سربی اصابت کرد و او اولین شهید قیام خرداد ۱۳۴۲ در شیراز شد. اسداله پروا نیز شهید دیگر این صحنه خونین بود.

هر چند فریاد اعتراض مردم در خرداد ۱۳۴۲ در جای جای ایران به خاک و خون کشیده شد، اما ۱۵ سال و اندی طول کشید و به برکت خون این شهیدان، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و رژیم ستمشاهی سرنگون شد.

بعد از انقلاب از جمله دستگیر شدگان در شیراز، سرهنگ ایروانی بود و چون شهادت خلیل دستغیب (سربی) به دست او مسجل بود، در دادگاه به اعدام محکوم شد. سرهنگ که از کرده خود پشیمان بود، در دادگاه به مادر شهید خلیل پناه آورد و ملتمسانه از او خواست که او را ببخشد.

قلب رقیق مادر تحت تاثیر این خواهش قرار گرفت و او مساله را به مشورت با برادر بزرگ خود، شهید دستغیب، واگذار کرد.

چون موضوع تقاضای متهم به قتل فرزند دلبندش را با معلم بزرگ اخلاق، حضرت آیت اله دستغیب، در میان گذاشت، شهید دستغیب نیز که نمونه رافت و خلق کریمانه در جامعه بود، به خواهر مکرم خود توصیه کرد که گذشت کند و قاتل فرزندش را ببخشد و بدینگونه سرهنگ، از کمند قصاص، رهایی یافت.

این گذشت کریمانه مادر شهید خلیل دستغیب، باعث تنبه سرهنگ شد و به پاس قدردانی از این اقدام خداپسندانه و شاید به عنوان دیه شهید، قطعه زمینی که در خیابان ولی عصر شیراز، مکان فعلی مسجد شهید خلیل دستغیب، داشت را به مادر شهید واگذار کرد و مادر شهید هم تصمیم گرفت که بنای مقدس این مسجد را بنیان گذاری کند و با نامگذاری مسجد به نام شهیدش، نام او را جاودان سازد و چنین شد که مسجد فعلی «شهید خلیل دستغیب در خیابان ولی عصر شیراز ساخته و مزین به نام این شهید ۱۶ خرداد ۱۳۴۲ شیراز شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیام 15 خرداد مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۵۶۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به نمازگزاران در گذره هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، رسانه های افغانستان گزارش دادند که در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه در شهرستان گذره هرات، تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه هنگام نماز مغرب و عشاء روی داده است.

گفته می شود امام جماعت این مسجد به همراه ۵ نفر دیگر از جمله یک کودک نیز در این حمله به شهادت رسیده‌ و تعدادی هم مجروح شده‌ اند.

مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هنوز در این خصوص بیانیه ای صادر نکرده اند.

تا کنون اخبار و اطلاعات بیشتری در این خصوص رسانه ای نشده است.

همچنین هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته است.

کد خبر 6092548

دیگر خبرها

  • ایستگاه شهید سلطانی متروی کرج خرداد افتتاح می‌شود
  • ۷ شهید درپی حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۷ نفر شهید شدند
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • حمله به نمازگزاران در گذره هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند
  • روز صعود از لیگ یک به لیگ برتر: 16 خرداد
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر